Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia syötte koronaeristyksen aikaan ja miten suunnittelette viikon tai pidemmän ajan ruokahankinnat? Onko teillä valmis viikottain toistuva kauppalista?

Vierailija
10.04.2020 |

Aikamoinen ruljanssi tämä ostosten teko nyt kun pitää etukäteen suunnitella ja miettiä kaikki valmiiksi pitkäksi aikaa. Aiemmin tuli poikettua lähikaupassa harva se päivä. Mitenhän tämän ruokahankintojen keskittämisen saisi parhaiten onnistumaan? Onko teillä valmiit listat jotka toistuvat viikosta toiseen perustarvikkeiden osalta? Syötte kaupassa käynnin jälkeen tuoretuotteita ja myöhemmin pakasteita ja pidempään säilyviä? Olisi kiva kuulla jotain vinkkejä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen isomman satsin kerrallaan

Vierailija
2/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh...vastaan vähän huonosti AP:n kysymyksiin, mutta tuli mieleen kun pöhkö esimieheni kysyi, että syönkö papuja? Mahtaa olla suolikaasua hänen asunnossaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa googlettaa lempireseptejä ja niihin ostetaan ainekset. Kaupassa käydään noin kahdesti viikossa. Mukavaa ajankulua uusien reseptien kokeilu.

Vierailija
4/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaupassa voi käydä jos on koronaeristyksessä..?

Vierailija
5/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakkasessa jauhelihaa ja pakasteita sekä kaapissa riisiä, makaroonia, kestomaitoa jne. Sitten mietin sen 7 päivää aina eteen päin ja tilaan ne netistä, helppoa ostaa sohvalta ja miettiä samalla mitä syötäs. Mutta se noin viikon varasto on olemassa siellä pakastimessa koko ajan.

Vierailija
6/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suunnittele etukäteen. Kaapit täynnä jo aiemmin hävikkiruokakaupasta ostettua ruokaa. Olen jo pari vuotta tilannut esim. 10 kahvipakettia ja 20 mehupulloa kerralla. Samoin riisit ja pastat.

Nyt haen kerran viikossa maidot, hedelmät, juustot ja lihat.

Tikka Masala, myös hävikkikaupasta tilattua, on nyt korona-aikana ollut suosittua. Helpolla maistuvaa ruokaa.

Vierailija
7/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ruokia joiden mukaan ostan/tilaan ainekset. Se on toiminut ok, mutta välillä sitä haluaisi tehdä jotain muuta tai herkkua spontaanisti eikä aineksia ole. Kasviksia hankin tosi paljon kun niitä menee yleensä paljon, nyt ne pitää käyttää tietysti nopeammin etteivät nahistu.

Ei tämä helppoa ole, mutta pikku hiljaa oppii. Ja vaikeuttaa kun ei ole tarpeeksi rahaa isoihin tilauksiin.

Vierailija
8/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan henkilöä. Teen ruokalistan 1,5vk kerrallaan, ostan puuttuvat ja ylimääräistä, myös välipalat ja viikonloppuherkut. Lisäksi on aina hätävaraa jolla pärjäisi muutaman viikon kituutellen. Mietitään yhdessä perheen kesken, jokaisen toiveruoka pääsee listalle jos sitä ei edellisessä jo ollut.

Vierailija
9/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3712623/mitas-teidan-koronakeittiossa-t…

Tuolta saa hyviä vinkkejä viikon ruokalistaan 🙂

Vierailija
10/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olemme ihan omasta tahdosta eristyksissä niin paljon kuin pystymme, koska emme halua saada tartuntaa. Kaupassa käymme kerran viikossa maskit päällä. Alkaa vaan nämä samat ruokalajit kyllästyttää ja pitäisi keksiä jotain uutta syötävää (kasvisruokaa), lisäksi on vaikea miettiä tarkalleen mitä haluaa ostaa viikoksi etukäteen. Siksi tulee niin turvauduttua samoihin resepeteihin koko ajan. Hyvä idea tuo, että jokainen perheenjäsen googlettaa jotain uusia ruokalajeja ja niitä sitten kokeillaan. Ei kaadu ruokien keksiminen vain yhdelle perheenjäsenelle. Ehkä tässä pikku hiljaa alkaa hahmottaa, mitä viikoksi tarvitaan, tyyliin 5 maitoa, 2l jogurttia...En ole koskaan ollut mikään hyvä ruoanlaittaja ja keittiöhengetär, siksi tämä tuntuu nyt erityisen hankalalta poikkeusoloissa. Ap

