Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk valintakoe 2020

Vierailija
12.04.2020 |

Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta

Kommentit (2561)

Vierailija
781/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan miljoonaan kertaan kysytty, mutta voiko siis tulla valituksi ylempiin hakutoiveisiin 2. vaiheen jälkeen, jos kutsun sai esimerkiksi vasta 3. hakutoiveen mukaan?

Joo, on tosiaan miljoona kertaa kysytty samaa asiaa tässä ketjussa. Vaikka vastaus löytyy hyvin helposti sieltä ammattikorkeakouluun.fi -sivulta ja varmasti myös googlen kautta 😅 En rehellisesti sanottuna ymmärrä, mikseivät ihmiset viitsi itse etsiä vastausta kysymyksiinsä, kun kaikki tarpeellinen tieto on vielä koottu niin kätevästi yhteen paikkaan! Tiedonhaku on aika tärkeä aspekti korkeakouluopinnoissa, suosittelisin lämpimästi kokeilemaan jo ennen opiskelun aloittamista.

Mutta vastaus kysymykseesi: kyllä voit tulla valituksi mihin tahansa amk-hakutoiveeseen riippumatta siitä, minkä toiveen ”kautta” sait kutsun 2. vaiheeseen.

Vierailija
782/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan miljoonaan kertaan kysytty, mutta voiko siis tulla valituksi ylempiin hakutoiveisiin 2. vaiheen jälkeen, jos kutsun sai esimerkiksi vasta 3. hakutoiveen mukaan?

Joo, on tosiaan miljoona kertaa kysytty samaa asiaa tässä ketjussa. Vaikka vastaus löytyy hyvin helposti sieltä ammattikorkeakouluun.fi -sivulta ja varmasti myös googlen kautta 😅 En rehellisesti sanottuna ymmärrä, mikseivät ihmiset viitsi itse etsiä vastausta kysymyksiinsä, kun kaikki tarpeellinen tieto on vielä koottu niin kätevästi yhteen paikkaan! Tiedonhaku on aika tärkeä aspekti korkeakouluopinnoissa, suosittelisin lämpimästi kokeilemaan jo ennen opiskelun aloittamista.

Mutta vastaus kysymykseesi: kyllä voit tulla valituksi mihin tahansa amk-hakutoiveeseen riippumatta siitä, minkä toiveen ”kautta” sait kutsun 2. vaiheeseen.

Mites mulla sitte jäi pois matikka tokasta vaiheesta, ekaan kahteen hakutoiveeseen kun sitä ei otettas muutenkaan mukaan ja vikat toiveet on sellasia kun katsojankin että pisterajoista jäin muutamalla pisteellä.

Et mahtaako olla noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaksi samaa kysymystä mitä eka kokeessa. Ihmettelen.

Vierailija
784/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mulla ihan sama. Koin ekan kokeen varsinkin englannin, matikan ja matemaattis-luonnontieteellisen osion vaikeaksi, enkä kerennyt tekemään kunnolla kaikkia annetussa ajassa. Nyt kerkesin tekemään rauhassa tehtävät ja vielä tarkistamaan moneen kertaan.

Mä olen ihan varma, että muillakin on mennyt kokeet super hyvin ja paikoista käydään armotonta taistelua.

Vierailija
785/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään kokeen ja paska fiilis jäi. Englanti oli helpompi kuin ekassa vaiheessa, äidinkieli samaa tasoa, päättely samaa tasoa, mutta matematiikka ja eettinen osio olivat vaikeampia. Eettisessä osiossa tuntui, että mikä vain voisi olla oikea vastaus eli arvonnaksi meni ja matematiikassa loppui aika kesken. Ekassa kokeessa ehdin matematiikan tehtävät jopa tarkistaa.

Noh, olempa taas kokemusta rikkaampi, vaikka koulupaikka jää taas saamatta.

Vierailija
786/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄRKEÄÄ! Kokeissa on ollut virheitä!  Tänään ainakin Haaga-Helia on myöntänyt, että joillakin hakijoilla on kokeesta puuttunut osioista joita hakijoille olisi kuulunut. Kyselin tapauksesta koska itseltäni puuttui luonnontieteiden osio. Tässä vastaus:

Hei

AMK-valintakokeen aikana on havaittu, että muutamalla hakijalla on puuttunut yksittäinen koeosio kokeesta. Näissä tapauksissa tilanne tullaan korjaamaan hakijan eduksi niin, että lopullisessa opiskelijavalinnassa käytetään 1. vaiheen valintakokeen tulosta kyseisen osion osalta. 

Ystävällisin terveisin,

Hakijapalvelut

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

..

Tämähän ei ole nimenomaisesti hakijoiden edun mukainen ratkaisu! Ensimmäisessä vaiheessa pisteet on voitu saada huijaamalla. Lisäksi ensimmäisestä vaiheesta seuraavaan vaiheeseen on voinut kerrata ja petrata kokeen asioissa. Ei ole tasavertaista jos kaikki hakijat eivät saa tehdä kaikkia osioita kahteen kertaan. Mikäli tämä koskee jotakuta, suosittelen olemaan yhteydessä SAMOK iin sekä sen oppilaitoksen opiskelijakuntaan jossa teit kokeen. -> https://samok.fi/yhteystiedot/ .

Vierailija
787/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää vaan, että esim optometriaan hakevat, tekevät oulussa eri päivänä kuin helsingissä, eli täysin eri kokeen. Ja moni heistä hakee samaan paikkaan molemissa, jotka olisivat olleet mahdottomia pääsemään helsinkiin suoriuduttuaan huonommin ekassa kokeessa, mutta nyt voivat ryövätä sellaisen joka on kutsuttu helsinkiin, koska heillä saattoi potentiaalisesti olla tänään helpompi koe, kuin eilen helsingissä olevilla, samalla alalle pyrkivillä.

Tämä tälläinen tasa-arvoisuus näissä hakupaikoissa on mielestäni typerää, mielestäni jokaisen, joka hakee samalle alalle - paikkakunnsta tai paikasta riippuen, olisi pitänyt tehdä sama koe, samaan aikaan, vaikka kutsuttaisiin kokeeseen ihan eri paikkakunnalle.

Eli esim kaikki sairaanhoitajaksi pyrkivät olisivat tehneet kaikki tiistaina vaikka aamulla kokeen, eikä niin että osilla paikkakunnilla - joiden haut myös menevät toisilla paikkakunnilla olevien päälle, saattavat nyt ylisuoriutua, jos itselle tuli "helpompi" koe suhteessa.

Vierailija
788/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks tää on tällaista nyt. Perseestä.

Vierailija
789/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt tullut ilmi, että ainakin matikassa kysymysten määrä vaihdellut? Voiko oikeasti olla näin ja jos on, niin miten osiot ovat tasavertaisia pisteiltään? Miten meitä voidaan mitenkään arvioida pisteiden perusteella jos on näin.

Vierailija
790/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt tullut ilmi, että ainakin matikassa kysymysten määrä vaihdellut? Voiko oikeasti olla näin ja jos on, niin miten osiot ovat tasavertaisia pisteiltään? Miten meitä voidaan mitenkään arvioida pisteiden perusteella jos on näin.

Voi olla että kaikki ei vaan muista monta oli🙄 mulla oli 10

Vierailija
791/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä oonko ihan sekaisin mut musta tuntuu että aamun terälehtitehtävässä ei ollu ees vaihtoehtona se oikea vastaus 🤔

Muistatko yhtään monta kysymystä oli?

Eilisen iltapäivän kokeessa oli 12.

Olin eilen iltapäivällä ja siellä oli kyllä 10 vaan

Vierailija
792/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä oonko ihan sekaisin mut musta tuntuu että aamun terälehtitehtävässä ei ollu ees vaihtoehtona se oikea vastaus 🤔

10 oli tänäänkin iltapäivällä. Hyvä mieli jäi kokeesta, tuntui helpommalta kuin 1-vaihe.

Vierailija
793/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itekin muistelin että tänään oli 10. Mites ne pisteet siinä meni?

Vierailija
794/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriksi kirjoitti:

TÄRKEÄÄ! Kokeissa on ollut virheitä!  Tänään ainakin Haaga-Helia on myöntänyt, että joillakin hakijoilla on kokeesta puuttunut osioista joita hakijoille olisi kuulunut. Kyselin tapauksesta koska itseltäni puuttui luonnontieteiden osio. Tässä vastaus:

Hei

AMK-valintakokeen aikana on havaittu, että muutamalla hakijalla on puuttunut yksittäinen koeosio kokeesta. Näissä tapauksissa tilanne tullaan korjaamaan hakijan eduksi niin, että lopullisessa opiskelijavalinnassa käytetään 1. vaiheen valintakokeen tulosta kyseisen osion osalta. 

