Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tästä uusperhekuviosta? Voiko tässä tehdä jotain?

Vierailija
13.04.2020 |

En ole itse tähän osallisena muuta kuin sukulaisena, mutta olen kokenut lapsena samaa ja käy sääliksi tämä.

Sukulaiseni siis tutustui uuteen kumppaniinsa, jolla on 9-vuotias tytär. Tämän tyttären biologiset vanhemmat on hylänneet hänet lähes täysin. Äitipuoli, johon sukulaiseni on ollut suhteessa, on ollut tyttären elämässä pisimpään ja pitänyt huolta. Nyt äitipuoli sai myös huoltajuuden.

Kumpikin biologinen vanhempi keksii jatkuvasti tekosyitä, ettei tarvitse nähdä tätä lasta. Lapsi pelkää kovia ääniä ja mielestäni muutenkin oireilee huolestuttavasti. Sukulaiseni ei vielä halua tavata lasta, koska parisuhde ei vielä ole niin vakaa, eikä hän halua lapsen saavan lisää hylkäämisen kokemuksia. Käsittääkseni kumpikin biologinen vanhempi on todella.. epävakaa. Heidän takia tyttö on muuttanut useaan otteeseen ja joutunut myös luopumaan useammastakin koirasta, jotka oli hänelle tärkeitä.

Toinen biologinen vanhempi vaati tapaamisia, mutta tunti tai pari ennen sovittua aikaa peruu ne, kun lapsikin on jo pakannut viikonloppua varten. Tämä vanhempi on myös haukkunut ja uhkaillutkin sukulaistani ilman mitään syytä.

Voiko tämä äitipuoli, joka siis käytännössä on lasten äiti, menettää huoltajuuden? Hän on kuitenkin aina ollut lapsen pääasiallinen vanhempi ja pitänyt tästä huolta?

Onko teillä vinkkejä sukulaiselleni siihen, miten toimia tämän lapsen kanssa? Kumpikaan meistä ei oikein tiedä lapsista mitään.

Lapsen biovanhemmat myös vaativat, että "äitipuoli" ikäänkuin päivystää jatkuvasti, kun lapsi on heidän luona. Pitää hakea lasta koulusta tai uhkaillaan ties millä (että lapsi viedään pois) ja mennään asiattomuuksiin. Tämä on pahentunut, kun sukulaiseni ja kuvion äitipuoli, joka on ennemminkin äiti, on ruvenneet deittailemaan.

Lapsi ei osaa ajaa pyörällä tai uida, eikä ole koskaan käynyt virpomassa noin esimerkiksi. Tosi surullista. Mullakin oli pska lapsuus, mutta osasin jo veistellä kaikkea puukolla ja lämmittää puusaunan tuon ikäisenä. Tuo tyttökin haluaisi käydä metsässä, mutta lähivanhempikin todennäköisesti kärsii masennuksesta.

Tosi huolestuttavaa. Olen tuosta tytöstä tosi huolissani. Sitä ei tiedetä, millaiset olot tytöllä on biovanhempiensa luona, mutta en usko niiden olevan hyvät. Ihan hemmetin turhauttavaa seurata tätä sivusta. Voisiko tämä sukulaiseni tehdä lastensuojeluilmoituksen perheestä näin ulkopuolisena? Mihin se johtaisi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tuosta pitkä. Tiivistelmä on siis, että äitipuoli pitää lapsesta huolta ja biovanhemmat koittavat päästä vastuusta irti ja käyttää hyväksi. Äitipuoli alkaa olla masentunut.

Sukulaiseni on suhteessa äitipuolen kanssa ja biovanhemmat ovat koittaneet sabotoidakin suhdetta. Toisen kanssa on yhteishuoltajuus, mutta tämä vanhempi ei kuitenkaan ole käytännössä ottanut tyttöä. Tekosyyt tukevat tunnin tai parin varoitusajalla ja hän saattaa tuoda tytön yhtäkkiä vaan takaisin olettaen, että joku on kotona.

ap

Vierailija
2/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis äitipuoli on ollut biologisen isän kanssa yhdessä ja eron tullen on tyttö jäänyt sitten tälle äitipuolelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä lasun.

Lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja rakastavia ihmisiä ympärilleen, jotka ovat hänestä kiinnostuneita. Pieniä juttuja voi tehdä. Käydä metsäretkellä, käydä leikkipuistossa, käydä ilmaistapahtumissa jne.

Vierailija
4/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saanut huoltajuuden, niin ei sitä käytännössä menetä.

Vierailija
5/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä lasun.

Lapsi tarvitsee pysyvyyttä ja rakastavia ihmisiä ympärilleen, jotka ovat hänestä kiinnostuneita. Pieniä juttuja voi tehdä. Käydä metsäretkellä, käydä leikkipuistossa, käydä ilmaistapahtumissa jne.

Näin mäkin olen miettinyt. Tämä äitipuoli tarvitsee myös apua, mutta hän on ehdottomasti paras huoltaja tälle tytölle.

Tyttö on jo innoissaan, kun on kuullut tästä sukulaisestani ja haluaa kuulemma jo pukeutua kuin hän. Tyttö haluaisi myös selvästi käydä metsässä ja olla ulkona. Voin kuvitella, että hän olisi ihan innoissaan, jos saisi tehdä vaikka kaarnaveneen tai sytyttää nuotion.

En sinänsä edes kuulu koko kuvioon, mutta tämä sukulainen on mulle tosi läheinen ja asutaankin yhdessä. Ollaan mietitty sitä, että tämä äitipuoli voisi tehdä itsestään lasun. Ilmeisesti hän onkin ottanut yhteyttä viranomaisiin, mutten tiedä, miten asia edistyy.

ap

Vierailija
6/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ei ole koskaan käyneet virpomassa, joten se ei ole mikään hyvän lapsuuden kriteeri.

Toiseksi tuo kertomasi lapsi on ihmeen paljon biovanhemmilla, jos huoltajuus on tuolla äitipuolella. Tuossa kuviossa on joka tapauksessa mukana myös lastensuojelu, joten miten se sukulaisesi ei sen vertaa tiedä, jos on sinulle laverrellut kaikki reppujen pakkaamiset tai metsäretkettömyydet?

tee ihmeessä lasu, koska sen ensisijainen kohde on huoltaja, ei biovanhemmat, jotka jo on huoltajuudesta luopuneet. Saat pitää sukulaisesi kokonaan itselläsi.

Vierailija
7/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä lasun.

Näin mäkin olen miettinyt. Tämä äitipuoli tarvitsee myös apua, mutta hän on ehdottomasti paras huoltaja tälle tytölle.

Tyttö on jo innoissaan, kun on kuullut tästä sukulaisestani ja haluaa kuulemma jo pukeutua kuin hän. Tyttö haluaisi myös selvästi käydä metsässä ja olla ulkona. Voin kuvitella, että hän olisi ihan innoissaan, jos saisi tehdä vaikka kaarnaveneen tai sytyttää nuotion.

En sinänsä edes kuulu koko kuvioon, mutta tämä sukulainen on mulle tosi läheinen ja asutaankin yhdessä. Ollaan mietitty sitä, että tämä äitipuoli voisi tehdä itsestään lasun. Ilmeisesti hän onkin ottanut yhteyttä viranomaisiin, mutten tiedä, miten asia edistyy.

ap

Miksi sen lapsen pitää sytyttää nuotio vai onko sillä sun sukulaisella sen verran maata, että moinen on mahdollista?

Ja aika outo on sellainen lapsi, joka haluaa näkemättä kohdetta pukeutua kuin äitipuolen uusin kumppani.

Vierailija
8/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis äitipuoli on ollut biologisen isän kanssa yhdessä ja eron tullen on tyttö jäänyt sitten tälle äitipuolelle?

Näin on. Kumpikin biologinen vanhempi on vähän epävakaa. Ovat myös uhkailleet äitipuolta ja jopa syyttäneet lapsen hyväksikäytöstä, kun asiat ei menneet heidän mielen mukaan.

Sukulaiseni on onneksi saanut hänet vihdoin esim. ottamaan screenshotteja uhkailuviesteistä. Epäilen, että biologinen isä ainakin on ihan oikeasti narsisti. Homma on jotenkin eskaloitunut tässä kun rupesivat suhteeseen. Äitipuoli piti tätä biologista isää kaverinaan, mutta on myöntänyt, että jo suhteen aikana oli vastaavaa.

Olen tavannut itse tämän kuvion äitipuolen ja hän vaikuttaa mukavalta, mutta tosi aralta ja herkältä ihmiseltä.

ap

Vierailija
9/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni voit opastaa sukulaistasi, että hän miettii todella tarkkaan mihin on lähtemässä. Perhekuvio vaikuttaa hankalalta, kumppani eli äitipuoli tilanteessa eksyssiä ja sanojesi mukaan masentunut ja tyttö niin haavoittuva, että on takertumassa ihmiseen, jota ei ole edes tavannut. 

Koska sukulaisesi voi vaikuttaa vain itseensä, hänen pitää olla varma, että jaksaa suhteessa ja sekavassa tilanteessa. Jos minkäänlaista epävarmuutta omasta jaksamisesta on, kannattaa suhde katkaista niin itsensä, äitipuolen, kuin lapsen takia.

Vierailija
10/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on jo hyvä äiti (äitipuoli). Hän kyllä pitää lapsesta huolen ja antaa omalta osaltaan lapselle hyvän elämän. Lapsen biologisten vanhempien tekemisiin tai oikeuksiin ei valitettavasti voi vaikuttaa. Kun oikeus määrää tapaamisoikeudet, niin sitten heillä on tapaamisoikeudet vaikka olisivat kuinka kehnoja vanhempia. Tämä ei ole sinun murheesi. Luota, että lapsen huoltaja hallitsee tilanteen.

Vierailija
11/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ei ole koskaan käyneet virpomassa, joten se ei ole mikään hyvän lapsuuden kriteeri.

Toiseksi tuo kertomasi lapsi on ihmeen paljon biovanhemmilla, jos huoltajuus on tuolla äitipuolella. Tuossa kuviossa on joka tapauksessa mukana myös lastensuojelu, joten miten se sukulaisesi ei sen vertaa tiedä, jos on sinulle laverrellut kaikki reppujen pakkaamiset tai metsäretkettömyydet?

tee ihmeessä lasu, koska sen ensisijainen kohde on huoltaja, ei biovanhemmat, jotka jo on huoltajuudesta luopuneet. Saat pitää sukulaisesi kokonaan itselläsi.

Itse olen lapseton, enkä ole juuri ollut lasten kanssa tekemisissä.

Kuulemma äitipuoli otti yhteyttä lastensuojeluun, mutta entinen asiakkuus oli päätetty.

Toivon, että tämä äitipuoli oppisi puolustamaan itseään ja pidän hänestä. Toivon ja uskon, että hän voittaa tämän taistelun. En itse halua lasua tehdä, mutta jos se olisi hyödyllistä, toivon, että tämä äitipuoli tekisi sen itsestään. Silloin biovanhemmat eivät voisi pelata enää näitä pelejään.

ap

Vierailija
12/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin sekavaa settiä että ei oikein provo lähde tulille. Eka on puhe yhdestä lapsesta, sitten jo puhutaan kuinka äitipuoli on lapsiLLE käytännössä äiti... Äitipuoli on hyvä tyyppi mutta lapsi ei kuitenkaan kolmenkaan huoltajan kanssa vielä ui tai pyöräile (no mitä se äitipuoli sitten lapsen kanssa puuhaa?) ja äitipuolen kumppanikin asuu jonkun avuliaan sukulaisensa kanssa joka kyselee sekavia av-palstalla.

Juu'u, ei nyt lähde.

Mutta jos vastaavan tyyppisessä tilanteessa vanhempipuoli on virallisesti lapsen huoltaja, ei tuota huoltajuutta kyllä tuosta noin vaan pureta. Ja on mahdollista tehdä ihan normaalit tapaamissopimukset ym. jotka vähentää tuota tapaamisilla kikkailuja. Ja lasun voi lapsesta/lapsista tehdä jos siltä tuntuu ja saada sitä kautta apua myös vanhemmalle.

Vierailija
13/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsella on jo yksi rakastava huolehtivainen huoltaja? Keskity ap omaan elämääsi. Vaikutat sellaiselta ihmiseltä, jonka oma elämä on niin tylsää, että pitää hakea draamaa muiden elämästä ja sitten juoruilla eteen päin.

Vierailija
14/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekava kuvio, en ymmärrä. Onko sukulaisesi mkesvai nainen?

Vierailija
15/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä lasun.

ap

Miksi sen lapsen pitää sytyttää nuotio vai onko sillä sun sukulaisella sen verran maata, että moinen on mahdollista?

Ja aika outo on sellainen lapsi, joka haluaa näkemättä kohdetta pukeutua kuin äitipuolen uusin kumppani.

Suvullani on maata, ja nuotion sytyttäminen nyt mielestäni kuuluu perustaitoihin. Itse tykkäsin sytytellä tulia lapsena ja mulla oli myös oma puukko tuon ikäisenä. Sytyttelin nuotioita, kiukaita, takkoja jne. Miksei joku muukin lapsi? Tuli on kiehtova asia ja sitä opitaan kunnioittamaan sitä käyttämällä.

Sukulaiseni oli sitä vastaan, että hänestä kerrotaan tälle tytölle, mutta äitipuoli kertoi kuitenkin. Virhe hänen puoleltaan. Tyttö veti heti päälleen paidan, jonka sukulaiseni jätti vahingossa jälkeensä.

Tämä lapsi on ilmiselvästi kokenut paljon hylkäämisiä ja on innoissaan uudesta aikuisesta. Sukulaiseni ei vain vielä itse tiedä, miten pysyvä suhde on.

ap

Vierailija
16/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti vauhdissa taas, näemmä.

Vierailija
17/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä on totta, niin aika yksityiskohtaisesti jaat netissä heidän asioitaan. Tuollaisia perhekuvioita tuskin on Suomessa montaa, jos kahtakaan.

Vierailija
18/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä naisella jo on huoltajuus, niin eikö lapsen tilanne sitten ole jo parantumassa?

Vierailija
19/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni voit opastaa sukulaistasi, että hän miettii todella tarkkaan mihin on lähtemässä. Perhekuvio vaikuttaa hankalalta, kumppani eli äitipuoli tilanteessa eksyssiä ja sanojesi mukaan masentunut ja tyttö niin haavoittuva, että on takertumassa ihmiseen, jota ei ole edes tavannut. 

Koska sukulaisesi voi vaikuttaa vain itseensä, hänen pitää olla varma, että jaksaa suhteessa ja sekavassa tilanteessa. Jos minkäänlaista epävarmuutta omasta jaksamisesta on, kannattaa suhde katkaista niin itsensä, äitipuolen, kuin lapsen takia.

Hän on miettinyt tilannetta paljon. Olen sanonut siitä ja hän itse tietää, ettei hänen kannata olla tämän tytön elämässä mukana mitenkään, jos suhde ei ole vakaa. Kumpikin meistä on on uusperheen lapsi.

Äitipuoli puhui ehdottomasti liian aikaisin uudesta kumppanistaan. Sitä ei voi puolustella mitenkään. Hän jotenkin yrittää uskoa hyvää kaikista, mutta se ei toimi.

ap

Vierailija
20/29 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on totta, niin aika yksityiskohtaisesti jaat netissä heidän asioitaan. Tuollaisia perhekuvioita tuskin on Suomessa montaa, jos kahtakaan.

Olen muuttanut yksityiskohtia, koska en halua paljastaa ketään tällä tavalla. Lapsen tilanne kuitenkin on sama.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän