Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiiniarvosi?

Vierailija
13.04.2020 |

Mikä on ferritiiniarvosi? Jos se on matala, onko oireita, millaista hoitoa olet saanut? Itselläni arvo 28. Lääkärin mukaan normaali mutta jonkun verran tullut vastaan, että raudanpuutetta on syytä epäillä, jos ferritiiniarvo on alle 30 µg/l. Minulla ei ole kummempia oireita mutta mistä sitä tietää, miten korkeammat arvot vaikuttaisi esim. vireystilaan. Onko rautavalmisteista apua vai pitäisikö vain kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon?

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toissakuussa mitattuna ferrit oli 6. Hengästyttää pyykkien ripustaminen, puhuminen, huimaa. Hb normaali. Tosin olen raskaana, joten tämä vaikuttaa.

Raskaana ollessa sitä rautaa tarvitsisi vielä enemmän kuin normaalisti eli ei hyvä ollenkaan. Kai sulla on rautakuuri tms hoitava toimenpide meneillään?

Ei ole hyvä ei :( varsinkin kun oireet rajoittavat arkeakin jo melkoisesti. Ruokavalio on aina ollut monipuolinen ja olen huomioinut raudan lähteet ruokavaliossa jo ennen raskauttakin, sillä olen kärsinyt koko ikäni erittäin runsaista kuukautisista. Pyysin saada lähetettä äitiyspolille rautatankkaukseen kun laskettu aika on niin lähellä, että per os nautittuna rautalisä ei ehdi riittävästi vaikuttamaan ennen synnytystä. Eivät suostuneet lähetettä laittamaan, käskyttivät syömään rautalisää vain ja niin olen nyt syönytkin. Silti vointi samanlainen, pari viikkoa synnytykseen ja olen lopen väsynyt. Saa nähdä kuinka piipussa sitä on synnytyksen jälkeen kun verenhukkaa tulee väistämättä.

Vierailija
42/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mitattiin viime syksynä ja oli 7. En oo käynyt vielä kontrollissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvo 9 ja hemoglobiini 180 ja oon nainen.

Kävin yksityisellä koska julkinen ei letkauttanut korviaan koska "ei voi olla raudan puutetta kun hemoglobiini noin korkea"

Nyt oon 3kk syönyt rautaa, pitäis käydä kontrollissa mutta tämä korona vähän vaikeuttaa labrassa käyntiä kun oon riskiryhmää.

Mulla ollut hb 165 mutta vuoden sisällä noussut 180 nyt sentään tk kiinnitti siihen huomiota ja pisti hematologille kyselyå.

T. N24

Vierailija
44/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli joulun aikaan 68. Viime juhannuksen alla 33. Rautaa siis syön vielä. Tavoite päälle 100.

Ja minkähän takia tavoittelet ferritiinin ylärajaa? !?

Koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli muuten eka talvi kun en tarvinnut töissä ylimääräistä villatakkia 👍.

No siinähän onkin tieteellisesti pätevä syy -seuraussuhde ja syy nostaa jatkuvasti rautakuurilla ferritiini ylärajoille. Not.

"Musta tuntuu" ei yleensä korvaa tiedettä.

Vierailija
45/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 194, Hb 146

Vierailija
46/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anemia = alhainen hemoglobiini.

Raudanpuute ilman anemiaa = alhainen ferritiini.

Muuten oikein mutta ferritiinin lisäksi on monia muitakin veriarvoja joiden perusteella voidaan päätellä raudanpuute. Mulla esimerkiksi on normaali ferritiini mutta s-fe tällä hetkellä reilusti alle viitearvon. Alun perin mulla diagnosoitiin raudanpuute siksi että perusveren kuvassa näkyi häikkää punasoluissa. Hemoglobiini ja ferritiini ovat olleet siis koko ajan normaalit. Tällä hetkellä hoidon tavoitteena on että saataisiin mun kaikki rautaan liittyvät arvot normaaleiksi.

Vierailija
47/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini lähes 0 ja hemoglobiini on pyörinyt välillä 90-110. Rautakuureja on syöty 20 vuotta. En tiedä enää, minkälaista on olla pirteä ja iloinen. Painan 45 kg ja näytän kalmankalpealta ja sairaalta. Keliakia on suljettu pois, mutta minulla on jotain mahavaivoja silti. Maha turpoaa ja on vuorotellen ripulia ja ummetusta. Lisäksi on munuaisten vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta.

