Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 175 cm pitkä, kokoa 38 - 40. Haluaisin ostaa pitkän yksivärisen pellavamekon mielellään punaisena ja muotoonleikattuna. Ei onnistu, ei sitten millään. Löytyy todella lyhyitä, leveitä ja harmaita, beigejä tai mustia. Mutta ei yksiväristä punaista.
Muodottomia tunikoita lehmä- örkki- ja kanapainatuksella kyllä löytyy, mutta ei yksiväristä, pitkää mekkoa. Siinäkö syy suomalaisen vaateteollisuuden surkeaan tilaan? Yritetään liikaa ja hylätään perusteet.
Nansolla sattui silmään punainen pellavamekko- itse tykkään tästä väristä ja harkitsen ostoa.
https://nanso.com/collections/pellavat/products/naisten-mekko-luoto-vii…
Kovin on ison ja väljän näköinen kuvassa.
Eikä tuossa mekossa ole minkäänlaista leikkausta eikä sisäänottoa vyötäröltä! Muoto perustuu pelkästään vyönretaleeseen jolla mekko kursitaan vyötäröltä kasaan. Tuo vyöhän ei käytännössä toimi noin kuten se on mallin päällä aseteltuna. Jotta vyö ei liukuisi auki, se on vedettävä umpisolmuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen pistänyt merkille että tunikoita löytyy satasella mutta jos haluaa "tyylikkäämpää" niin 300 menee helposti. Olen myös löytänyt kauppoja missä on siistimpiä vaatteita ja collareita yms, mutta koska ei ole varaa ostaa noin kalliita niin en muista niiden nimiä.
Urheiluvaatteita löytyy biancanevalta mutta ne eivät kaikki ole suomessa valmistettuja.
Mulla on Nanson yöpaita. Nyt vasta tuli mieleeni, että mahtaako se alun perin ollakin mekoksi tarkoitettu :D
Olen ihmetellyt tätä samaa ilmiötä ja usein tuntuu lähes mahdottomalta löytää ei-telttamaisia kotimaisia vaatteita. Tykkään toisinaan käyttää Marimekon mymmelimekkoja, mutta pääasiassa muun mallisia vaatteita. Pidän monista Marimekon kuoseista, mutta monet heidän vaatteistaan ovat vähän liiankin löysiä ja telttamaisia. Itse ostan nykyään vaatteet lähinnä käytettynä ja olen viimeisen parin vuoden aikana alkanut suosimaan ulkomaalaisia eettisemmin valmistettuja vaatteita. Etsin kiinnostavia merkkejä erilaisista listauksista kuten https://www.thegoodtrade.com/features/fair-trade-clothing , mutta olisi toki mahdollisuuksien mukaan kivaa suosia kotimaista.
Saman huomasin! Ajattelin nyt tukea suomalaista käsityötä ja tilata nettikaupoista joltain tuntemattomammaltakin suunnittelijalta jotain asua kevääseen. En leiki viimeisen pennin kanssa, joten en odotakaan saavani 20 Eurolla laadukasta mekkoa.
Aivan järkyttävä tarjonta. Selaisin noin 25 pikkuputiikin nettisivut ja vain yhdessä oli jotenkin kelvollista. Käsittämättömiä säkkejä. En kaipaa mitään blingbling-kittanaa, olenhan keski-ikäinen täti, jolla on sitä makkaraa. Mutta en myöskään halua kulkea missään pikkumyy-peppipitkätossu-pussimekko -asussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 175 cm pitkä, kokoa 38 - 40. Haluaisin ostaa pitkän yksivärisen pellavamekon mielellään punaisena ja muotoonleikattuna. Ei onnistu, ei sitten millään. Löytyy todella lyhyitä, leveitä ja harmaita, beigejä tai mustia. Mutta ei yksiväristä punaista.
Muodottomia tunikoita lehmä- örkki- ja kanapainatuksella kyllä löytyy, mutta ei yksiväristä, pitkää mekkoa. Siinäkö syy suomalaisen vaateteollisuuden surkeaan tilaan? Yritetään liikaa ja hylätään perusteet.
Tämä nyt ei hirveän muotoon leikattu ole mutta jotain muotoa kuitenkin. Värin saa valita itse. https://www.weecos.com/fi/palmiina/liinu-linendress
Toi onkin noista paras. Se ainoa, jota voisin edes harkita. Mutta mulla ei oikein ole mekoille mitään tarvetta. Housut on niin paljon kätevämmät.
Tämä on niin totta!!! Itse olen vieläpä tykännyt joistakin papun tai marimekon kuoseista ja malleista, kunnes olen sovittanut niitä... mun vartalo ei ole vaan sellainen, että voisin niitä käyttää. Näytän joko muumilta, maatuskalta, perunasäkiltä tai aamulypsylle lähtevältä emännältä. Valitsepa sitten näistä. Muitakin merkkejä olen kokeillut ja suurin osa ei vaan istu. Puristavat väärästä kohtaa ja pussittavat vielä vääremmästä.
Haluaisin ihan normaaleja tyköistuvia yksinkertaisia vaatteita töihin ja vapaalle. Värejä ja kuvioitakin saa olla, mutta en kuitenkaan halua näyttää varhaiskasvattajalta, kun en ole. Pari villamekkoa olen onnistunut löytämään, mutta aina joutuu sovittamaan, kun kotimaisista vaatteista kyse.
Täällä on ihan imarteleviakin malleja. Toki aika yksinkertaisia, mutta laadukkaista materiaaleista tehty ja valmistettu Suomessa.
Toivottavasti yhä useampi yrittäjä uskaltaa pitää tuotantoa Suomessa. Veikkaan, että kysyntä kasvaa koko ajan ja tämä korona-aika vain kiihdyttää suuntausta.
Eikös joku designeri hiljan valaissut, että Suomesta ei ikinä tule luksusmuodin maata.
No ei tule niin, kun siistien toimistokelpoisten vaatteidenkin hankinnasta on tehty rakettitiedettä. Tarjontaa on periaatteessa hemuleille ja vilijonkille, lopuille mustia angstivaatteita. Tosin epäselvää on, missä koossa, sillä kokojen niukkuutta tuntuvat valittavan sekä pienet että isot, oli kyseessä mikä vaate hyvänsä.
Rahakaan ei auta, jos on mitään muuta kokoa kuin S-L, tai jos tykkää jostakin muusta väristä kuin mustasta, petrolista tai graafisesta printistä.
Mielelläni suosisin suomalaista, jos voisin valita kotimaisia laadukkaita perustoppeja (olisin valmis maksamaan tällaisesta satasen), villa- tai silkkisekoitekankaisia mekkoja joissa ei ole mitään rypytyksiä tai roikotuksia, perusneuleista. Mutta kun sellaisia ei vaan ole. Jokainen kynnelle kykevä suunnittelija haluaa tehdä vaatteita taidetantoille, itsensäilmaisijoille tai pakenee ulkomaille.
Pitänee opetella ompelemaan itse. Vaikka eipä meidän kaupungissa enää ole kuin 2 kangaskauppaa joista molemmat myyvät lähinnä sisustuskankaita.
Suomalaisten naisten ruoka- ja liikuntatottumukset tietäen kannattaa vaatteisiin jättää kasvunvaraa.
Jos ei ole trikoota, niin sitten on tämä käsittämätön pellavafanitus.
Pellavamekkoa, pellavapaitaa, pellavatunikaa, ai ihanuutta.
Joo, se on luonnonmateriaali, mutta.kun.se.rypistyy.epäsiistiksi.hetkessä. Ei töissä yksinkertaisesti voi pitää pellavaa, jos pitää näyttää työpäivän ajan huolitellulta. Eri asia sitten, että pellava on viileä materiaali joka sopii kesään, mutta ei ilmastoituun toimistoon. Pellava on myös karheahkoa eikä sen kulutuskestävyys ole kummoinen.
Tosin nyt kun alkaa tarkemmin miettimään, niin täytyy sanoa että nämä pellavavaatteetkin tulevat kummallisen usein vastaan petrolinsinisenä, parsanvihreänä, rantalomavalkoisena, löysinä tunikoina ja taskumekkoina...
Vierailija kirjoitti:
Saman huomasin! Ajattelin nyt tukea suomalaista käsityötä ja tilata nettikaupoista joltain tuntemattomammaltakin suunnittelijalta jotain asua kevääseen. En leiki viimeisen pennin kanssa, joten en odotakaan saavani 20 Eurolla laadukasta mekkoa.
Aivan järkyttävä tarjonta. Selaisin noin 25 pikkuputiikin nettisivut ja vain yhdessä oli jotenkin kelvollista. Käsittämättömiä säkkejä. En kaipaa mitään blingbling-kittanaa, olenhan keski-ikäinen täti, jolla on sitä makkaraa. Mutta en myöskään halua kulkea missään pikkumyy-peppipitkätossu-pussimekko -asussa.
Joo ja toinen ärsytyksen aihe ovat juurikin nämä kotimaisten valmistajien nettisivut... joku yhtälössä mättää, kun kaapumekko maksaa lähes 200e ja nettisivut näyttää jonkun tettiläisen 90-luvun lopussa askartelemilta.
Hyvin toimivien nettisivujen ylläpito ei ole kallista, viitseliäisyydestä se on kiinni.
Mun mielestä sen laadun pitäisi välittyä netistäkin. Pahin sivusto oli joku, jossa kuvat aukesivat postimerkin kokoiseksi kuvaksi välilehteen... vaikea oli hahmottaa, oliko tunika sen 140 euron arvoinen vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten naisten ruoka- ja liikuntatottumukset tietäen kannattaa vaatteisiin jättää kasvunvaraa.
Höpö höpö. Miten saksalaiset sitten osaavat tehdä isoja vaatteita jotka kuitenkin näyttävät normaaleilta ja siisteiltä eivätkä muumiteltoilta? Laittaa vaan lisää senttejä niihin kaavoihin, niin katso, lopputuloksena on iso vaate. Trikoo on laiskan suunnittelijan pelastus: istuvuutta ei tarvitse miettiä kun materiaali joustaa aina. Ehkäpä, jos trikootelttoja vaan tunkee markkinoille vuodesta toiseen, ihmisten silmä tottuu eivätkä ne enää osaa kaivatakaan parempia vaatteita joissa istuvuus saadaan aikaan sisäänotoilla ym. kalliilla ja taitoa vaativilla yksityiskohdilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan imarteleviakin malleja. Toki aika yksinkertaisia, mutta laadukkaista materiaaleista tehty ja valmistettu Suomessa.
Toivottavasti yhä useampi yrittäjä uskaltaa pitää tuotantoa Suomessa. Veikkaan, että kysyntä kasvaa koko ajan ja tämä korona-aika vain kiihdyttää suuntausta.
Hirveän hintaisia! Pellavapaita maksaa 179e! Pelkkä paita, ei edes mekko.
Eipä ole näillä palkoilla tuommoseen varaa. Enkä tiedä tykkäänkö pellavasta materiaalina edes. Mulla oli pellavamekko kerran ja se oli niin karhea, että jäi pitämättä.
Suomessa ei osata tehdä kuin äitiysvaatteita näyttäviä Marimekko-tunikoita ja halatteja mudan tai suurikokoisten kukkien eri sävyissä.
Se on suurinta suomalaista designia.
Tai laatkkomaisia puseroita joissa ei ole ainoatakaan leikkausta tai sidäänvedettyä saumaa.
Meillä ei osata arvostaa hyvin räätälöityjä vaatteita.
Joo, nyt varsinkin on taas tätä 'pitää ostaa suomalaista' - propagandaa lehdet täynnä. Esitellään suomalaisia vaatteita suomalaisille - malleiksi toki useimmiten kelpaa vain joku värillinen naisoletettu - niiden päällä kun ne vaatteet näyttää niiiiiin paljon paremmilta kuin hiirenharmaan suomalaisen päällä. Vaikka nyt niille hiirulaisille niitä vaatteitta tuputetaan.
Mutta miksi se on vain kuluttajan vastuulla se suomalaisuuden suosiminen? Jos tekijät on vieneet tehtaat halpatyövoiman maihin ja kotimainen työvoima elää työttömyyskorvauksilla, eikä edes kelpaa näille tuottajille, niin ketä meidän suomalaisten kuluttajien pitää tukea? Osinkotuloja saavaa sijoittajaa? Sitä yksittäistä suunnittelijaa? Pieneksi jää silloin 'suomalaisuus'aste.
Ostan kyllä mielelläni sellaiselta suomalaiselta yritykseltä, joka todella teettää vaatteensa täällä niin, että ne rahat hyödyttävät suomalaista yhteiskuntaa ja työväestöä, eikä esim. Slovakiaa, Ukrainaa tai Kiinaa ja Vietnamia. Muuten ostan sieltä, missä ylihinnoittelua ei ole, ei ainakaan valheellisen 'suomalaisuuden̈́' perusteella.
En oikeasti tiedä, itkenkö vai nauranko. Googletin "Suomessa valmistettu mekko".
Tätähän ne.
"Hanna-Riikka Heikkilän Intro-kuosissa aaltosulkumerkit luovat kiinnostavan ja ristiriitaisen, mutta yllättävän harmonisen yhdistelmän neonkeltaisen sekä mudanharmaan yhdistelmässä."
Mudanharmaa.... mmmmm.... se väri se meitä suomalaisia pukeekin, kuten tämän mekon malli muutenkin.
https://papustories.fi/products/boho-mekko-intro-naisten?variant=315212…
"Tässä kanto-mekossa yhdistyvät kirveellä veistetty look ja petolinnunpersekuosi".
https://papustories.fi/products/kanto-mekko-band-naisten?variant=315212…
Oletko aina halunnut tietää, miltä näyttää kukkatynnyri? Pue päälle ja koe.
https://papustories.fi/products/giant-split-mekko-baritone-naisten?vari…
Riippuvatko rintasi? Tässä patalappujasi korostava mekkoleikkaus. Mekon nimi lienee "mitkäs ne siellä laahaa"
https://www.katoko.fi/product/8493/magic-summer-dress-harmaamusta-puuvi…
Käytöstä poistettuja lääkärintakkeja retroprinteillä?
https://papustories.fi/products/boheme-mekko-major-compose-naisten?vari…
Tässä ketjussa on ilmeisen paljon hoikkia naisia. Totuus kuitenkin on, että kaksi kolmasosaa suomalaisista naisista on ylipainoisia. Ja täkäläinen vartalotyyppi on usein vielä sellanen omenalihava, jolle ei oikein muut vaatteet sovi kuin tanttamaiset tunikat. Sitä tehdään mille on kysyntää.
On myös aika tekopyhää valittaa vaatteiden teettämisen hinnasta, kun tiedetään, että pikamuotifirmat käyttävät rutiininomaisesti orjatyövoimaa ja pilaavat ympäristöä. Pikemminkin tulisi valittaa liian halvoista H&M- sun muista rytkyistä.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti tiedä, itkenkö vai nauranko. Googletin "Suomessa valmistettu mekko".
Tätähän ne.
"Hanna-Riikka Heikkilän Intro-kuosissa aaltosulkumerkit luovat kiinnostavan ja ristiriitaisen, mutta yllättävän harmonisen yhdistelmän neonkeltaisen sekä mudanharmaan yhdistelmässä."
Mudanharmaa.... mmmmm.... se väri se meitä suomalaisia pukeekin, kuten tämän mekon malli muutenkin.
https://papustories.fi/products/boho-mekko-intro-naisten?variant=315212…
"Tässä kanto-mekossa yhdistyvät kirveellä veistetty look ja petolinnunpersekuosi".
https://papustories.fi/products/kanto-mekko-band-naisten?variant=315212…
Oletko aina halunnut tietää, miltä näyttää kukkatynnyri? Pue päälle ja koe.
https://papustories.fi/products/giant-split-mekko-baritone-naisten?vari…
Riippuvatko rintasi? Tässä patalappujasi korostava mekkoleikkaus. Mekon nimi lienee "mitkäs ne siellä laahaa"
https://www.katoko.fi/product/8493/magic-summer-dress-harmaamusta-puuvi…
Käytöstä poistettuja lääkärintakkeja retroprinteillä?
https://papustories.fi/products/boheme-mekko-major-compose-naisten?vari…
Aivan järkyttävän näköisiä! Jopa tuon hoikan mallin päällä.
Rivat ommellaan Portugalissa, ei siis ole Suomessa tehtyä.