Onko olemassa vegaanisia kananmunia?
Mietin,kun eräs tuttu vegaanisia kertoo syövänsä kananmunia pääsiäisenä.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat ovat ihan riittävän vegaanisia. Kanat saavat elää onnellisen ja lajityypillisen elämän, ja ne lopetetaan tuskattomasti (netissä on videoita, joista jokainen voi itse tuon todentaa). Broileria en sen sijaan kovin usein syö.
Kananmunissa ei ole mitään vegaanista, ne ovat 100% eläinperäinen tuote.
Kana on lintu eikä lihaeläin. Ja kananmuna varsinkaan ei ole lihaa vaan pikemminkin verrattavissa hedelmään.
Tulin tähän ketjuun vain tarkistaakseni, onko joku keksinyt vegaanisen kananmunalta näyttävän ruuan. Ilmeisesti ei? Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että tuttusi tosiaan on vegaani eikä pelkkä vegetaristi? Lihaa voi olla syömättä niin monilla eri variaatioilla.
Vegaanista majoneesia muuten on olemassa, siihen laitetaan kananmunan asemesta kikherneiden liotusvettä. Oikein hyvää, ei aidosta erota ellei tiedä.
Kaiken huippu, kikherneen liotusvesi anna mun kaikki kestää.
Minä olen tehnyt majoneesia jo iät ja ajat(yli 30 v.) soijamaidosta ja öljystä, mukaan jotain hapanta kuten sitruuna. Ei kai siihen kananmunaa tarvita? Jos tarvitaan niin miksi? Eikö muna ole epämiellyttävän makuista?
Tämän ketjun luettuani ihmettelen noita kommentteja kikhernemajoneesista ja että se maistuisi samalta kuin tavallinen majoneesi. Minulle majoneesissa olennaista on munankeltuaisen maku. En usko kikherneistä tulevan munankeltuaisen makua. Onko nämä niitä samoja tyyppejä, jotka kokevat että soijarouhekin maistuu samalta kuin jauheliha? Marengeistakin maistan munanvalkuaisen maun, enkä usko kikhernemarengin oikeasti maistuvan samalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että tuttusi tosiaan on vegaani eikä pelkkä vegetaristi? Lihaa voi olla syömättä niin monilla eri variaatioilla.
Vegaanista majoneesia muuten on olemassa, siihen laitetaan kananmunan asemesta kikherneiden liotusvettä. Oikein hyvää, ei aidosta erota ellei tiedä.
Minä olen tehnyt majoneesia jo iät ja ajat(yli 30 v.) soijamaidosta ja öljystä, mukaan jotain hapanta kuten sitruuna. Ei kai siihen kananmunaa tarvita? Jos tarvitaan niin miksi? Eikö muna ole epämiellyttävän makuista?
Minulle se makukombo munankeltuainen+öljy+etikka on majoneesissa juurikin se juttu, mistä tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Mikään eläinperäinen ei ole vegaanista. Ei kananmunat, eikä edes kanankakka.
Eikä auta vaikka olisi luomumunia. Eivät ole vegaanisia.
Kananmunien sijaan vegaani käyttää aguafabaa tai kananmunakorvikejauhetta leivonnassa, "muna"kokkelia voi tehdä tofusta.
Leivonnassa EI tarvita munankorviketta. Pullat, piirakat, kakut, letut ja lätyt onnistuu ihan hyvin ilman munaakin. Huomenna teen vegaanisia bebeleivoksia. Omeletin voi tehdä kikhernejauhosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani ihmettelen noita kommentteja kikhernemajoneesista ja että se maistuisi samalta kuin tavallinen majoneesi. Minulle majoneesissa olennaista on munankeltuaisen maku. En usko kikherneistä tulevan munankeltuaisen makua. Onko nämä niitä samoja tyyppejä, jotka kokevat että soijarouhekin maistuu samalta kuin jauheliha? Marengeistakin maistan munanvalkuaisen maun, enkä usko kikhernemarengin oikeasti maistuvan samalta.
Yäkk!! Et voi olla tosissas! Sama kuin joku hehkuttais sp@rman makua majoneesissa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö muna ole epämiellyttävän makuista?
Vain, jos sitä ei ole pesty hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on tosiaan kamalan mustavalkoista ja ahdasta, jos sitä tirkistelee vain pienestä ennakkoluulojen kehystämästä reiästä eikä anna uusille ideoille mahdollisuutta. Mutta kaipa sitä noinkin voi elää melko kelvollista elämää?
Kokeile silti joskus, jos tekee mieli majoneesia, ja kananmunat sattuvat olemaan lopussa. (Vai ovatko kikherneet jotain sellaista, mikä ei mahdu tuosta tirkistysreiästäsi läpi?)
Mäkin olen törmännyt ahdasmielisiin ihmisiin! Kyselin halal-kaupasta kosher-possua ja ne vaan mulkoili vihaisen näköisenä! Ei niin mitään palveluhenkisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat ovat ihan riittävän vegaanisia. Kanat saavat elää onnellisen ja lajityypillisen elämän, ja ne lopetetaan tuskattomasti (netissä on videoita, joista jokainen voi itse tuon todentaa). Broileria en sen sijaan kovin usein syö.
Kana on lintu eikä lihaeläin. Ja kananmuna varsinkaan ei ole lihaa vaan pikemminkin verrattavissa hedelmään.
Etenkin keitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että jos majoneesin tekee koko kananmunasta (tunnetaan netissä nimellä pikamajoneesi), silloin se ei yleensä maistu munalta, ei hyvässä eikä pahassa. Kuitenkin jos kananmunan tekee perinteisellä tavalla keltuaisista ilman valkuaisia, silloin majoneesiin tulee täyteläinen keltuaisen maku, josta tykkään. Kaupan majoneeseista ainakin se merkki, mitä itse ostan, maistuu keltuaisilta ja siksi ostan mieluummin kaupan majoneesia kuin teen itse mitään nopeita ei-keltuaisen makuisia versioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäkk!! Et voi olla tosissas! Sama kuin joku hehkuttais sp@rman makua majoneesissa!
Spermankin makua kyllä hehkuttaisin, jos tykkäisin siitä mausta, mutta kun en tykkää. Joitakin makuja vain mieluiten en niele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunien sijaan vegaani käyttää aguafabaa tai kananmunakorvikejauhetta leivonnassa, "muna"kokkelia voi tehdä tofusta.
Leivonnassa EI tarvita munankorviketta. Pullat, piirakat, kakut, letut ja lätyt onnistuu ihan hyvin ilman munaakin. Huomenna teen vegaanisia bebeleivoksia. Omeletin voi tehdä kikhernejauhosta.
Olen tehnyt kikhernejauhoista omeletin tapaisen. Maistui täysin eriltä kuin omeletti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pelleilet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on
Ja myös vegaanista valaan lihaa
Se on valaksen lihaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kikhernejauhoista omeletin tapaisen. Maistui täysin eriltä kuin omeletti.
Se on kikletti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on
Ja myös vegaanista valaan lihaa
Se on valaksen lihaa
Luulin, että valasin lihaa.
Google-haku ”vegan egg” antaa jotain tofusta tehtyjä paistetun munan näköisiä juttuja.
Esim.
Vierailija kirjoitti:
Google-haku ”vegan egg” antaa jotain tofusta tehtyjä paistetun munan näköisiä juttuja.
Esim.
Pienemmällä vaivalla paistaa oikean kanan munan ja tukee samalla kanojen ja muiden korona-ajan arjen sankareiden hyvinvointia.