Vierailija
48/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini lähes 0 ja hemoglobiini on pyörinyt välillä 90-110. Rautakuureja on syöty 20 vuotta. En tiedä enää, minkälaista on olla pirteä ja iloinen. Painan 45 kg ja näytän kalmankalpealta ja sairaalta. Keliakia on suljettu pois, mutta minulla on jotain mahavaivoja silti. Maha turpoaa ja on vuorotellen ripulia ja ummetusta. Lisäksi on munuaisten vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta.

Suolistosi ei selvästikkään ole kunnossa.

Oletko ollut monilla antibioottikuureilla?

Noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota tai onko allergioita?

Onko sulta mitattu b12 -vitamiini ? Onko helikobakteeri tutkittu?

Onko vatsahappotaso normaali?

Luulisi että olisi tutkittu kaikki syyt lääkärissä jos tuo on rautatilanne.

Vierailija
49/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ferritiini oli tammikuussa 3. Oireina varsinkin iltapäivisin voimakas väsymys ja uni ei piristä. Sängystä nouseminen vaatii todellista tahdonvoimaa, niin uupunut olen unien jälkeen. Siihen lisäksi lihaskivut joka puolella kehoa. Muuten elän ihan normaalia elämää ja pystyn päivän aikana tekemään paljon, kunhan saan herättyä ja 'käynnistettyä' itseni. Syön lisärautaa, mutta haasteellistahan se on vatsavaivojen takia.

Vierailija
50/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

43, vuosi sitten oli 20 eikä ketään kiinnostanut. Yhden Vahva Rauta-purkin vedin tässä välillä. Hempat hyvät mutta TSH subkliinisellä tasolla, liekö se väsyttää.

Vierailija
51/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Minusta on otettu miljoonia verikokeita näiden sairauksieni takia ja on kyllä tutkittu vaikka mitä, mutta kukaan ei oikein ota kantaa rauta-arvoihin. Keliakia tutkittiin verikokeesta. Mahavaivoista en ole puhunut lääkärissä juurikaan. Olen syönyt aika paljon antibiootteja virtsatietulehduksiin, vuosi sitten oli tulehduskierre. Ehkä mahavaivat johtuu siitä.

Minulta ei ole mitattu b12-vitamiinia, helikobakteeria eikä vatsahappotasoa. Omasta mielestäni syön aika terveellisesti ihan perusruokaa ja runsaasti kasviksia ja marjoja.

Vierailija
52/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään tähän vielä, käytätkö happosalpaajia /oletko käyttänyt paljon?

Onko pernisiöösi anemia tutkittu?

Vierailija
53/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seerumin transferriinireseptori -määritys (S -TfR) on mikrosyyttisen anemian selvittelyssä luotettavampi kuin tavalliset raudanpuutteen mittarit (seerumin rauta, transferriini ja ferritiini). TfR -määritys on nykyään paras mahdollinen yksittäinen laboratoriotutkimus raudanpuuteanemian diagnosoinnissa.

https://www.puhti.fi/tietopaketit/transferriinireseptori-liukoinen/

Vierailija
54/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 7, hemoglobiini 126 g/l.

Onko sulla raudanpuutteen oireita?

Ferrit. 7 on jo liian alhainen.

Kannattaa miettiä mistä sen alhaisuus johtuu, korjata ruokavalio , kiinnittää huomiota suoliston kuntoon ja kahvin ja teen juontiin, jotka heikentää raudan imeytymistä.

Äläkä ainakaan juo maitoa.

Pojallani korjaantui jatkuva anemia ja ummetus jättämällä kaikki maitotuotteet pois ja korjaamalla ruokavalio niin että lisättiin paljon kasviksia, marjoja. , hedelmiä , pähkinöitä, rusinoita, kauraa, täysjyväruista, smoothieita ym.

Nykyään käytössä kaura- ja soijajuoma.

Kannattaa ottaa muitakin rautatilannetta selvittäviä kokeita ja kysyä lääkäriltä rautakuurin tarve.

