Ferritiiniarvosi?
Mikä on ferritiiniarvosi? Jos se on matala, onko oireita, millaista hoitoa olet saanut? Itselläni arvo 28. Lääkärin mukaan normaali mutta jonkun verran tullut vastaan, että raudanpuutetta on syytä epäillä, jos ferritiiniarvo on alle 30 µg/l. Minulla ei ole kummempia oireita mutta mistä sitä tietää, miten korkeammat arvot vaikuttaisi esim. vireystilaan. Onko rautavalmisteista apua vai pitäisikö vain kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon?
Kommentit (120)
No toi ferritiini- hysteria on jo vitsi ammattipiireissä.
Vierailija kirjoitti:
No toi ferritiini- hysteria on jo vitsi ammattipiireissä.
Mikä on ferritiini-hysteriaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli joulun aikaan 68. Viime juhannuksen alla 33. Rautaa siis syön vielä. Tavoite päälle 100.
Ja minkähän takia tavoittelet ferritiinin ylärajaa? !?
Koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli muuten eka talvi kun en tarvinnut töissä ylimääräistä villatakkia 👍.
No siinähän onkin tieteellisesti pätevä syy -seuraussuhde ja syy nostaa jatkuvasti rautakuurilla ferritiini ylärajoille. Not.
"Musta tuntuu" ei yleensä korvaa tiedettä.
Missä on puhuttu mistään "musta tuntuu"-hommasta mitään?
Uskon mielummin ammattilaisia kun av-mammoja, kiitos vaan huolenpidosta.
Ferritiini 18, hemppari 125. Odotan toista lasta ja imetän vielä ensimmäistä, ja olo muistuttaa koomaa. Neuvolan mielestä tilanne on kuitenkin ok, koska hemppari on hyvä. Totesin oloni ei todellakaan ole hyvä ja aloin syödä rautaa ihan oma-aloitteisesti vaikka neuvolan mielestä ei tarvitse.
Oireina on korkea leposyke, pohjaton väsymys varsinkin iltapäivisin, uni ei piristä, joskus jopa astianpesukoneen täyttäminen tuntuu ylitsepääsemättömän raskaalta. Onneksi mies on paljon kotona jotta voin levätä. Lisäksi hengästyn hetkessä jos yritän harrastaa yhtään raskaampaa liikuntaa. Portaita kävellessä meinaan pyörtyä. Olen nyt muutaman viikon syönyt rautaa ja olo on hieman kohentunut, mutta voi olla että kuvittelen.
Ferritiini mitattiin raskausviikolla 17 ja en kyllä ymmärrä miten tuo määrä pitäisi riittää sekä minulle, vauvalle ja vielä kahden lapsen imetykseen.
Kolesteroli, kilpirauhanen, nyt ferritiini. Tietyn sosiaaliryhmän naiset juoksevat ystävän ja työtoverin kehotuksesta tutkimuksiin. Kaikki johtuu nyt ferritiinistä, vaikka se ei edes olisi matala nii siitä se kokonaisvaltainen väsymys johtuu. Lääkärithän ei asiasta tiedä mitään, koska googlen selailu on tuonut sellaista tietoa, että siinä on lääkärit helisemässä .
Vähän päälle vuosi sitten mitattaessa oli 8. Söin 100 mg kuurin rautaa. Sen jälkeen syönyt samaa rautaa aina silloin tällöin. Ei mitään tietoa siitä, onko tilanne parantunut. Täytynee käydä itse mittauttamassa, kun lähetteet on kiven alla.
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli, kilpirauhanen, nyt ferritiini. Tietyn sosiaaliryhmän naiset juoksevat ystävän ja työtoverin kehotuksesta tutkimuksiin. Kaikki johtuu nyt ferritiinistä, vaikka se ei edes olisi matala nii siitä se kokonaisvaltainen väsymys johtuu. Lääkärithän ei asiasta tiedä mitään, koska googlen selailu on tuonut sellaista tietoa, että siinä on lääkärit helisemässä .
