Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi tiuskiva hoitaja

Vierailija
14.04.2020 |

Kävin lapsen kanssa ekg:ssä osana tutkimuksia. Hoitaja otti vastaan jämptisti jo aiemmin kun aika oli ja tivasi lapsen painoa ja pituutta. Oltiin pari pv aiemmin ne hoitajalla otettu, enkä ollut tiennyt ottaa tietoja mukaan, kun oletin että siirtyvät järjestelmässä. Minulle ei ollut sanottu, että pitäisi ne olla mukana. Löytyihän ne sitten ja käski lapsen makuulle. Kun lapsi kiemurteli, komensi tylysti olemaan paikoillaan. Yritin samalla itsekin rauhoitella lasta silittämällä, minkä tiedän tepsivän juuri häneen. Sanoin sitten että lapsi on erityislapsi, että pyydän kärsivällisyyttä. Siksi häntä tutkitaankin. Sitten hoitaja muutti puhetyyliään lempeämmäksi ja lapsi olikin hienosti paikoillaan loppuajan. Itselle oli vaan tilanne jo liikaa ja alkoi väkisin kyyneleet puskea esiin.

Ymmärrättekö te hoitajat, että se mikä on teille tuiki tavallinen työpäivä, on lapselle ja äidille kuukausia odotettu tutkimuspäivä, joka jännittää kumpaakin, pelottaa ja huolestuttaa? Valmiiksi alla on usein huonosti nukuttu yö. Meille vanhemmille ei kerrota juuri mitään etukäteen mitä tapahtuu ja mitä siinä tehdään/miltä se tuntuu. Olisi kiva jos te hoitajat viitsisitte vähän kertoa samalla kun teette tutkimusta. Kirje tulee postissa tai soitto että silloin ja tuolloin sinne ja tuonne, ei siinä sen enempää kerrota. Eikö edes teille, jotka lapsille teette tutkimuksia, opeteta että joukossa on erityislapsia ja muita tavallisesta lapsesta poikkeavia? Ei vain normilapsia. Eikö opeteta, että nämä tutkimukset ovat perheelle raskaita ja prosessit uuvuttavan pitkiä ja että sillä, miten te kohtaatte potilaan ja omaisen on VALTAVA merkitys? Voitte saada koko päiväksi hyvän mielen, lievittää stressiä ja pelkoa tai sitten saada koko päiväksi pahan mielen. Muuta ei tarvita, kuin vähän ystävällisyyttä ja edes sille lapselle hymy. Vähän kerrontaa mitä tapahtuu.

Se mikä on teille tavallinen tylsä työpäivä, on meille, lapselle ja vanhemmalle, jännittävä ja stressaava tutkimuspäivä.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei pidä erityislapsista koska he tarvitsevat aina erityiskohtelua ?

Vierailija
2/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei pidä erityislapsista koska he tarvitsevat aina erityiskohtelua ?

Erityiskohtelua? Siis tavallista ystävällisyyttä sekä sitä ammattitaitoa pyydettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhemman sukupolven hoitaja ei välttämättä tiedosta nykyisin käytössä olevaa lempeää ja sanoittavaa kasvatustyyliä. Sen sijaan olettavat, että nykyään lapsia käsketään ja komennellaan samaan tyyliin kuin heidän omassa nuoruudessa joskus 70-80-luvulla.

Harvoilla on myöskään tiedossa, että komentelu aktivoi lapsen aivoissa samat reseptorit kuin väkivalta, joten ei ole ihmekään, jos lapsi on puolustustilassa ja paniikin partaalla jos häntä komentelee. Sen sijaan vaan ajattelevat, että pelko ja aggressio kuuluu lapsilla asiaan, kun tehdään tutkimuksia.

Vierailija
4/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se kiva jos ihan normaalejakin lapsia ja heidän vanhempiaan kohdeltaisiin vähintäänkin asiallisesti, jos ystävällisyys on liika vaadittu. Terveydenhuollossa törmää ihan liian usein vesipäisesti käyttäytyviin hoitajiin ja lääkäreihin. On ilmeisesti kiva nauttia vallan tunteesta kun pääsee tylyttämään ja vttuilemaan ihmisille, jotka on kipeitä, peloissaan ja muutenkin altavastaajina tilanteissa. Itselläni on tullut mitta täyteen näiden kanssa ja uskallan jo tarvittaessa laittaa kovan kovaa vasten. Hyvä lääkäri on kultaakin kalliimpi, jos ja kun sellaisen onnistuu löytämään, sama koskee empaattisia ja hyviä hoitajia, näitäkin on.

Vierailija
5/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä ystävällistä kohtelua tarvitsee jokainen lapsi. Tavallinenkin lapsi voi käyttäytyä ja usein käyttäytyykin levottomasti kun on jännittävä tilanne. Sitä paitsi oma äiti yleensä osaa hoitaa tilanteessa lapsensa rauhoittamisen, niin kuin minä teinkin. Hoitajalta odotin vain ystävällisyyttä ja että kertoo mitä tapahtuu. En odottanyt että hänen tehtävä olisi rauhoittelu. Minä äitinä tiedän mikä tepsii juuri tähän lapseen.

Ap

Vierailija
6/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiennyt lapsesi painoa ja pituutta, vaikka ne oli pari päivää sitten otettu.

Pientä ymmärrystä hoitajia kohtaan, työskentelevät nyt kovan paineen alla.

Vierailija
7/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhemman sukupolven hoitaja ei välttämättä tiedosta nykyisin käytössä olevaa lempeää ja sanoittavaa kasvatustyyliä. Sen sijaan olettavat, että nykyään lapsia käsketään ja komennellaan samaan tyyliin kuin heidän omassa nuoruudessa joskus 70-80-luvulla.

Samaa mieltä. Ja tuo menee kyllä ihan samalla lailla aikuistenkin hoitamisessa.

Joka ikinen kerta kun on ollut ystävällistä palvelua itsellä hoitajalta, ne on noita nuoria ja pirteitä hoitajia. Aina kun on joku yli 50v hoitaja asenne on aivan kummallinen ja potilaasta halutaan päästä eroon.

Terveyskeskuksissa on muutenkin aina ongelmia noissa tiedotuksissa ja systeemeissä. Esim. Helsingissä tulee tekstiviesti että "teillä on tänään aika XX paikassa XX", mutta siinä tekstiviestissä ei lue lääkärin nimeä, ei huoneen numeroa, ei paikkaa mihin pitää mennä. Monet myöhästyvät kun ovat väärässä paikassa.

Vierailija
8/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanasta sanaan yhden 60-vuotiaan harrastuksen kautta tutun hoitajan sanoma: "Minua ei se työ kiinnosta yhtään. Odotan vain, että pääsisi eläkkeelle".

Vierailija
9/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut elämäni aikana muutamassa leikkauksessa ja en oo tavannut yhtään epäystävällistä sairaalahenkilökuntaa.

Vierailija
10/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoilla on myöskään tiedossa, että komentelu aktivoi lapsen aivoissa samat reseptorit kuin väkivalta, joten ei ole ihmekään, jos lapsi on puolustustilassa ja paniikin partaalla jos häntä komentelee. Sen sijaan vaan ajattelevat, että pelko ja aggressio kuuluu lapsilla asiaan, kun tehdään tutkimuksia.

Aika harvalla todellakin on tiedossa nuo mainitsemasi reseptorit:))

Olet kenties ainoa. Ei se lapsi rikki mene jos ohjaa, neuvoo, kieltää tai käskee. Jos siis lapsi elää turvallisessa ympäristössä.

Turvattomassa ympäristössä ei taas ole kauheasti normaaleja asioita.

Mutta tuo joidenkin hoitajien tyly kohtelu on ikävää ja tuntuu pahalta iästä riippumatta. Kun pelkää ja jännittää, on jo sen takia herkillä vaikka ei olisi mitään vaikeutta.

Ystävällinen sana ja rauhoittava olemus riittää, ei siinä tarvitse ihmeitä osata tehdä.

Vierailija
11/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä AP on vain herkkä, tiedättekö sen ihmistyypin jolle pitää aina lässyttää ja puhua kukkasen ja enkelten kielin? Heille normaali asiallinen puhe on epäystävällisyyttä. Yleensä nämä AP: kaltaiset ovat syntyneet siinä 80luvun ja 90 lopun välissä.

Heille se, että et hymyile puhuessasi, on vähintään lyönti päin naamaa.

Ja ihan oikeasti, etityislapset ovat rasittavia, samoin heidän äidit, kyllä aina muuten pitäisi kohdella kuin muitakin mutta sitten jos tulee vähän pahamieli jostain niin kuin nyt AP:lla niin vedetään silloin se erityislapsi kortti esiin.

Vierailija
12/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän minä ne suurinpiirtein muistin, mutta kun piti olla tarkka desimaalilleen. Mullakin on päivätyöni ja 3 lapsen asiat. En voi joka lukua opetella ulkoa. Olisin ne ottanut ylös mukaan, jos OLISI SANOTTU. Onko teidän pakko kiusata potilaita noin? Kysyä ulkomuistista tietoja, jotka kuitenkin LÖYTYI sitten järjestelmästä? Tehän siinä teette työtänne.

Ap

Vierailija
13/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä tiuskivia hoitajia on. Kun menin synnyttämään esikoistani, tuli tunne, että menin häiritsemään työvuorossa olevaa kätilöä, olin ainoa synnyttäjä silloin yöllä. Synnytys alkoi yöllä vähän ennen puolta yötä. Kesti aika pitkään. Aamulla tuli napakka hoitaja, mutta hän ei ollut epäystävällinen, ei yhtään ja silloin oli jo kaksi muutakin synnyttäjää paikalla. Sitten se, joka oli iltavuorossa kun aloin päästä osaston puolelle, olikin jo superkiva.

Vierailija
14/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä AP on vain herkkä, tiedättekö sen ihmistyypin jolle pitää aina lässyttää ja puhua kukkasen ja enkelten kielin? Heille normaali asiallinen puhe on epäystävällisyyttä. Yleensä nämä AP: kaltaiset ovat syntyneet siinä 80luvun ja 90 lopun välissä.

Heille se, että et hymyile puhuessasi, on vähintään lyönti päin naamaa.

Ja ihan oikeasti, etityislapset ovat rasittavia, samoin heidän äidit, kyllä aina muuten pitäisi kohdella kuin muitakin mutta sitten jos tulee vähän pahamieli jostain niin kuin nyt AP:lla niin vedetään silloin se erityislapsi kortti esiin.

Anna kun arvaan, olet terveyskeskuksessa töissä?

Vierailija
15/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelematon asiaton käytös on todella inhimillistä, mutta ei hyväksyttävää.

Sitä ei saisi tietenkään missään muodossa. Sellaisia ihmiset vaan ovat ammatista riippumatta. Itse ihmettelen joka kerta kaupassa käydessäni sitä yhtä myyjää joka tuntuu aina olevan pahalla tuulella ja jonka käytös on töykeää. Hoitajilla on usein työ tympeää ja raskastakin, palkka pieni. Ei se mikään kutsumus useimmilekaan ole, vaan työ joka tympii ja pitää vaan hoitaa. Myös asiakkaita on laidasta laitaan, osa mukavia, osa mulukkuja jotka sivät itse osaa käyttäytyä. Tosiasia se on että osa työkavereistani ovat asiakkaille töykeitä ja olen siihen itsekin törmännyt joskus kun olen jossain asiakkaana/potilaana ollut. Lasten kanssa toivoisi aina erityistä asiallisuutta ja herkkyyttä.

Vierailija
16/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: mielestä on kiusaamista kun sai vähän kommenttia hoitajalta kun ei muista OMAN lapsen painoa ja pituutta.... Kertoo just tästä että AP on herkkä ja normaali asiallinen käytös ilman kukkasia on hänelle kamalaa. Eli AP menepä nyt itseesi ja aikuistu.

Vierailija
17/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ollessa yhden päivän aikana tuli kaikki tyypit vastaan. Kysyn nätisti, että saanko käydä kanttiinin puolelta hakemassa kahvia - klo on 15, jouduin päivystyksen kautta sinne ja edellisen kerran olen syönyt aamupalan, niin vastaus on tiuskimalla "kyllä nyt sen verran pitää odottaa että ruoka on tunnin päästä". Toinen hoitaja kuulee vieressä, näkee että minua huippaa ja käy tuomassa minulle jugurtin sekä vettä ja kysyy, että jaksatko siihen ruokaan asti ja kehottaa, että kannattaa nyt levätä.

Vierailija
18/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän minä ne suurinpiirtein muistin, mutta kun piti olla tarkka desimaalilleen. Mullakin on päivätyöni ja 3 lapsen asiat. En voi joka lukua opetella ulkoa. Olisin ne ottanut ylös mukaan, jos OLISI SANOTTU. Onko teidän pakko kiusata potilaita noin? Kysyä ulkomuistista tietoja, jotka kuitenkin LÖYTYI sitten järjestelmästä? Tehän siinä teette työtänne.

Ap

Lapsen painon ja pituuden kysyminen ei ole kiusaamista.

Vierailija
19/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP tästä ketjusta.

On tavallaan helpottavaa lukea että muillakin on kurjia kokemuksia.

Itse olen ihmetellyt, että miksi jotkut hoitajat tiuskivat lapselle vaikka hän on täysin yhteistyökykyinen. Jos sairas lapsi ei osaa liikahtaa tai nielaista pilleriä niin nopeasti kuin hoitaja haluaa, niin siitä seuraa omituista tiuskimista hoitajan taholta. Ihan kuin normaali inhimillisyys puuttuisi.

Vierailija
20/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: mielestä on kiusaamista kun sai vähän kommenttia hoitajalta kun ei muista OMAN lapsen painoa ja pituutta.... Kertoo just tästä että AP on herkkä ja normaali asiallinen käytös ilman kukkasia on hänelle kamalaa. Eli AP menepä nyt itseesi ja aikuistu.

Kyllä saa kysyä, mutta kyse oli siitä tiuskimisesta, MITEN puhutaan. Sanoin että en ihan tarkkaa lukua nyt muista, että löytyisikö sieltä koneelta. Kuluuko teiltä hoitajilta enemmän energiaa, kun olette ystävällisiä?

Ap