Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin juuri Helsingissä ulkona 2vko tunnollisen karanteenini jälkeen ensimmäistä kertaa, mitä vit%%ua ihmiset!

Vierailija
09.04.2020 |

Töölössä kentällä 10-15 ukon porukka pelaa katulätkää, mitä helvettiä oikeesti!
Tänkö takia itse kärsin karanteenissa tunnollisesti?
Nyt alkaa usko menemään oikeesti.

Kommentit (394)

Vierailija
241/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se täälläkin leviäisi, jos rajoituksia ei olisi. Suomalainen kansanluonne ja kulttuuri on korona aikana pelkästään hyvä asia, ei ole suuria perheyhteisöjä tiiviisti asutetulla alueilla, tapoihin ei kuulu poskisuudelmat ja halailutkin vähemmässä määrin.

Kuolleita valitettavasti tulee vielä lisää, mutta ei niin mittavissa määrin kuin esim. Italiassa.

Tämä tilanne on vasta alussa, toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät tämän ja malttaisivat noudattaa rajoituksia.

Vierailija
242/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että Kovid19 on tullut pysyväksi riesaksi. Tulee toinen ja kolmas aalto tai kerran vuodessa kuten influenssa. Vain rokotuksella saadaan hieman kuriin, kuten influenssaa on saatu. Hallitushan alunperinkin arveli, että 80% suomalaisista tulee taudin saamaan. Nyt yritetään vain hillitä, ettei kaikki sairastuisi yhtäaikaa. Emme me voi olla kotona piilossa vuositolkulla. Talous ei kestä sitä. Antaa siis joidenkin ottaa se riski ja bilettää. Laumasuojaa syntyy vähitellen. Toki emme voi olla ihan varmoja asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin ilo asua täällä itä-Helsingissä?

Kukaan ei ole änkenyt lähelle. Ihmiset kiertävät yleensä kaukaa. Ei mitään kokemuksia yllämainituista esimerkeistä, mitä nyt josku näkee nuoria yhdessä.

Vierailija
244/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt vältellä kaupungin busseja, ja tänään tuli sen takia käveltyä aikamoinen matka. Kun olin melkein perillä, tuli vastaan lenkkeilijä joka siinä ravatessaan yski oikein kunnon roiskaisun...

Ite ajoin pyörällä töihin koska en halua nyt käyttää julkisia yhtään enemmän kuin on pakko (olen itse kuljettaja).

Ohitin teollisuustaloa jonka pihassa oli henkilönostimen nokassa ukko töissä. Ukko puhalsi räät nenästään juuri kun ohitin nostimen.

Vitutti ja nauratti, mutta onhan toi nyt kuvottava tapa vaikka kuinka luulis että eihän täällä näillä kulmin kukaan muu tähän aikaan liiku 😬😅

Vierailija
245/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi enemmistön pitäisi tehdä taloudellinen itsemurha jos jotain pientä riskiryhmä vähemmistöä uhkaa normaali kausi influenssaa karvan verran suurempi vaara. Tämä muiden elämän uhraaminen jonkun vähemmistön edun vuoksi on mennyt liian pitkälle. Hallituksen tehtävä on varmistaa elinolojen ja elintason säilyminen ei yrittää minimoida kuolleisuutta hinnalla millä hyvänsä.

Nimenomaan, näin juuri.

Vierailija
246/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä noille nuorille ja uhmakkaasti käyttäytyville nuorille miehille lukemista.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022418v1

Tauti voi aiheuttaa siis myös vaurioita alapäähän, jos mikään muu ei kiinnosta.

Hyymm... miesten lisääntymisterveys uhattuna.

Vierailija
247/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin just kaupassa ja siellä oli hemmetisti kersoja karkkiostoksilla. Jonossa vielä pari natiaista tunki ihan iholle, vaikka lattiaan on teipattu ne turvavälit. Inhottaa noiden käytös muutenkin, mutta ei voi muiden lapsia komentaa ei.

Muutenkin kun ympärilleen katselee niin suurin osa ulkona pyörivistä ja hyörivistä on lapsia. Hyörikööt ja ymmärrän - tylsäähän se on kotona kökkiä ja vaikea niille on näkymätöntä vaaraa perustella, mutta hey. Jotain hiton rajaa! Onko ihan mahdotonta sanoa niille pennuilleen, että menkää jos on pakko, mutta älkää laumaantuko julkisille paikoille aikuisten pakollisia askareita estämään. Yök.

Jos ovat niin isoja että menevät yksin kauppaan, ovat kyllä tarpeeksi isoja ymmärtämään puhetta. Tarkoitan että, lapsi kyllä ymmärtää varoa jos hänen kanssaan vain keskustellaan asiasta ymmärrettävästi. Kun on hyvä ja läheinen suhde omaan lapseen, jonka kanssa keskustellaan päivittäin, hän kyllä kuuntelee ja ymmärtää, miksi me nyt joudumme toimimaan näin.

Vierailija
248/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan nyt "saastuneelta" alueelta vaikka Vantaa. Parisataa todettua tartuntaa, eli todellisuudessa ehkä n. 5000. Asukasluku reilu 230 000. Siitä sitten hysteeriset kerran viikossa ulos uskaltautuvat laskemaan todennäköisyyksiä, miten tappava se samalle käytävälle kaupassa julkeava ostostentekijä on.. 

Vierailija
249/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on mietityttänyt ihmisten tyhmyyden korreloiminen tulotason kanssa. Empiirisen, toisin kapean, huomion perusteella paikallisessa cittarissa selkeä enemmistö pitää turvavälejä, s-marketissa välit jo pieniä ja lidlissä porukat suunnilleen edellisen reppuselässä kassajonoissa...

Vierailija
250/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen kaupassa ja mietin, että kyllä on paljon pönttöä sakkia liikkeellä. Isoja perheitä, pariskuntia ja nuorisoporukoita kauppa täynnä. Eläkeläiset piti torikokousta keskellä kauppaa ihan vanhan malliin.

Miksi sinne kauppaan pitää mennä koko perheen kanssa tällaisena aikana? Kauppaketju oli itsekin suosittanut yksinasiointia kaupassa, mikäli se on mahdollista. Toki esim yksinhuoltajalla ei ole vaihtoehtoa, mutta en puhu nyt niistä.

Yritin valita vielä hiljaisemman ajan kaupassa käyntiin, mutta epäonnistuin.

Onko niin, että näkymätön vaara ei kiinnosta ennen kun osuu kohdalle... Kummasti oli tänäänkin iso hyppäys sairastuneissa sairaanhoitopiirissämme.

Turhauttaa, kun itse yrittää tehdä kaikkensa, että taudin leviäminen pysähtyisi.

Sinä(kin) pönttö menit kauppaan, olit yksi siitä joukosta!

Vierailija
251/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos se porukka oli koronan sairastaneita ja jo parantuneita? Ei voi tietää.

Kellään ei ole vielä poikkeuslupia. Koronan sairastaneetkin on karanteenissa. Ja muuten tartuttavat aika pitkään parannuttuaankin...

Kuinka pitkään koronan sairastaneet ovat karanteenissa?

Kaksi viikkoa, tartuntatautilääkäri soittelee potilaalle, ainakin Stadissa.

Vierailija
252/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ulkoilin äsken sateessa kaksi tuntia, hyvin harvoja ihmisiä näin. Espoossa.

Vinkkinä niille jotka eivät uskalla ulos, menkää tänään kun sataa.

Vierailija
253/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa alapeukuttaa kaikki kuolemattomat joita tauti ei koske 🤬 no, ihan vaan uutisena... et voi tietää itsekään millaisena taudin saat. Onnea valitsemallesi ihmiskokeelle. Ja jos et välitä itsestäsi, välittäisit edes muista...

Ja jos nämä alapeukuttajat katsovat kuolin- tai sairaustilastoja, niin joka ikäluokkaa löytyy, eikä suinkaan eniten 70v, vaan työikäisistä, näistä kuolemattomista hengailijoista.

Vierailija
254/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä pikkukylällä sama meininki. Lapsi huomasi jäätelökioskin avanneen, ja koska ympäristö oli tyhjä, suostuin ostamaan kioskista (lähimaksulla) yksittäispakatun jäätelön (käsidesiä tietenkin käyttäen, ja lapselle avasin jätskin valmiiksi). Istuttiin sitä syömään penkille, ja kiva oli seurata, kun paikalle tuli seuraavaksi nelihenkinen perhe. Iskä pyyhkäisi sormella nuuskan huulestaan siihen muutaman metrin päähän kiskasta ja siirtyi sitten tilaamaan ja jakelemaan jälkikasvulleen samoilla käsillä irtojäätelötötteröitä.

Matkamme jatkui koulun pihaan, jossa lapseni halusi hetken kiipeillä telineessä. No joo, piha oli tyhjä, joten antaa mennä. Hetken päästä löysi paikalle äskeinen perhe ja tuli tietenkin samaan telineeseen! Tempaisin oman 3-vuotiaan vähän turhankin vikkelään syliin ja sainkin sit kantaa itkevänä kotiin - melkein tärisytti raivosta tuollaiset porukat, joita ei yhtään kiinnosta. Kiva tulla niillä nuuskasormilla meistä metrin päähän lääppimään samoja puolapuita. 🤬

Jaksuja nyt siihen tärinään.

Huomaatko muuten, etten ole kovin hysteerinen asian suhteen - veinhän lapseni jopa näin korona-aikana jätskille ja päästin kiipeilytelineeseen leikkimään sen sijaan, että olisimme syöneet kotipihassa jätskit omasta pakkasesta?

Niinpä. Se, mikä raivostutti, oli se, että vaikka itse noudattaisi julkisella paikalla fiksuja ja suositeltuja käytänteitä, toiset urpoilevat menemään niin, ettei asialla olekaan mitään väliä. Minusta on tänä aikana oikeasti tosi ajattelematonta kaivaa sitä nuuskaa naamasta ja hiplata samoilla käsillä lasten leikkipaikan telinettä JA tunkea oma perheensä metrin etäisyydelle muista leikkijöistä, vaikka samassa pihassa olisi paljon muutakin tekemistä. Mutta ok, että se on monelle täällä ok - siksihän näitä valtion rajoituksia tarvitaan, etteivät kaikki kykene omaehtoisesti toimimaan oikein.

Musta taas on aivan käsittämättömän typerää mennä ostamaan irtojätskiä! Sinusta ei.

Näetkös miten tämä homma toimii?

Vierailija
255/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti kassajonossa on tullut liian lähelle a) yksi kappale silkohapsisia vanhuksia tupakkaostoksilla, ei minkäännäköistä kunnioitusta etäisyyksiin, ja b) jullilauma joista ilmeisesti ainakin yhdellä oli tarpeeksi ikää kaljan ostamiseen... yksi kaveri pyöri sen verran häiritsevästi takaoikealla että pohdin yrittääkö katsoa kortin tunnuslukua.

Valtaosin on ollut ilo huomata että ihmiset ottavat nämä etäisyysasiat vakavissaan.

Vierailija
256/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi enemmistön pitäisi tehdä taloudellinen itsemurha jos jotain pientä riskiryhmä vähemmistöä uhkaa normaali kausi influenssaa karvan verran suurempi vaara. Tämä muiden elämän uhraaminen jonkun vähemmistön edun vuoksi on mennyt liian pitkälle. Hallituksen tehtävä on varmistaa elinolojen ja elintason säilyminen ei yrittää minimoida kuolleisuutta hinnalla millä hyvänsä.

Sitkun tarttet tehohoitoa ja tilaa ei koska epidemiaa ei estetty niin oot samaa mieltä? Tehohoitoa tarttee muutkin mut sitä ei ole jos epidemia leviää...

Koronassa ei välttämättä edes hengityskone auta vaan pahimmillaan on vain haitaksi:

(Yle:) Osa lääkäreistä on alkanut korvata hengityskoneita muilla hoitomuodoilla koronapotilaiden hoidossa

Terveysviranomaiset eri puolilla maailmaa pyrkivät hankkimaan lisää hengityskoneita koronaviruspotilaiden hoitamiseen. Samaan aikaan osa lääkäreistä on jo alkanut välttää näiden laitteiden käyttöä hoidoissa silloin, kun se on mahdollista.

Syynä tähän on se, että joissakin sairaaloissa on raportoitu epätavallisen paljon hengityskoneisiin kytkettyjen koronapotilaiden kuolemia.

Asiantuntijoiden mukaan yleisesti ottaen 40–50 prosenttia vaikeasta hengitysvaikeudesta kärsivistä potilaista kuolee hengityskonehoidon aikana.

Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Kiinan Wuhanissa on tehty havaintoja, että tavallista useampi hengityskonehoitoon joutunut koronapotilas on kuollut. New Yorkin kaupungissa ainakin 80 prosenttia hengityskoneisiin laitetuista koronapotilaista on menehtynyt, paikalliset viranomaiset kertovat.

Syytä tähän ilmiöön ei toistaiseksi tunneta. Osa asiantuntijoista arvelee, että korkeat kuolinluvut saattavat johtua potilaiden yleiskunnosta ennen tartuntaa tai siitä, kuinka sairaita he olivat ennen hengityskoneisiin laittamista.

Toiset asiantuntijat spekuloivat, että hengityskoneet saattaisivat pahentaa tiettyjen potilaiden tilaa aiheuttamalla haitallisen reaktion heidän elimistönsä immuunijärjestelmässä.

Osa lääkäreistä on alkanut kokeilla vaihtoehtoisia hoitomuotoja. Potilaita muun muassa asetetaan makaamaan erilaisiin asentoihin, myös vatsalleen, jotta ilma pääsisi kulkemaan paremmin heidän keuhkojensa eri osiin. Toinen keino on antaa potilaalle enemmän happea nenän kautta.

Hoitojen kehittyminen kertoo siitä, että lääkärit edelleen opettelevat parasta tapaa hoitaa koronapotilaita.

Italian videoissa oli jo viikkoja sitten noita vatsalleen asetettuja tehohoitopotilaita.

Vierailija
257/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos se porukka oli koronan sairastaneita ja jo parantuneita? Ei voi tietää.

Korona voi tarttua ja sairastuttaa uudelleen.

Vierailija
258/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen fiilis minulla itsellänikin, kun ihmisiä näkyy lenkkipoluilla paljonkin ja kahden metrin turvavälistä ei tietoakaan. Jos minut ohitetaan, se tehdään melkein vierestä ja turvaväli unohtuu täysin. Vastaantulijat eivät ymmärrä siirtyä vähän kauemmaksi ja täten saan aina itse väistää pahimmillaan jopa ojaan.

Ja mikä pahinta: Juuri kukaan ei käytä hengityssuojainta. Yhtään missään.

Vierailija
259/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tämä vouhkaaminen jo loppua, enemmän väkeä kuolee joka päivä muuhun kuin koronaan.

Vierailija
260/394 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt vältellä kaupungin busseja, ja tänään tuli sen takia käveltyä aikamoinen matka. Kun olin melkein perillä, tuli vastaan lenkkeilijä joka siinä ravatessaan yski oikein kunnon roiskaisun...

Ite ajoin pyörällä töihin koska en halua nyt käyttää julkisia yhtään enemmän kuin on pakko (olen itse kuljettaja).

Ohitin teollisuustaloa jonka pihassa oli henkilönostimen nokassa ukko töissä. Ukko puhalsi räät nenästään juuri kun ohitin nostimen.

Vitutti ja nauratti, mutta onhan toi nyt kuvottava tapa vaikka kuinka luulis että eihän täällä näillä kulmin kukaan muu tähän aikaan liiku 😬😅

Minua jotenkin liikutti tämä viesti, kun sanot että joudut itse pyöräilemään töihin kun olet itse kuljettaja. Jumala sinua siunatkoon ja varjelkoon, teet toisille palvelusta altistaen itsesi.