Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi tiuskiva hoitaja

Vierailija
14.04.2020 |

Kävin lapsen kanssa ekg:ssä osana tutkimuksia. Hoitaja otti vastaan jämptisti jo aiemmin kun aika oli ja tivasi lapsen painoa ja pituutta. Oltiin pari pv aiemmin ne hoitajalla otettu, enkä ollut tiennyt ottaa tietoja mukaan, kun oletin että siirtyvät järjestelmässä. Minulle ei ollut sanottu, että pitäisi ne olla mukana. Löytyihän ne sitten ja käski lapsen makuulle. Kun lapsi kiemurteli, komensi tylysti olemaan paikoillaan. Yritin samalla itsekin rauhoitella lasta silittämällä, minkä tiedän tepsivän juuri häneen. Sanoin sitten että lapsi on erityislapsi, että pyydän kärsivällisyyttä. Siksi häntä tutkitaankin. Sitten hoitaja muutti puhetyyliään lempeämmäksi ja lapsi olikin hienosti paikoillaan loppuajan. Itselle oli vaan tilanne jo liikaa ja alkoi väkisin kyyneleet puskea esiin.

Ymmärrättekö te hoitajat, että se mikä on teille tuiki tavallinen työpäivä, on lapselle ja äidille kuukausia odotettu tutkimuspäivä, joka jännittää kumpaakin, pelottaa ja huolestuttaa? Valmiiksi alla on usein huonosti nukuttu yö. Meille vanhemmille ei kerrota juuri mitään etukäteen mitä tapahtuu ja mitä siinä tehdään/miltä se tuntuu. Olisi kiva jos te hoitajat viitsisitte vähän kertoa samalla kun teette tutkimusta. Kirje tulee postissa tai soitto että silloin ja tuolloin sinne ja tuonne, ei siinä sen enempää kerrota. Eikö edes teille, jotka lapsille teette tutkimuksia, opeteta että joukossa on erityislapsia ja muita tavallisesta lapsesta poikkeavia? Ei vain normilapsia. Eikö opeteta, että nämä tutkimukset ovat perheelle raskaita ja prosessit uuvuttavan pitkiä ja että sillä, miten te kohtaatte potilaan ja omaisen on VALTAVA merkitys? Voitte saada koko päiväksi hyvän mielen, lievittää stressiä ja pelkoa tai sitten saada koko päiväksi pahan mielen. Muuta ei tarvita, kuin vähän ystävällisyyttä ja edes sille lapselle hymy. Vähän kerrontaa mitä tapahtuu.

Se mikä on teille tavallinen tylsä työpäivä, on meille, lapselle ja vanhemmalle, jännittävä ja stressaava tutkimuspäivä.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on se lapsen äiti tai isä joka kotona jo hyvissä ajoin selittää mitä sairaalassa tapahtuu jos on niin tyhmä että ei tiedä mitä EKG tutkimus tarkoittaa sen voi googlata. Vanhempi on se lapsen tuki ja turva ja ennalta jo rohkaisee ja selittää nämä asiat , ja hoitajat ole mitään psykiatreja ja varsinkaan äidille mitään tukitolppia kun kyse on EKG:stä jessus AP, miten ihmeessä sä selviät muista normaaleista asioista sun lapses kanssa?

Vierailija
42/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa kyllä niin 100% eron Suomen ja monen muun välillä. Esim. Aasiassa olisi täysin käsittämätöntä että hoitaja olisi epäystävällinen potilasta kohtaan. Aina pirteitä ja empaattisia, olen ollut siellä monesti sairaalassa turistina esim. Thaimaassa ja Japanissa. Myös kivun tuottamista minimoidaan viimeiseen asti siellä niin lapsilla kuin aikuisillakin esim. tähystykset 100% lievässä nukutuksessa, Suomessa on tämä "kyllä nyt tämän verran kestää" -kulttuuri. Ihan pimeetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel.... Ehkä mäkin sit uhriuduin: kun olin pieni minulta otettiin selkäydin näyte ja ei, sitä ei siihen aikaan tehty humautuksessa tai nukutuksessa vaan hoitajat piti musta väkisin kiinni ja tiuski että nyt pitää olla ihan paikallaan ei saa milliäkään liikkua!!!! Kyllä minä nyt tarkemmin ajateltuna siitä voisin mieleni pahoittaa vaikka ei multa sitä leukemiaa löytynytkään mitä epäilivät :))

Elämäsi kohokohta, kun joku oikeasti kiinnitti suhun jotain huomiota, ja olit niin hienon jutun takia sairaalassa kuin leukemiaepäily. Wau. Sen jälkeen sä et sitten olekaan kiinnostanut enää ketään, sen huomaa.

Voi voi, sehän oli sarkasmia teidän vässyköiden uhriutumista kohtaan:)))) jos noin kovasti otti mielenpäälle niin jatka toki, mulle tollaset ihmiset tuottaa suurta hupia taidat kuulua samaan herkkis luokkaan AP: kanssa. Jatka toki :))

Vierailija
44/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäystävällisyys kun on juuri AP: n kaltaiselle normaalikäytöstä.

Ja ihan pikku vinkki, Japanissa kyllä aitoa mutta Thaimaassa ei, siellä sen hymyn takana ei ole ystävä.

Vierailija
45/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa kyllä niin 100% eron Suomen ja monen muun välillä. Esim. Aasiassa olisi täysin käsittämätöntä että hoitaja olisi epäystävällinen potilasta kohtaan. Aina pirteitä ja empaattisia, olen ollut siellä monesti sairaalassa turistina esim. Thaimaassa ja Japanissa. Myös kivun tuottamista minimoidaan viimeiseen asti siellä niin lapsilla kuin aikuisillakin esim. tähystykset 100% lievässä nukutuksessa, Suomessa on tämä "kyllä nyt tämän verran kestää" -kulttuuri. Ihan pimeetä.

Taikasana tuossa onkin "turisti". Noissa maissa maksat itse sairaanhoidostasi, oli se sitten vaikka matkavakuutuksen kautta. Rahalla saa hymyn vaikka kenen kasvoille.

Vierailija
46/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 Suomessa saa tähystyksen aina nukutuksessa jos haluaa.

Vierailija
47/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin mielenipahoitin kun kätilö tiuski mulle että nyt pitää ponnistaa ja lopeta huutaminen , kohdista se voima ponnistukseen. Olis pitänyt varmaan vaan alkaa pillittää ja pyytää valituskaavake:)

Vierailija
48/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin uhri, hammaslääkäri monesta kehoituksesta huolimatta LIIAN napakasti käski lastani pitämään suun auki kunnolla kun irroitti hammasta, kyllä minä niin mieleni pahoitin ja lapseni sai ikuiset traumat kun ei hänelle koskaan puhuta muilla kuin kukkaiskielin.

Vierailija
49/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikasana tuossa onkin "turisti". Noissa maissa maksat itse sairaanhoidostasi, oli se sitten vaikka matkavakuutuksen kautta. Rahalla saa hymyn vaikka kenen kasvoille.

Luuletko sinä että niiden hoitajien palkka tulee suoraan siitä summasta minkä minä maksoin käydessäni siellä? :D

Ihan samalla lailla kuule siellä hoitajat saavat palkkaa tililleen kuin Suomessa julkisella puolella. Se hymy on asenne- ja kulttuurikysymys.

Vierailija
50/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin uhri, hammaslääkäri monesta kehoituksesta huolimatta LIIAN napakasti käski lastani pitämään suun auki kunnolla kun irroitti hammasta, kyllä minä niin mieleni pahoitin ja lapseni sai ikuiset traumat kun ei hänelle koskaan puhuta muilla kuin kukkaiskielin.

Toivottavasti teit lasun siitä hammaslääkäristä.

Vierailija
51/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pitäisi joutua kokemaan tiuskivaa lääkäriä tai hoitajaa, mutta aika lailla heitäkin valitettavasti on.

Kuitenkin itse koin jokin aikaa sitten vähän erilaisen tilanteen, ja sekin oli mielestäni aika uskomaton: Olin eräällä korvapolilla odottamassa lääkärille pääsyä, kun paikalle saapui äiti lapsensa kanssa. Menivät sitten leikkinurkkaukseen ja lapsi alkoi odotellessaan leikkiä. No, hoitaja saapui siihen käytävälle ja kutsui nimeltä - tyyliin "Virtanen". Mitäpä nämä tekevät? No, lapsi jatkaa leikkiä kuin ei mitään. Äiti alkaa siinä hiljalleen suostutella, että josko mentäis tonne lääkärin vastaanotolle. Lapsi leikki ennemmin ja hoitaja seisoi tattina käytävässä. Siis mitä hemmettiä?! Noi polit on kiireisiä ja mun mielestä on törkeää, että lääkäreiden ja hoitajien aikaa tuhlataan tuolla tavoin! Kyllä pitää pystyä omalle lapselle sanomaan, että nyt mennään, eikä jäädä neuvottelemaan ja aikaa tuhlaamaan. Miten tilanne sitten päättyi? Enpä tiedä, kun minut kutsuttiin omalle ajalleni jonkin ajan päästä ja nämä jäivät sinne aulaan pelleilemään. Mielestäni tuossa olisi hoitajakin voinut olla jämäkämpi ja sanoa, että nyt pitäisi jo tulla tms.

Vierailija
52/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 Suomessa saa tähystyksen aina nukutuksessa jos haluaa.

Jep siksi tämä palsta onkin täynnä niitä tarinoita kun porukka sanoo miten sattui hirveästi :))

Vierailija
53/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nukutettuna ja heräsin kun hoitaja kevyesti ravisteli kättäni ja sanoi minusta ihan liian kovalla äänellä että nyt pitäisi jo alkaa heräilemään , ja arvatkaa mitä???? Hän EI hymyillyt!!!??? Siis kyllä minä teen valituksen tästä käytöksestä, minulle pitää aina hymyillä ja puhua hillittyyn ja todella kohteliaaseen sävyyn koska muuten minulle tulee pahamieli.

Vierailija
54/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel.... Ehkä mäkin sit uhriuduin: kun olin pieni minulta otettiin selkäydin näyte ja ei, sitä ei siihen aikaan tehty humautuksessa tai nukutuksessa vaan hoitajat piti musta väkisin kiinni ja tiuski että nyt pitää olla ihan paikallaan ei saa milliäkään liikkua!!!! Kyllä minä nyt tarkemmin ajateltuna siitä voisin mieleni pahoittaa vaikka ei multa sitä leukemiaa löytynytkään mitä epäilivät :))

Elämäsi kohokohta, kun joku oikeasti kiinnitti suhun jotain huomiota, ja olit niin hienon jutun takia sairaalassa kuin leukemiaepäily. Wau. Sen jälkeen sä et sitten olekaan kiinnostanut enää ketään, sen huomaa.

Voi voi, sehän oli sarkasmia teidän vässyköiden uhriutumista kohtaan:)))) jos noin kovasti otti mielenpäälle niin jatka toki, mulle tollaset ihmiset tuottaa suurta hupia taidat kuulua samaan herkkis luokkaan AP: kanssa. Jatka toki :))

Herkkyys ei ole mikään heikkous ihmisessä.

Kohtelias käytös ei ole keneltäkään pois, eikä tuhlaa enempää energiaa kuin pahantuulisuus, itse asiassa päinvastoin.

Empatiakyky on arvostettava ominaisuus toisessa, ja ainakin omalla arvoasteikolla se asettuu juuri ja juuri älykkyyden edelle. Et osoita kommentillasi omaavasi kumpaakaan, joten ole hyvä, jatka toki samanlaisena. Muista sitten oma vaatimuksesi siitä, että liian herkkä ei saa olla ja käyttäydy sen mukaan vaikka siinä tilanteessa, kun kuolevaa läheistäsi hoitava ihminen alkaa tiuskia sekä sinulle että sille kuolevalle. Been there, ja siinä vaiheessa viimeistään karisi kaikki arvostus hoitohenkilökuntaa kohtaan.

Vierailija
55/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on se lapsen äiti tai isä joka kotona jo hyvissä ajoin selittää mitä sairaalassa tapahtuu jos on niin tyhmä että ei tiedä mitä EKG tutkimus tarkoittaa sen voi googlata. Vanhempi on se lapsen tuki ja turva ja ennalta jo rohkaisee ja selittää nämä asiat , ja hoitajat ole mitään psykiatreja ja varsinkaan äidille mitään tukitolppia kun kyse on EKG:stä jessus AP, miten ihmeessä sä selviät muista normaaleista asioista sun lapses kanssa?

Ei.

Olet kategorisesti nyt väärässä. Hoitajan, joka tekee lapsille EKG:ta, on osattava selittää, mitä seuraavaksi tapahtuu. "Nyt kiinnitän sinun rintaasi tällaisia tarroja, katsopa, tässä on toisella puolella liimapinta ja toisella tällainen kiinnitin, johon sitten kiinnitän johdon ja anturin. Tämä ei satu, joten voit köllötellä siinä ihan rauhassa...."

Lapsi ei jännittävässä tilanteesaa muista mitään, mitä on kotona selitetty. Ei varsinkaan pieni lapsi tai vaikeasti vammainen/erityinen.

Lisäksi hoitaja on lapselle vieras, joten tuon selittämisen tarkoituksena on myös tuoda vierasta, kehoon kajoavaa aikuista lapselle vähemmän pelottavaksi.

Sitä paitsi on aika ymmärrettävää, että vaikka ap aikuisena osaa varmasti googlettaa ekg:n, hän ei ole perillä kaikesta siihen lapsilla liityvästä. Esimerkiksi minä olen ollut varmaan parikymmentä kertaa elämäni aikana ekg:ssa, mutta ei minulta ole muistaakseni ikinä tarkkaa painoa ja pituutta udeltu. Eli lapsilla voi moni asia olla eri lailla.

Ap ei sitä paitsi odottanutkaan, että se hoitaja rauhoittelee lapsen, mutta asiallista kohtelua hän kyllä odotti. Koska tutkittavissa voi olla monenlaisia lapsia joukossa, on IHAN PERUSASIA, ETTEI HOITAJA ALA KÄSKYTTÄÄ JA TYLYTTÄÄ TUTKITTAVIA LAPSIA.

Psykologi ei siis tarvitse olla, ainoastaan ammattitaitoinen ja hoitaa omat hommansa asiallisesti.

Vierailija
56/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhemman sukupolven hoitaja ei välttämättä tiedosta nykyisin käytössä olevaa lempeää ja sanoittavaa kasvatustyyliä. Sen sijaan olettavat, että nykyään lapsia käsketään ja komennellaan samaan tyyliin kuin heidän omassa nuoruudessa joskus 70-80-luvulla.

Samaa mieltä. Ja tuo menee kyllä ihan samalla lailla aikuistenkin hoitamisessa.

Joka ikinen kerta kun on ollut ystävällistä palvelua itsellä hoitajalta, ne on noita nuoria ja pirteitä hoitajia. Aina kun on joku yli 50v hoitaja asenne on aivan kummallinen ja potilaasta halutaan päästä eroon.

Terveyskeskuksissa on muutenkin aina ongelmia noissa tiedotuksissa ja systeemeissä. Esim. Helsingissä tulee tekstiviesti että "teillä on tänään aika XX paikassa XX", mutta siinä tekstiviestissä ei lue lääkärin nimeä, ei huoneen numeroa, ei paikkaa mihin pitää mennä. Monet myöhästyvät kun ovat väärässä paikassa.

Meillä tulee ajat puhelimeen tekstiviestillä " Hei xxx xxx, Sinulle on varattu aika meille huomenna. Katso tarkemmat tiedot ja mahdolliset ajanvaraukset kutsukirjeestä tai ajanvaraus -linkistä. Tähän numeroon ei voi vastata."

Nämä ovat aivan huippuja, varsinkin silloin kun kyseessä on yli 10 v lapsen aika. Hänen tietojaan (tai varattuja aikoja) eivät vanhemmat pääse katsomaan mistään linkistä ettei lapsen yksityisyydensuoja vaarantuisi. Lapsi ei myöskään saa pankkitunnuksia koska on liian nuori. Ei siis pääse itsekään tarkistamaan mistä on kyse.

Postin luotettavuuden kaikki varmasti tietävät. Ihan aina ei tule kutsukirjeet perille.

Ollaan n kertaa jouduttu soittelemaan hammaslääkärit ja sairaalan osastot läpi kun on selvitetty mikä aika lapselle oikein on varattu ja moneltako pitää olla ja missä.

Niissä ajoissa kun on sellainenkin hauska juttu, että kaikkien osastojen ajat eivät näy muualla kuin sillä oikealla osastolla. Saattaa näkyä, että osastolla xx on aika huomenna, mutta ei näy kellonaikaa.

Lapsella on monenlaisia oireita, joiden takia joudutaan käymään mm. lastenosastolla, gastrolla, neurolla, perinnöllisyyspolilla ja välillä otetaan magneettikuvaa tai sydänfilmiä tai tehdään muita tutkimuksia. Ja niitä aikoja tippuu sitä mukaan kun lääkäri hoksaa, että "tämänkin voisi tutkia". Usein tulevat ihan yllärinä.

Hammaslääkäreitäkin on kaksi. Toinen hoitaa oikomishoidot ja toinen muun hammashoidon. Eikä tieto kulje osastojen välillä.

Hyvähän se on että tutkitaan ja yritetään auttaa, mutta niistä varatuista ajoista voisi ilmoittaa vähän selkeämmin.

Vierailija
57/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä että niiden hoitajien palkka tulee suoraan siitä summasta minkä minä maksoin käydessäni siellä? :D

Ihan samalla lailla kuule siellä hoitajat saavat palkkaa tililleen kuin Suomessa julkisella puolella. Se hymy on asenne- ja kulttuurikysymys.

Saavat helpommin potkut ja palkka jää saamatta jos ei ole potilaita. Jos potilas saa tylyä kohtelua niin se vahtaa sairaalaa.

Vierailija
58/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, mitä luulet mitä hoitaja voi sanoa kun selkeästi näki että kyseessä on erityispullamössö vanhempi? Hänhän olisi saanut valituksen ja korvausvaatimuksia henkisestä traumasta jos olisi sanonunut että nyt leikki loppuu ja tulkaa vastaanotolle teidän lääkäri odottaa.

Vierailija
59/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiennyt lapsesi painoa ja pituutta, vaikka ne oli pari päivää sitten otettu.

Pientä ymmärrystä hoitajia kohtaan, työskentelevät nyt kovan paineen alla.

Kyllähän minä ne suurinpiirtein muistin, mutta kun piti olla tarkka desimaalilleen. Mullakin on päivätyöni ja 3 lapsen asiat. En voi joka lukua opetella ulkoa. Olisin ne ottanut ylös mukaan, jos OLISI SANOTTU. Onko teidän pakko kiusata potilaita noin? Kysyä ulkomuistista tietoja, jotka kuitenkin LÖYTYI sitten järjestelmästä? Tehän siinä teette työtänne.

Ap

En ole hoitaja. Pitäisi pystyä muistamaan yhden lapsen pari päivää aiemmin otettu paino ja pituus, ei koko perheen. Olet haukannut liian ison palan, jos tuohon tarvitaan mukaan otettavia muistiinpanoja. Mutta ymmärrän, itselläsikin on ollut ongelmia, jotka lapsi on perinyt.

Onko tällainen muuten kyseessä kiireellistä hoitoa vaativaa?

Hyi miten ilkeä kommentti. Ensimmäinen lause taisi olla valhe.

Ihan helposti voi unohtaa pari päivää sitten sanotut luvut, varsinkin jos on ollut siinä käsityksessä että ne kirjataan järjestelmään ylös eikä niitä tarvitse ulkoa muistaa.

AP ei ole syypää lapsensa sairauteen ja aloituksessa luki että tutkimuksia oli odotettu pitkään ja kyseessä pitkä prosessi. Ei akuutti kiireellinen asia.

Sinä sen sijaan et taida olla ihan normaalin ihmisen älyllä varustettu kun luetun ymmärtäminen ei onnistu aikuisen ihmisen tasolla. Ehkä sinäkin saat vielä oman ajan tutkimuksiin. Tsemppiä!

Vierailija
60/92 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä olisi jännittävää nähdä miten taikaiskusta suomalaisetkin kärttyisät hoitajat muuttuisivat hymyileviksi ja ihaniksi ihmisiksi kun saisivat lisää rahaa! Ihan varmasti tämä toimisikin niin.