Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiiniarvosi?

Vierailija
13.04.2020 |

Mikä on ferritiiniarvosi? Jos se on matala, onko oireita, millaista hoitoa olet saanut? Itselläni arvo 28. Lääkärin mukaan normaali mutta jonkun verran tullut vastaan, että raudanpuutetta on syytä epäillä, jos ferritiiniarvo on alle 30 µg/l. Minulla ei ole kummempia oireita mutta mistä sitä tietää, miten korkeammat arvot vaikuttaisi esim. vireystilaan. Onko rautavalmisteista apua vai pitäisikö vain kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä juuri kun lisäraudan ottaminen ei riitä nostamaan arvoja ja menkkavuoto lisääntyy raudanpuutteessa, mikä taas pahentaa ongelmaa.

Vierailija
102/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei välitä kun ei ole hengenlähdöstä kyse ja naisilla nyt on aina väsymystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 6 ja hb 109 kun aloin rautakuurille pari vuotta sitten. Olo oli sairas sefä fyysisesti että psyykkisesti. Olin vihainen ja väsynyt. Vaati paljon tietoa raudanpuutteesta, jotta sain hoidon toimimaan. kun lopetin raudan syönniin liian aikaisin, tippui se 10 tienoille aina vaan uudestaan. Anemian syyksi epäilen runsaita kuukautisia, paria raskautta ja pitkät imetykset päälle. Viimeksi kun kävin mittauttamassa oli ferritiini 90. olosta päätellen on arvo nyt pysynyt siellä. kuukautiseni on nykysin paljon niukemmat kun koskaan aikaisemmin. Eli ferritiinin korjaaminen poisti myös runsaat kuukautisvuodot.

Vierailija
104/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kys tutkimukseen saa lähetteen? Työterv.lääkäri nihkeä sen kanssa ja terv.keskus sanoi ei.

Vierailija
105/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei välitä kun ei ole hengenlähdöstä kyse ja naisilla nyt on aina väsymystä

Jep, anemia on pääasiassa naisten vaiva eli ei lääkitä eikä oteta vakavasti.

Vierailija
106/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lähtö tilanne ja syyt mutta mulla ei nouse edes sinne 30, ei sitten millään. Kk vuotokin on yli 400ml. Miten sait arvot nousuun?

Vierailija
107/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kys tutkimukseen saa lähetteen? Työterv.lääkäri nihkeä sen kanssa ja terv.keskus sanoi ei.

Joskus joutuu tutkimuksen maksamaan itse. Yksityisen lääkäriaseman kautta saat mitattua ferritiinin. En minäkään saanut mitään apua terveyskeskuksesta. Ikävä kyllä peruslääkärin tietämys ferritiinistä on vähäistä. 

Vierailija
108/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Obsidan kiire ja, mutta fe oli 9. Tv oli ihan ok eli 131.

Mulla on ohutsuolen chronin tauti eli raudan imeytyminen huonompaa vaikka tauti aika lievänä onkin. Eli suun kautta tabuina ei oikein imeydy.

Tukkaa lähti tukuittain, huokailin ja haukottelin jatkuvasti. Väsytti ihan kamalasti. Rautatiputuksen jälkeen hb ollut karvan alle 160 ja fe hurjat 200, tiputuksestä nyt 8kk. Mulla alaraja olis hyvä olla 50-60 kun muuta vaivaakin löytyy.

Varmaan rautstiputuksedta johtui alussa pieni flunssakierre, mutta nyt vastustuskykykin tuntuu paremmalta.

Vierailija
109/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

108 jatkaa. Kännykän oikolukija iskee taas.

Vierailija
110/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferri viimeksi 8 ja hb 109, on lääkärin mielestä ok, ehkä vähän matalahko mutta ei vielä tarvitse rautalisiä

N33

Vierailija
111/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama lähtö tilanne ja syyt mutta mulla ei nouse edes sinne 30, ei sitten millään. Kk vuotokin on yli 400ml. Miten sait arvot nousuun?

Jotkut rautavalmisteet ei imeytynyt minulla ollenkaan, esim. maltofer oli sellainen. Itselläni parhaiten on imeytynyt obsidan. Minulla oli aamulla aina pari tuntia ennen ylösnousua kello soimassa, jolloin otin obsidanin ja 500mg C-vitamiinia. Kun arvo oli alhaimmillaan otin 2 obisidania per päivä ja kun sain sen yli 70 otin yhden per päivä.  Obsdan aiheutti aluksi vatsanväänteitä ja ripulia, mutta oireet menivät ohi kun vain jatkoin sen syömistä. 

Vierailija
112/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

129

Vierailija
113/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

413,3 vajaa 2 vuotta sitten; voisikin käydä taas mittauttamassa, kun olen lisännyt punaisen lihan osuutta ruokavaliosta entisestään.

