Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Jenni Haukio suosii suomalaisia vaatteita, ei ihme, että tätimäiseksi haukutaan.
Tässä esimerkkiä siitä hinnanmuodosyuksesta. Uhana avannut sen, miten yksittäisestä vaatteesta tulot jakautuvat kenellekin. Ja myös sen mihin brändi käyttää saamiaan tuloja. 80% vaatteen myyntihinnasta jää Suomeen! Eli itse en niin takertuisi siihen, onko tuote tehty Suomessa vai esim. Portugalissa tai Virossa... toki kotimaisuutta kannatan!
https://www.fablehti.fi/hinnanmuodostus/
Itsellä on uhanalta pari puuvilla-silkkimekkoa, kivoja kun kangas kauniisti laskeutuvaa ja voin kuitenkin kahden pienen lapsen äitinä pestä ne pyykkikoneessa huoletta jos on tarvetta.
Lisäksi pari collegepaitaa, yksi puuvillainen t-paita ja sellainen nyörireppu perus arkivaatteina. Toinen mekoista valmistettu Suomessa ja muuten nuo vaatteet valmistettu Euroopassa, mikä mulle ihan ok. Sitten on musta merinovillatakki, joka laskeutuu todella kauniisti. Ja musta merinovillamekko, joka on vartalonmyötäinen. Tämä muuten nähty nyt monta kertaa Sanna Marinin päällä tiedotustiöaisuuksissa. Ja nämä neuleet tehdään Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussakoon naisten muoti 8muualla maailmassa on paljon imartelevampaa kuin suomalaisten valmistajien käsitys. Leikkaus on imarteleva rintojen alla, alaosa laskeutuu kauniisti. Vaikutelma on hoikentava. Miten on mahdollista, että ulkomaalaiset vaatesuunnittelijat ymmärtävät vartalon mittasuhteet?
https://media1.popsugar-assets.com/files/thumbor/uhGYpMTV9TZvG0MheemQOP…
https://www.dicandiafashion.com/wp-content/uploads/2013/10/plus-size-mo…
https://i.pinimg.com/736x/e6/c3/cb/e6c3cbe576838601392304a2c1cf8731--pl…
Suomalaisten muodin edelläkävijöitten käsitys plussakoon muodista:
Pinkki lepakko https://papustories.fi/products/kanto-mekko-dusty-pink-naisten?variant=…
Mörkö se lähti piiriin https://papustories.fi/products/tot-mekko-sneaky-eye-naisten?variant=31…
Tämä mekko päällä kuka tahansa XL- kokoinen näyttää siltä, kuin olisi syönyt Pikkumyyn. Eikä muuten näytä hyvältä hoikankaan päällä, ei sillä. https://shop.kude.fi/tuotekuvat/1200x1200/huhtikuu_2019-120.jpg
Oikeesti alkaa vituttamaan ja rajusti.
Mä ymmärrän, että monia kismittää se, ettei Suomimuoti pysty tarjoamaan teille sitä, mitä haluatte. Olisihan se kiva, jos kaikille löytyisi kokoon ja makuun katsomatta mieluista kotimaista. Mutta on jo mennyt vähän överiksi tuo Papun tuotannon haukkuminen. Heillä on oma omintakeinen tyyli vaatteissaan, ne tietyt klassikkomallit, joista heidät tunnetaan, ja jotka toistuu mallistosta toiseen. Papu ei tee myöskään erityisesti mitään plus-mallistoa. Joten sinällään kohtuutonta heitä haukkua, etteivät tee jotain muuta, mitä tekevät. Sama kuin haukkuisi gootti-vermeitä tekevän yrityksen vaatteet, koska eivät valmista hippimuotia siitä pitäville, tai petite-malliston sen takia, etteivät sovi ja imartele plus-kokoista.
Kyllä ne Papun vaatteet on suurimmalta osin turhan erikoisia omaankin makuuni, mutta katselenkin enimmäkseen muualta.
Katsos kun tämän ketjun pointti näyttäisikin olevan se, että juuri KUKAAN ei tee plusmallistoa. Eikä petite- mallistoa. Eikä tall- mallistoa. Vaan perus S-L kokojen on riitettävä kaiken kokoisille ja näköisille naisille. Miten voi olla, että naisilla kun on tunnetusti enemmän muotoja kuin miehillä, niin kokovalikoima on tämä kun miesten osastolta löytyy helposti B-C- ja D-mitoituksia, eri lahkeenpituuksia jne. Ja toisaalta lähestulkoon KAIKKI suomimerkit tekevät näitä "omintakeisia" mallistoja normaalien käyttövaatteiden sijaan. Tosin omintakeisuuskin on kyseenalaista, kun kaikilta tuntuu löytyvän muumiteltta, vyöllä kokoon kurottava musta teltta, ja värioksennustunika. Jos housuja edes on, ne ovat leggingsejä. Omintakeisen suomimuotoilijan mielestä suomalaisen naisen on pukeuduttava trikoomekkoon jonka voi tarvittaessa muuntaa käden käänteessä puolijoukkueteltaksi.
Papu on myös sen verran uusi firma, että aika naurettavaa nimittää yhtään heidän vaatettaan klassikoksi...että terve vaan sinne Papun markkinointiosastolle! Kiva että teillä on uskolliset asiakkaat, sittenhän teidän ei tarvitse meistä muista piitatakaan. : )
Minä ostan surutta ulkolaisia vaatteita. Olen löytänyt pari vuotta sitten Stadista erään kivijalkakaupan jossa on kivoja vaatteita, Euroopassa tehtyjä, Saksa, Hollanti, Italia, Portugali jne. Ainakin lapuissa lukee niin, mistä näitä tietää. Siellä on nättejä naisellisia vaatteita, hyvälaatuisia ja hyvänvärisiä. Sieltä löytyy myös vähän lyhyempiä vaatteita mutta myös pidempiä. Olen 155cm ja eräs kaverini on 175cm ja molemmat löydämme sopivia vaatteita sieltä. Hintataso on halvempi kuin Marimekon lypsytakeissa.
Täällä on parjattu trikoovaatteita. Trikoissa on erilaisia. Napakka trikoovaate on mielestäni ihan ok, ei bisneskäyttöön mutta vapaalla ja kesäisin. Se antaa vaatteelle kyllä paremmin istuvuutta. On aika vaikea löytää joustamattomasta kankaasta sopivia vaatteita. Farkkuja ei voi edes ajatella ilman elastaania minun vartalollani. Ns ekotrikoot on kyllä yleensä ihan kaameita lattiarättejä. Onhan se surullista että suomalainen vaatetarjonta on mitä on. Valitettavasti en ole kiinnostunut ylipitkistä säkeistä enkä hemuliluomuksista.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Ja se istuva kauluspaita on vaativa ommeltava muutenkin, löysä, säkkimäinen vaate ei ole niin nokonnuuka leikkauksesta.
Jos ajatelkaan naisvartaloa erilaisine mahdollisine mittoineen, pitää erilaisia kokoja olla hyllyssä monenlaisia tai mieluummin tehdä mittojen mukaan.
T:rouva opiskeli Kauniiksi ja Rohkeaksi, ei tullut ammattia siitä....
No, minä ainakin olisin valmis maksamaan laadusta. Niin teen jo nyt, ja maksan ulkomaille. Jos ei osta montaa vaatetta vuodessa, on varaa hyvään.
Voit olla, mutta riittävän moni ei ole.
Se siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet saa mittatilauspuvun Suomesta 400€ (takki ja kahdet housut), niin miksi nainen ei voisi saada?
Koska naisten vaatteissa on järjestään huonompi hinta-laatusuhde kuin miesten vaatteissa. Vertaile minkä tahansa tavaratalon miesten ja naisten osastoa, niin huomaat.
En tosin ole kuullut että mieskään saisi vuonna 2020 villakankaisen räätälintyönä tehdyn 400€:lla... missäs se onnistuu?
Saan ompelijaltani mittatilaushousupuvun tuohon hintaan + päälle kankaisiin 40€. Laadukkaita kankaita saa netistä ihan tolkuttoman halvalla. Ihan vasta ostin villa kashmir sekoitetta viisi metriä kolmella kympillä kotiin toimitettuna. On polttotestattu, että on mitä piti. Kangast tuli Briteistä.
Ompelijani työskentelee pikkupaikkakunnalla Itä-Suomessa.
Saanko kysyä mistä tilasit t. kotiompelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noshilta olen löytänyt mielestäni hyviä vaatteita-tunikoissa eri muotoja ja värejä ja mekoissa. Kuosit vaihtelevat.
Kankaat vahvaa puuvillaa, ei ole lörpähtänyt. Hinnatkin kohtuu.
https://nosh.fi/category/172/naisetTrikoota, trikoota ja lisää trikoota.
No se trikoo ei ole mielestäni mitään perustrikoota vaan ihan jämäkkää ja vaatteita on kyllä kehuttu, kun ovat olleet käytössäni.
Ja joustavuus on vain hyvä asia vaatteissa.
Eivät ole kuitenkaan mit
ään laatikkomalleja tai tarhatätikuoseja.
Mulla on työkavereita, jotka on hoikkia ja pitkiä, ts. mallivartaloisia. Niiden päällä kaikki näyttää hyvältä, myös nuo Marimekon yöpaitamekot, ja he käyttävätkin niitä. Mä en puolitoistametrisenä tiimalasina voi todellakaan käyttää mitään tuontyyppisiä vaatteita - yleensäkin mulle käy paremmin keskieurooppalaiset naiselliset leikkaukset, ja vaatteissa pitää olla joustoa. Vyötärön pitää tulla esiin, tai näytän lihavalta, mitä en ole.
Voglialla on kivannäköisiä vaatteita nettikuvastossa, mutta kun olen mennyt liikkeeseen sovittamaan, eivät ne vaatteet näin lyhyelle yleensä istu :-(
Just katselin vasta Versachen mekkoja. Siis näitä taviksille myytäviä, ei haute couture ja voi miten kauniita olivat. Olisipa Suomessa edes yksi vastaava rätinvalmistaja niin tukisin ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)
Sää joka estää kauniin pukeutumisen noin 10kk vuodesta
Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)
Siinä selitys.
Tämä. Vaatii suorastaan rohkeutta pukeutua naisellisesti ja kauniisti. Itse sain mulkoilua, kun pukeuduin mielestäni nätisti koululaiskonserttiin (kapea polvipituinen hame ja viehättävä pusero, 5 cm korot). Yksi tuttava tuhahti paheksuvasti " tällätä nyt koululaiskonserttiin" :D
Täältä voi etsiä Suomessa valmistettuja tuotteita: https://suomalainentyo.fi/tietoa-meista/jasenyritykset/#merkki/avainlip…
Tuolta voi hakea yrityksiä, joissa suunnittelu on suomalaista tai niitä missä sekä design, että valmistus on Suomessa. Täysin 100% kotimaista ei varmaan ole kovin monta, koska osa materiaaleista (kankaat) tulee ulkomailta. Monet Suomi-brändillä kulkevat yritykset kuten esim. Marimekko vain suunnittelee täällä, mutta tuotteiden valmistus on muualla, koska se on niin paljon halvempaa.
Edes suomalaisia astioita kuten Arabia ja Iittala ei valmisteta Suomessa enää.
Vaatteet ihmisten mukaan. Koska suomalainen nainen on useammin lihava kuin hoikka, niin...
Vierailija kirjoitti:
No ihan ensimmäisenä osui silmään aloituksesta että jos 100e haluaa kotimaisen mekon niin silloin se taitaa kyllä olla sellainen pyjamatunika.
Niin kuin täällä onkin sanottu, jokainen leikkaus ja sauma mallissa nostaa hintaa. Myös jos miettii mitä materiaalit maksaa, niin hintaa nostaa jos se on muutakin kuin pyjamatrikoota.
Ensimmäisenä tuli mieleen brändeistä että katso
Halo from North,
En ole nyt varma oliko Suomessa tehty mutta se tuli mieleen että on hienoja vaatteita.
Kuka aikuinen käyttää tuommoisia kuoseja töissä?
Samoja säkkejä nuo on kuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kietaisumekko R-collectionilla. Ommellaan tosin Virossa.
https://www.r-collection.fi/product/3112/milja-kietaisumekko-tomaatti
Näyttää kylpytakilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehet saa mittatilauspuvun Suomesta 400€ (takki ja kahdet housut), niin miksi nainen ei voisi saada?
Koska naisten vaatteissa on järjestään huonompi hinta-laatusuhde kuin miesten vaatteissa. Vertaile minkä tahansa tavaratalon miesten ja naisten osastoa, niin huomaat.
En tosin ole kuullut että mieskään saisi vuonna 2020 villakankaisen räätälintyönä tehdyn 400€:lla... missäs se onnistuu?
Saan ompelijaltani mittatilaushousupuvun tuohon hintaan + päälle kankaisiin 40€. Laadukkaita kankaita saa netistä ihan tolkuttoman halvalla. Ihan vasta ostin villa kashmir sekoitetta viisi metriä kolmella kympillä kotiin toimitettuna. On polttotestattu, että on mitä piti. Kangast tuli Briteistä.
Ompelijani työskentelee pikkupaikkakunnalla Itä-Suomessa.
Saanko kysyä mistä tilasit t. kotiompelija
Kyttään päivittäin ebay:n tarjontaa Euroopassa. Moni ompelun lopettanut myy ihan älyttömän halvalla varastojaan. Usein saa vielä näytepalankin etukäteen, jos on hankkimassa isomman erän. Silkit ostan lähinnä Briteistä tai Japanista. Japanista saa upeita kimonosilkkejä, jotka ovat laadultaan ihan toista luokkaa kuin lirut normaalit silkit.
"Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa."
Tuolla hinnalla ei edes malliltaan yksinkertaisten vaatteiden kotimainen valmistus kannata, saati että niihin vaatteisiin tehtäisiin runsaasti erilaisia muoto-ompeleita ja leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)
Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)
Siinä selitys.
Tämä. Vaatii suorastaan rohkeutta pukeutua naisellisesti ja kauniisti. Itse sain mulkoilua, kun pukeuduin mielestäni nätisti koululaiskonserttiin (kapea polvipituinen hame ja viehättävä pusero, 5 cm korot). Yksi tuttava tuhahti paheksuvasti " tällätä nyt koululaiskonserttiin" :D
Tämä on niin totta nyky-Suomessa :D
Asuimme perheen kanssa muutaman vuoden USA:ssa, Italiassa ja sitten Ranskassa. Molemmissa Euroopan maissa oli luontevaa pukeutua kauniisti juhliin. Samoin jopa USA:ssa juhlissa naiset olivat niissä kaameissa kotelomekoissaan ja muovikorkkareissa, mutta silti.
Suomessa päivittelin takaisin muuton jälkeen ankeaa naistenvaatteiden tarjontaa ja valikoimaa. Mihin tahansa kauppakeskukseen menenkin on siellä samat, muutamat kansainväliset merkit edustettuina ja valikoima on todella suppea. Turha haaveilla löytävänsä kauniita ja näyttäviä naisten vaatteita. Onneksi on verkkokauppa...
En vain ymmärrä miksi tuntuu olevan vallalla asenne, että ei saisi näyttää kauniilta ja laittautua. Minä pidän siitä kun näytän kauniilta ja samoin pitää mieheni. Luulen, että kaikista meistä olisi pohjimmiltaan kiva ehostautua yhteisiin tapahtumiin ja juhliin, miksei joskus arkeenkin, kun on aikaa.
Kaunis pukeutuminen ja meikkaaminen on piristävä asia.
Ihan aluksi kannattaa miettiä haluaako Suomessa suunniteltua vai Suomessa tehtyä. Itse ostan itselleni ja lapsille vaatteita Ommelliselta, Hillalta Mellilä. Lisäksi yllätyin positiivisesti ompelijan hinnoista, eli teetän mittatilaus vaatteita ja saan semmoisia kuin haluan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä selitys.
Juuri näin. Opin lapsena äidiltäni tehokkaasti, että kaikki laittautuneet naiset ovat jotenkin olevinaan, kylmiä ja kovia. Oikeasti olen vasta aikuisena tajunnut, että näin ei ole. Esim. anoppini laittautuu nätisti ja on aivan ihana ihminen. Monesti sanotaan, että on niin ihanan vapauttavaa ja räväkkää laahustaa joskus koko päivä kotona pyjamassa tai rumissa verkkareissa. Minulle räväkkää on meikata ja jotain korkkareita en ole ikinä uskaltanut kokeillakaan. Joskus olen haaveillut siitäkin, että opiskelisin jotakin vaate- ja kauneudenhoitoalaa ja perustaisin myymälän ja jotain koulutusta rumille ankanpoikasille. Haave tuntuu ihan utopistiselta, mutta toisaalta vahvuuteni olisi, että tiedän tasan tarkkaan, miltä tuntuu kokea itsensä niin arvottomaksi, että ei voi satsata itseensä, vaikka haluaisi. Uskon, että jokaisessa ihmisessä on jotakin kaunista ja vertailu on turhaa.
No, minä ainakin olisin valmis maksamaan laadusta. Niin teen jo nyt, ja maksan ulkomaille. Jos ei osta montaa vaatetta vuodessa, on varaa hyvään.