Kiitos huolenpidostasi! Itseasiassa tuo ferritiini oli jo ”noussut” arvo. Pahimmillaan oli 3. Ruokavalion monipuolistamisella ja c-vitamiinin saannin tehostamisella saatiin pieneen nousuun. rautaongelma selvisi toisen terveysseikan vanavedessä, niin tämä oli lääkäristä ikäänkuin mitätön ongelma. Väsymystä on ja välillä on sellainen olo, että pääni oli jatkuvassa sumussa.

Vierailija
55/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisään tähän vielä, käytätkö happosalpaajia /oletko käyttänyt paljon?

Onko pernisiöösi anemia tutkittu?

En käytä happosalpaajia ja pernisiöösistä anemiasta ei ole ikinä puhuttu mitään.

Vierailija
56/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 19 ja hb 136. Sisätautien erikoislääkärin mukaan alhainen ferritiini mutta koska on viiterajoissa niin ei aiheuta toimenpiteitä.

Aloitinkin siksi itse syömään rautalisää, en hengästy enää yhtä helposti.

Vierailija
57/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Minusta on otettu miljoonia verikokeita näiden sairauksieni takia ja on kyllä tutkittu vaikka mitä, mutta kukaan ei oikein ota kantaa rauta-arvoihin. Keliakia tutkittiin verikokeesta. Mahavaivoista en ole puhunut lääkärissä juurikaan. Olen syönyt aika paljon antibiootteja virtsatietulehduksiin, vuosi sitten oli tulehduskierre. Ehkä mahavaivat johtuu siitä.

Minulta ei ole mitattu b12-vitamiinia, helikobakteeria eikä vatsahappotasoa. Omasta mielestäni syön aika terveellisesti ihan perusruokaa ja runsaasti kasviksia ja marjoja.

Kuullostaa siltä että antibioottikuurit ovat tehneet osansa suolistosi tuhoamisessa.

Ongelmia on toki voinut olla jo ennen niitä.

Jos vatsahappotaso ei ole kunnossa ja /tai suolisto ei ole kunnossa, niin vaikka miten terveellisesti syöt niin ravintoaineet (kuten rauta, b12,folaatti jne) eivät imeydy.

Pernisiöösi anemia johtuu b12-ja /tai folaatin puutteesta. Kannattaa tutustua siihen.

Ensiapuna jättäisin maitotuotteet , lisäaineet , sokerin ja gluteenin pois, ja söisin hyvin helposti sulavia ruoka-aineita kuten kypsennetyt kasvikset , sosekeitot, marja/hedelmäsmoothiet, mahd. Vaalea kala.

Joillekin vahva maitohappobakteerivalmiste auttaa (esim.vivomixx jauhepussit) , ,joillakin pahentaa jopa oireita.

Itse olen saanut selkoa ja avun suolisto-ongelmiin katsomalla youtubesta gojimanin suolisto-ongelma (ja SIBO) videoita ja pamela popperin "nutritional causes of common GI disorders"

Suosittelen todella alkaa miettiä suoliston korjausta koska elämänlaatusi tuskin on kovin hyvä jatkuvan anemian ja västymyksen kanssa.

Ota käyttöön SUUSTA IMEYTYVÄ b12-metyylikobalamiini muotoinen valmiste, heti.

Folaattia saa tumman vihreistä lehtivihanneksista ja punajuurista hyvin , mutta kestääkö suolistosi niitä edes kypsennettynä ja imeytyykö folaatti yhtään..

Vierailija
58/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan vaikka ferritiini onkin ”normaali”. Kesti 8 kk saada se 33 nousemaan 48. Punasolut normalisoitui tuona aikana mutta seerumi rauta on nyt liian matala. 1 vuosi ja 3 kk olen syönyt rautaa. Kuukauden päästä seuraava kontrolli. Jos vieläkin arvot pielessä niin lääkäri meinasi että jotain pitää asialle tehdä. Meinaa että mun kuukautiset on liian runsaat mutta ei ne kyllä ole koskaan yli 60 ml. Mutta sittenhän sen näkee jos syön jotain pillereitä joilla ei vuotoa tule ollenkaan.

Vierailija
59/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, eikä ole vitsi.

Vierailija
60/120 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa yliopiston apteekin omaa rautavalmistetta. Vahva rauta, mutta ainakin minulle ensimmäinen rautavalmiste josta ei tule oireita 👍🏼

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme