Epäilen naapurini olevan psykoosissa
Voinko soittaa 112. Kertovatko he mistä ovat saaneet ilmoituksen?
Kommentit (29)
Ota toinen naapuri avuksi, jonka kanssa tarkastelette tilannetta.
Voitte sitten vaikka yhdessä soittaa ovikelloa ja kysyä, onko tyypillä jokin hätä, tarviiko apua.
Älä mene yksin tilanteeseen, ellei ole pakko.
Tietenkin jos näin ei olekaan niin kannattaa varautua monenlaisiin ongelmiin jos teet perättömän perusteettoman hälyn
Ei tarvitse edes epäillä; minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin jos näin ei olekaan niin kannattaa varautua monenlaisiin ongelmiin jos teet perättömän perusteettoman hälyn
Millaisiin ongelmiin?
Mistä päättelet hänen olevan psykoosissa?
Vierailija kirjoitti:
Huutaa ja puhuu yksin kokoajan. Asuu yksin enkä ole nähnyt että hänellä olisi koskaan vieraiya
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutaa ja puhuu yksin kokoajan. Asuu yksin enkä ole nähnyt että hänellä olisi koskaan vieraiya
Veikkaan naapurisi pelaavan, tai puhuvan videopuheluita.
Aika moni puhuu yksin ollessa ja monilla ei ravaa vieraita eri syistä. Huutaminen taas on enemmän taloyhtiön tai naapurin kanssa sovittava asia, mikäli se häiritsee naapureita.
Vierailija kirjoitti:
voi olla että tuo on paras keino päästäksesi hoitoon
Nimenomaan. Ap on harhainen.
ei kannata yksin mennä tuntemattoman naapurin ovelle ellei halua vapaaehtoisesti ottaa pataan
Kannatan, että kysyt muilta naapureilta ensin. Olen itse nähnyt psykoosissa olevan tuntemattoman ihmisen, ja jälkeen päin harmitti kun en ilmoittanut mihinkään. Nainen 40-v. uhkaili vessassa nukkeaan, että työntää sen wc-pyttyyn, jos ei tottele. Olisihan tuossa ollut aihetta johonkin ilmoittaa, mutta peloissani lähdin vain menemään. Isännöitsijään voi olla yhteydessä myös ja kysyä, että onko syytä olla huolissaan.
Kyllä tänä aikana kun on etäpalsut sun muut niin varmaan aika moni puhuu "yksin" kotonaan kuulokkeet päässä.
Saattaa puhua puhelua aika kovaäänisesti tai sitten telkkaria katsoo ja urheilua katsoessa kannustaa
Mistä sä tiiät käykö vieraita tai onko asunnossa muita vahditko naapuriasi koko ajan?
Soita lähimpään päivystykseen (terveyskeskus,yhteispäivystys) ja kerro huolesi. He ottavat potilaaseen yhteyttä, esim. laittavat ambulanssin tarkistamaan tilanteen ja noutamaan päivystäjän lääkärin arvioon. Ja kun soitat päivystykseen, niin siellä tieto, josko on jo hoitosuhde jossain ja sitten sieltä alkavat hoitaa asiaa. Jos on epäily psukoottisesta mielenterveyshäiriöstä, niin laki velvoittaa viranomaisia asian selvittämään. Jos oikeesti psykoosia epäilet, miin älä ota itse yhteyttä. Psykiatrisella voi olla virhetulkintoja ja saattavat kokea yhteydenoton uhkaavanakin.
Ap . Et voi. Lääkäri tekee diagnoosit. Lopeta moinen naapurin kyttäily.
Jotain pahempaa pitää olla, kuin pelkkä puhuminen ja huutaminen, ei noilla perusteilla ketään lähetä väkisin viemään minnekään.
Kait nyt muutkin naapurit sen kuulisi, jos hän yölläkin huutaisi.
Ja jos asuu ja on paljon yksin, silloin pitääkin puhua ääneen. Tämä on ihan lääkärien ohjekin yksinäille ihmisille.
Olishan se kauheaa, jos viikkotolkulla ei puhuisi kenellekään. Jos ei ole ketään kenelle puhua ääneen, silloin pitää puhua itselleen.
Johan siinä äänikin katoaisi ja sanat unohtuisivat, jos ei milloinkaan puhu.
Onko sinulla muita harhoja ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Jotain pahempaa pitää olla, kuin pelkkä puhuminen ja huutaminen, ei noilla perusteilla ketään lähetä väkisin viemään minnekään.
Kait nyt muutkin naapurit sen kuulisi, jos hän yölläkin huutaisi.
Ja jos asuu ja on paljon yksin, silloin pitääkin puhua ääneen. Tämä on ihan lääkärien ohjekin yksinäille ihmisille.
Olishan se kauheaa, jos viikkotolkulla ei puhuisi kenellekään. Jos ei ole ketään kenelle puhua ääneen, silloin pitää puhua itselleen.
Johan siinä äänikin katoaisi ja sanat unohtuisivat, jos ei milloinkaan puhu.
Tai sitten isännöitsijä valehtelee. Mulla kävi niin, että naapuri huusi työkeikalla yökaudet ja aloin hakkaamaan harjalla kattoon (kun asui yläpuolella)
Zinc
Mun harjalla hakkaamisesta tehtiin valitus, naapuri sai jatkaa yöllistä huutoaan ..
No jatkoin harjalla hakkaamista siltikin työkeikan loppuun saakka, kun olin kuitenkin lähdössä poijens ;)
voi olla että tuo on paras keino päästäksesi hoitoon