Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Mulla lukee opintopolussa että vastaukset jatkoista tulee VIIMEISTÄÄN 15.6.
Osalle on jo tuleet. siis kutsu 2. vaiheseen.
Mutta mitkä?
Käyttäjä18571 kirjoitti:
Opintopolussa lukee, että tulokset hauista tulee viimeistään 15.7. Tarkoittaa siis lopullisia tuloksia.
"Valintakoekutsut toisen vaiheen kokeeseen lähetetään sähköpostilla 15.6.2020 alkavan viikon aikana."
Tämä suoraan ammattikorkeakouluun.fi sivustolta kopioitu. Eli ensi viikolla tulee kutsut. Turha sitä sähköpostia on vielä kytätä.
Ammattikorkeakouluun.fi on kyllä päivitetty tieto, että kutsut toiseen vaiheeseen tulee viimestään 16.6.
Nyt oli tuolla sivulla julkaistu ammattikorkeakoulujen 2.vaiheen ajat, paikat ja kutsuttujen määrä. Tarkoittaakohan se sitä että kutsutut on jo tiedossa. Nyt saisi kyllä alkaa jo sähköposti kilahtelemaan.
Aika nappiin on pitänyt koe mennä, että pääsee 2 vaiheeseen. Ei paljoa porukkaa näköjään kutsuta...
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa siitä nollaantuuko pisteet toisessa vaiheessa? Entäs miten kiintiöt otetaan huomioon kutsuttaessa 2.vaiheeseen? Kokoajan on vaan puhuttu siitä että parhaat pääsee jatkoon., mutta eihän se ihan niin mene jos kerran ensikertalaiskiintiöitä noudatetaan. Onko esim. ei-ensikertalaisten osuus sitten prosentuaalisesti sama 2-vaiheeseen kutsuttaessa kuin loppujenlopuksi sisäänpäässeiden joukossa? Tämän haluaisin tietää koska vaikuttaa tietysti lopputulokseen myös ja onko alkuasetelma reilu.
Ei siellä parhaat ole päässeet opiskelemaan enää sen jälkeen kun hallitus pakotti ottamaan käyttöön ensikertalaiskiintiön. Jossain voi päästä sisälle ihan törkeän paljon huonommilla pisteillä jos vaan on ensikertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tietoa siitä nollaantuuko pisteet toisessa vaiheessa? Entäs miten kiintiöt otetaan huomioon kutsuttaessa 2.vaiheeseen? Kokoajan on vaan puhuttu siitä että parhaat pääsee jatkoon., mutta eihän se ihan niin mene jos kerran ensikertalaiskiintiöitä noudatetaan. Onko esim. ei-ensikertalaisten osuus sitten prosentuaalisesti sama 2-vaiheeseen kutsuttaessa kuin loppujenlopuksi sisäänpäässeiden joukossa? Tämän haluaisin tietää koska vaikuttaa tietysti lopputulokseen myös ja onko alkuasetelma reilu.
Ei siellä parhaat ole päässeet opiskelemaan enää sen jälkeen kun hallitus pakotti ottamaan käyttöön ensikertalaiskiintiön. Jossain voi päästä sisälle ihan törkeän paljon huonommilla pisteillä jos vaan on ensikertalainen.
Noh, jos tässä tarkastellaan, mikä on yhteiskunnallisesti arvokkaampaa niin eiköhän se ole se, että jokainen yksilö saa vähintään yhden koulutuksen ammattiin peruskoulun jälkeen. Se on paitsi yksilön, myös yhteiskunnan kannalta aikas hyvä juttu. Meidän, jotka mennään toista tai useampaa kierrosta, täytyy hyväksyä että jono on pidempi ja oviaukko kapeampi. Toisin olisi, jos valtiolla olisi loputtomasti rahaa. Silloin voitaisiin maksa mitä vaan, kelle vaan!
Terkuin valtiotieteilijä, joka hakeutuu laajentamaan osaamistaan käytännön ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluun.fi on kyllä päivitetty tieto, että kutsut toiseen vaiheeseen tulee viimestään 16.6.
Joo ja ainakin oma hakukohteeni on omilla neittisivuillaan tarkentanut, milloin heidän viestit tulee. Eli kannattaa tsekata myös niistä paikoista, mihin on hakenut.
Tosin eipä sillä tiedolla ole kauheasti väliä. Ne tulee silloin kun tulee ja kaikille todennäköisesti kuitenkin ennen juhannusta.
noh2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, jos tässä tarkastellaan, mikä on yhteiskunnallisesti arvokkaampaa niin eiköhän se ole se, että jokainen yksilö saa vähintään yhden koulutuksen ammattiin peruskoulun jälkeen.
Siinähän se juttu onkin, että jos ensikertalaisuuskiintiö menisi vain niiltä, joilla on jo ammatti tai opiskellut pitkään. Mutta se on hölmöä, että 19-vuotiailta nuorilta viedään heti ensikertalaisuus, jos he paikan ottavat vain huomatakseen ensimmäisen viikon aikana, että tämä ei olekkaan oma juttu. Itse en ainakaan sen ikäisenä vielä tiennyt, mitä haluan tehdä.
Minä pääsin tradenomilinjalle 2. vaiheeseen ja kaveri sosionomi! :)
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin tradenomilinjalle 2. vaiheeseen ja kaveri sosionomi! :)
Mistä tullut jo ilmoitukset?
Voi, salaa toivoin, että 2. vaiheessa olisi saanut enemmän aikaa kokeen tekemiseen. Samat tiukat aikarajat näkyy olevan.
Sain 62/80p ja en päässyt kakkosvaiheeseen mihinkään yliopistoon :,( Harmi, mutta haen ensi kerralla paljon laajemmin ja myös paikkoihin joihin pääsee helpommin sisään. Ei ollut huippupisteet mutta kyllä niillä olisi päässyt moneen ammattikorkeaan vähemmän halutuille aloille.
Ja pisteet löytyy yliopiston sivuilta omalla hakijanumerolla, siitä tuli ohje samalla kun tuli ns. hylkyviesti.
Käyttäjä18571 kirjoitti:
Kaikki jotka on jo saaneet tulokset on saaneet ne silloin "viimeistään" päivänä, eikä yhtään aiemmin. Varmaan teillä sama.
Onko mistään vielä tullut ilmoituksia 2 vaiheeseen pääsystä. Vai pitääkö tosiaan odottaa 16 pvään asti.
hei onko paikalla ouluun historialle hakeneita ja jos on niin onko viestiä toiseen vaiheeseen poääsystä tullut opintopolussa lukee 2 vaihe 15.6 ja minulla opiskelijavalinta kesken
Hei, oon hakenut bioanalyytikoksi ja olen varasijalla oliks se nyt 20 vai 22. Opintopolussa lukee näin: ” Opiskelupaikkoja 28 (joista vähintään 22 ensikertalaisille)”
Onko siis mahdollisuus päästä? Ja mikä on ensikertalaisuus (tää on mun eka hakukerta)
AMK-tulokset tulevat vasta ensi viikolla.