"Ulkomaalaisten sesonkityöntekijöiden kanssa homma vaan toimii" - marjatilallisten ajatuksia tilanteesta
Kommentit (344)
Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?
Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?
Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?
Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?
Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.
No nyt on saatavilla ja kestää työtä. Seuraava tekosyy?
Avainsana sitoutunut. Kun lähdet toiseen maahan tekemään töitä tietyn jakson, olet yleensä sitoutunut tekemään sitä työtä koko sen ajan. Työnantajan on voitava luottaa siihen ettet kesken kaiken kyllästy ja lähde teputtamaan tiehesi kun marjasato on huipussaan.
Työjakson jälkeen palaat kotimaahasi. Näin se on mennyt muidenkin alojen työntekijöiden kanssa.
Kuka teistä muuten voisi kuvitella hikoilevansa kolme kesäkuukautta putkeen pellolla?
Mitä jos opettelisi rekrytoimaan oikein.
Suomalaiset työntekijät marjatilallinen rekrytoi ihan itse. Valitsee ne kivoimmat ja puheliaummat jotka osaavat markkinoida osaamistaan vaikka osaamista ei edes olisi. Jättää palkkaamatta ne vaatimattoman oloiset, joita kiinnostaa töiden tekeminen enemmän kuin hauskojen tarinoiden kertominen ja ylemnääräinen itsensä kehuminen.
Sitten ihmetellään kun ne eivät tee töitä vaan juttelevat vaan keskenään.
Ne ulkomaiset kausityöntekujät on rekrytoinut joku muu. Ilmeisesti sellainen jonka ymmärtää valita niitä tehokkaita työntekijöitä eikä parhaita puhujia.
Itse olen sellainen hiljaisempi persoona, jolla on korkea työmoraali. Pakko myöntää että on pitänyt ihan tosissaan opetella juttelemaan hauskoja ja esittämään puheliasta että saa töitä. Työt ovat yleensä menneet niille kovin puheliaille tarinankertojille, joita koko työ ei edes kiinnosta.
Sen ymmärrän että moniin töihin sopii paremmin sellainen puhelias ja viihdyttävää persoona, mutta sitä en jaksa käsittää miksi sellainen persoona halutaan palkata ihan kaikenlaiseen työhön. Myös siihen yksinäisen työhön, joka sopisi parhaiten jollekin muulle.
Opetelkaa rekrytoimaan tai palkatkaa rekrytoijat sieltä Ukrainasta 😒
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.
En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.
Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.
Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.
Jos palkka on tessin mukainen niin eiköhän suomalaisia löydy hommiin. Yhtä ahkeria mutta saattaisivat haluta päivystyskorvausta tai päivärahaa jos oletetaan että työpaikalla pitää nukkua ja päivystää;) ulkomaalaisilta on helpompaa vaatia ja maksaa vähemmän.
Se jos mikä on jännä, että näillä mansikkatilallisilla on niitä muita hommia aina toisaalla eikä heitä itseään näy mansikoita poimimassa.
Ihan jees kun on oma mansikkamaa ja metsistä löytyy lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallisesti urakkahinta on ollut 1,05 senttiä kilogrammalta, mutta tänä vuonna Koivistoisella maksetaan kilosta 1,20 euroa. Keskivertopoimija kerää minimissään 10 kiloa mansikkaa tunnissa, jolloin tuntipalkaksi tulee 12 euroa."
Siis nyt on urakkapalkka nostettu kympistä 12 euroon ja tlilallinen rinta rottingilla kehuu sitä hyväksi palkaksi??? Siis jumankauta sinä painat kieli vyön alla niska limassa ilman taukoja duunia huonossa työasennossa ja säässä kuin säässä ja saat siitä 12 euroa tunnilta jos kaikki menee nappiin!
On näillä maajusseilla jumankauta otsaa!
Sit torilla mansikan hinta on 8e litra, missä on siis about 300 g mansikkaa. Kilohinta olisi jäätävä, siksi eivät siat laita sitä esiin.
Litra mansikoita painaa puoli kiloa eli 500 g. Keltä tahansa torimyyjältä saat ostettua mansikoita myös 5 kgn laatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka on tessin mukainen niin eiköhän suomalaisia löydy hommiin. Yhtä ahkeria mutta saattaisivat haluta päivystyskorvausta tai päivärahaa jos oletetaan että työpaikalla pitää nukkua ja päivystää;) ulkomaalaisilta on helpompaa vaatia ja maksaa vähemmän.
Se jos mikä on jännä, että näillä mansikkatilallisilla on niitä muita hommia aina toisaalla eikä heitä itseään näy mansikoita poimimassa.
Maatalouden Tessissä ei ole mitään päivystysrahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.No nyt on saatavilla ja kestää työtä. Seuraava tekosyy?
Tänä vuonna jälleen testataan miten hyvin kestätte työtä. Aikaisemmat kokemukset osoittavat ettette kestä. Työ on raskasta ja yksitoikkoista ja huonossa asennossa. Kermaperseet ei kestä kolmea päivää suurista puheista huolimatta. Tämä on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat patalaiskoja kermaperseitä, joilla on suuret luulot kyvyistään kun ajattelee miten helppoa ja kivaa on poimia marjoja. Suurin osa on lisäksi sellaisia läskejä ettei pääse edes työasentoon.
Nämä viisastelijat voisivat itse ryhtyä tuottamaan mansikkaa niin nähtäisiin miten eeettisesti ja ekologisesti sen tekisitte. Kuka tahansa voi hankkia peltoa 10000-15000 e/ha. Sadetusmahdollisuus on oltava eli järven tai joen rannalta mielellään. Sitten hankitte koneistuksen . Oletetaan että ostatte käytettyä, joten varataan siihen 250000. Sen jälkeen ostatte ja istutatte taimet, hinta 10000 e/hehtaari. Järjestätte kastelun, johon menee tukku rahaa, ostatte harsot, tähän menee useampi tonni rahaa per hehtaari. Hankitte lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet ja maksatte ne sekä ruiskutustyön. Sitten päästään poimintaan. Maksetaan poimijalle n. 1e/kg. Parhaat poimijat poimii 17 kg tunnissa. Sen jälkeen tarvitaan kylmäketju myyntipaikalle ja joku myymään ne marjat. Palkan edestä toki. Onnea ja menestystä mansikkabisnekseen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006170819.html
On se julma kohtalo ukrainalaisella marjanpoimijalla.
Suomeen on vuosikymmeniä otettu porukkaa maan ulkopuolelta argumentilla että he pelastavat meidät. No, onko tuo porukka nyt sankoin joukoin suunnistamassa Sotetin alan hommiin jeesaamaan ja maatiloille avuksi? Tuskinpa, jos ei osaa lukea, kirjoittaa, sossu maksaa elämisen ja muksuja kuskataan taksilla kouluun, miksi muuttaa linjaa?
Kekkonen takaisin sekä Kumpulaisen Sepi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.
En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.
Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.
Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.
En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.
Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?
Moniko noista ilmoittaa vihaavansa suomalaisia ja haukkuu näinkin avoimesti heitä mitä maamme tilalliset? Vihaavatko he omia sukujaankin, vai ovatko ne venäläistä perää olevia?
Ei pidä antaa euron euroa sellaiselle kuka sanoo julkisesti inhoavansa oman maan kansalaisia joiden pitäisi ostaa samassa maassa tuotettuja tuotteita.
Tilallinen joutuu sitten veroina maksamaan työmarkkinatukeni.
Olen ollut sukulaisten tilalla töissä. Ja ihan ruoka/ylläpitopalkalla. Vapautin heitä töistä, että pääsevät pellolle ja tekemään niitä töitä, joihin tarvitaan ammattitaitoa.
