Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys 50-60 luvulla syntyneille

Vierailija
13.04.2020 |

Kuuluiko liha/lihavalmisteet jokapäiväiseen ruokavalioonne lapsuudessa ja nuoruudessa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta saa sellaisen mielikuvan, että 60-70 luvuilla yleisin ruoka Suomessa oli läskisoosi. No juu ei todellakaan ollut. Minä olen liki kuuskymppinen, enkä ole ikinä syönyt oikeata läskisoosia. Tavallinen possunlihasuikaileista tehty sianlihakastikehan ei siis ole mitään läskisoosia, vaan oikeaan läskisoosiin käytetään possunkylkeä, jossa silavaa, elikätten ihraa on jopa enemmän kuin itse lihaa.

Meillä ainakin ruuat oli melkolailla ihan niitä tavallisia perusruokia, mitä syödään tänäpäivänäkin tavallisissa suomalaisissa perheissä ja ihan tavallinen työläisperhe oltiin.

Vierailija
42/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoista ainoat mitä 70-luvulla oli pöydässä, oli maksalaatikko, hernekeitto ja pakastesei. Kokonainen broileri tuli sunnuntaiherkuksi joskus 70-luvun lopussa. Se oli silloin pakastettu, koska muunlaisia vaihtoehtoja ei edes ollut, jostain broilersuikaleista puhumattakaan.

Sian talouskyljyksissä oli silloin vielä luu mukana, muistan.

S. 1966.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia suomalaista kotiruokaa meillä syötiin, lihaa monenlaisessa muodossa ja äiti varsinkin söi kalaa, koska sitä tykkäsi. Isä oli ammattikalastaja monta vuotta lapsuudestani, mutta hän ei juuri kalasta pitänyt ja minä vielä vähemmän. Voissa paistettu turska oli minustakin hyvää ja sitä söisin vieläkin, jos sitä vielä saisi. Muuten lihasoppaa, isän herkkua palapaistia, jauhelihakastiketta ja sen sellaista, nakkeja ja muuta. Ja perunaa, sitä meillä oli omakotitontilla kasvamassa omasta takaa. Spagettia syötiin, mutta joko sulatetun voin tai ketsupin kanssa, ei sen kanssa mitään erityistä kastiketta ollut. Kanaa ei syöty, koska kanaa kaupoissa ei juuri ollut tarjolla, tai siis ei helposti valmistettavaa broileria. Kokonaisia kanoja kyllä, mutta ei äidillä olisi ollut aikaa tai taitoa sellaisesta ruokaa valmistaa. Kaupassa käynti oli helppoa, koska kylässä oli ensin kolme, sitten kaksi kauppaa ja lähin niistä vajaan sadan metrin päässä meiltä. Myös lähikaupunkiin oli viidentoista minuutin bussimatka, mutta ei sieltä 70-luvulla juuri ruokaa meille ostettu, kotikylästä vain.

Vierailija
44/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusruokaa. Kokolihaa harvemmin. Kesällä kalaa, monenlaista ja oli hyvää ja tuoretta.

Mitään moskaa eikä eineksiä syöty koskaan.

Vierailija
45/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia oli aika usein.

44

Vierailija
46/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuului tavalla tai toisella lähes joka päivä. Vasikkaa, nautaa, possua, oikeaa kanaa, maksaa, tuoremakkaraa. Harvemmin jauhelihaa eikä koskaan eineksiä.

Jos oli vellipäivä leivän päälle sai keittokinkkua.

Kala oli lähinnä silakkalaatikkoa ja joskus isä teki purkkilohesta kala-riisilaatikkoa. Kesällä tietty ongittiin mökillä mutta kalaa syötiin vähän

Roskaruoka tuli Suomeen vasta 70 luvun puolivälissä.

Margariinia ei käytetty vaan aitoa voita, täysmaitoa ja kermaa. Em huolimatta minä ja mun isäni oltiin aina laihoja ja äiti normaalipainoinen.

Vierailija
47/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuului tavalla tai toisella lähes joka päivä. Vasikkaa, nautaa, possua, oikeaa kanaa, maksaa, tuoremakkaraa. Harvemmin jauhelihaa eikä koskaan eineksiä.

Jos oli vellipäivä leivän päälle sai keittokinkkua.

Kala oli lähinnä silakkalaatikkoa ja joskus isä teki purkkilohesta kala-riisilaatikkoa. Kesällä tietty ongittiin mökillä mutta kalaa syötiin vähän

Roskaruoka tuli Suomeen vasta 70 luvun puolivälissä.

Margariinia ei käytetty vaan aitoa voita, täysmaitoa ja kermaa. Em huolimatta minä ja mun isäni oltiin aina laihoja ja äiti normaalipainoinen.

Tämä siis duunariperhe stadista

Vierailija
48/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella kuuluneet, vaikka äitini oli alan ammattilainen ja syötiin terveellisesti. Ja isä on tehnyt aina ruumiillista duunia.

Lihaa syötiin kerran viikossa sunnuntaisin ja usein jämistä tehtiin lihasoppaa tai perunalaatikkoa. Makkaraa ja muita leikkeitä oli vain juhlapyhiä.

Ja vielä 70-luvulle saakka syötiin todella paljon kasviksia, juureksia, sieniä ja viljaa.

Ja liha oli todella kallista ja sitä syötiin sunnuntaisin ja juhlapyhiä.

Eikä vanhempani ruokavalio muuttunut vanhanakaan, vaikka elivät yli 90v. ja terveenä.

Vierailija
49/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan kokolihaa - jauhelihaa meillä oli useinkin ja sunnuntaina paistia.

Aika monet ruuat tehtiin alusta loppuun itse, kuten maksalaatikot, herne- ja pinaattikeitot ym

Luulisin, että teillä jauhelihaakin tehtiin nimenomaan itse siitä kokolihasta, vaikkei varmaankaan kaikkein hienoimmasta laadusta. Minun lapsuudessani vielä 70-luvulla jauhettiin liha pienellä käsikäyttöisellä lihamyllyllä ja se onkin paljon parempaa kuin kaupan tiskillä pitempään seissyt jauheliha. 

Vierailija
50/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin ketjusta saa sellaisen mielikuvan, että 60-70 luvuilla yleisin ruoka Suomessa oli läskisoosi. No juu ei todellakaan ollut. Minä olen liki kuuskymppinen, enkä ole ikinä syönyt oikeata läskisoosia. Tavallinen possunlihasuikaileista tehty sianlihakastikehan ei siis ole mitään läskisoosia, vaan oikeaan läskisoosiin käytetään possunkylkeä, jossa silavaa, elikätten ihraa on jopa enemmän kuin itse lihaa.

Meillä ainakin ruuat oli melkolailla ihan niitä tavallisia perusruokia, mitä syödään tänäpäivänäkin tavallisissa suomalaisissa perheissä ja ihan tavallinen työläisperhe oltiin.

En minäkään ole koskaan edes maistanut läskisoosia. Meillä ei muutenkaan koskaan syöty possua.

N51

Vierailija
51/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maanviljelijän poika, ja meillä syötiin lihaa lähes joka päivä. Ei tosiaaan ollut puutetta lihasta. Oli sikaa, nautaa, ja kanaa.

M58

Vierailija
52/54 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satavarmasti oli ruoka silloin keskimääräisesti monipuolisempaa ja terveellisempää, kuin tämän päivän eines/pikaruokakodeissa, joissa ei enää osata edes perusruuanlaittoa.

Itse syön paljolti samoja perusruokia, mitä söin lapsuudenkodissanikin ja itse ne myös valmistan.

Koskaan en lapsena kokenut minkäänlaista puutetta, vaikka isäni oli tavallinen tehtaanduunari ja äiti kotirouva.

M55

Vierailija
53/54 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen jauhelihaa ja mitä siitä sitten tehtiin, lihapullia, kastikkeita ja keittoja. Joskus nakkeja ja makkaraa, leikkeleitä. Äiti ei ostanut kokolihaa, olisiko ollut liian kallista tai ei osannut valmistaa. Isä ei syönyt lihaa, siksikin liharuokavalikoima oli pieni.

Vierailija
54/54 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli (olen synt. 50-luvun puolella) 1960-luvulla lihaa tai jätkänmakkaraa kerran viikossa, korkeintaan. Itse kalastettua kalaa aina, kun kala söi eli aika usein. Hedelmiä todella harvoin. Hyvin köyhä perhe oltiin. Koulussa oli 4 pvänä viikossa puuroa, erilaista kyllä joka kerta, 1 pvänä hernekeittoa sekä 1 pvänä perunamuussia ja makkarakastiketta (2 viipaletta lenkkiä (n. 1 cm:n x 2 viipaletta siis/oppilas). Hyvin pärjättiin. Isoäitini oli tolstoilainen eli kasvissyöjä ja siksi meilläkin oli paljon säilöttyjä kurkkuja, punajuuria, hapankaalia ym. talveksi. Pakastimia ei ollut eikä meillä edes jääkaappia. Perunaa, porkkanaa ym. ostettiin säkillinen syksyllä. Pihassa pieni kasvimaa, josta saatiin tilliä, persiljaa, sipulia, salaattia ja muuta pientä. Ei sitä parempaa osannut kaivatakaan. Hyvin pysyttiin hengissä! :)