Vierailija
114/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut rautavalmisteet ei imeytynyt minulla ollenkaan, esim. maltofer oli sellainen. Itselläni parhaiten on imeytynyt obsidan. Minulla oli aamulla aina pari tuntia ennen ylösnousua kello soimassa, jolloin otin obsidanin ja 500mg C-vitamiinia. Kun arvo oli alhaimmillaan otin 2 obisidania per päivä ja kun sain sen yli 70 otin yhden per päivä.  Obsdan aiheutti aluksi vatsanväänteitä ja ripulia, mutta oireet menivät ohi kun vain jatkoin sen syömistä. 

Sama kokemus tästäkin, maltofer ei nostanut ja alussa 400mg obsidania riitti nostamaan 7-27. Sen jälkeen ei ole noussut ollenkaan. Nyt olen 2 vuotta ottanut -tauot flunssien aikana, mutta ei vaan nouse.

Vierailija
115/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli, kilpirauhanen, nyt ferritiini. Tietyn sosiaaliryhmän naiset juoksevat ystävän ja työtoverin kehotuksesta tutkimuksiin. Kaikki johtuu nyt ferritiinistä, vaikka se ei edes olisi matala nii siitä se kokonaisvaltainen väsymys johtuu. Lääkärithän ei asiasta tiedä mitään, koska googlen selailu on tuonut sellaista tietoa, että siinä on lääkärit helisemässä .

Mulle kyllä lääkäri kertoi kilpirauhas- ja ferritiiniongelmasta. Tosin hän ei ole suomalainen lääkäri.

Vierailija
116/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut seurannassa tk:n kautta jo neljä vuotta sitten kun ferritiini ei vielä ollut muotia. Seurannat loppuivat kun en ottanut kierukkaa, joka oli ainut suositeltu hoitomuoto. Sen jälkeen olen käynyt yksityisellä, mutta vaikeaa on löytää asiasta perillä olevaa lääkäriä.

Vierailija
117/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli, kilpirauhanen, nyt ferritiini. Tietyn sosiaaliryhmän naiset juoksevat ystävän ja työtoverin kehotuksesta tutkimuksiin. Kaikki johtuu nyt ferritiinistä, vaikka se ei edes olisi matala nii siitä se kokonaisvaltainen väsymys johtuu. Lääkärithän ei asiasta tiedä mitään, koska googlen selailu on tuonut sellaista tietoa, että siinä on lääkärit helisemässä .

Mulle kyllä lääkäri kertoi kilpirauhas- ja ferritiiniongelmasta. Tosin hän ei ole suomalainen lääkäri.

Minkälainen on sitten tämä kilpirauhasongelma tämän lääkärin mukaan?

Vierailija
118/120 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin lopettaa thyroxin lääkityksen joka määrättiin oireiden perusteella vuosi synnytysten jälkeen .olin ihan kalpea, voimaton ja väsynyt.

Kilppariarvot oli melkein viiterajoissa, sain thyroxinin jota nyt käyttänyt useamman vuoden ja tuntuu ettei kovin hyvin edes toimi. Lio yhdistelmääkin kokeiltu.

Hb oli thyroxinin saadessa muistaakseni 120-124, ferrit.ei edes mitattu.

Nyt myöhemmin mitattu , oli 24. erittäin runsaat kuukautiset on.

Hiukset ihan ohutta kuivaa takkua, kantapäät halki, palelee usein. Paljon muitakin vähän epämääräisiä oireita.

Luulenpa että thyroxin määrättiin raudanpuuteoireisiin. Alunperin ehdotettiin mielialalääkitystä. Kun en siihen suostunut niin määrättiin thyroxin.

Toipuuko oma kilpirauhanen enää toimimaan jos lopetan thyroxinin ja alan kunnon rautakuurille. Onko joku lopettanut?

Kilppari vasta-aineita ei ollut koskaan. T4 V oli alle viitteen. Punasoluarvot olivat alle viitteiden , mutta hb oli normaali, lääkäri ei millään tavoin huomioinut raudanpuutteen mahdollisuutta.

Tämä on juuri se ongelma "terveyden"huollossa kun ei katsota kokonaisuutta. Takana oli kaksi peräkkäistä raskautta, univelka , huono syöminen ja raudanpuute. Nyt varmaan sitten loppuelämä turhalla lääkityksellä.

Olisinpa ollut silloin fiksumpi.

Vierailija
119/120 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 4.9 ja hemoglobiini 109.

Vierailija
120/120 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli vuosi sitten 6 ja olo ihan hirveä. Söin rautaa 3kk ja laihdutin 15kg 84-69 kiloon, pituutta 172, 3 lasta, ikää 39. Jonkin aikaa meni hyvin, mutta taas alkaa olo huonontua, menkat runsastuneet ja hiuksia lähtee tukoittain. Täytyy alkaa taas syödä rautaa. Kahvinjuontiakin pitäisi vähentää, mutta se on vaan aamuisin niin hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi