Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotkut oikeasti jääneet koronan takia kokonaan kotiin jo viikoiksi?

Vierailija
13.04.2020 |

Luin tuota ketjua missä joku kertoi olleensa kolme viikkoa kotona ja kun vihdoin meni kauppaan niin ihmetteli vilpittömästi, kun ulkona olikin ihmisiä!

Ihanko oikeasti on tälläisiä ihmisiä? Edelleenkään täällä Turussa koronaa ei huomaisi mistään muusta kuin kiinni olevista ravintoloista ellei uutisia lukisi. Normaalisti käydään töissä, naapureissa koko pääisiäisen käynyt vieraita kuten ennenkin, jokiranta ollut vilkas lenkkeilypaikka monelle jne.. Mikä tässä koronassa saa ihmiset lukittautumaan kokonaan kotiin viikko tolkulla ja vielä enemmän ihmettelen miten joku voi ajatella, että kaikki ihmiset tekisivät niin? Katsotaan uudestaan sitten kun joku oikea kriisi tulee...

Kommentit (357)

Vierailija
261/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajatuleevastaan kirjoitti:

Miten meinaatte "vaikka vuoteen 2025" eristäytyjät, pitää esim aerobisen kuntonne yllä? Eikö teillä ole mitään sosiaalista elämää?

Lihavia ja yksinäisiä ihmisiä :(

Kuntoa ylläpidon ihan normaalisti kuntopyörän ja punttien avulla. Sosiaalinen elämä nyt internetin varassa, kun treenikavereita ei näe eikä baareihin pääse. Ei ongelmia, netti on muutenkin se tärkein kanava.

Lenkillekin voisi toki ihan hyvin mennä, mutta olen nyt "huvikseni" ollut kuukauden eristyksissä.

Vierailija
262/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee vielä iskemään ja kovaa noihin joilla edelleen joku defenssi päällä ja kieltämisen vaihe. Harva ihminen haluaa sitä omatunnolleen että muita kuolee oman huolimattomuuden ja mukavuudenhalun vuoksi. 

Korona tulee koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi. Nyt eräs ystäväni menetti perheenjäsenensä koronalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo siis tuomita vaikka yksiössä asuva opiskelija: #stayhome on aika helppoa, kun on oma kuntosali ja piha viihdykkeineen :)

Kannattaa panostaa kriisin jälkeen sellaiseen asumiseen ettei käy pään päälle, jos ja kun tulevaisuudessakin pandemioita leviää.

Hei mäpäs panostan, kiitti vinkistä! Harmi kun en oo aikaisemmin tajunnut panostaa!

Ootko näitä "miksi köyhät ei vaan hanki lisää rahaa?" -ihmisiä?

Karanteeni on aika erilainen kokemus yksiössä asuvalle köyhälle opiskelijalle, kun omakotitalossa omine kuntolaitteineen asuvan.

Vinkki:; opiskelijan kuuluukin elää vaatimatonta elämää. Eikö sieltä opiskelijaluukusta pääse edes ulos kävelylle? Yritä kestää ja tosiaan panosta asuinmukavuutesi tulevaisuudessa, älä lähipubin sijaintiin asuntoon nähden.

Vierailija
264/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin on jo useampi viikko oltu pääsääntöisesti kotona. Miehen toki käytävä töissä, ja itse käyn kerran viikossa ruokakaupassa, mutta muuten liikkuminen rajoittuu lapsen kanssa ulkoiluun ja lenkkeilyyn. Perhettä/sukulaisia/ystäviä ei olla nähty viikkoihin, yhteydenpito puhelimitse. Kyllähän tämä raskasta on ollut, mutta kaikkemme halutaan tehdä, jotta epidemia pysyisi hallinnassa.

Vierailija
265/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten meinaatte "vaikka vuoteen 2025" eristäytyjät, pitää esim aerobisen kuntonne yllä? Eikö teillä ole mitään sosiaalista elämää?

Sua tuntuu häiritsevän ihmiset, jotka viihtyvät oikein hyvin kotona ja kotinurkissa. Miksi? Oletko tullut ajatelleeksi, että jotkut meistä asuvat samassa taloudessa kaikista rakkaimpien ihmistemme kanssa? Tai että jotkut oikeasti tykkäävät etätyöstään eivätkä kaipaa fyysisiä kontakteja työkavereihinsa? Tai että kotona on kaikki (kuntoiluvälineitä myöten), mitä tarvitsee? On oma piha, jossa muutenkin tulee vietettyä kesällä enemmän aikaa kuin terasseilla, kauppakeskuksissa tai festareilla? Harrastuksetkin ovat sellaisia, mitä voi tehdä kotona tai kodin läheisyydessä? 

Mikä ongelma teille sitten on, että nämä jotka eivät halua olla vain kotona liikkuvat ja tekevät asioita? Ettehän he heidän kanssaan ole kontaktissa kun olette aina vaan kotona? Antakaa menijöiden mennä ja eristäytykää yksinänne perheenne kanssa kotiin.

Mun ongelma näiden kanssa on se, että pakko on käydä kaupassa ja töissä. Ei ole etätyömahdollisuutta eikä mitään kotiinkuljetuspalveluita. Ei edes keräilypalveluita ole. Jos jokainen pysyisi kotonaan mahdollisimman paljon, olisi ihmisiä kerrallaan vähemmän liikenteessä tartuttamassa minua ja muita. Riski tartuntaan siis pienenisi kun kaupunki ei olisi täynnä huvijuoksuja juoksevia ihmisiä.

Vierailija
266/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sua tuntuu häiritsevän ihmiset, jotka viihtyvät oikein hyvin kotona ja kotinurkissa. Miksi? Oletko tullut ajatelleeksi, että jotkut meistä asuvat samassa taloudessa kaikista rakkaimpien ihmistemme kanssa? Tai että jotkut oikeasti tykkäävät etätyöstään eivätkä kaipaa fyysisiä kontakteja työkavereihinsa? Tai että kotona on kaikki (kuntoiluvälineitä myöten), mitä tarvitsee? On oma piha, jossa muutenkin tulee vietettyä kesällä enemmän aikaa kuin terasseilla, kauppakeskuksissa tai festareilla? Harrastuksetkin ovat sellaisia, mitä voi tehdä kotona tai kodin läheisyydessä? 

Mikä ongelma teille sitten on, että nämä jotka eivät halua olla vain kotona liikkuvat ja tekevät asioita? Ettehän he heidän kanssaan ole kontaktissa kun olette aina vaan kotona? Antakaa menijöiden mennä ja eristäytykää yksinänne perheenne kanssa kotiin.

Mun ongelma näiden kanssa on se, että pakko on käydä kaupassa ja töissä. Ei ole etätyömahdollisuutta eikä mitään kotiinkuljetuspalveluita. Ei edes keräilypalveluita ole. Jos jokainen pysyisi kotonaan mahdollisimman paljon, olisi ihmisiä kerrallaan vähemmän liikenteessä tartuttamassa minua ja muita. Riski tartuntaan siis pienenisi kun kaupunki ei olisi täynnä huvijuoksuja juoksevia ihmisiä.

Tästä on nimenomaan kyse. Meille, jotka voimme eristäytyä muusta maailmasta vaikka vuosiksi kotiin ja joille asia ei ole edes psyyken tasolla lainkaan vaikeaa, ei muiden ihmisten menemisissä ole mitään ongelmaa. Ongelma on niillä, jotka eivät haluaisi saada tartuntaa, mutta joilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta eristäytyä kokonaan. Jos jokaisella olisikin mahdollisuus itse valita, miten haluaa toimia, kaikki voisivat elää just niinkuin itse haluavat. 

Vierailija
267/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo siis tuomita vaikka yksiössä asuva opiskelija: #stayhome on aika helppoa, kun on oma kuntosali ja piha viihdykkeineen :)

Kannattaa panostaa kriisin jälkeen sellaiseen asumiseen ettei käy pään päälle, jos ja kun tulevaisuudessakin pandemioita leviää.

Hei mäpäs panostan, kiitti vinkistä! Harmi kun en oo aikaisemmin tajunnut panostaa!

Ootko näitä "miksi köyhät ei vaan hanki lisää rahaa?" -ihmisiä?

Karanteeni on aika erilainen kokemus yksiössä asuvalle köyhälle opiskelijalle, kun omakotitalossa omine kuntolaitteineen asuvan.

Vinkki:; opiskelijan kuuluukin elää vaatimatonta elämää. Eikö sieltä opiskelijaluukusta pääse edes ulos kävelylle? Yritä kestää ja tosiaan panosta asuinmukavuutesi tulevaisuudessa, älä lähipubin sijaintiin asuntoon nähden.

En käytä alkoholia juuri ollenkaan-juhlapyhinä tai Ystävän synttäreillä voin muutaman ottaa. Että se siitä lähipubin sijainnista 😑

Hyvä yleistys opiskelijoista, että kaikki haluaa ryypätä ja asua lähellä pubia:) no, kertonee enemmän omista opiskeluajan elämäntavoistasi.

Vinkki sulle: Koita joskus nähdä oman kuplasi ulkopuolelle.

Vierailija
268/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmään kuuluva introvertti, eristys kuulostaa varsin mukavalta vaihtoehdolta

Vierailija
269/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä perkele siinä on ettei mene suomalaisten kaaliin että ulkoilu ja lenkkeily on nyt kielletty. Minäminäminö saan... ihan vähän vaan.

Eikä ole.

Vierailija
270/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vapun jälkeen avataan kaikki paikat ja ketkä haluavat niin voivat elää eristyksissä vaikka koko loppuelämänsä.

Vierailija
271/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut kotona jo useamman viikon. En ole käynyt edes lenkillä. Poistun asunnosta vain viemään roskia ja ruokakauppaan harvakseltaan. Ei ole ollut koronan oireita, mutta taidan olla riskiryhmässä pitkän tupakointihistorian takia. Lopetin tupakoinnin noin kuukausi sitten, mutta vielä voi keuhkoissa olla epäpuhtauksia. En halua jättää asioita nyt pelkän tuurin varaan, vaan yritän pysyä turvassa, ja myös muidenkin ihmisten takia eristäydyn kotiini. Ei tuota minulle introverttina kovin suuria vaikeuksia.:)

Ohis, mutta tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen niin sinulle kuin muillekin päätöksen tehneille!

Vierailija
272/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän passaa että ottavat meidän kotona olevien puolesta koronan niin saadaan laumasuoja.

Ja kotona ei ole yksin jos siellä on perheensä kanssa.

Vierailija
273/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksumatolla joka on ikkunan edessä jotta voin katsella merelle kuntoillessani.

Skype ym on keksitty.

Vierailija
274/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuntavaaranen kirjoitti:

En ala elämään ahdistavassa helvetissä kuukausitolkulla-tartunnan voi saada vaikka rappukäytävästä.

Kaikki ei asu omakotitalossa hehtaaripihalla.

Tekisin vain oman elämäni hankalaksi ja vaarantaisin mielenterveyteni jos linnoittautuisin kotiin JA SILTIKIN voisin jo lenkillä saada tartunnan.

Kaupassa on käytävä ja asioita hoidettava. Liikuntaakin harrastettava, että paino ei nouse.

Varovaisempi olen-mutta olen nähnyt ystäviä ja mökkeillyt ihan normaalisti.

Meinaatteko eristäytyjät vaikka vuositolkulla jatkaa tuota?

Et saa lenkillä tartuntaa ellet mene halailemaan vastaantulijaa.

Vierailija
275/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ees asu lähellä Uusimaata, asun Lapissa ja meän perheeski tehhään kaikkemme et tää tauti loppus leviämästä. Meillä on kuusihenkinen perhe, vain yksi aikuisista käy kaupassa kerran viikossa. Ei liikuta julkisilla paikoilla, käydään vain kävelyllä tai juoksemassa (ja koiran lenkillä). Ei nähä kavereita edes ulkona vaan yhteyttä pidetään ainoastaan viestin tai vaikka videopuhelun välityksellä. Meän paikkakunnalla on ehkä 20 tartuntaa ja jos kaikki tääl nyt toimis näin nii ei muuten varmaa enää hirveesti tartunnat nousis. Mun harmikseni mä tiedän monia omiaki kavereita jotka tätä ei noudata ja oon aika pettyny ku ne vie vaan kaikkien muitten työn sillä, et ne näkee muita eikä piittaa yhtää näistä ohjeista. Mietin vaan, että miks suomalaiset on nii itsekkäitä eikä välitä muitten hengistä tai oloista? Ainaki sen perusteel mitä oon joitaki näitä keskusteluja lukenu. 

Vierailija
276/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee 5 viikkoa siitä kun jäimme etätöihin, n. kerran viikossa käynyt joko kaupassa/apteekissa/postissa nopeasti ( alle 5 min sisällä), isommat ostokset tulee kotiinkuljetuksella. Joka päivä lenkillä- kunto on kohonnut ja kotona pystyy syömään hyvin ja tervellisesti+säännöllisesti joten painokin on tippunut.

Vierailija
277/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelta kaverilta kuollut mummo koronaan. Ikävää, kun ei voi edes normaaleja hautajaisia järjestää. Saati että voisi olla kuolinvuoteella pitämässä kädestä kiinni... 

Vierailija
278/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai meinaatteko jatkaa itsenne eristystä vaikka vuoteen 2022?

En. Jos mitään järkevää ratkaisua tilanteeseen ei ole pian näköpiirissä ja tilanne vain jatkaa synkkenemistään niin melko varmasti teen itsemurhan. En voi elää maailmassa, jossa ei ole toivoa tai tulevaisuutta.

Vierailija
279/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomautus. Sairastelut (en tiedä onko korona vai flunssa). Yli 70-v äiti. Lapsiini tai muihin en ole halunnut tartuttaa sitä tautia joka oli, mikä lie. Kotona kuukauden, kerran viikossa kauppaan. Todellakin eristyksissä, koska haluaisin tämän loppuvan ennen kesää. Ap:n kaltaisten kuspäiden kaltaisten takia ei taida onnistua.

Kauppaan kuitenkin menit kerran viikossa tartuttelemaan..?

Vierailija
280/357 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kuukausi mennyt jo kotona ja muista eristyen, työt teen muutenkin puolet kuukaudesta etänä joten ei kovin suuri muutos tehdä kokonaan etänä. Samoin mies tekee nyt etänä. Koiran kanssa ulkoillaan 3 krt päivässä ja lisäksi lenkkeillään itse lähes päivittäin mutta rauhallisilla reiteillä. Ollaan muutenkin paljon kotona keskenämme viihtyvää sorttia joten muutos ei ole kovin suuri. Kavereihin ja perheeseen voi pitää yhteyttä somessa ja skypellä jne. Mies käy yksin kaupassa kerran viikossa, itse kuulun riskiryhmään. Shoppailla voi netissäkin niin ei tarvitse kaupungille mennä pyörimään. Työyhteisöä vähän jo kaipaa mutta tilanne on mikä on joten yhteisen hyvän vuoksi näin nyt tehdään. Jos alkaa pää hajoamaan niin lähdetään varmaan keskenämme mökille joka on samassa kunnassa 30 km päässä kaupunkiasunnostamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme