Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla kamalat kuukautiskivut ilman, että mitään vikaa on löytynyt?

Vierailija
12.04.2020 |

Lähes joka kuukausi kamalat kaksi ensimmäistä päivää, kun kuukautiset alkavat. Ei mitään pikku kihelmöintiä vaan todellakin kovat krampit, jolloin hengityskin salpaantuu ja näkökentässä sumenee. Mitään ei ole lääkärissä tai gynekologilla löytynyt.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli tosi kovat krampit, selkä, maha, lonkat ja polvet kipeänä ja maha kuralla aina menkkojen aikaan. Otin kuparikierukan ja kivut katosivat! Ei tarvitse edes särkylääkettä ottaa enää. En tosin suosittele kokeilemaan, kun yleensähän kuparikierukka lisää kipuja, harvoissa tapauksissa vähentää mutta mulla kävi näin, en voisi olla tyytyväisempi! Ja mitään vikaa ei minusta koskaan löytynyt, menkat vaan olivat kivuliaat eikä niille voinut mitään.

Itse tätä miettinyt, kun mikään muu ei näytä sopivan.

Ainakin oman äidin kohdalla kuukautiset loppui kokonaan. 

No en kyllä tiedä onko mitä eroa kupari ja hormonikierukalla ? 

Ja jotenkin minua ahdistaa se kun pitää jotain pysyvää sisuskaluihinsa tunkea. 

Hormonikierukalla saattaa menkat loppua kokonaan, mutta siinä on tosiaan nimensä mukaisesti niitä hormoneja, jotka voivat aiheuttaa myös sen että verta valuu pahimmillaan puoli vuotta putkeen asennuksen jälkeen, voi tulla mielialanvaihteluita ja aknea yms. Kuparikierukassa ei ole hormoneja, joten oma luonnollinen kierto säilyy ja menkat tulee normaalisti, ehkäisyteho perustuu siihen kupariin joka tuhoaa siittiöitä ja tekee kohdusta sellaisen, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu voi kiinnittyä siihen.

Ja kyllä, se asennus sattuu ja vähän stressaa se, että pitää säännöllisesti tarkistella sen härvelin lankoja... mutta kyllä tämä hormonit voittaa, ja ei tosiaan itsellä ole enää ollenkaan kipuja!

Olet poikkeus säännöstä. Useimmiten kuparikierukka aiheuttaa todella pahat kuukautiskivut ja runsaat kuukautiset. Horminikierukka on paljon parempi, jos kovat kuukautiskivut ovat ongelma. Hormonikierukalla kivut ja kuukautiset lähtevät monilla kokonaan pois. Jos todetaan endometrioosi, yksi hoitovaihtoehto on hormonikierukka. Kuparikierukkaa ei runsaisiin kuukautisiin yksikään lääkäri suosittele.

Vierailija
42/48 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni kertonut että on kärsinyt vaikeista kuukautiskivuista ja todella monesti ajatellaan heti että endo tai muuta elimellistä vikaa. Ei se välttämättä niin mene. Monesti synnytyksen jälkeen kivut lieventyvät tai lähtevät kokonaan pois eli jos olisi endo niin eihän se endo mihinkään synnytyksessä katoa. Monesti liika prostalgiini saa kohdun supistelemaan joten tämän tyyppisiin kk-kipuihin e-pillerit on yleensä auttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävälläni sai apua pahoihin kuukautiskipuihin vadelmanlehti -nokkosteestä. Kuulostaa erikoiselle, mutta hänellä se auttoi. Olen itse nähnyt miten kamalista kuukautiskivuista hän on kärsinyt. 

Vadelmanlehdellä on itse asiassa ihan tunnettuja hyötyjä kuukautiskipujen hoidossa. Vaikuttaa vanhan kansan tiedon mukaan kramppeja vähentävästi ja sitä itse asiassa on useammassa naisten kuukautis-/lisääntymisterveys- tms valmisteessa. Nokkosen hyötyihin en ole tässä asiassa tutustunut.

Huomasin itse vadelmanlehden vaikutukset vahingossa. Minulla oli ihan clipperin tms vadelmanlehtiteetä joka oli jäänyt juomatta ja se oli menossa vanhaksi. Koska siinä ei ole kofeiinia, niin join sitä monta kuppia päivässä muutaman päivän ajan, jotta saisin sen pois kaapista pyörimästä. Menkat alkoivat ja ne olivat niin niukat, että ihmettelin asiaa kovasti. Tuo tee oli ainoa muuttunut tekijä ja kun googlasin niin sieltä löytyi vahvistus. Kuulostaa ihan hullulta, koska minulla tuo tee toimi paremmin runsaisiin kuukautisiin kuin mikään kokeilemani lääke. Mutta join sitä teetä siis ihan litratolkulla muutaman päivän ajan. Ja myöskin se teen juonti pitää ajoittaa oikein. Pitäisi testata uudemmankin kerran.

Vierailija
44/48 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman hormonipilleireitä endo saa tehdä vapaasti tuhoaan elimistössä. Lisääntymiskyky voi mennä, mutta endokasvaimet voivat levitä myös kaikkialle vatsaonteloon.

Voimakas kipu ei ole normaalia ja sille on yleensä aina jokin syy. Päältä katsomalla syy ei yleensä selviä.

Höpö höpö, toisinaan nimenomaan hormoonien pitkäaikaiskäyttö lisää munasarjakystiä ja siten lisääntymiskyvyttömyyttä.

Vierailija
45/48 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni kertonut että on kärsinyt vaikeista kuukautiskivuista ja todella monesti ajatellaan heti että endo tai muuta elimellistä vikaa. Ei se välttämättä niin mene. Monesti synnytyksen jälkeen kivut lieventyvät tai lähtevät kokonaan pois eli jos olisi endo niin eihän se endo mihinkään synnytyksessä katoa. Monesti liika prostalgiini saa kohdun supistelemaan joten tämän tyyppisiin kk-kipuihin e-pillerit on yleensä auttaneet.

Nimenomaan. Monilla kivut loppuvat synnytykseen.

Täsmälääke kipuihin on Burana (Dexit olisi vielä parempi), ei hormoonien jatkuva syönti. 

Vierailija
46/48 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli tosi kovat krampit, selkä, maha, lonkat ja polvet kipeänä ja maha kuralla aina menkkojen aikaan. Otin kuparikierukan ja kivut katosivat! Ei tarvitse edes särkylääkettä ottaa enää. En tosin suosittele kokeilemaan, kun yleensähän kuparikierukka lisää kipuja, harvoissa tapauksissa vähentää mutta mulla kävi näin, en voisi olla tyytyväisempi! Ja mitään vikaa ei minusta koskaan löytynyt, menkat vaan olivat kivuliaat eikä niille voinut mitään.

Itse tätä miettinyt, kun mikään muu ei näytä sopivan.

Ainakin oman äidin kohdalla kuukautiset loppui kokonaan. 

No en kyllä tiedä onko mitä eroa kupari ja hormonikierukalla ? 

Ja jotenkin minua ahdistaa se kun pitää jotain pysyvää sisuskaluihinsa tunkea. 

Hormonikierukalla saattaa menkat loppua kokonaan, mutta siinä on tosiaan nimensä mukaisesti niitä hormoneja, jotka voivat aiheuttaa myös sen että verta valuu pahimmillaan puoli vuotta putkeen asennuksen jälkeen, voi tulla mielialanvaihteluita ja aknea yms. Kuparikierukassa ei ole hormoneja, joten oma luonnollinen kierto säilyy ja menkat tulee normaalisti, ehkäisyteho perustuu siihen kupariin joka tuhoaa siittiöitä ja tekee kohdusta sellaisen, ettei mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu voi kiinnittyä siihen.

Ja kyllä, se asennus sattuu ja vähän stressaa se, että pitää säännöllisesti tarkistella sen härvelin lankoja... mutta kyllä tämä hormonit voittaa, ja ei tosiaan itsellä ole enää ollenkaan kipuja!

Olet poikkeus säännöstä. Useimmiten kuparikierukka aiheuttaa todella pahat kuukautiskivut ja runsaat kuukautiset. Horminikierukka on paljon parempi, jos kovat kuukautiskivut ovat ongelma. Hormonikierukalla kivut ja kuukautiset lähtevät monilla kokonaan pois. Jos todetaan endometrioosi, yksi hoitovaihtoehto on hormonikierukka. Kuparikierukkaa ei runsaisiin kuukautisiin yksikään lääkäri suosittele.

Höpö höpöä tämäkin. Kuparikierukka ei kipua lisää, jos potilas on normaali ja sitä paitsi ehkäisyä tulee aina tarkastella kokonaisuutena: hormonien käytössä on omat riskinsä, huomasi potilas sen heti tai ei.

Vierailija
47/48 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa endometrioosilta kyllä. Itselläkin ollut pienestä asti ja vasta jäi kiinni tähystyksessä, eli ilman sitä ei välttämättä voi sulkea pois. Itsellä myös hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa ikäviä oireita joten niitäkään ei voi kovin hyvin käyttää. Ihmeellistä kyllä sain apua vyöhyketerapiasta, jolloin kuukautiset muuttuivat säännölliseksi eikä kipuja ollut. Kaikenlisäksi tulin raskaaksi, 2 aiempaa rakautta IWF hoidoilla.

Vierailija
48/48 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla oli

Ja myös järkyttävän paljon tuli verta.

Sain ostaa tosi isoja siteitä.

Oli endrometria.

Kohtu ja toinen munasarja pois.

Kyllä elämän laatu parani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän