Sairaanhoitajan puoliso (avautumisvalitus)
Työskentelen sairaanhoitajana ja teen 10-12h työpäiviä ehkä yhdellä kaikista paineisimmista aloista. Kun tulen kotiin, alkaa mies nillittämään 50/50 siivous yms. vastuusta vaikka hän on koko päivän yksin kotona etätöissä. Vi...u että olisi kiva joskus tulla kotiin niin että mies olisi tehnyt ruoan. Jos sanon että on aika paljon hommaa, niin hänellä on tietysti kanssa paljon hommaa ja koska olen feministi niin en kai voi olettaa että ”mies tekisi enemmän tai olisi jokin kodin hengetär”. Olen ihan loppu. Itkettää. Annan työpäivän aikana itsestäni 110%, teen ylitöitä ja en ehdi syödä tai käydä vessassa. Ja aika usein kuuntelen koko päivän valitusta. Työpäivän jälkeen kotona odottaa kalsareissa tyyppi joka väittää että on hänelläkin asiantuntijatöissä kovaa olla kotona.
Jotenkin luulen että Sanna Marinin mies ei osoittele pölypalleroita hyllyn päältä.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit on joskus kateellisia kun usein mies tekee mulle töihin eväätkin.
Mulla oli mies joka usein teki myös eväät. Saattoi myös aamulla nousta varta vasten tekemään minulle aamupalaa, itse kun en ole yhtään aamuihminen. Tuossa suhteessa oli kyllä erittäin paljon seksiä ja läheisyyttä, oli helppo uskoa että olin miehelle tärkeä enkä mikään itsestäänselvyys kun arvostus näytettiin jatkuvasti arjessa, ei vaan satunnaisesti.
AP:lle, miehesi on itsekäs ja perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Noin 50/50 jako on reilu.
Muistetaan tämä sitten myös silloin kun miehellä on itsellään esim influenssa. Ei mitään miesflunssavalitusta vaan hommiin siitä!
NO missä tämä ap. on toissä kun päivät 10-12h ? ja mitkä paineet?
hoitsun hommat loppuu kun ovi menee kii lähtiessä.
t. itekki hoitsu.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jo että tartuntariskin vuoksi meillä ei ole sitten seksiä. Ällöttää koko tyyppi. Tukehtukoon pölypalleroon. Miksi pitää odottaa että toinen tulee myöhässä kotiin, eikö se osaa terveillä käsillään tehdä sitä ruokaa valmiiksi. Olisi itsekin kiva edes joskus tulla valmiiseen pöytään.
Kiitos tuesta, ostankin vaan jatkossa itselleni valmisruoan ja mies voi ostaa mitä tykkää. Olen niin kurkkuani myöten täynnä. Ei ehkä kauhean rakentavaa, mutta ei sekään ole reilua että tekee kaikkensa tämän yhteiskunnan eteen ja sitten kotona onkin jokin yllättävä homer simpson. En tiennyt että olin valinnut sellaisen, voi nyyh.
Ap
Ymmärrän turhautumisesi täysin MUTTA puolisosi ei voi koskaan oikein ymmärtää miten rankkaa sun duuni on, ei itseasiassa kukaan joka ei itse tee tuota työtä tehnyt osaa kuvitella miten totaalisen uuvuttavaa se on.
Älä kaada miehen niskaan turhautumistasi. Kerro rauhallisesti että olet väsynyt ja et jaksa, mutta älä oleta että mies silti tajuaa. Susta voi tuntua että kun mies jää kotiin tekemään duunia niin hänen pitäisi siinä samalla tehdä kotitöitä..ehei, ei se miehiltä onnistu. Ei se sulle levitä punaista mattoa kun saavut kotiin. Mies keskittyy yhteen asiaan kerrallaan. Ja kyllä se työnteko voi olla ihan kybällä työntekoa vaikka hän on kotona ja eri tavalla uuvuttavaa.
Mä tein tuota pitkään, olin jo valmiiksi ärtynyt kun tulin kotiin väsyneenä ja ärsytti kun mies ei ollut siivonnut tai muuta kun oli mielestäni ”vain tehnyt töitä kotona”. Tajusin et meillä on eri työkuviot ja molempien pitää pystyä kunnioittamaan toisten työtä ja en voi vaatia että koska mun työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja stressaavaa niin eihän se puolison syy ole!
Toki hän voisi tukea sinua enemmän ja olla empaattinen mutta jospa hän ei oikein saa siihen tilaisuutta kun alat raivota heti kun pääset kotiin? Mutta hei tsemppiä sulle, en moralisoi mutta tässä mun näkökanta.
En ymmärrä... Mies siis tekee ruuan joka toinen päivä, niinkö? Jos kerran meuhkaa tasa-arvosta?
Voisi toki tehdä enemmänkin. Minulla oli yksi raskas vuosi töissä, mies huolehti ruuat melkein sen koko vuoden arkipäivät, ja haki lapsia päiväkodista. Nyt minulla on helpompaa, ja teen n. 70 prosenttia ruuasta.