Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tästä uusperhekuviosta? Voiko tässä tehdä jotain?

Vierailija
13.04.2020 |

En ole itse tähän osallisena muuta kuin sukulaisena, mutta olen kokenut lapsena samaa ja käy sääliksi tämä.

Sukulaiseni siis tutustui uuteen kumppaniinsa, jolla on 9-vuotias tytär. Tämän tyttären biologiset vanhemmat on hylänneet hänet lähes täysin. Äitipuoli, johon sukulaiseni on ollut suhteessa, on ollut tyttären elämässä pisimpään ja pitänyt huolta. Nyt äitipuoli sai myös huoltajuuden.

Kumpikin biologinen vanhempi keksii jatkuvasti tekosyitä, ettei tarvitse nähdä tätä lasta. Lapsi pelkää kovia ääniä ja mielestäni muutenkin oireilee huolestuttavasti. Sukulaiseni ei vielä halua tavata lasta, koska parisuhde ei vielä ole niin vakaa, eikä hän halua lapsen saavan lisää hylkäämisen kokemuksia. Käsittääkseni kumpikin biologinen vanhempi on todella.. epävakaa. Heidän takia tyttö on muuttanut useaan otteeseen ja joutunut myös luopumaan useammastakin koirasta, jotka oli hänelle tärkeitä.

Toinen biologinen vanhempi vaati tapaamisia, mutta tunti tai pari ennen sovittua aikaa peruu ne, kun lapsikin on jo pakannut viikonloppua varten. Tämä vanhempi on myös haukkunut ja uhkaillutkin sukulaistani ilman mitään syytä.

Voiko tämä äitipuoli, joka siis käytännössä on lasten äiti, menettää huoltajuuden? Hän on kuitenkin aina ollut lapsen pääasiallinen vanhempi ja pitänyt tästä huolta?

Onko teillä vinkkejä sukulaiselleni siihen, miten toimia tämän lapsen kanssa? Kumpikaan meistä ei oikein tiedä lapsista mitään.

Lapsen biovanhemmat myös vaativat, että "äitipuoli" ikäänkuin päivystää jatkuvasti, kun lapsi on heidän luona. Pitää hakea lasta koulusta tai uhkaillaan ties millä (että lapsi viedään pois) ja mennään asiattomuuksiin. Tämä on pahentunut, kun sukulaiseni ja kuvion äitipuoli, joka on ennemminkin äiti, on ruvenneet deittailemaan.

Lapsi ei osaa ajaa pyörällä tai uida, eikä ole koskaan käynyt virpomassa noin esimerkiksi. Tosi surullista. Mullakin oli pska lapsuus, mutta osasin jo veistellä kaikkea puukolla ja lämmittää puusaunan tuon ikäisenä. Tuo tyttökin haluaisi käydä metsässä, mutta lähivanhempikin todennäköisesti kärsii masennuksesta.

Tosi huolestuttavaa. Olen tuosta tytöstä tosi huolissani. Sitä ei tiedetä, millaiset olot tytöllä on biovanhempiensa luona, mutta en usko niiden olevan hyvät. Ihan hemmetin turhauttavaa seurata tätä sivusta. Voisiko tämä sukulaiseni tehdä lastensuojeluilmoituksen perheestä näin ulkopuolisena? Mihin se johtaisi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä lasun.

Lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja rakastavia ihmisiä ympärilleen, jotka ovat hänestä kiinnostuneita. Pieniä juttuja voi tehdä. Käydä metsäretkellä, käydä leikkipuistossa, käydä ilmaistapahtumissa jne.

Näin mäkin olen miettinyt. Tämä äitipuoli tarvitsee myös apua, mutta hän on ehdottomasti paras huoltaja tälle tytölle.

Tyttö on jo innoissaan, kun on kuullut tästä sukulaisestani ja haluaa kuulemma jo pukeutua kuin hän. Tyttö haluaisi myös selvästi käydä metsässä ja olla ulkona. Voin kuvitella, että hän olisi ihan innoissaan, jos saisi tehdä vaikka kaarnaveneen tai sytyttää nuotion.

En sinänsä edes kuulu koko kuvioon, mutta tämä sukulainen on mulle tosi läheinen ja asutaankin yhdessä. Ollaan mietitty sitä, että tämä äitipuoli voisi tehdä itsestään lasun. Ilmeisesti hän onkin ottanut yhteyttä viranomaisiin, mutten tiedä, miten asia edistyy.

ap

Miksi sen lapsen pitää sytyttää nuotio vai onko sillä sun sukulaisella sen verran maata, että moinen on mahdollista?

Ja aika outo on sellainen lapsi, joka haluaa näkemättä kohdetta pukeutua kuin äitipuolen uusin kumppani.

Suvullani on maata, ja nuotion sytyttäminen nyt mielestäni kuuluu perustaitoihin. Itse tykkäsin sytytellä tulia lapsena ja mulla oli myös oma puukko tuon ikäisenä. Sytyttelin nuotioita, kiukaita, takkoja jne. Miksei joku muukin lapsi? Tuli on kiehtova asia ja sitä opitaan kunnioittamaan sitä käyttämällä.

Sukulaiseni oli sitä vastaan, että hänestä kerrotaan tälle tytölle, mutta äitipuoli kertoi kuitenkin. Virhe hänen puoleltaan. Tyttö veti heti päälleen paidan, jonka sukulaiseni jätti vahingossa jälkeensä.

Tämä lapsi on ilmiselvästi kokenut paljon hylkäämisiä ja on innoissaan uudesta aikuisesta. Sukulaiseni ei vain vielä itse tiedä, miten pysyvä suhde on.

ap

Höps. Olen maalta enkä ole muistaakseni koskaan sytyttänyt nuotiota. Saunaa kyllä tuli lämmiteltyä, vaikka en olisi aina halunnut. Ei kaikki lapset tykkää samoista asioista eikä muutenkaan pidä tehdä samaa kuin joku toinen on tehnyt. Ei ole aikuismaista alkaa valittamaan tuollaisesta.

Vierailija
22/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä äitipuoli on virallinen huoltaja, silloin ainakaan toinen biovanhemmista ei ole, joten tällä ei ole mitään oikeuksia lasta kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole lapsen äitipuoli, jos hän ei ole enää lapsen biologisen vanhemman kanssa suhteessa. Silloin hän on ex-äitipuoli, sijaisäiti tms. En tarkoita nillittää, mutta aloitusviestistä on oikeasti hankala hahmottaa ihmisten suhteita kun termejä käytetään harhaanjohtavasti.

Vierailija
24/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä lasun.

Lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja rakastavia ihmisiä ympärilleen, jotka ovat hänestä kiinnostuneita. Pieniä juttuja voi tehdä. Käydä metsäretkellä, käydä leikkipuistossa, käydä ilmaistapahtumissa jne.

Näin mäkin olen miettinyt. Tämä äitipuoli tarvitsee myös apua, mutta hän on ehdottomasti paras huoltaja tälle tytölle.

Tyttö on jo innoissaan, kun on kuullut tästä sukulaisestani ja haluaa kuulemma jo pukeutua kuin hän. Tyttö haluaisi myös selvästi käydä metsässä ja olla ulkona. Voin kuvitella, että hän olisi ihan innoissaan, jos saisi tehdä vaikka kaarnaveneen tai sytyttää nuotion.

En sinänsä edes kuulu koko kuvioon, mutta tämä sukulainen on mulle tosi läheinen ja asutaankin yhdessä. Ollaan mietitty sitä, että tämä äitipuoli voisi tehdä itsestään lasun. Ilmeisesti hän onkin ottanut yhteyttä viranomaisiin, mutten tiedä, miten asia edistyy.

ap

Miksi sen lapsen pitää sytyttää nuotio vai onko sillä sun sukulaisella sen verran maata, että moinen on mahdollista?

Ja aika outo on sellainen lapsi, joka haluaa näkemättä kohdetta pukeutua kuin äitipuolen uusin kumppani.

Suvullani on maata, ja nuotion sytyttäminen nyt mielestäni kuuluu perustaitoihin. Itse tykkäsin sytytellä tulia lapsena ja mulla oli myös oma puukko tuon ikäisenä. Sytyttelin nuotioita, kiukaita, takkoja jne. Miksei joku muukin lapsi? Tuli on kiehtova asia ja sitä opitaan kunnioittamaan sitä käyttämällä.

Sukulaiseni oli sitä vastaan, että hänestä kerrotaan tälle tytölle, mutta äitipuoli kertoi kuitenkin. Virhe hänen puoleltaan. Tyttö veti heti päälleen paidan, jonka sukulaiseni jätti vahingossa jälkeensä.

Tämä lapsi on ilmiselvästi kokenut paljon hylkäämisiä ja on innoissaan uudesta aikuisesta. Sukulaiseni ei vain vielä itse tiedä, miten pysyvä suhde on.

ap

Höps. Olen maalta enkä ole muistaakseni koskaan sytyttänyt nuotiota. Saunaa kyllä tuli lämmiteltyä, vaikka en olisi aina halunnut. Ei kaikki lapset tykkää samoista asioista eikä muutenkaan pidä tehdä samaa kuin joku toinen on tehnyt. Ei ole aikuismaista alkaa valittamaan tuollaisesta.

Voi olla, että oma sukuni on outoa, mutta meillä tulen käsittely on vaan ollut osa näitä taitoja, joita on vaan opittu. Mun isä oli musta aina ylpeä, kun olin hyvä tulen sytyttäjä.

Kun mä olin lapsi, niin oli suuri luottamuksen osoitus antaa mun käsitellä tulta. Sama tehtiin mun nuorempien sisarusten kanssa. Saman opettaisin omalle lapselleni.

Mulle tulessa on aina ollut jotain pyhää. Jos mulla olisi omis lapsia, niin opettaisin ne kunnioittamaan tulta niin kuin mua on opetettu.

ap

Vierailija
25/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole lapsen äitipuoli, jos hän ei ole enää lapsen biologisen vanhemman kanssa suhteessa. Silloin hän on ex-äitipuoli, sijaisäiti tms. En tarkoita nillittää, mutta aloitusviestistä on oikeasti hankala hahmottaa ihmisten suhteita kun termejä käytetään harhaanjohtavasti.

Olen samaa mieltä.

Selvennäs siis ap, että

a) ketkä seurustelivat ja

b) ketkä ovat lapsen huoltajat

Vierailija
26/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ei ole koskaan käyneet virpomassa, joten se ei ole mikään hyvän lapsuuden kriteeri.

Toiseksi tuo kertomasi lapsi on ihmeen paljon biovanhemmilla, jos huoltajuus on tuolla äitipuolella. Tuossa kuviossa on joka tapauksessa mukana myös lastensuojelu, joten miten se sukulaisesi ei sen vertaa tiedä, jos on sinulle laverrellut kaikki reppujen pakkaamiset tai metsäretkettömyydet?

tee ihmeessä lasu, koska sen ensisijainen kohde on huoltaja, ei biovanhemmat, jotka jo on huoltajuudesta luopuneet. Saat pitää sukulaisesi kokonaan itselläsi.

Itse olen lapseton, enkä ole juuri ollut lasten kanssa tekemisissä.

Kuulemma äitipuoli otti yhteyttä lastensuojeluun, mutta entinen asiakkuus oli päätetty.

Toivon, että tämä äitipuoli oppisi puolustamaan itseään ja pidän hänestä. Toivon ja uskon, että hän voittaa tämän taistelun. En itse halua lasua tehdä, mutta jos se olisi hyödyllistä, toivon, että tämä äitipuoli tekisi sen itsestään. Silloin biovanhemmat eivät voisi pelata enää näitä pelejään.

ap

Lapsen takia toivon, että sijaisäiti tekisi itsestään lasun ja lapsi päätyisi uuteen sijaisperheeseen, jossa hän saisi mahdollisuuden terapiaan ja ehjään perheeseen. Masentunut, arka ja epävarma ihminen ei ole oikea henkilö kasvattamaan ehjäksi kerrotunkaltaista lasta.

Vierailija
27/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on joku ihme polyamoriakuvio, kun pitää noin epäselvästi kaikkien roolit selittää. Ja mitä ap ite tässä kuviossa tekee, tarinan mukaan ei liity häneen mitenkään.

Vierailija
28/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuossa on uusperhekuvio?

Siinä on masentunut ja arka henkilö, joka on huoltaja lapselle, jonka kummankaan vanhemman kanssa hän ei asu. Tämä äitipuoli/sijaisäiti on se henkilö, joka on ollut lapsen elämässä pisimpään mukana. Tästä voisi päätellä, että lapsi oli ensin x vuotta vanhemmalla A ja sen jälkeen y vuotta vanhemmalla B, jonka vanhemman kanssa lopulta myös sijaisäiti oli niin pitkään, että jätettyään tämän suhteen ja jatkettuaan vain lapsen kanssa on aikaa kulunut enemmän kuin vanhemmalla B lapsensa kanssa. Mikä tuntuu aika oudolta.

Sitten on 2 biovanhempaa, joista toinen on huoltaja, mutta nämä henkilöt ovat molemmat kovasti epävakaita.

Sitten on ap:n kanssa asuva sukulainen, joka deittailee arkaa ja masentunutta sijaisäitiä.

Ja tosiaan ap, joka kovasti tunkee mukaan perhekuvioihin.

Mutta sitä otsikon uusperhettä en löydä, missä se on?

Vierailija
29/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeasti itse tämä sukulainen.