Jahah. No, kun se ferritiini tulee siinä pienessä verenkuvassa, ja kun mulla on hemoglobiinia seurattu (se oli vielä 2 vuotta viimeisen lapsen syntymästä 116), niin ajattelin sitten sitäkin kysyä. Ja selvis, että sehän on 7. Onko se sun mielestä ihan ok juttu?
En mä tiedä, millainen olo mulla pitäis olla. Mulla on ollut nuo veriarvot perseellään niin kauan, että en tiedä, oonko mä väsynyt vai en.
Vierailija kirjoitti:
Mä olenkin jättänyt ton kolestrolihysterian välistä, vieläkö ehtisi? On kyllä todettu sen olevan korkea, johtuu osaksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Onneksi sekin diagnoosi tuli ennen tätä hysteriaa. Ferritiinikin mitattiin lääkärin tahdosta, en sen enempää osallistunut siihenkään hysteriaan. Ylipäätään en ole taipuvainen hysterioihin. Ai, mutta voisko johtua siitä että tuskin kuulun mainitsemiisi tiettyihin sosiaaliryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiennyt että mikä on ferritiini ennen kuin mun lääkäri kertoi sen olevan normaalin alarajoilla. Jotkut lääkärit katsos on niin fiksuja että epäillessään raudanpuutetta tarkkaavaisuus kaikki mahdolliset rautaan liittyvät arvot. Mulla ferritiini ja hemoglobiini on viitearvojen sisällä mutta kolme muuta arvoa on ollut pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtötilanne oli alle 7 ja hb 112. Vuosien raudan syönnin (normaalimäärät kuureina) hb nousi 127, ferritiini edelleen 7. 2 vuotta sitten aloin syömään rautaa 300-400mg, minkä maha kestää onneksi hyvin, arvot nousivat hb 157 ja ferritiini kiikkuu siinä 26-29 välillä. Kertaakaan en ole saanut yli 30 nousemaan. Tällä hetkellä otan spartoferia 400mg + nestelitkuja päälle. Otan myös b-vitamiini-foolihappoa, kuparia ja magnesiumia. Syynä ettei arvot nouse on runsaat menkat. En halua hormoniehkäisyä niin muuta apua ei sitten ole tarjolla.
Kuullostaa siltä että hoidat oiretta jollain synteettisillä litkuilla hakuammunalla ja alkuperäinen syy on täysin selvittämättä.
Erittäin runsaat menkat on mullakin, enkä syö lihaa ollenkaan.
Ensinnäkin runsaat menkat yksinään tuskin aiheuttaa tuollaisen ravintolisien tarpeen , toisekseen , millainen on ruokavaliosi ?
Lisäksi, hb 157'on jo korkea ja ferrit. 26-29 täysin riittävä tuolla hb:lla.
On lisäksi saatavilla verenvuotoa hillitsevä lääke, reseptillä. ,jos menkat on todella runsaat.
Jotenkin ei kuullosta hyvältä.
Riittävä ei ole missään tapauksessa. Sen verran on auttanut että hiukset ei tipu enää tukkoina ja levottomat jalat parantuneet vähän. Unettomuus ja väsymys on helpottanut vähän. Hormoneja en halua ja vuotoa estävät ei estä vaan saa tuntumaan määrän vähemmältä koska ei hyydy. Menkat kestää vaan kauemmin ja verimäärä on sama. Lisäksi toisesta tulee päänsärkyä sivuvaikutuksena. Minulla oli kaksi raskautta peräkkäin ja niiden seurauksena puutos paheni enkä ole saanut nostettua arvoja. Aiemmin olin lakto-ovovegetaristi, nykyään sekasyöjä kasvispainotteisesti. Otan raudan kahdessa erässä, päivällä ja yöllä imeytymisen parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini lähes 0 ja hemoglobiini on pyörinyt välillä 90-110. Rautakuureja on syöty 20 vuotta. En tiedä enää, minkälaista on olla pirteä ja iloinen. Painan 45 kg ja näytän kalmankalpealta ja sairaalta. Keliakia on suljettu pois, mutta minulla on jotain mahavaivoja silti. Maha turpoaa ja on vuorotellen ripulia ja ummetusta. Lisäksi on munuaisten vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta.
Suolistosi ei selvästikkään ole kunnossa.
Oletko ollut monilla antibioottikuureilla?
Noudatatko jotain tiettyä ruokavaliota tai onko allergioita?
Onko sulta mitattu b12 -vitamiini ? Onko helikobakteeri tutkittu?
Onko vatsahappotaso normaali?Luulisi että olisi tutkittu kaikki syyt lääkärissä jos tuo on rautatilanne.
Kiitos vastauksestasi. Minusta on otettu miljoonia verikokeita näiden sairauksieni takia ja on kyllä tutkittu vaikka mitä, mutta kukaan ei oikein ota kantaa rauta-arvoihin. Keliakia tutkittiin verikokeesta. Mahavaivoista en ole puhunut lääkärissä juurikaan. Olen syönyt aika paljon antibiootteja virtsatietulehduksiin, vuosi sitten oli tulehduskierre. Ehkä mahavaivat johtuu siitä.
Minulta ei ole mitattu b12-vitamiinia, helikobakteeria eikä vatsahappotasoa. Omasta mielestäni syön aika terveellisesti ihan perusruokaa ja runsaasti kasviksia ja marjoja.
Kuullostaa siltä että antibioottikuurit ovat tehneet osansa suolistosi tuhoamisessa.
Ongelmia on toki voinut olla jo ennen niitä.
Jos vatsahappotaso ei ole kunnossa ja /tai suolisto ei ole kunnossa, niin vaikka miten terveellisesti syöt niin ravintoaineet (kuten rauta, b12,folaatti jne) eivät imeydy.Pernisiöösi anemia johtuu b12-ja /tai folaatin puutteesta. Kannattaa tutustua siihen.
Ensiapuna jättäisin maitotuotteet , lisäaineet , sokerin ja gluteenin pois, ja söisin hyvin helposti sulavia ruoka-aineita kuten kypsennetyt kasvikset , sosekeitot, marja/hedelmäsmoothiet, mahd. Vaalea kala.
Joillekin vahva maitohappobakteerivalmiste auttaa (esim.vivomixx jauhepussit) , ,joillakin pahentaa jopa oireita.Itse olen saanut selkoa ja avun suolisto-ongelmiin katsomalla youtubesta gojimanin suolisto-ongelma (ja SIBO) videoita ja pamela popperin "nutritional causes of common GI disorders"
Suosittelen todella alkaa miettiä suoliston korjausta koska elämänlaatusi tuskin on kovin hyvä jatkuvan anemian ja västymyksen kanssa.
Ota käyttöön SUUSTA IMEYTYVÄ b12-metyylikobalamiini muotoinen valmiste, heti.Folaattia saa tumman vihreistä lehtivihanneksista ja punajuurista hyvin , mutta kestääkö suolistosi niitä edes kypsennettynä ja imeytyykö folaatti yhtään..
Kiitos huolenpidostasi ja neuvoistasi. Olen yrittänyt kiinnittää huomiota sokeriin ja lisäaineisiin ja huomannut, että sokeri turvottaa paljon. Yritän kiinnittää huomiota muihinkin ruoka-aineisiin. Kiitos vinkeistä. Käyn katsomassa videoita ja luen lisää.
Näihin ongelmiin ei tosiaan ole yksinkertaista ratkaisua, joka sopisi kaikille ja lisäksi sinulla on lääkityksiä joihin en voi ottaa mitään kantaa.
Mutta useat sairaudet lähtevät suolistosta ja suolistobakteerien epätasapainosta . Ruoka vaikuttaa suoraan suolistobakteereihin,varsinkin runsas kuidunsaanti ja kompleksit hiilihydraatit positiivisesti.
Runsas eläinproteiini, liika rasva (myös kasvirasvat) ja sokeri kuten myös stressi ja jatkuva univelka aiheuttavat bakteeriston epätasapainotilaa, dysbioosia.
Suolistossa on hyvin hyvin ohut soluseinä, joka on voinut vaurioitua erinäisistä syistä ja tuloksena on "vuotava suoli", joka jatkuessaan altistaa sitten sairauksille kuten autoimmuunitaudeille.
Jos vatsahappoja ei ole riittävästi , esim.liika stressi voi aiheuttaa hapotonta vatsaa , joka usein diagnosoidaan liikahappoisuutena ja määrätään happosalpaajia, joka pahentaa ongelmaa.
VatsahappojaTARVITAAN ruuansulatukseen .
Jos niitä ei ole, ruoka ei pilkkoudu normaalisti eikä pääse imeytymään normaalisti.
Aikaisemmin mainitsemani SIBO tarkoittaa liiallista bakteerien määrää ohutsuolessa, jolloin ruoka alkaa fermentoitua imeytymisen sijaan. Useilla IBS potilailla syynä voi olla sibo.
En ole tietoinen tutkitaanko tätä tilaa miten laajasti terveydenhuollossa Suomessa.
Suolisto-ongelmista voi olla oireena masennus, ihottumat , jopa ahdistuneisuus.
Selkeimmät tietenkin ummetus, ripuli, pahoinvointi, närästys, vatsakivut , jatkuva röyhtäily, jatkuvat ilmavaivat.
Suolisto-ongelmia ei todellakaan kannata ohittaa .
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuukautiskierto yli 40pv, raudanpuute silti eli ei ne rauta-arvot e-pillereillä korjaannu 😅🙈
Pillerit vähentää vuodon määrää ja verenhukka on silloin pienempi, joka vaikuttaa hb.
Kannattaa muistaa näissä, että itselääkittynä rauta on vaarallisin lisäravinne. Siitä voi saada myrkytyksen, jos tarvetta lisäraudalle ei ole. Mittauttakaa arvot ennen kokeiluja.
Itselläni oli arvo 10, mutta lääkäri ei nähnyt tässä mitään ongelmaa. Hemoglobiini nippanappa viitearvoissa. Olen itse ottanut rautakuureja sen puitteissa mitä oma vatsa kestää. Arvoja ei ole seurattu. Lääkäreitä ei kiinnosta nämä asiat, pitävät hörhönä ja luulosairaana.
Ap sai lääkäriltä tällaisen vastauksen:
"verikokeissa ferritiini 15 µg/l merkitsee aikuisilla riittämättöntä rautavarastoa. Lisäksi verikokeissasi voi arvioida raudanpuutosta hemoglobiililla joka hyvä 145 sekä ns punasoluindeksin avulla MCH MCV joissa ei viitettä raudanpuutokseen. Ylimääräisestä raudasta ei haittaakaan, mutta ei tarpeen tai todennäköisesti tuo lisähyötyä."
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa näissä, että itselääkittynä rauta on vaarallisin lisäravinne. Siitä voi saada myrkytyksen, jos tarvetta lisäraudalle ei ole. Mittauttakaa arvot ennen kokeiluja.
Itselläni oli arvo 10, mutta lääkäri ei nähnyt tässä mitään ongelmaa. Hemoglobiini nippanappa viitearvoissa. Olen itse ottanut rautakuureja sen puitteissa mitä oma vatsa kestää. Arvoja ei ole seurattu. Lääkäreitä ei kiinnosta nämä asiat, pitävät hörhönä ja luulosairaana.
Rauta on vaarallinen vain niille, joilla on sen kertymistä elimistöön aiheuttava harvinainen, perinnöllinen sairaus. Jos ferritiini 7, näin ei mitä ilmeisimmin ole.
Ennen kuuria on hyvä tietää arvot ja n 3kk päästä aloituksesta, jotta näkee, onko annostus riittävä ja onko arvot lähteneet nousuun.
Hemoglobiini nousee ja laskee ensin ja ferritiini perässä. Hemoglobiini nousee raudan syönnin myötä omalle biologiselle tasolle ja srn jälkeen alkaa rautaa kertyä varastoon, eli ferritiini nousee. Yleensä max 4 yksikköä kuukaudessa. Eli yksi paketti rautaa ei riitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauta on vaarallinen vain niille, joilla on sen kertymistä elimistöön aiheuttava harvinainen, perinnöllinen sairaus. Jos ferritiini 7, näin ei mitä ilmeisimmin ole.
Ennen kuuria on hyvä tietää arvot ja n 3kk päästä aloituksesta, jotta näkee, onko annostus riittävä ja onko arvot lähteneet nousuun.
Hemoglobiini nousee ja laskee ensin ja ferritiini perässä. Hemoglobiini nousee raudan syönnin myötä omalle biologiselle tasolle ja srn jälkeen alkaa rautaa kertyä varastoon, eli ferritiini nousee. Yleensä max 4 yksikköä kuukaudessa. Eli yksi paketti rautaa ei riitä mihinkään.
Mitenköhän sitten niissä tilanteissa, joissa hemoglobiini on korkea (mulle on joskus suositeltu verenluovutusta sen takia) mutta ferritiini matala? Muistelen, että lääkäri joskus sanoi, että myös liian korkea hemoglobiini voi aiheuttaa väsymystä. Eli jos nyt alkaisi rautaa tankata ja hemoglobiini nousisi entisestään. Vai tarkoititko, ettei se nouse tietyn biologisen tason yli?
Mä olen koko elämäni palellut ja ollut väsynyt, hiukset eivät kasvaneet ikinä olkapäiden yli ja olivat tosi hauraat. Raskaana pääsin rautainfuusioon ja kas! Vahvat hiukset kasvoivat pituutta enemmän kuin olivat ikinä kasvaneet, palelu loppui ja aloitin urheilun, kerrankin kun ei väsyttänyt IHAN KOKO AJAN. Oli outoa kokea millaista elämä ei-aneemisilla on, aika ihanaa?? Nyt arvot ovat taas lähteneet tippumaan ja uudestaan en tietenkään tiputukseen pääse kun lapsi on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän sitten niissä tilanteissa, joissa hemoglobiini on korkea (mulle on joskus suositeltu verenluovutusta sen takia) mutta ferritiini matala? Muistelen, että lääkäri joskus sanoi, että myös liian korkea hemoglobiini voi aiheuttaa väsymystä. Eli jos nyt alkaisi rautaa tankata ja hemoglobiini nousisi entisestään. Vai tarkoititko, ettei se nouse tietyn biologisen tason yli?
Juurikin näin, hb nousee ensin, mutta laskee omalle tasolleen kun rautaa alkaa kertymään elimistöön. Minullakin nousi 165 asti ennenkuin laski nykyiseen 157 joka on oma normaalitaso
Vierailija kirjoitti:
Keksikää jo uus hittivaiva. Tää alkaa olla jo menneen talven lumia. Tiedänkin mikä on jo uusi trendi, mutta en kerro.
Voi kuule, oikein mielelläni heivaisin tämän vaivan hiiteen, ei ole kiva kaveri. Tahtoisin myös sairaudestani eroon, sekun aiheuttaa vaikean anemian ja raudanpuutteen. Kyllä on kaikki mahdolliset selvitetty mutta tällä on mentävä.
Kuullostaa siltä että hoidat oiretta jollain synteettisillä litkuilla hakuammunalla ja alkuperäinen syy on täysin selvittämättä.
Erittäin runsaat menkat on mullakin, enkä syö lihaa ollenkaan.
Ensinnäkin runsaat menkat yksinään tuskin aiheuttaa tuollaisen ravintolisien tarpeen , toisekseen , millainen on ruokavaliosi ?
Lisäksi, hb 157'on jo korkea ja ferrit. 26-29 täysin riittävä tuolla hb:lla.
On lisäksi saatavilla verenvuotoa hillitsevä lääke, reseptillä. ,jos menkat on todella runsaat.
Jotenkin ei kuullosta hyvältä.