Ferritiiniarvosi?
Mikä on ferritiiniarvosi? Jos se on matala, onko oireita, millaista hoitoa olet saanut? Itselläni arvo 28. Lääkärin mukaan normaali mutta jonkun verran tullut vastaan, että raudanpuutetta on syytä epäillä, jos ferritiiniarvo on alle 30 µg/l. Minulla ei ole kummempia oireita mutta mistä sitä tietää, miten korkeammat arvot vaikuttaisi esim. vireystilaan. Onko rautavalmisteista apua vai pitäisikö vain kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
8, hemoglobini 131.
Just kuin mulla. Onko sulla tähän mikään auttanut? Mulla ongelmia löytää sopivaa rautavalmistetta. Maltofer ei sovi eikä oikein Rataferkaan vaikka niiden pitäisi olla vatsaystävällisiä.
Anemia = alhainen hemoglobiini.
Raudanpuute ilman anemiaa = alhainen ferritiini.
Mielenkiintoisia kyllä nämä. Minulla oli kolesteroli koholla ennen kuin vähensin huomattavasti maitotuotteita ruokavaliostani. Ferritiiniarvojen kehitystä en tiedä koska sitä ei ole aiemmin tsekattu. Mutta taiteilla ilmeisesti saisi, että ruokavalio olisi täysin ihanteellinen. -ap
Alle 6 oli vuosi sitten. Joulukuussa 2019 oli 15, minulle rautakuurista ei juuri ollut apua kun tuli niin kauheat krampit ja ripuli kokeiltuani viittä eri valmistetta. (Koronan/lomautuksen takia jäi hommat kesken työterveydessä) Seuraavaksi oli tarkoitus kierukka kokeiluun. Jäätävä väsymys, jatkuva kurkkukipu, nivelkipu, keskittymisvaikeudet, huimaus ja huonovointisuus etenkin kuukautisten aikaan. Nyt yrittänyt syödä reilusti rautapitoista ruokaa ja välttää sen imeytymistä haittaavia tuotteita. Toki nyt lomautuksen takia pystynyt nukkumaan sen 11 tuntia mitä kroppa näyttää luonnostaan tarvitsevan jotta ei tuntisi oloa niin väsyneeksi ja ollut erilailla voimia puuhailla.
Liika rauta kehossa ei ole hyvä eikä turvallinen asia. Jos hemoglobiini on normaali ja ferritiini esim. 30 , tilanne on ok.
Kaikki väsymys ja hengenahdistus ei johdu raudanpuuttesta ja rautaa ei tule koskaan syödä "huvikseen".
Jos on runsaat kuukautiset raudan saantiin pitää kiinnittää erityistä huomiota.
Ferritiiniä EI tule nostaa rautalisällä viitteen ylärajoille esim. 95! Myös hemoglobiini antaa tietoa.
Myös transferriinireseptorit voi mittauttaa ja punasoluarvoja.
Lihassa oleva hemirauta on haitallista keholle ja verisuonille.
Kasvissyönti ei todellkaan tarkoita sitä että tulee automaattisesti raudanpuute. Paitsi jos on sipsi-kaljalinjalla.
Keho on fiksu ja säätelee raudan imeytymistä tarpeen mukaan. Kasvikunnan rauta yhdessä c-vitamiinipitoisen ruuan kanssa syötynä on terveellisin tapa saada rautaa. Erityisen hyviä ovat tummanvihreät lehtivihannekset(lehtikaali, pinaatti ym) ja punajuuri, joissa on myös folaattia.
Niistä voi tehdä vaikka smoothien.
Pähkinät,siemenet ja palkokasvit . Muitakin lähteitä on ja aina kannattaa syödä monipuolisesti jos on väsymys ym.ongelmaa.
Jos suolisto ei ole kunnossa, rauta ei välttämättä imeydy tehokkaasti.
Ja Pelkkää ferritiiniarvoa on turha tuijottaa. Lääkäri tekee raudanpuutteen arvion muidenkin arvojen pohjalta.
Ei hajua, mutta luultavasti huono. Koko elämäni ajan aina kun heoglobiini on mitattu, se on ollut alhainen. RAskauksien aikana meinannut laskea alle 100. Oon aina väsynyt enkä ole koskaan kestänyt fyysistä rasitusta. Muuten se ei mua haittaa.
Oli joulun aikaan 68. Viime juhannuksen alla 33. Rautaa siis syön vielä. Tavoite päälle 100.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 7, hemoglobiini 126 g/l.
Onko sulla raudanpuutteen oireita?
Ferrit. 7 on jo liian alhainen.
Kannattaa miettiä mistä sen alhaisuus johtuu, korjata ruokavalio , kiinnittää huomiota suoliston kuntoon ja kahvin ja teen juontiin, jotka heikentää raudan imeytymistä.
Äläkä ainakaan juo maitoa.
Pojallani korjaantui jatkuva anemia ja ummetus jättämällä kaikki maitotuotteet pois ja korjaamalla ruokavalio niin että lisättiin paljon kasviksia, marjoja. , hedelmiä , pähkinöitä, rusinoita, kauraa, täysjyväruista, smoothieita ym.
Nykyään käytössä kaura- ja soijajuoma.
Kannattaa ottaa muitakin rautatilannetta selvittäviä kokeita ja kysyä lääkäriltä rautakuurin tarve.
Hirveän alhaisia arvoja teillä. Minulla oli vuosi sitten yli 100. Pitäisi käydä vuosiverikokeissa, mutta odotan nyt tämän korona-ajan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Oli joulun aikaan 68. Viime juhannuksen alla 33. Rautaa siis syön vielä. Tavoite päälle 100.
Ja minkähän takia tavoittelet ferritiinin ylärajaa? !?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minkähän takia tavoittelet ferritiinin ylärajaa? !?
Koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli muuten eka talvi kun en tarvinnut töissä ylimääräistä villatakkia 👍.
Matalan ferritiinin syy pitäisi huolella selvittää ja hoitaa asianmukaisesti ennen mitään rautalisiä. Taustalla voi olla vaikka mitä muutakin, vaikka joskus voikin olla ihan siitäkin kyse, ettei rautaa saa tarpeeksi, mutta ei tosiaan aina kaikissa tapauksissa. Pahimmillaan, jos syy matalaan ferritiiniin on "se joku muu", voi aikaan saada vain haittaa.
Ongelma tässä on se, että mistä saa sen syiden huolellisen selvityksen ja hoitamisen. En tarkoita kuulostaa niin ikävältä kuin monet, jotka teilaa tämän suoraan muoti-ilmiöksi. Vaikka kyllähän tästä kieltämättä suosittu aihe on tullut ja sen myötä ikäviä ilmiöitä. Tästä tuntuu moni liikaa innostuvan, mikä toisaalta ihan luonnollista tietysti, että hei tää on vihdoin selitys mun oireille ja sitten mennään vauhdilla mutkia suoriksi, kun säntää vetämään rautaa, mikä ei olekaan välttämättä niin hyvä, ainakaan aina. Sekään ei kuitenkaan ole hyvä, kun mm. moni lääkäri sanoo, että ei tässä mitään ole, jos ferritiini on matala ja oireita on paljonkin. Pitäisi ottaa todesta, mutta ei kuitenkaan mennä sieltä mistä aita matalin=ehkä yksi ferritiinikoe ja rautalisää vain naamaan. Tai "hyvässä lykyssä" ehkä muutama muukin koe ja todetaan vaikka, että syy on "runsaat kuukautiset". :-(
Matalan ferritiinin taustalla voi olla mm. tulehduksellisia autoimmuunisairauksia. Jos esim. nivelreumaa sairastava henkilö alkaisi käyttää rautalisää, voi olla, että hänen nivelreumansa vain pahenisi. Tai joku muu vastaavasti toimiva tulehduksellinen sairaus. Se rauta menisi ns. tulehduksen ruoaksi. Taustalla voi olla myös vaikka ne liian runsaat kuukautiset. Mutta tähän ei saisi jäädä asia, että todetaan vain, että ne no ne on mulla runsaat ja rautaa kehiin vain. Pitäisi tutkia miksi ne on liian runsaat ja hoitaa. Kannattaa käydä gynellä poissulkemassa, ettei ole mitään vakavaa ja jos on esim. lieviä hormonihäiriöitä, niin kannattaa vaikka googlata "how to balance hormones/progesterone naturally" ja "bioidentical hormones vs synthetical hormones" (näitä bioidenttisiä ei vain ikävä kyllä Suomessa määrätä toisin kuin esim. Saksassa). Parasta kuitenkin olisi, jos saisi tasapainotettua hormonit luonnollisin keinoin ja sitten vasta, jos ne ei toimi olisi seuraavaksi paras keino mm. nuo bioidenttiset. Syitä runsaille kuukautisille voi olla vaikka mitä ihan jodin puutoksesta lähtien. Usein niillekin on kuitenkin monta eri syytä. Itselläni oli myös mm. PCOS, jonka sain häviämään ehkä jättämällä maidon pois ja käyttämällä mm. kromia ja alfalipoiinihappoa (ja paljon muuta). Varma en voi olla, mikä toimi, mutta noita veikkaan.
Syinä matalalle ferritiinille voi olla myös muut puutokset/(mahdolliset perinnölliset) häiriöt mm. seuraavien kanssa: B12, kupari (liian vähän tai myös jopa liikaa, mikä voi olla hyvin haitallista), molybdeeni ym. Lisäksi voi olla esim. kihomatoja, hoitamaton keliakia, eri maksasairaudet (ei aina tule ilmi perus maksakokeiden avulla), munuaissairaus jne.
En ole terveydenhuollon ammattilainen, vaan vain potilas, jolla useampia terveysongelmia ja tässä tekstissäni saattaa olla asiavirheitä. Halusin vain tuoda esille sen, että tämä aihe ei ole niin helppo ja yksinkertainen. Tässäkin oli vain pintaraapaisu. Yhden oven takaa aukeaa usein monta muuta ovea, joiden taakse pitäisi vielä katsoa. Näitä asioita olen selvitellyt yli 10 vuoden ajan useiden eri lääkäreiden kanssa, niin julkisen puolen kuin mm. funktionaalisten lääkäreiden ja muutenkin eri alojen lääkäreiden kanssa, ja paljon olen myös itse lukenut monesta eri lähteestä, myös englannin ja saksan kielisistä.
Vierailija kirjoitti:
Toissakuussa mitattuna ferrit oli 6. Hengästyttää pyykkien ripustaminen, puhuminen, huimaa. Hb normaali. Tosin olen raskaana, joten tämä vaikuttaa.
Raskaana ollessa sitä rautaa tarvitsisi vielä enemmän kuin normaalisti eli ei hyvä ollenkaan. Kai sulla on rautakuuri tms hoitava toimenpide meneillään?
Vierailija kirjoitti:
Hirveän alhaisia arvoja teillä. Minulla oli vuosi sitten yli 100. Pitäisi käydä vuosiverikokeissa, mutta odotan nyt tämän korona-ajan ohi.
Lääkärini oli oikein tyytyväinen tuohon tulokseen, koska sairasta kilpirauhasen vajaatoimintaa. Alkuarvo oli jotain 30 ja siitä on pikkuhiljaa menty ylöspäin.
Kyllähän se syy pitäisi aina selvittää eikä vain korjata oiretta. Siksi se omatoiminen raudan nappailu ei ole kovin hyvä.
Ferritiini oli alkuvuodesta 5, hb 116 ja kaksi muutakin anemiaa kuvastavaa arvoa pielessä..aloin ottamaan rautaa suun kautta. Työterveyshuolto ei edes viitsinyt selvitellä mistä yhtäkkiä niin matalat arvot johtuivat (ennen olleet hyvät, etenkin hb). Käskettiin vaan ottamaan rautaa ja kyllä se siitä😞.
Toissakuussa mitattuna ferrit oli 6. Hengästyttää pyykkien ripustaminen, puhuminen, huimaa. Hb normaali. Tosin olen raskaana, joten tämä vaikuttaa.