Muita, joilla kamalat kuukautiskivut ilman, että mitään vikaa on löytynyt?
Lähes joka kuukausi kamalat kaksi ensimmäistä päivää, kun kuukautiset alkavat. Ei mitään pikku kihelmöintiä vaan todellakin kovat krampit, jolloin hengityskin salpaantuu ja näkökentässä sumenee. Mitään ei ole lääkärissä tai gynekologilla löytynyt.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiskipuihin on olemassa lääke eli e-pillerit. Ei ole pakko kärsiä.
Kaikki eivät halua syödä niitä. Apn ja muiden kipuilijoiden kannattaa pyytää lääkäriä määräämään vahvoja reseptikipulääkkeitä. Ne auttoivat minua.
Ilman hormonipilleireitä endo saa tehdä vapaasti tuhoaan elimistössä. Lisääntymiskyky voi mennä, mutta endokasvaimet voivat levitä myös kaikkialle vatsaonteloon.
Voimakas kipu ei ole normaalia ja sille on yleensä aina jokin syy. Päältä katsomalla syy ei yleensä selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli tosi kovat krampit, selkä, maha, lonkat ja polvet kipeänä ja maha kuralla aina menkkojen aikaan. Otin kuparikierukan ja kivut katosivat! Ei tarvitse edes särkylääkettä ottaa enää. En tosin suosittele kokeilemaan, kun yleensähän kuparikierukka lisää kipuja, harvoissa tapauksissa vähentää mutta mulla kävi näin, en voisi olla tyytyväisempi! Ja mitään vikaa ei minusta koskaan löytynyt, menkat vaan olivat kivuliaat eikä niille voinut mitään.
Itse tätä miettinyt, kun mikään muu ei näytä sopivan.
Ainakin oman äidin kohdalla kuukautiset loppui kokonaan.
No en kyllä tiedä onko mitä eroa kupari ja hormonikierukalla ?
Ja jotenkin minua ahdistaa se kun pitää jotain pysyvää sisuskaluihinsa tunkea.
Hormonikierukalla saattaa menkat loppua kokonaan, mutta siinä on tosiaan nimensä mukaisesti niitä hormoneja, jotka voivat aiheuttaa myös sen että verta valuu pahimmillaan puoli vuotta putkeen asennuksen jälkeen, voi tulla mielialanvaihteluita ja aknea yms. Kuparikierukassa ei ole hormoneja, joten oma luonnollinen kierto säilyy ja menkat tulee normaalisti, ehkäisyteho perustuu siihen kupariin joka tuhoaa siittiöitä ja tekee kohdusta sellaisen, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu voi kiinnittyä siihen.
Ja kyllä, se asennus sattuu ja vähän stressaa se, että pitää säännöllisesti tarkistella sen härvelin lankoja... mutta kyllä tämä hormonit voittaa, ja ei tosiaan itsellä ole enää ollenkaan kipuja!
Vierailija kirjoitti:
Endometrioosi oli minulla syynä näihin kipuihin. Jos kipuja on jo ennen kuukautisia, se on sitä. Endometrioosipesäkkeet voi olla niin pieniä ettei niitä huomata, mutta silti ihan jumalattoman kipeitä. Omani oli juuri tällainen että se todettiin vasta kun olin 47 ja toisessa munasarjassa oli endometriooma. Aikaisemmin ei ollut ikinä ultrassa mitään, ja kun sterilisaatio tehtiin tähystyksessä ei siinäkään nähty mitään vaan kaikki paikat oli siistit ja normaalit. Kuitenkin olen kärsinyt järkyttävistä kivuista 15-vuotiaasta asti. Ehkäispypillereillä ne pysyivät jotakuinkin kurissa.
Mene gynelle ja sano että haluat tietää voiko se olla endometrioosia. Itse en koskaan epäillyt sitä edes, kuvittelin että se olisi jotain vielä pahempaa ja kukaan ei koskaan kysynyt että alkaako ne kivut jo ENNEN kuukautisia. Tosiasiassa mulla oli kaikki endometrioosin oireet.
Kohtu on nyt poistettu, oli yksi kiinnike peräsuoleen. Enää ei ole mitään kipuja, ensimmäisen kerran elämässäni.
Kiitti tästä. Mulla ultrattu kerran, sen jälkeen Panacodit uusittu eikä muuta. Pikemminkin (psykiatrian puolelta) tulee painostusta lopettaa ne. Ilmeisesti ajatuksella että parasetamolin ja sen romanttisen kauratyynyn pitäisi helpottaa riittävästi. En jaksaisi töissä ilman kunnon troppeja.
Mutta olisi ihan saamarin mukava tietää onko tämä sitä vai jotain muuta, mitä en maallikkona osaa epäillä. Kaikkia oireita ei itsellä ole, mutta nimenomaan nuo ennakoivat kivut on vähintään yhtä tärkeitä huomioida kuin ensimmäisen ja toisen päivän kivut.
Endoa epäilisin myös, itselläni on samanlaista oirehdintaa, mutta mitään poikkeavaa ei ole näkynyt tutkimuksissa. Mulla auttoi paljon menkkakipuihin, kun aloin syömään rautaa, olin siis monta vuotta raudanpuutteinen, vaikka anemiaa ei ollut (monilla naisilla sama ongelma). En ole varma miten alhainen ferritiini voi aiheuttaa pahempia kuukautiskipuja, mutta toisaalta matala ferritiini on yhteydessä kilpirauhasongelmiin, jotka taas voivat mm. lisäävät kuukautisvuodon määrää. Toinen helpottava tekijä on ollut säännölliset päivittäiset kävelylenkit n. viikon ajan ennen kuukautisten alkua. Ei taaskaan mitään tietoa miten tästä on apua, mutta olen ajatellut että se tuo liikettä kohdun alueelle ja joko rentouttaa sieltä jännityksiä tai jotain.
Mulla auttoi stefaminelle merkkiset pillerit. Löytyi kysta munasarjasta vuosia sitten. Kivut oli kovat ja söin ehkä 3 grammaa särkylääkettä päivässä eikä auttanut. En olisi halunnut alottaa e pillereitä kun ei oo sukupuolielämää..noi toi kuitenkin suuren helpotuksen.
Minulla oli. Vuosien ajan söin paketillisen Dexitiä kuukautiskipuihin. Monesti "synnytin" kohdun limakalvon kokonaisena..!!
Kerran otin sen limakalvon talteen, pesin sen kylmällä vedellä, ja mittasin että sen pituus oli 3,5 cm. Se oli kohdun mallinen, sitkeä, jauhelihan värinen kudos.
16-vuotiaana menin kipujen takia lterveyskeskukseen, ja mitä lääkäri teki? Hymyili, nousi ylös, ja näytti ovea. Ihan oikeasti. Olin vasta kertonut kivuistani ja limakalvon irtoamisesta usein kokonaisena, kun hän ajoi minut pois sanottuani, että erotan kudoksen verihyytymästä.
Anyway, kivut katosivat kerrasta, kun synnytin. Siis ne katosivat todellakin ihan totaalisesti äidiksi tulemisen myötä.
Yksi varoituksen sana: JOS sinulla kivut "johtuu" samasta syystä kuin minulla, ja jos aiot joskus synnyttää, alä vaan ota oksitosiinitippaa. Itse meinasin kuolla siihen. Hemoglobiini laski 65:een, tosin olin myös revennyt sitä ennen. Kohdun limakalvon raju irtoaminen saattaa olla merkki kehosi yliherkkyydestä hormoneille eikä luonnoton lisä oksitosiinia ole sinulle silloin turvallinen. Minulla se irrotti istukan erittäin rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi stefaminelle merkkiset pillerit. Löytyi kysta munasarjasta vuosia sitten. Kivut oli kovat ja söin ehkä 3 grammaa särkylääkettä päivässä eikä auttanut. En olisi halunnut alottaa e pillereitä kun ei oo sukupuolielämää..noi toi kuitenkin suuren helpotuksen.
Pillerien syöminen on liioittelua. Hormonikierukka ajaa saman asian.
Joo kauratyynyllä kivun olisi kyllä kestänyt, tyhmyyttäni söin dexitiä...
dexit oli buranan puhdas muoto. Tehokas ilman vatsan ärsytystä yms. Buranassahan on vissiin jopa puolet sitä väärää isomeeriä, joka aiheuttaa enemmän tai vähemmän haittoja. Ihmiset luuli, että se on halvempaa, mutta oikeasti se oli voin semitehokasta puhdistamatonta ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillerien syöminen on liioittelua. Hormonikierukka ajaa saman asian.
En mä halua kierukkaa. Ahdistaa pelkkä ajatuskin. Oon todella ahdas...
Mulla on ollut aina kauheat kuukautiskivut ihan ekoista kuukautisista lähtien. Mitään vikaa ei ole, tämä nyt vain on tällaista.
Mitään pillereitä en ala syömään enkä vierasesineitä kyllä kohtuuni asennuttamaan.
Kauratyynyä vaan! Se on ainoa järkivaihtoehto. Jos kaikki on kerran rakenteellisesti kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen synnytystä minulla oli myös aina ihan hirveät kuukautiskivut. Välillä niin kovat, että jos nousin sängystä, olin pyörtyä ja oksetti. Ei niitä ikinä tutkittu, lääkärille kun valitin, sain vaan kehotuksen syödä Buranaa tai miranaxia. Synnytyksen jälkeen kivut onneksi lieventyneet niin, että ovat kiusallisia mutta eivät estä normaalia elämää.
Mull on aika sama tarina. Ennen lapsia menkat oli runsaat ja todella kivuliaat. Pahin kerta oli, kun lukiossa pyörryin kivusta kesken englannin tunnin. Onneksi oli todella ymmärtävä ope.
Mutta kaksi raskautta on onneksi tehnyt menkoista suht lievät ja kivuttomat. Ainoa negatiivinen asia on, että raskauksien myötä sain sitten hormonaalisen migreenin. Joka vaivaa pari päivää ennen kun menkat alkaa.
Ystävälläni sai apua pahoihin kuukautiskipuihin vadelmanlehti -nokkosteestä. Kuulostaa erikoiselle, mutta hänellä se auttoi. Olen itse nähnyt miten kamalista kuukautiskivuista hän on kärsinyt.
Et kerro miten on tutkittu. Endometrioosia ei välttämättä löydy ultralla, vaan ainostaan laparoskopialla.
Eli uudestaan endometrioosin perehtyneesen lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni sai apua pahoihin kuukautiskipuihin vadelmanlehti -nokkosteestä. Kuulostaa erikoiselle, mutta hänellä se auttoi. Olen itse nähnyt miten kamalista kuukautiskivuista hän on kärsinyt.
Kiinnostaisi kovasti minkälainen tee kyseessä? Löytyykö ihan normi kaupoista?
Minä. Nuorena ei ollut kipuja lainkaan, nykyään 30v tulee sellaisia kramppeja että henki salpautuu. Lääkkeet ei auta, joten pitää vain kärvistellä.