Vierailija
11/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suunnittele ruokia etukäteen. Tilaan kerran viikossa viikon elintarvikkeet kotiinkuljetettuna. Olen tehnyt näin jo parin vuoden ajan. Maidon, kahvin yms kulutus on aika vakio, joten osaan arvioida, paljonko tarvitsee tilata. Kurkkua, tomaattia, punasipulia, jotain salaatteja ja paprikaa laitan jokaiseen tilaukseen. Lisäksi vähän vaihdellen muita kasviksia kuten erilaisia kaaleja, porkkanaa, parsaa tms. Hedelmiä ja/tai marjoja. Tilaan joka viikko kalaa, jauhelihaa, jotain porsaan lihaa (esim kasleria, ulkofilettä tms), naudan lihaa, broileria ja jotain makkaraa. En siis suunnittele etukäteen, mitä teen esim kalasta vaan teen mitä sillä hetkellä tekee mieli. Viikolla syödään keittoa, risottoa tai muuta riisiruokaa, wokkia, kiusauksia, laatikoita, pataruokia, kastikkeita yms. Jonain viikkona voi keitto olla makkarakeitto, toisena jauhelihakeitto, kolmantena kanakeitto jne. Ja vastaavasti jonain viikkona voi kastike olla makkarakastike, toisena jauhelihakastike tai lihapullat kastikkeessa, kolmantena broilerikastike, neljäntenä stroganoff tms. Kun on hyvä valikoima erilaisia raaka-aineita, voi niistä tehdä ruokaa sen mukaan, mitä kulloinkin tekee mieli.

Vierailija
12/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tarjoukset, kana, liha jne. ja niitä useampi kappale kerralla ostetaan, jos ei rajoitusta ole. Yhden varsinaisen aterian lisäksi toiselle syönnille vaikka lämpimiä voileipiä tai uunipuuroa, jotain helppoa ja budjettia tasaavaa. Mieluummin ostan pakkaseen runsaasti tavaraa kerralla, niin ei ainakaan lopu. Kerran viikossa olen käynyt kaupassa, mutta nyt yritän pidentää väliä entisestään, hyödyntämällä esim. maitojauhetta tms.

Ihan samanlaisia ruokia teen kuten aina, mutta tosiaan runsaammin. Laiskoina päivinä otan pakkasesta kerta-annokset itse kullekin.

Mietin myös leipomista, mutta en sitten tiedä. Uutisissa kyllä oli, että jauhot ja hiivat tekevät nyt kauppansa. Leipäkoneeni hajosi jokunen aika sitten, ja sitä kaipaan kovin. Uusi on vielä paketissa, mutta en jaksa niitä ohjeita alkaa arpomaan.

Kaikki asiat samalle päivälle; tankkaus, apteekki, ruokakauppa/lotto ja mitä nyt on. Mies ajeli just itse päänsä kaljuksi, ja kirosi kuinka on vaikeeta. Mulla hammaslääkäriaika toukokuun alussa, hieman pelottaa :/

Vierailija
13/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina aika samat ruoat, enkä valmista itse yhtään mitään. Elän mikrokeitoilla ja erilaisilla valmisalaateilla, leipä- ja raejuustoilla, rahkoilla yms. Käyn kaupassa ehkä kolmesti viikossa ja ostan aina samat tarvikkeet, oli koronaa tai ei.

Vierailija
14/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen valmiiksi viikon ruokalistan ja niihin lisukkeet, Välipalat, salaatit ja hedelmät. Maanantaina käyn kaupassa. Riittää hyvin viikoksi. Kahdelle hengelle ruuat ja hygieniatuotteet. Noin 100 e/kerta.

Vierailija
15/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on kyllä helppoa. Lapsiperheen ruokahärdelli olisi ihan erilaista.

Mulla on kotona kuivatuotteita ja muuta säilyvää niin paljon, ettei tarvitse miettiä kuin vihanneksia ja hedelmiä. Kasvatan paljon ituja ja versoja kotona, joten tuoretta vihreää on aina. Keväästä syksyyn metsästäkin löytyy syötävää.

Olen aika köyhä, joten tuo kuivamuonavarasto koostuu lähinnä pavuista, linsseistä, herneistä, jauhoista, ruokaöljystä, riisistä ja sen sellaisesta. Niitä on helppo kantaa kotiin sen verran, että pärjää pidempäänkin.

Pari kolme päivää kaupassa käynnin jälkeen mulla saattaa olla jotain vähän erikoisempaa purtavaa, jota en itse voi kasvattaa tai varastoida. Hedelmiä, kaupan vihanneksia, sipsiä, homejuustoa... Juusto kestää vähän pidempään. Joskus ihan vaan köyhyyden takia menee pari tai kolmekin viikkoa niin, ettei ole varaa ostaa mitään ruokaa. Olen siksi tottunut pitämään yllä kodin varastoja.

Vierailija
16/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suunnittele ruokia etukäteen. Tilaan kerran viikossa viikon elintarvikkeet kotiinkuljetettuna. Olen tehnyt näin jo parin vuoden ajan. Maidon, kahvin yms kulutus on aika vakio, joten osaan arvioida, paljonko tarvitsee tilata. Kurkkua, tomaattia, punasipulia, jotain salaatteja ja paprikaa laitan jokaiseen tilaukseen. Lisäksi vähän vaihdellen muita kasviksia kuten erilaisia kaaleja, porkkanaa, parsaa tms. Hedelmiä ja/tai marjoja. Tilaan joka viikko kalaa, jauhelihaa, jotain porsaan lihaa (esim kasleria, ulkofilettä tms), naudan lihaa, broileria ja jotain makkaraa. En siis suunnittele etukäteen, mitä teen esim kalasta vaan teen mitä sillä hetkellä tekee mieli. Viikolla syödään keittoa, risottoa tai muuta riisiruokaa, wokkia, kiusauksia, laatikoita, pataruokia, kastikkeita yms. Jonain viikkona voi keitto olla makkarakeitto, toisena jauhelihakeitto, kolmantena kanakeitto jne. Ja vastaavasti jonain viikkona voi kastike olla makkarakastike, toisena jauhelihakastike tai lihapullat kastikkeessa, kolmantena broilerikastike, neljäntenä stroganoff tms. Kun on hyvä valikoima erilaisia raaka-aineita, voi niistä tehdä ruokaa sen mukaan, mitä kulloinkin tekee mieli.

Minusta olisi rasittavaa tehdä joka päivä eri ruokaa ja liharuokaa vielä melkein joka päivä. Tekisin isompia satseja, esim. soppa tai laatikot vaan paranee kun niitä lämmittää. Pataruoat ja laatikot kestää kypsyäkin niin kauan, että ei niitä viitsi vain kerraksi tehdä.

Minä olen ostanut isompia satseja ja pakastimessakin on ruokaa, silti saatan käydä jotain hakemassa kun vieressä on kauppa joka päivä auki. Ohi siitä menen kuitenkin joka päivä lenkillä. Kädet pesen aina kotiin tullessa ihan ilman koronaakin ja koitan pitää turvavälejä ulkoillessa.

Olen kyllä käynyt kampaajalla ja ajattelin mennä jalkahoitoonkin ensi viikolla - eihän siellä ole kuin kosmetologi ja minä. Kämppä on jo siivottu, ikkunat pesty, telkkaa tuijotettu niin ettei enää jaksa. Kaappeja ja laatikoita pitää varmaan alkaa nyt siivoamaan. 

Vierailija
17/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen ennen kauppaan menoa viikon ruokalistan ja ostan sen mukaan ruokia. Pyritään käymään kerran viikossa kaupassa.

Kasvisruokaa meilläkin tehdään. Aina kaupassa käynnin jälkeen nopeasti nahistuvia kasviksia mutta juurekset ja kaalit säilyvät pitkään hyvänä. Pakastimessa on varalla kasviksia wokkia varten, jos onkin tullut arvioitua ruuan menekki väärin. Samoin kuivakaapissa on aina raaka-aineet linssikeittoon, soijabologneseen ja makaronilaatikkoon.

Hyviä (kasvis)ruokia, joiden raaka-aineet säilyvät pitkään hyvänä:

-kaalilaatikko

-borchkeitto

-kasviskiusaus

-lasagne

-sosekeitot

-(soija)nakkikeitto

-maapähkinätempeh

-chili sin carne (osan voi syödä vaikka tortillojen kanssa)

-makaronilaatikko

Noista on yleensä ruokalistalla jokin mutta muuten vaihdellaan. Tällä viikolla tehtiin makaronilaatikkoa, lehtikaalipastaa, sitruunaperunapaistosta paistetun palsternakan kanssa, uunibataattia ja nyhtökauraa.

Maidon kulutus on hankala arvioida joskus. Jogurttia meillä ei oikeastaan kulu. Leivästä suositaan jälkiuunileipää, mikä säilyy viikon.

Vierailija
18/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi rasittavaa tehdä joka päivä eri ruokaa ja liharuokaa vielä melkein joka päivä. Tekisin isompia satseja, esim. soppa tai laatikot vaan paranee kun niitä lämmittää. Pataruoat ja laatikot kestää kypsyäkin niin kauan, että ei niitä viitsi vain kerraksi tehdä.

Minä olen ostanut isompia satseja ja pakastimessakin on ruokaa, silti saatan käydä jotain hakemassa kun vieressä on kauppa joka päivä auki. Ohi siitä menen kuitenkin joka päivä lenkillä. Kädet pesen aina kotiin tullessa ihan ilman koronaakin ja koitan pitää turvavälejä ulkoillessa.

Olen kyllä käynyt kampaajalla ja ajattelin mennä jalkahoitoonkin ensi viikolla - eihän siellä ole kuin kosmetologi ja minä. Kämppä on jo siivottu, ikkunat pesty, telkkaa tuijotettu niin ettei enää jaksa. Kaappeja ja laatikoita pitää varmaan alkaa nyt siivoamaan. 

Ymmärrän hyvin. Mulle taas ruuanlaitto on lempiharrastukseni, joten en koe päivittäistä kokkailua ongelmaksi. Jos on kiire tai ei huvita laittaa ruokaa, tilaan jotain valmiina ravintolasta. Teen etätöitä, joten teen kyllä ruokaa sen verran, että siitä riittää seuraavana päivänä lounaaksikin. Eli laitan ruokaa vain kerran päivässä. Pitkään kypsyvät ruuat ei ole ongelma, koska tosiaan teen töitä kotona. Laittaa vaan ainekset uuniin ja ottaa muutaman tunnin päästä pois tai minkä verran kypsyminen nyt kestääkään. Taloudessa on kaksi aikuista ja mun ruuanlaittoastiat sen kokoisia, että esim kaalilaatikosta syödään ensin päivällinen ja seuraavana päivänä lounas. Eli tulee just 4 annosta. 

Vierailija
19/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaupassa voi käydä jos on koronaeristyksessä..?

No voi hitsin hitsi, menin vipuun. Ei tietenkään karanteenissa lähetä kauppaan.

2

Vierailija
20/23 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ruokaideoista, kaalilaatikko ja lehtikaalipasta voisivatkin kuulua seuraavan viikon ruokalistalle. On tosiaan vaikea keksiä uusia kasvisruokia, yleensä syömme aina niitä samoja. Jo aiemmin on kyllästyttänyt liian rajattu oma ruokalista ja nyt kun ei saa koulussa/töissä lounasta, kyllästyttää erityisen paljon. Ruoan laittoon saa tosiaan varata enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa eikä se ole mikään lempiharrastus, vaikka olisikin hienoa, jos niin olisi. Pakko nyt sitten keskittää tähän enemmän huomiota ja yrittää koostaa monipuolisempi ruokalista, joka myös huomioisi terveellisyyden ja vastustuskyvyn sekä myös olisi jotenkin järkevä taloudellisestikin. Kiitos vinkeistä kaikille! Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi