Olisipa hienoa, jos tänne maaseudullekin saisi taas elämää. Olisi
Olen itse kuolevan maalaiskunnan lapsi, tänne synnyin ja toivottavasti tänne jään. Silloin, kun aloitin ekaluokan oli ala-asteita täällä kymmenkunta, pankkeja kolme ja ruokakauppojakin neljä. Nyt on vaan kolme alakoulua, joista yhtä ollaan ajamassa kiireenvilkkaa alas, pankkeja vain yksi rajoitetuin aukioloin ja kauppoja kaksi.
Silloin oli kuitenkin kylillä elämää ja töitä omassa kunnassa kaikille tarjolla. Itse olin silloin kyllä pieni vielä, mutta muistan, että baareja oli kolme (nyt ei enää yhtään) ja kesäaikaan oli lavalla tanssit joka viikko, ja kävijöitä riitti. Takakonttitarjoilua ei paheksunut kukaan, kunhan vain oli kuski selvinpäin. Tuntuu kuin kesätkin olisivat olleet silloin kuumempia ja talvet lumisempia. Oli valtion pikkuvirkamiehiä joka lähtöön, he kuuluivat lähestulkoon järjestään leijoniin. Sitten olimme duunarit ja heidän lapsensa, oli ehkä maailman paras juttu saada yhteinen Stiga joululahjaksi! Ja kesällä sai aina mansikoita ja uimaan pääsi aina, ei ollut silloin pelkoa sinilevistä sun muista, vaikka yleisellä rannalla olikin autojen pesu kielletty.
Kaiholla muistelen noita lapsuuteni aikoja. Kaiken vei edellinen lama, eikä varmasti tämäkään tule tilannetta muuttamaan, mutta kyllä kai sitä haaveilla saa. Mitä muistoja muilla maaseudun lapsilla on ajasta ennen lamaa, kun maaseutu vielä suht virkeä oli? (Ja tiedän sitten kyllä, mitä kaupungistuminen tarkoittaa, mutta kyllä maaseudullakin oli vielä ihan erilainen meno ennen 90-luvun lamaa kuin nyt.)
Kommentit (25)
Tulen minä heti kun saan säästettyä käsirahan!
Otsikon näköjään pätkäksi tämä uusi av:n päivitys. "Olisi ihanaa nähdä vielä näiden aikojen palaavan, mutta onkohan se enää mahdollista, etätyömahdollisuuksista riippumatta"
Samaten autocorrect hieman oikoi tekstiä, mutta kyllähän tuosta vielä selvän saa.
- ap.
Vierailija kirjoitti:
I feel for you ❤ En ole itse maalainen, olen Helsingistä, mutta läheltä katsonut 70' luvulta asti. Olen se tautinen mökkiläinen. Silloin kun ostimme mökkimme oli ympärillämme hyvinvoiva, elinkelpoinen maaseutuyhteisö. Oli kyläkäupat, kauppa-auto, huoltoasemia, postinkantoa, lavatansseja, maanviljelyä, maitotiloja ja kaikkea mitä elävä kyläyhteisö sisällään pitää. Nyt: ei mitään palveluja. Kaikki edellä mainittu hävinnyt kokonaan. En edes ymmärrä miten te siellä pärjäätte ja mistä elantonne saatte? Me mökkiläiset kuitenkin maksetaan teille veroa ja käytetään, niitä viimeisiä, palveluita mitä vielä on. En mitenkään voi ymmärtää tätä vihan määrää mitä meihin nyt kohdistetaan. Tuntuu tosi pahalta ja on vienyt täysin halut mökille enää lähteä 😞
Voi harmi, kyllä tämä korona-juttu nyt pääkaupunkilaisten mainetta pilaa, ikävä kyllä :( Silloin ennen oli ainoastaan hienoa, jos jollakin oli Helsingin (saati Tukholman!) serkkuja, heillä oli aina hienot vaatteet ja hienot autot. Se oli suuri ylpeyden aihe, jos joku luokkakaveri oli käynyt edes Hyvinkäällä asti sukulaisissa.
Enkä nyt sitten tarkoita missään nimessä halventaa meitä maalaisia tämän kirjoitukseni takia, tämäkin on sitä nostalgian havinaa vain, kun nykyään kuka tahansa pääsee Hyvinkäälle, Helsinkiin, Tukholmaan tai New Yorkiin! :)
Kauppa olisi kiva! Meidän kylällä (siis maalaiskylä, ei kunta, vaan osa kuntaa) oli mun lapsuudessa 4 kauppaa, nyt ei yhtään, posti ja kaksi pankkia, ei ole enää niitäkään. Alakouluista toinen on lakkautettu ja taksi suhailee pitkin kylää hakemassa lapsia kouluun eri aikoihin. Myös kylän ainoa kahvila ja kampaamo on lopetettu. Toisaalta täällä on nyt ratsastustalli, luontaishoitola, käsityöalan yritys, perhekoti, ryhmis, joku metallipaja ja klapifirma. Maatiloja oli vielä 80-luvulla kymmeniä, nyt taitaa olla peräti 6, tosin ne ennen olivat suurin osa pientiloja, nyt on näitä jättinavetoita.
Elämä oli silloin kaikinpuolin toisenlaista, täällä ainakin kaikki tunsivat toisensa, nyt en tunne läheskään kaikkia. Mutta viime aikoina tänne on kyllä alkanut muuttaa nuorta porukkaa, se vain on harmi, että lapsia ei monellakaan ole. Hyvä kuitenkin, että talot eivät jää tyhjilleen ja maaseutu autioidu kokonaan. Ei meillä ainakaan ole mitään merkkejä sellaisesta.
Kauppa olisi kiva! Mutta ettehän te sieltä kyläkaupasta mitään osta vaan ajatte marketteihin. Mutta olis kyllä kiva kyläkauppa.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa olisi kiva! Mutta
ettehän te sieltä kyläkaupasta mitään osta vaan ajatte marketteihin. Mutta olis kyllä kiva kyläkauppa.
Siis ketkä eivät osta? Kyläkauppa olisi tosi kiva, siis sellainen jonne polkupyörällä kivuttomasti pääsee (eli n. 5 km etäisyydellä) vaan eipä niitä ympärivuotisia asiakkaita tarpeeksi ole.
- ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa olisi kiva! Mutta
ettehän te sieltä kyläkaupasta mitään osta vaan ajatte marketteihin. Mutta olis kyllä kiva kyläkauppa.Siis ketkä eivät osta? Kyläkauppa olisi tosi kiva, siis sellainen jonne polkupyörällä kivuttomasti pääsee (eli n. 5 km etäisyydellä) vaan eipä niitä ympärivuotisia asiakkaita tarpeeksi ole.
- ap.
Siis kuten sanoit, kukaan ei osta. Hirveä mölinä voi ei nyt meidän kyläkauppa lopettaa, ei ikinä olla ostettu muuta kuin joku hiiva vuonna 2009.
Mä toivon myös että maaseutu elävöityy! Toivon että ihmiset voivat jäädä etätöihin ja asua lähes missä haluavat. Suuri osa haluaisi asua avarasti pikkukaupungissa tai eläväisessä kylässä.
Yritän aina pitää meidän mökkikylää hengissä käyttämällä kaikkia palveluja. Siellä on tosi hyvä kirjastokin. Toivoisin että kauppa-auto tulisi takaisin, ja pari sivummalla ollutta kioskia.
Vierailija kirjoitti:
I feel for you ❤ En ole itse maalainen, olen Helsingistä, mutta läheltä katsonut 70' luvulta asti. Olen se tautinen mökkiläinen. Silloin kun ostimme mökkimme oli ympärillämme hyvinvoiva, elinkelpoinen maaseutuyhteisö. Oli kyläkäupat, kauppa-auto, huoltoasemia, postinkantoa, lavatansseja, maanviljelyä, maitotiloja ja kaikkea mitä elävä kyläyhteisö sisällään pitää. Nyt: ei mitään palveluja. Kaikki edellä mainittu hävinnyt kokonaan. En edes ymmärrä miten te siellä pärjäätte ja mistä elantonne saatte? Me mökkiläiset kuitenkin maksetaan teille veroa ja käytetään, niitä viimeisiä, palveluita mitä vielä on. En mitenkään voi ymmärtää tätä vihan määrää mitä meihin nyt kohdistetaan. Tuntuu tosi pahalta ja on vienyt täysin halut mökille enää lähteä 😞
Mistä vihasta puhut? Kuka vihaa ja mitä?
itse elin lapsuuden 80-luvun lopun / 90-luvun laman jälkeen, mutta siellä kylällä missä pyöritiin niin muutamat kaupat/kahvilat/postin toimipiste mennyt jo konkkaan monta vuotta sitten. yksi kyläkauppa on onneksi vielä toiminnassa. maaseudulla oli muuten rentoa ja mukavaa olla, luonnossa oli kiva puuhailla ja aina jotain tekemistä keksi. meillä on myös ollut eläimiä aina kotona ja maaseudulla niitä oli tietysti enemmän kuin nykyisessä kerrostaloasunnossa. yhteisöllisyys oli mukavaa kun tunsi naapureita ja melkein aina pystyi käymään kylässä tms. huono puoli oli se, että juorut leviää helpommin ja joidenkin läheisten huonoa vointia ei ollut kiva seurata jos ei mitenkään pysty auttamaan. asuisin mielellään maaseudulla jos olisi ajokortti ja työpaikka jossain saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa olisi kiva! Mutta
ettehän te sieltä kyläkaupasta mitään osta vaan ajatte marketteihin. Mutta olis kyllä kiva kyläkauppa.Siis ketkä eivät osta? Kyläkauppa olisi tosi kiva, siis sellainen jonne polkupyörällä kivuttomasti pääsee (eli n. 5 km etäisyydellä) vaan eipä niitä ympärivuotisia asiakkaita tarpeeksi ole.
- ap.Siis kuten sanoit, kukaan ei osta. Hirveä mölinä voi ei nyt meidän kyläkauppa lopettaa, ei ikinä olla ostettu muuta kuin joku hiiva vuonna 2009.
No. Me kyllä kävimme meidän kyläkaupassa loppuun asti, mutta kun se ei riittänyt.
- ap.
Ap kuvaili lähelle lapsuudenkotikuntani, mutta siellä ei ole enää edes sitä yhtä pankkia ja toinen kaupoista on eläkeikäisten pitämä, joten pian ei sitäkään. Naapurikuntaan tuo kuvaus voisi sopia. Mutta- tuollaisia kuntia on Suomi täynnä. Pikkukuntia paljon haukutaan siitä että kaikki tietää toistensa asiat, mutta yllättäen tässä yli 60000 asukkaan kaupungissa ilmenee ihan samaa - ilman sitä yhteisöllisyyttä, mitä sieltä lapsuudenkunnastani kaipaan. Lapsuudenkotini on sukulaisen hallussa, mutta olemme miehen kanssa miettineet, että voisimme siihen naapurikuntaan muuttaa jos työttömäksi jäädään ja vähän pitää huolta vanhenevasta sukulaisesta, kun sukua siellä ei ole enää muita. Meillä on kuitenkin yritysideoita ja olen tehnyt etätöitä yrittäjänä, aika helposti pääsisin jatkamaan samaa pienin investoinnein.
Käyn auttelemassa tätä sukulaista muutaman kerran vuodessa ja nyt tuntuu pahalta kun ei voi - hän on riskiryhmässä ja matka on itsellekin pitkä, viisi tuntia autolla. Ei olla uudellamaalla, mutta silti matkaa on. Kyllä hän muuten pärjää ja on ystäviä, jotka käyvät kaupassa, mutta talon kunnossapidossa olen autellut ja istutukset käyn tekemässä keväisin yms. Aina kun käyn, käytän paikkakunnan palveluita, mutta eihän se auta muutaman kerran vuodessa. Kaupunkiin ajaa puolessa tunnissa ja iso kauppakeskus on niin ettei tarvitse edes keskustaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on P O I K K E U S T I L A . Tervetuloa sitten kun elämä normalisoituu.
Mä käyn Cittarissa keskustassa, 15 min matkaa, nyt sinne on tulossa myös Prisma ❤️.
Ja olen enemmän kuin tyytyväinen että melkein kaikki asiat voi hoitaa nykyisin sähköisesti ❤️.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka näyttää ihmisten todellisen luonteen toisiin suhtautumisessa. Asiat voi ilmaista myös nätisti, eikä tarkoita että toisia pitää haukkua, kuten nyt moni paikallinen on haukkunut mökkiläisiä.
Ap:n jutussa oli kesä ja aurinko paistoi.
Tosiasiassa tuolla paikkakunnalla on tuo kesä 1,5 kuukautta vuodesta.
10,5 kuukautta sataa räntää tai lunta, pakkasta ja pimeää.
Ainoa lohtu on viina.
Mielisairauteen syödään masennuslääkkeitä. Hulluimmat neuroleptejä.
Ihmiset kyräilevät toisiaan ja tuntevat toisensa.
Itsemurha on yleisin kuolinsyy nuorilla.
Puoliso on naapurista ja sisäsiittoisuusuus kukoistaa.
Suurin osa jää runkkareiksi kotiin.
Työtä ei ole ja opiskelupaikan takia ei uskalleta lähteä.
Ym. Ym. Ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka näyttää ihmisten todellisen luonteen toisiin suhtautumisessa. Asiat voi ilmaista myös nätisti, eikä tarkoita että toisia pitää haukkua, kuten nyt moni paikallinen on haukkunut mökkiläisiä.
Noh, jokainen varmaan voi ihan itse järkeillä ettei nämä keskustelut koske niitä mökkiläisiä jotka toimii ohjeen mukaan, vaikka puhutaan mökkiläisistä yleistermillä.
Itse olen tämän palstan mökkiläiskeskusteluihin osallistunut parilla kommentilla ja olen ollut tuohtunut (mutta en ole puhunut törkeyksiä) näkemästäni ja kokemastani, siis siitä "ryntäyksestä" tänne maalle ennen Uudenmaan sulkua. Kun oli jo sanottu ettei nyt pitäisi lähteä, niin sitten tullaan kuitenkin ja juostaan kylän kaupat läpi mökkitarvikkeita hankkien. Järjetöntä itsekkyyttä. TÄSSÄ POIKKEUSTILANTEESSA. Muulloin tervetuloa.
Mutta ei aleta nyt tästä. Tämä ketju oli ihan muulle asialle.
T. Vielä elävässä maalaiskunnassa asuva
Onhan maaseutu muuttunut, mutta ei se entinen mikään idylli ollut. Kylällä oli toistakymmentä pientilaa, joissa joutui tekemään töitä vuorotta vailla nykyaikaisia koneita. Muistan hyvin, kun rospuuttoaikana tonkat kuljetettiin maitokärryillä maitolavalle. Maitotili kun tuli, ostettiin välttämättömät tavarat ja äidit jäivätaina ilman.
Kylän mummot kertoivat, miten elämä muuttui, kun 65 vuotiaana sai ensimmäistä kertaa omaa rahaa kansaneläkkeen muodossa.