Saan kohta noin 10-kk adoptiolapsen
Kävin tänään katselemasssa tavaroita ja voi hyvänen aika, miten paljon niitä on. On ensimukia, taikamukia, hörppyytysmukia... monenlaisia tuttiipulloja... Neuvokaa tässä vauvatavaraylenpalttisuudessa, että mitä kannattaa hankkia? Minkä merkkisiä tuttipulloja jne. Hän ei oo syönyt mitään kiinteitä vielä ja luultavasti tuttipulloihin on tehty vielä lisäviilto, että saa mahdollisimman hyvin ja nopeaan imettyä.
Kommentit (40)
[color=blue]Saako kysyä, onko omakohtaista kokemusta olla tyypin 1 diabeetikko ja saada adoptiolapsi, vai mistä tiedät asiasta? Olisin kiitollinen, jos jaksat vastata.
nro 17
hyvänsä, niin ne pitää pestä hotellissa :-). Ja ostin pulloharjan ja hoitoalustan (sellaisen täytteellisen pesukoneen päälle (pesukone on käsienpesualtaan vieressä kolmelta sivulta kiinni olevassa syvennyksessä, eikä vauva voi kieriä pois).
Tuttiakaan en tiedä, hankkisko vai ei. Söikö teidän lapsi jo soseita ym. ja minkä ikäisenä haitte ja mistä?
Vierailija:
Vaipoista meillä on toimineet parhaiten Pampersit ja Lidlin vaipat, mutta sen huomaatte sitten käytännössä, mitkä sopii/istuu/ei tule ihottumaa jne. Pampersit on kuitenkin aikas hyviä, sanoisin..Teippivaipat varmaan tuon ikäiselle parhaat.Pulloista meillä ollut ihan marketin AINU-pulloja silikonituteilla (jos ei tiedä, onko luonnonkumi-allergiaa tms.), osta sekä maitotutteja että vellitutteja.
Kosteuspyyhkeet ovat näppäriä matkalla ainakin, samoin kannattaa olla pulloharja ja muovisia lusikoita muutama. Jonkinlainen " kuolalappu" tai pehmeä ruokalappu on hyvä. (tai useampi)
Onnea!
Toinen adoptioäiti
mutta tunnen mm. diabetestä, epilepsiaa ja reumaa sairastavia, joilla on adoptiolapsi. Hoitavan lääkärin lausunto sun hoitotasapainosta on se, mikä ratkaisee.
Vierailija:
[color=blue]Saako kysyä, onko omakohtaista kokemusta olla tyypin 1 diabeetikko ja saada adoptiolapsi, vai mistä tiedät asiasta? Olisin kiitollinen, jos jaksat vastata.nro 17
Syöttötuolin oon valinnut, mutten hakenut.
Mitä autoturvakaukaloa suosittelette? Meillä on iso auto (Peugeot Partner Wagon).
Älä nyt missään nimessä osta kukaloa autoon enää! Turvaistuimista suurin osa on 6kk-->
Lapsi kaipaa eniten läsnäoloa, hymyjä, syliä ja paljon, paljon rakkautta. Ja tietenkin niitä järkeviä rajoja.
Toivotan teidän perheellenne ihania aikoja yhdessä!
[color=blue]Tiedän, että joissakin maissa tyypin 1 diabetes on ehdoton EI adoptioasiassa, mutta jotkut maat sen hyväksyvät. Tuntuu vaan siltä, että kaikki ns. terveet ovat kuitenkin " jonon" kärkipäässä...
AP:lle miehineen vielä kerran onnea!
Vierailija:
hyvänsä, niin ne pitää pestä hotellissa :-). Ja ostin pulloharjan ja hoitoalustan (sellaisen täytteellisen pesukoneen päälle (pesukone on käsienpesualtaan vieressä kolmelta sivulta kiinni olevassa syvennyksessä, eikä vauva voi kieriä pois).Tuttiakaan en tiedä, hankkisko vai ei. Söikö teidän lapsi jo soseita ym. ja minkä ikäisenä haitte ja mistä?
Meidän lapsi oli 8kk kun saimme hänet, söi kyllä jo velliä, puuroa ja soseita jonkin verran. Kultamme on Etelä-Afrikasta :o)
mutta kauhean pieni, eikä välttämättä yhtä jäntevä kuin ikätoverit täällä (en tiedä tätä, mutta usein laitoslapset ovat motorisesti jäljessä).
Mulla on saatu siskon perheen kaukalo, mutta siinä aikoinaan ollut vauva täyttää syksyllä 6 v, joten onko jo vaarallisesti liian vanha? On ollut säilytyksessä lämpimässä. Sain heiltä myös sitterin, mutten tiedä, laitanko lasta siihenkään...
Ja kiitos kaikille onnitteluista! Ei tää av niin paha paikka ookkaan :-).
Vierailija:
Älä nyt missään nimessä osta kukaloa autoon enää! Turvaistuimista suurin osa on 6kk-->
muista ottaa mukaan jotain hyvää perusvoidetta ja kaupan sinkkivoide tosi hyvää vaippaihottumalle.
ei tiedä miten siellä laitoksissa lasta hoidetaan. kauheata, kun ei edes ruokaa ton ikäiselle anneta. onneksi lapsi saa kodin teiltä.
Mä olin siis ap, joka vastailin...
Myös Kiinasta on saanut näillä sairauksilla. Mutta tilanteet saattaa muuttua.
Ja kiitos onnitteluista!
Vierailija:
[color=blue]Tiedän, että joissakin maissa tyypin 1 diabetes on ehdoton EI adoptioasiassa, mutta jotkut maat sen hyväksyvät. Tuntuu vaan siltä, että kaikki ns. terveet ovat kuitenkin " jonon" kärkipäässä...AP:lle miehineen vielä kerran onnea!
joka käy 0-25 kiloiselle, selkä menosuuntaan istuin. Siinä on sellaiset pienennysosat myös ja istuinta pystyy pienelle kallistamaan makaavampaan asentoon, kaukaloa ei siis tarvita ollenkaan.
aluksi riittää ihan hyvin, että sinulla on mukana lapselle perusjutut; ruokaa, rakkautta, syliä, jotain vaatetta ja kuivat vaipat. Ajan mittaan opit parhaiten yhdessä lapsesi kanssa, mitä tarvitaan, mistä hän pitää, mitä hän osaa, mikä sopii jne. Kaupassa ehtii hyvin käydä sitä mukaa kun tarpeita ilmenee. Lusikoita, ruokalappuja, kiinteitä yms. yms. yksityiskohtia ehdit hyvin miettiä sitten kun alatte eleskellä yhteiseloa. Ne asiat ratkeavat omalla painollaan ja omalla ajallaan.
Voin kuvitella, että tilanteesi on vähintään yhtä jännittävä kuin esikoistaan synnyttämään lähtevällä. Sitä miettii paljonkin tarpeellisten tavaroiden kautta valmisteluja. Ja kun käärö kotiin tuli, hän tarvitsi lähinnä läheisyyttä ja ruokaa. Ja ne vaatteet ja kuivat (ja jos valittu vaippa on vähän iso niin kyllä se asiansa ajaa, kunnes löytää sopivan merkin). Mutta kyllä läheisyys ja ruoka olivat ihan ykköstarpeet ja unta päälle. Vaikka lapsesi on 10kk vanha, uskoisin, että hänellä nuo perustarpeet ovat kuitenkin ne, joilla pääsee pitkälle. Ja loput siis hoituvat kunhan pääsette yhdessä kotiin.
Eli älä huoli, etteikö kaikki menisi hienosti, vaikkei kalusto olisi etukäteen tiptop valmiina.
Lapsi saa teistä hienot vanhemmat. Se on enemmän kuin kaupan hyllyltä voi ikinä löytyä-
tutkailla...
Tää on jännää... Ei mua kyllä kauheasti sinänsä pelota, ainakaan vielä :-).
Prosessi kesti aika kauan. Jonotimme neuvontaan, neuvonta kesti vuoden, luvan saanti ja paperisota (keräys & laillistus) n. puoli vuotta, ja lapsen odotus vuoden.
Rankkaa oli välillä, kun on näin tärkeässä asiassa niin monen ihmisen armoilla, mutta luvan saannin ja papereiden lähdön jälkeen helpotti jo ja ihan iloisena odotimme.
ap
alan sitten katselemaan kotona, aloitamme sitten maistelun. En ajatellut ottaa mukaan vauvalle soseita tai lusikkaa. Kiinastakin varmaan saa lusikan, mikäli tarvin.
Sen sijaan olisi kyllä hyvä olla suht sopivat vaipat, että ei tursota kaikki ohi... meillä kun ei oo siellä pesukonetta. Hotellissa on pesula, ja pesualtaita, mutta vaikeaksi menee kakkapyykkääminen joka päivä siellä. Ajattelin ottaa mukaan Suomesta yhden vaippapaketin (varuille, jos ei esim. sairauden takia päästäkään hyvin kaupoille), ja loput ostan Kiinasta, jossa pitäisi olla samat Liberot kuin täälläkin. Olemme siellä vauvan kanssa 10 päivää.
Kiitos toivotuksista! Syli on tärkein hoitoväline, siitä ollaan yhtä mieltä!
Vierailija:
aluksi riittää ihan hyvin, että sinulla on mukana lapselle perusjutut; ruokaa, rakkautta, syliä, jotain vaatetta ja kuivat vaipat. Ajan mittaan opit parhaiten yhdessä lapsesi kanssa, mitä tarvitaan, mistä hän pitää, mitä hän osaa, mikä sopii jne. Kaupassa ehtii hyvin käydä sitä mukaa kun tarpeita ilmenee. Lusikoita, ruokalappuja, kiinteitä yms. yms. yksityiskohtia ehdit hyvin miettiä sitten kun alatte eleskellä yhteiseloa. Ne asiat ratkeavat omalla painollaan ja omalla ajallaan.Voin kuvitella, että tilanteesi on vähintään yhtä jännittävä kuin esikoistaan synnyttämään lähtevällä. Sitä miettii paljonkin tarpeellisten tavaroiden kautta valmisteluja. Ja kun käärö kotiin tuli, hän tarvitsi lähinnä läheisyyttä ja ruokaa. Ja ne vaatteet ja kuivat (ja jos valittu vaippa on vähän iso niin kyllä se asiansa ajaa, kunnes löytää sopivan merkin). Mutta kyllä läheisyys ja ruoka olivat ihan ykköstarpeet ja unta päälle. Vaikka lapsesi on 10kk vanha, uskoisin, että hänellä nuo perustarpeet ovat kuitenkin ne, joilla pääsee pitkälle. Ja loput siis hoituvat kunhan pääsette yhdessä kotiin.
Eli älä huoli, etteikö kaikki menisi hienosti, vaikkei kalusto olisi etukäteen tiptop valmiina.
Lapsi saa teistä hienot vanhemmat. Se on enemmän kuin kaupan hyllyltä voi ikinä löytyä-
Pullotutista vielä sen verran, että koita ostaa paketti (2kpl tutteja) vellitutteja, niissä on suuri reikä...
jos diabeteksesi on hyvässä hoitotasapainossa, niin saattaa hyvinkin onnistua. Biolapsi ei oo este.