Olen siivonnut hevosten karsinat, poiminut hukkakauraa, kerännyt kiviä pelloilta, rakentanut aitaa, tehnyt maalaushommia.. tilan töitä, joita he eivät ehtisi kyntöjen, kylvöjen, heinän teon yms muun ohessa tehdä.
Kun tein 10h päivässä, tulivat muistuttamaan, että täytyy pitää taukoja välillä.
Työttömänä ei valitettavasti ole varaa ostaa mansikoita. Nekin käyn sitten poimimassa itse.
A-hepatiitti muuten johtuu poimijoista eikä kasteluvedestä. Eli kun käytetään ulkomaista työvoimaa, niin suomalaiset marjatkin pitäisi keittää ennen käyttöä.
Tämä tieto ihan alalla toimivalta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006170819.html
On se julma kohtalo ukrainalaisella marjanpoimijalla.
Matilaisen mielestä on harhaluulo, että suomalaiset poimijat olisivat hitaampia kuin muualta tulevat.
Monet suomalaiset nuoret ovat osoittautuneet tänäkin kesänä todella nopeiksi poimijoiksi. Parempi palkka houkuttelee.
– Minun mielestäni se on perehdyttämisestä ja motivoimisesta kiinni, että saadaan suomalaisetkin tekemään innostuneena töitä.
Niinpä niin. Suomalaisissa työntekijöissä ei ole mitään vikaa, vaan juurikin näissä laiskoissa marjatilallisissa, jotka roikkuvat ties missä, eivätkä viitsi perehdyttää työntekijöitään. Sitten kehtaavat vielä haukkua suomalaisia, kuitenkin myyden heille marjojaan iskulauseella "suosi suomalaista."
Vierailija kirjoitti:
Samat, tutut työntekijät osaavat työt ja ovat sitoutuneita.
"On myös hyvä, jos työntekijät asuvat tilalla, sillä heitä voidaan tarvita yllättävissäkin tilanteissa.
-Esimerkiksi eilen tehtiin 80 hehtaaria hallasuojausta. Porukkaa pitää olla täällä majoituksessa, että semmoinen hoituu illalla tai yöllä."
"Valtari on saanut jo hakemuksia suomalaisilta halukkailta työntekijöiltä, mutta hän tarvitsee sellaisia, jotka jo osaavat työn. Valtarilla on muutakin yritystoimintaa, eikä hän ole itse paikalla koko ajan.
-En voi olla siellä pellolla koko ajan kädestä pitäen näyttämässä. Olen aika paljon poissa, joten tämän takia kokemusta ja ammattitaitoa tarvitaan."
Tältä unohtui mainita se tärkein. Ei se kokemusta tarvitse, vaan orjatyövoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tottuneet tekemään työtä.
Toisin kuin suomalaiset saikuttajat ja velttoilijat, jotka usein vaan pyrkivät vaan hyötymään työnantajastaan mahdollisimman paljon, monella tapaa.
Ja just nämä veltot vetelehtijät ovat aina ensimmäisinä vaatimassa korkempaa palkkaa ja syyttämässä työnantajaa riistäjäksi.
Kokemusta on tästä ihan tavallisena duunarina lähes 40 vuotta.
Ero Suomeen töihin tulevan ulkomaalaisen ja kantasuomalaisen välillä on oikeasti todella suuri. Omalla työpaikalla ulkomaalaiset on yhtä poikkeusta lukuunottamatta parhaita kollegoita ikinä: hyväkäytöksisiä, ahkeria, tunnollisia, taitavia, fiksuja ja muutenkin tosi kivoja. Kiitos teille, jos luette! Kantaväestö puolestaan....noh, hommat hoituu useimmalla, mutta muuten käytös ja asenne on aika heikonpuoleista turhan monella.
Ulkommalaiset marjatilalliset on varmaan myös paljon parempia kuin nämä paskat, ahneet ja tekosyitä latelevat suomalaiset tilalliset.
Juuh elikkäs palkkatason polkijoilta en osta enää mitään. Itse pomimalla saa myös liikuntaa, eikä tue venäläismielisiä.