Ystävällisin terveisin,

Hakijapalvelut

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

..

Tämähän ei ole nimenomaisesti hakijoiden edun mukainen ratkaisu! Ensimmäisessä vaiheessa pisteet on voitu saada huijaamalla. Lisäksi ensimmäisestä vaiheesta seuraavaan vaiheeseen on voinut kerrata ja petrata kokeen asioissa. Ei ole tasavertaista jos kaikki hakijat eivät saa tehdä kaikkia osioita kahteen kertaan. Mikäli tämä koskee jotakuta, suosittelen olemaan yhteydessä SAMOK iin sekä sen oppilaitoksen opiskelijakuntaan jossa teit kokeen. -> https://samok.fi/yhteystiedot/ .

Saitko ensimmäisellä kierroksella matemaattis-luonnontieteellisestä yli tuon 5,5 pistettä?

Itseltä puuttui kanssa tuo osio, mutta arvelin sen johtuvan siitä kun ensimmäisessä vaiheessa se meni täysin penkin alle (hain siis tradenomiksi ja insinööriksi). Sinänsä kurjaa, koska panostin nyt niihin(matematiikka ja fysiikka) koko tämän välisen ajan. Eka kerta kun haen niin en ehkä ihan ymmärtänyt systeemiä.

Vierailija
795/2561 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tuo vähintään 5,5 pistettä on pitänyt saada siis ihan kokonaisuudessaan, kaikista osioista yhteensä, ei yksittäisestä osiosta. Täältä esim. lisätietoa:

https://opintoneuvoja.fi/1opintoblogi/amk-koe-mihin-olen-jatkossa 

Kannattaa olla nyt yhteydessä esim. Samok iin sekä kouluun jossa teit valintakokeen, jotta saadaan tarpeeksi iso joukkopainostus asiaan. Se mitä ammattikorkeakoulusta on nyt vastattu "Ensimmäisen vaiheen pisteet korvaavat puuttuvan osion pisteet" on epätasa-arvoinen järjestely, sekä juurikin sen takia että tässä välissä on voinut prepata, että siksi että joillakin ensimmäisen vaiheen pisteet ovat tulleet vilpillä ja ovat vääristyneen suuret. Eli on erityisen epäreilu järjestely silloin kun ensimmäisen kerran tuo osio ei mennyt hyvin.

Vierailija
796/2561 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kysymyksen molempiin. Sain tosiaan osiosta ensimmäisestä vaiheesta - 1,7 pistettä, että en kyllä mielelläni ottaisi sen vaiheen pisteitä 😄

Vierailija
797/2561 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kertoko yksityiskohtia kokeesta. Miksi tarkoituksella helpotatte muiden koetta?

Vierailija
798/2561 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siksipä nämä mölöt eivät olekaan korkeakoulukelpoisia. Tyhmyyksissään antavat oman opiskelupaikkansa muille. Tänään torstaina on vielä useampi koeryhmä.

Vierailija
799/2561 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriksi kirjoitti:

Hei! Tuo vähintään 5,5 pistettä on pitänyt saada siis ihan kokonaisuudessaan, kaikista osioista yhteensä, ei yksittäisestä osiosta. Täältä esim. lisätietoa:

https://opintoneuvoja.fi/1opintoblogi/amk-koe-mihin-olen-jatkossa 

Kannattaa olla nyt yhteydessä esim. Samok iin sekä kouluun jossa teit valintakokeen, jotta saadaan tarpeeksi iso joukkopainostus asiaan. Se mitä ammattikorkeakoulusta on nyt vastattu "Ensimmäisen vaiheen pisteet korvaavat puuttuvan osion pisteet" on epätasa-arvoinen järjestely, sekä juurikin sen takia että tässä välissä on voinut prepata, että siksi että joillakin ensimmäisen vaiheen pisteet ovat tulleet vilpillä ja ovat vääristyneen suuret. Eli on erityisen epäreilu järjestely silloin kun ensimmäisen kerran tuo osio ei mennyt hyvin.

Miten sitten itse ehdottaisit virhen korjattavan? Entä niillä, jotka ovat joutuneet tekemään koko kokeen väärällä kielellä?

Vierailija
800/2561 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin menee jos ne joilta uupui osio saisivat eka kokeesta sen osion pisteet. Todella epäreilua ja toisaalta myös toisin päin.