Miehen juominen mietityttää
Olen seurustellut noin puolen vuoden ajan miehen kanssa, jonka alkoholinkäyttö on alkanut hiertää aika paljon. Tapanaan on siis vuosikausia ollut melkolailla joka viikonloppu juoda kunnon kännit, kaveripiiri on sellainen, että kaikilla vapaa-aikaan kuuluu alkoholi. Miehellä on elämässä muuten kaikki kunnossa, on hyvä työ, koti ja raha-asiat reilassa. Ei ole väkivaltainen eikä petollinen. Pitkään näiden seikkojen takia olenkin hyväksynyt juomisen, mutta ajan saatossa on alkanut huolestuttaa. Mies itsekin on oma-aloitteisesti puhunut, että haluaisi muuttaa tapojaan ja juoda vähemmän, jonkin aikaa joikin harvemmin, kunnes taas sama meno jatkui. Olen kannustanut häntä vähentämään silloin kun itse on tuonut esiin haluavansa muutosta, mutta varonut visusti painostamasta millään tavalla. Nyt kuitenkin riitoja juomisesta on alkanut tulla koko ajan enemmän, tulen surulliseksi joka kerta kun mies ilmoittaa juomista olevan taas tiedossa. Juominen on mitä suurimmassa määrin sosiaalista, kun koko kaveriporukka juo reilusti, ei mieskään kykene muuttumaan, kun kavereiden kanssa kaikkeen tekemiseen liittyy aina alkoholi. En ole absolutisti itsekään ja juon kyllä silloin tällöin, mutta en todellakaan joka viikonloppu. Mies juo vielä kavereineen kerralla niin suuria määriä, että kohtuullisuus on kaukana. Tiedostan kyllä, että toista ei voi muuttaa enkä sitä haluakaan. Haluan, että muutos lähtee hänestä itsestään. Jäljelle jää vaihtoehtona siis vain joko sopeutua tilanteeseen tai erota. Haluaisin kuulla kokemuksia vastaavassa tilanteessa olleilta, ylireagoinko ja onko tähän mahdollista löytää kultainen keskitie? Kyseessä muuten hyvä mies, joten kynnys eroamiseen on korkea. Mietin suurentelenko itse asiaa liikaa. Ikää meillä on 27 ja 28v jos sillä nyt mitään merkitystä asian suhteen on.
Kommentit (68)
Ap voi toki kertoa, mitä olisi siitä mieltä että mies rajoittaisi SINUN menojasi. käytöstäsi ja määräisi kenen kanssa saat viettää aikaasi? Mies olisi tietenkin sika ja narsisti, eikö totta?
Tällä palstalla on nämä samat absolutistit huutamassa aina näissä ketjuissa alkoholistia ja ojassa makaamista.
Kertokaa toki, miten teidän elämäänne seurustelukumppani saa rajoittaa? Kertokaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on noin viinavastaisena päiviräsäsenä edes alkanut seurustelemaan normaalin miehen kanssa?
Missä kohti olen sanonut olevani alkoholivastainen? Olen sanonut juovani itsekin, mutta harvemmin. Minusta ei vaan ole terveellistä juoda joka viikonloppu tolkuttomasti. Ja miehen tutustuessani en hahmottanut tilannetta pitkään aikaan, koska myös hänellä on ollut halu tehdä muutoksia ja onnistuikin siinä hetkeksi. Vasta viime aikoina olen alkanut nähdä todellisuuden realistisesti. Ap
Tuo on sama ihminen joka spämmää noita viinahehkutusviestejä, ei sille kanata vastata mitään.
Totta, niin läpinäkyvää tahallista väärinymmärtämistä, ettei kannata reagoida!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap on noin viinavastaisena päiviräsäsenä edes alkanut seurustelemaan normaalin miehen kanssa?
Missä kohti olen sanonut olevani alkoholivastainen? Olen sanonut juovani itsekin, mutta harvemmin. Minusta ei vaan ole terveellistä juoda joka viikonloppu tolkuttomasti. Ja miehen tutustuessani en hahmottanut tilannetta pitkään aikaan, koska myös hänellä on ollut halu tehdä muutoksia ja onnistuikin siinä hetkeksi. Vasta viime aikoina olen alkanut nähdä todellisuuden realistisesti. Ap
Tuo on sama ihminen joka spämmää noita viinahehkutusviestejä, ei sille kanata vastata mitään.
Missä alkoholia hehkutetaan? Alatko itse seurustelemaan lihavan punapään kanssa, jos ihannepuolisosi on langanlaiha blondi?
Nuoria vielä. Sitten kun näillä äijillä alkaa olla vaiko ja lapset niin vähenee huomattavasti tuo joka vkl kaveriryypiskely. En sinällään olisi huolissani, mutta riippuu ihan miten ”helppo” mies on houkutuksille.
Vaikka näitä trollausviestejä sataa tänne lankaan, älä hämäänny Ap. Aika monelle tuollainen alkoholinkulutus olisi tuossa iässä kauhistus, varsinkin kun perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaista. On ok haluta kumppani, joka hanskaa kohtuullisen alkoholinkäytön, johon ei siis liity joka viikonloppuinen känni, pakko juoda sosiaalisesti ja kyvyttömyys lopettaa.
Miehesi olisi varmasti onnellisempi toisen alkoholistin kanssa. Anna hänelle se mahdollisuus ja etsi uusi.
Ja vielä, jos vaihtoehto kavereiden tapaamiselle on sun kanssa istuminen ja salkkarit, eipä ihme jos kaverit kiinnostaa tuoda iässä enemmän. Keksi jotain jännittävämpää puuhaa niin, loppuu joka perjantain/lauantain kaverikännit
Trolliennustus: Kohta trolli lainaa itse kirjoittamansa jutun "alkonarkeista" ja käyttää sitä esimerkkinä siitä, miten "mammat miesvihaa"😂
Täällä on jollain trollilla selvästi nyt kalikka kalahtanut aika lujaa 😂
Mies käyttää alkoholia "paljon", kertoo ap, mutta ei kerro määriä. Eli millaisista määristä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Mies käyttää alkoholia "paljon", kertoo ap, mutta ei kerro määriä. Eli millaisista määristä on kyse?
Täähän se, nutturauskovaiselle ehtoollisviinikin on dokaamista. Takuuvarmaa jankkaamista tiedossa aina, kun paheksutaan miehiä puolivillaisilla kertomuksilla. Jos mies oksentaa joka perjantai ja lauantai aamuyöstä sänkyyn ja eteiseen, voidaan puhua alkoholistista.
Jos taas normaalia seurustelua kavereiden kanssa (jotka siis pitäisi hylätä aloittajan takia) niin silloin ap on miehelle väärä puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Kirkasta viinaa sammumiseen asti ja olen joutunut olemaan toisen turvallisuudesta huolissani kun tolkku menee täysin. Tietenkään aina ei noin päätyyn asti juo, mutta ikinä ei jää mihinkään muutamaan olueen vaan aina juodaan monien kaljojen lisäksi myös iso määrä väkeviä. Ovat niin tottuneita juojia että määrät on isoja ja saattavat silti olla tolpillaan. Ihan hirveää katsoa sivusta kun tärkeä ihminen pilaa terveytensä. Ap
Mietipä millaista lapsiperhe-elämä tulisi olemaan? Isi kännissä tai darrassa kaiket viikonloput, jee! Tee siinä sitten perheenä jotakin! Ratkiriemukasta!!
Ap, onko hänen perheessään/suvussaan alkoholismia? Minkälainen työ hänellä on, jos pystyy alkoholia juomaan suurempiakin määriä viikoittain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkasta viinaa sammumiseen asti ja olen joutunut olemaan toisen turvallisuudesta huolissani kun tolkku menee täysin. Tietenkään aina ei noin päätyyn asti juo, mutta ikinä ei jää mihinkään muutamaan olueen vaan aina juodaan monien kaljojen lisäksi myös iso määrä väkeviä. Ovat niin tottuneita juojia että määrät on isoja ja saattavat silti olla tolpillaan. Ihan hirveää katsoa sivusta kun tärkeä ihminen pilaa terveytensä. Ap
Yllättäen tämäkin tieto piti lypsää trollista.
Siellä Porvoossa on varmasti uskovaisia absolutisteja sinullekin tarjolla.
Vieläkin, miksi kuvittelet, että sinä muutat yhtäkään ihmistä mielesi mukaiseksi?
"Alkoholiriippuvuuden kehityttyä henkilön alkoholin käytölle on ominaista, että hän käyttää alkoholia suurempia määriä tai pidempään kuin hänen tarkoituksensa oli aloittaessaan alkoholin käytön. Hän ei myöskään kykene halustaan huolimatta vähentämään tai lopettamaan käyttöä huolimatta sen aiheuttamista haitoista.
"Yksinkertainen tapa kartoittaa omaa mahdollista alkoholiriippuvuutta on kysyä itseltään neljä kysymystä:
1.Oletko yrittänyt vähentää alkoholin käyttöäsi ja epäonnistunut siinä?
2. Onko läheisesi tai tuttavasi ilmaissut huolensa tai ärtymyksensä alkoholin käytöstäsi?
3. Käytätkö alkoholia keinona lievittää krapulaasi?
4. Tunnetko syyllisyyttä alkoholin käytöstäsi?
Jos vastaus on myöntävä vähintään kahteen näistä kysymyksistä, on syytä olla huolissaan alkoholin käytöstä ja mahdollisesta alkoholiriippuvuudesta."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Alkoholismi ei ole pelkkää eteiseen örveltämistä. Kts myös "functioning alcoholic".
Sinä olet itse valinnut väärän miehen. Älä syyttele miestä omista valinnoistasi.
Edelleenkin, miksi et ole etsinyt sitä absolutistia?