Kuinka paljon etukäteen olette sopineet lapsen tapaamiset etävanhemman kanssa
Kun sovimme lapsen elatusmaksuista ja tapaamisoikeuksista, sovimme että olen lähivanhempi, lapsi asuu kanssani pääsääntöisesti ja tapaa isäänsä 6-8 vrk/kk. Tämä siksi, että etävanhemmalla on vuorotyö ja halusin olla joustava. Ei sovittu miten paljon etukäteen sovimme lapsen tapaamisen ajankohdasta. Alkuun lapsi ei oikein halunnut mennä isin luo ja oli tyyliin yhden yön kerrallaan. Ajattelin että olen joustava ja jotta lapsen ja isän suhde säilyy edes jonkinlaisena. Näin on menty kaksi vuotta. Olen korkeintaan ollut 2 yötä ilman lasta ja ne silloin kun exälle on sopinut. Hän ei ole koskaan järjestänyt työvuorojaan esim sen vuoksi, että minulla olisi ollut jokin toive. Tuntuu, että puhun kuuroille korville, kun ehdotan että tapaisi säännöllisesti joka toinen viikonloppu. Tänään tiedän, että lapsi menee la-su yöksi isälleen ja palaa su-iltana. Seuraavaa aikaa hän ei suostu minulle kertomaan, vaan sanoo ”ilmoittelen kun järjestyy”. Olen aika väsynyt tähän ja oman elämän suunnittelu on tosi hankalaa. Tuntuu jopa kiusanteolta. Hän itse rikkoi liiton ja lähti toisen matkaan. Erottiin sovussa. Mitänee mennä sossuun juttelemaan vai mikä kokemus teillä muilla on? Onko mitään asetta, jolla tämän tilanteen saa ratkeamaan. Kuinka paljon etukäteen saatte tietää milloin lapsi tapaa etävanhemman.
Ei sinulla ole mitään aseita. Etävanhemman ei ole pakko ottaa lasta ollenkaan.
Meillä sovittiin tammikuussa koko vuoden vaihdot etukäteen. Pientä viikausta matkan varrella, jos tuli työmatkoja.