Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viljojen jättämiseen vinkkejä?

Vierailija
14.04.2020 |

Terveyssyistä kokeiltava jättää kotimaiset viljat ruokavaliosta. Keliakiaa ei ole.

Oletko jättänyt ko.viljat pois? Mitä tilalle? Miten hankalaa oli?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. 🤗

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hankalaa, leivän takia etenkin. Maissikakut on mauttomia, maissilastut vielä pahempia. Jos ei ole leivästä pitänyt, on varmasti helpompaa. Paremmissa jäätelöissä ja karkeissa on usein jotain jauhoa, se ei haitannut.

Vierailija
2/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin vaan leivän ja leivonnaiset pois niin se oli aika pitkälti siinä. Puuroa tulee loppujen lopuksi syötyä muutenkin aika harvoin.

Ihan normaalia terveellistä perusruokaa syön. En ole kokenut ollenkaan hankalaksi.

Saanko kysyä miksi kaurakin pitää jättää pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 2 jatkaa.

Miten meinasit huolehtia sun kuidunsaannista?

Vierailija
4/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa mun mielestä oli se, että esim. vehnää tungetaan mihin vaan, aina pitää lukea tuoteselosteet. Gluteenitonta leipää on nykyään tosi hyvin saatavilla, makukin on hyvä. 

Vierailija
5/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 2 jatkaa vielä. :) Olennainen osa muutoksen helppoutta on se, että ei syö valmisruokia vaan tekee ne alusta asti itse. Melkein kaikkiin eineksiin ja ravintola-annoksiin päätyy niitä viljoja jossain muodossa.

Vierailija
6/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Kuitua saa muustakin kuin viljasta.

Vierailija
7/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinulla on Viljoja vastaan?

Vierailija
8/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole hankalaa ollenkaan, gluteenittomien osastolta löytyy todella monenlaisia ja joka lähtöön vaihtoehtoja. 

Pasta-osastolta löytyy riisi-, linssi-,kikherne-,tattari jne pastoja, eli pastaruuat onnistuvat edelleen.

Leipiä on todella monipuolisesti, ei todellakaan tarvitse mihinkään maissikakkuihin tyytyä.

Se, mihin tulee vähän haastetta, on valmisruokaosasto. Valmisruuissa on valtaosassa vehnää, joten tuoteselosteet on syytä lukea tarkkaan. Onneksi valmisruuissakin on gluteenittomia - tämä tarkoittaa samalla sitä, ettei ole niitä kotimaisia viljoja. Jopa pizzoja löytyy gluteenittomina. 

t. Vilja-allerginen 

Vierailija
9/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät vaan syömäti.

Kaiva itse kuoppa ja mene siihen makaamaan kun aikasi koittaa.

Vierailija
10/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Ihanaa, kun tuli vastauksia näin pian. :) Eli mulla ei imeydy rauta eikä syytä ole vielä löytynyt. Aiemmin jätin lääkärin ohjeesta jo muut viljat, mutta kauraa oon syönyt päivittäin. Nyt kuulin, että kaurakin voi olla ongelmallinen, joten kokeilen ainakin..

Maissikakkuihin kyllä aikamoinen tottuminen, huokaus.

Kuitua saan vi-siblinistä ja ananaksesta ainakin. 😬

Vierailija
11/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Tietysti saa, mutta viljat ovat meillä se suurin kuitujen lähde. Sitähän minä tässä tiedustelin että millaisia määriä ap meinaa parsakaalia vetää, että saa sen kuiduntarpeen täytettyä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että onhan ap ylipäänsä miettinyt että se kuitujen saanti on nyt turvattava jollain toisella tavalla.

Vierailija
12/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin vaan leivän ja leivonnaiset pois niin se oli aika pitkälti siinä. Puuroa tulee loppujen lopuksi syötyä muutenkin aika harvoin.

Ihan normaalia terveellistä perusruokaa syön. En ole kokenut ollenkaan hankalaksi.

Saanko kysyä miksi kaurakin pitää jättää pois?

Esimerkkiä siitä ruuasta?

Vierailija
13/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Tietysti saa, mutta viljat ovat meillä se suurin kuitujen lähde. Sitähän minä tässä tiedustelin että millaisia määriä ap meinaa parsakaalia vetää, että saa sen kuiduntarpeen täytettyä. Lähinnä ajoin takaa sitä, että onhan ap ylipäänsä miettinyt että se kuitujen saanti on nyt turvattava jollain toisella tavalla.

Olen ollut viljattomalla nyt kohta kaksi vuotta. En ole kokenut mitenkään vaikeaksi kuitujen saamista. Samalla tavalla syön kuin ennenkin, paljon kasviksia. Syön myös gluteenitonta leipää, en kylläkään joka päivä. Vatsa toimii nykyään kuin unelma, vieläkin jaksan iloita siitä parin vuoden jatkuvan ripulin jälkeen.

Vierailija
14/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että teidän kuitujenne kanssa! Miten ne kivikauden ihmiset selvisivät, kun leipää ei ollut? Koko ihmiskunta kärsi ummetuksesta muutaman satatuhatta vuotta?

Parhaat kuidut saa KASVIKSISTA, VIHANNEKSISTA ja MARJOISTA. Eikä näitäkään tarvitse kilotolkulla per päivä syödä, että kuitua tulee riittävästi. Ko. ravintoaineista saatavat kuidut ovat pääosin liukenevaa kuitua, mikä auttaa suolta toimimaan ja tukee terveyttä. Viljakuidut ovat liukenematonta kuitua, mikä lisää suolistossa massaa (turvottaa). 

Vierailija
15/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vain syömään kunnolla kolme kertaa päivässä. 

Aamiaiseksi jotain kasvismunakasta, avokadoa, hedelmää..

Lounaalla ja päivällisellä paljon kasviksia, erilaisia protskuja ja hyviä rasvoja.

Välipalaksi hedelmiä, jogurttia, siemeniä, pähkinöitä jne... tarvittaessa.

Ei sitä leipää ja viljoja oikeasti tarvitse mihinkään. 

Vierailija
16/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton, gluteenittomaksi tehty vilja on yhä viljaa. Eli viljaton ruokavalio on siis huomattavasti tiukempi kuin gluteeniton. Tämä triggeroi minua, sen verran monta kertaa mulle on tarjottu esim. gluteenittomia sämpyloitä, vaikka kuinka olen etukäteen ilmoittanut erikoisruokavalioksi VILJATON (huom gluteenitonkaan vilja ei käy -lisäyksellä). Tämä niille jotka alkoivat selittää gluteenittomista leivistä - tuotteen pitää olla luontaisesti gluteeniton (eli täysin viljaton) että se sopii viljattomalle.

Kuitua nyt ei kannata muutenkaan ottaa viljoista - itse syon kasviksia noin kilon päivässä, erittäin hyvin riittää. Aloittaja pärjää ihan hyvin kun tekee ruokansa itse raaka-aineista lähtien - kaikki kasvikset, lihat, munat, pähkinät, jne ovat terveellistä perusruokaa. Ainoa vaikeus on reissussa, etenkin maissa joissa ruoka on hyvin viljapohjaista. Silloin joutuu joskus menemään pelkällä sushi- tai mäkin kanasalaatti -linjalla...

Vierailija
17/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ei ole sama kuin viljaton, gluteenittomaksi tehty vilja on yhä viljaa. Eli viljaton ruokavalio on siis huomattavasti tiukempi kuin gluteeniton. Tämä triggeroi minua, sen verran monta kertaa mulle on tarjottu esim. gluteenittomia sämpyloitä, vaikka kuinka olen etukäteen ilmoittanut erikoisruokavalioksi VILJATON (huom gluteenitonkaan vilja ei käy -lisäyksellä). Tämä niille jotka alkoivat selittää gluteenittomista leivistä - tuotteen pitää olla luontaisesti gluteeniton (eli täysin viljaton) että se sopii viljattomalle.

Kuitua nyt ei kannata muutenkaan ottaa viljoista - itse syon kasviksia noin kilon päivässä, erittäin hyvin riittää. Aloittaja pärjää ihan hyvin kun tekee ruokansa itse raaka-aineista lähtien - kaikki kasvikset, lihat, munat, pähkinät, jne ovat terveellistä perusruokaa. Ainoa vaikeus on reissussa, etenkin maissa joissa ruoka on hyvin viljapohjaista. Silloin joutuu joskus menemään pelkällä sushi- tai mäkin kanasalaatti -linjalla...

Mitä tarkoitat gluteenittomaksi tehdyllä viljalla? 

Vierailija
18/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainoa vilja, mistä tehdään "gluteenitonta" on vehnä. Joissain - mutta harvemmissa - gluteenittomissa tuotteissa käytetään jotain vehnän osaa, jolloin tuote ei ole viljaton, kuten lainaamani henkilö hermoaa. Varmaan ravintoloissa tmv tätä ongelmaa voi tulla eteen, mutta kaupan leipä- tai pastahyllyllä ei. 

Vierailija
19/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Numero 2 jatkaa.

Pidin kerran ruokapäiväkirjaa ja vaikka en syönyt yhtään leipää taikka viljoja parhaimpana päivänä sain kuituja 38g. Ne koostui kasviksista, siemenistä, pähkinöistä, marjoista ja hedelmistä. 

Vierailija
20/45 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat syödä pastaa niin maissista tehty pasta on minusta jopa parempaa kuin tavallinen. Suolatut riisikakut on herkullisia juuston ja kasvisten kanssa. Syö jogurtin kanssa pähkinöitä ja marjoja, on hyvää ja saat paljon kuitua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä