Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ulkomaalaisten sesonkityöntekijöiden kanssa homma vaan toimii" - marjatilallisten ajatuksia tilanteesta

Kommentit (344)

Vierailija
181/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tästä väittelemään. Ostakaa ulkomaista se on kaikki pois suomalaisesta hyvinvoinnista.

Omat ovat rahanne ja valintanne.

Mitä ne mansikkarahat ketään Suomessa hyödyttää? Rahaa siitä menee yhdelle tilalliselle terassin laajennukseen, loput lähtevät ukrainaan, koska eiväthän ne työläiset sitä täällä kuluta. Syövät halvinta mahdollista, eivät käy missään, säästävät rahat kotimaahan käytettäväksi. Lisäksi maksan veroista tukea niille työttömille, jotka olisivat voineet saada työpaikan tuolta tilalta.

Katsotaas. Mansikkakilosta poimijalle euro, ja torilla hinta on jotain 6-10 euroa kilolta, satotilanteesta riippuen. Väliportaita on silloin vain tuottaja ja torimyyjä, kun ollaan sellaisella etäisyydellä että myyjä voi itse hakea marjat tilalata. Etelään kuskattaessa tulee rahtikulut ja yksi väliporras lisää. Sanottaisiinko, että tuottajan osuus on kolme euroa ja myyjän kolme, kun kuudella eurolla myydään.

Tuottaja maksaa poimijalle euron, muihin kuluihin menee toinen euro ja euro jää hänelle voittoa. Siitä riemastuneena hän rakentaa uuden terassin, mihin hän tarttee kyllästettyä puutavaraa puukeskuksesta, ruuveja ja työkaluja rautakaupasta. Ruuveja tehdään Suomessa, samoin puutavaraa. Sähkötyökalut ovat kiinalaisia. Terassi valmistuu ja tilallinen ostaa vielä kopan olutta nauttiakseen tilallisen elämästä uudella terassillaan. Olvin rekka on kuskannut sitä lähikauppaan. Päättää olutpäissään ostaa uuden Valametin, kun voittoa ei kannata verotuksessa näyttää. Valtran tehtaalla Suolahdessa on taas töitä.

Mansikanmyyjäkin käyttää tulonsa kulutukseen ja mm. ostaa uudemman pakettiauton. Suomalainen autokauppias saa myyntiä ja italialainen autotehdas tilauksen.

Kaikki liiketoiminta tuottaa hyvää monipuolisesti ympärilleen. Se mansikkatilallisenkin yrittäminen.

Niin ja jos marjatilallinen palkkaisia suomalaisia nuoria ja miksei hyväkuntoisia vanhempiakin työntekijöitä tiloilleen, niin suurin osa rahoista jäisi Suomeen. Naurettavaa perustella ulkomaisen halpatyövoiman käyttöä sillä, että marjatillallinen ostaa itselleen terassitarpeet ja korin kaljaa, joten kyllähän siitä Suomeen vähän rahaa jää. Jäisi PALJON enemmän, jos käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä.

Vierailija
182/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa ensi kesänä viljelijän pistää marjat myyntiin ulkomailla. Tämä kotimainen ostaja aikoo kiertää myyntipisteet kaukaa. Osaavammat ostajat ostelkoon,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte kyllä pimeitä!

Vierailija
184/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun se luonto ei ole aina maatila yrittäjän kumppani.

Sää sanelee paljon millainen sato tulee ja mihin aikaan kesäst, vaikuttaa makuunkin.

Ja mansikan yhä kiihtyvä jalostaminen ja uudet lajikkeet muuttavat mansikan makua todella paljon. 

Eikä kukaan käske ostamaan suomalaista mansikkaa, ostakaa ihmeessä niitä torjunta-aineilla kyllästettyjä ja huonolla hygienialla ja todella orjatyövoimalla poimittuja espanjalaisia mansikoita. Kaikin mokomin.

Mä ostan virolaisia. Viime kesänä ostetut kotimaiset mansikat maistui pahalta. Olin tosi pettynyt, onneksi ostin vain litran.

Vierailija
185/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi oikeasti pitänyt lukea näin: ”On myös hyvä, jos työntekijät asuvat tilalla, sillä riistohintaisen aittamajoituksen tarkoitus on laskea tuntuvasti todellista palkkaa jonka joudun työntekijöille maksamaan”.

Vierailija
186/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaisuus on nyt kokenut melkoisen kolauksen.

Vierailija
187/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä viisastelijat voisivat itse ryhtyä tuottamaan mansikkaa niin nähtäisiin miten eeettisesti ja ekologisesti sen tekisitte. Kuka tahansa voi hankkia peltoa 10000-15000 e/ha. Sadetusmahdollisuus on oltava eli järven tai joen rannalta mielellään. Sitten hankitte koneistuksen . Oletetaan että ostatte käytettyä, joten varataan siihen 250000. Sen jälkeen ostatte ja istutatte taimet, hinta 10000 e/hehtaari. Järjestätte kastelun, johon menee tukku rahaa, ostatte harsot, tähän menee useampi tonni rahaa per hehtaari. Hankitte lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet ja maksatte ne sekä ruiskutustyön. Sitten päästään poimintaan. Maksetaan poimijalle n. 1e/kg. Parhaat poimijat poimii 17 kg tunnissa. Sen jälkeen tarvitaan kylmäketju myyntipaikalle ja joku myymään ne marjat. Palkan edestä toki. Onnea ja menestystä mansikkabisnekseen.

No ei kukaan täysijärkinen ryhdykään noin surkeaan bisnekseen, jossa ainoa tapa tehdä tulosta, on orjatyön teettäminen.

Vierailija
188/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minusta tuntuu, että me on yleensä juuri ne marjatilalliset yms. maaseudun ”yrittäjät”, jotka vetoavat kotimaisuuden puolesta ja kritisoivat ulkomaisia tuotteita valitsevia kuluttajia ja kauppaketjuja?

Vierailija
189/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?

Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?

Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.

Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.

En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.

Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.

Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.

Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?

Moniko noista ilmoittaa vihaavansa suomalaisia ja haukkuu näinkin avoimesti heitä mitä maamme tilalliset? Vihaavatko he omia sukujaankin, vai ovatko ne venäläistä perää olevia?

Ei pidä antaa euron euroa sellaiselle kuka sanoo julkisesti inhoavansa oman maan kansalaisia joiden pitäisi ostaa samassa maassa tuotettuja tuotteita.

Missä on sanottu, että joku tylnantaja vihaa suomalaisia. On vaan todettu fakta, että suomalaiset ovat laiskoja kermaperseitä, joista ei ole raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön.

Vierailija
190/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä viisastelijat voisivat itse ryhtyä tuottamaan mansikkaa niin nähtäisiin miten eeettisesti ja ekologisesti sen tekisitte. Kuka tahansa voi hankkia peltoa 10000-15000 e/ha. Sadetusmahdollisuus on oltava eli järven tai joen rannalta mielellään. Sitten hankitte koneistuksen . Oletetaan että ostatte käytettyä, joten varataan siihen 250000. Sen jälkeen ostatte ja istutatte taimet, hinta 10000 e/hehtaari. Järjestätte kastelun, johon menee tukku rahaa, ostatte harsot, tähän menee useampi tonni rahaa per hehtaari. Hankitte lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet ja maksatte ne sekä ruiskutustyön. Sitten päästään poimintaan. Maksetaan poimijalle n. 1e/kg. Parhaat poimijat poimii 17 kg tunnissa. Sen jälkeen tarvitaan kylmäketju myyntipaikalle ja joku myymään ne marjat. Palkan edestä toki. Onnea ja menestystä mansikkabisnekseen.

No ei kukaan täysijärkinen ryhdykään noin surkeaan bisnekseen, jossa ainoa tapa tehdä tulosta, on orjatyön teettäminen.

Koko ruuantuotanto on nykyisin tällaista surkeaa bisnestä hintatason ollessa nykyisellä tasolla.

Vierailija
191/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä te jotka tilaatte kaiken Kiinasta koska halvempaa? Isänmaallisuus edellä, eikö?

Lomalle lähdetään ulkomaille koska halvempaa, rahat kannetaan sinne. Teillähän on siihen oikeus. Oletteko itse isänmaallisia?

Voitte olla varmoja että käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä jos heitä olisi saatavilla ja he työn kestäisivät. Olisihan se paljon helpompaa kuin järjestää heitä ulkomailta. Niin tehtiin ennen.

Tähän asti olen ostanut tyytyväisenä suomalaisia marjoja vaikka ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomaiset marjat.

En ole valittanut hinnasta sillä olen halunnut tukea suomalaista työtä. Olen ihan tosissani kuvitellut että ne ovat suomalaisten poimimia ja puhtaampia kuin muiden maiden marjat.

Etenkin espanjalaisia marjoja ja kaikkia muitakin kasviksia olen välttänyt, sillä käyttävät siellä vierastyövoimaa, jolle maksavat naurettavan huonoa palkkaa ja joita kohtelevat kehnosti.

Olen oikeasti järkyttynyt siitä että Suomessakin marjanpoiminta linkittyy ihmiskauppaan ja marjoja poimivat ulkomaiset ihmiset heikolla palkalla ja huonoissa oloissa. En halua enää jatkossa tukea sellaista toimintaa.

Minkä muun ruuan aiot jatkossa jättää ostamatta? Maitotuotteet? Sian-ja broilerinlihan? Kananmunat? Vihannekset?Juurekset? Perunat? Herkkusienet? Kaikissa näissä huomattava osa työntekijöistä on ulkomaalaisia. Virolaisia, valkovenäläisiä , venäläisiä ja ukranalaisia. Lopetatko myös hotelliyöpymiset ja laivamatkat? Boikotoitko ulkomaalaisten rakentamissa rakennuksissa asumisen? Eikö virolaisen myymät autonrenkaat kelpaa? Entäs kelpaako kansallismuseon lippu virolaisenmyymänä? Missä on rajasi?

Moniko noista ilmoittaa vihaavansa suomalaisia ja haukkuu näinkin avoimesti heitä mitä maamme tilalliset? Vihaavatko he omia sukujaankin, vai ovatko ne venäläistä perää olevia?

Ei pidä antaa euron euroa sellaiselle kuka sanoo julkisesti inhoavansa oman maan kansalaisia joiden pitäisi ostaa samassa maassa tuotettuja tuotteita.

Missä on sanottu, että joku tylnantaja vihaa suomalaisia. On vaan todettu fakta, että suomalaiset ovat laiskoja kermaperseitä, joista ei ole raskaaseen ja yksitoikkoiseen työhön.

Raskaista ja yksitoikkoisista töistä eroon pääseminen on kehityksen tarkoitus. Ei se, että yrittäjälle pitää saada halpaa ja nöyrää työvoimaa.

Vierailija
192/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tästä väittelemään. Ostakaa ulkomaista se on kaikki pois suomalaisesta hyvinvoinnista.

Mitä ne mansikkarahat ketään Suomessa hyödyttää? Rahaa siitä menee yhdelle tilalliselle terassin laajennukseen, loput lähtevät ukrainaan, koska eiväthän ne työläiset sitä täällä kuluta. Syövät halvinta mahdollista, eivät käy missään, säästävät rahat kotimaahan käytettäväksi. Lisäksi maksan veroista tukea niille työttömille, jotka olisivat voineet saada työpaikan tuolta tilalta.

Vähän niinkuin suomalaiset kesätyöntekijät Ruotsissa!

Ja mihin niiden ahkerien ukrainalaisten pitäisi ne ansionsa täällä Suomessa käyttää? Ota huomioon, että tekevät pitkää päivää jos sää sallii ja luultavasti tekevät muitakin tilan hommia sadepäivinä.

Toisekseen, en itsekään palkkaisi yhtään suomalaista jollei ole jonkunlainen urheilutausta takana ja syy tähän on ettei selkä kestä. Se vaan ei kestä!!! Lisäksi motivaation täytyy olla kohdallaan.

Kokemusta on!

Vierailija
193/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsotaas. Mansikkakilosta poimijalle euro, ja torilla hinta on jotain 6-10 euroa kilolta, satotilanteesta riippuen. Väliportaita on silloin vain tuottaja ja torimyyjä, kun ollaan sellaisella etäisyydellä että myyjä voi itse hakea marjat tilalata. Etelään kuskattaessa tulee rahtikulut ja yksi väliporras lisää. Sanottaisiinko, että tuottajan osuus on kolme euroa ja myyjän kolme, kun kuudella eurolla myydään.

Tuottaja maksaa poimijalle euron, muihin kuluihin menee toinen euro ja euro jää hänelle voittoa. Siitä riemastuneena hän rakentaa uuden terassin, mihin hän tarttee kyllästettyä puutavaraa puukeskuksesta, ruuveja ja työkaluja rautakaupasta. Ruuveja tehdään Suomessa, samoin puutavaraa. Sähkötyökalut ovat kiinalaisia. Terassi valmistuu ja tilallinen ostaa vielä kopan olutta nauttiakseen tilallisen elämästä uudella terassillaan. Olvin rekka on kuskannut sitä lähikauppaan. Päättää olutpäissään ostaa uuden Valametin, kun voittoa ei kannata verotuksessa näyttää. Valtran tehtaalla Suolahdessa on taas töitä.

Mansikanmyyjäkin käyttää tulonsa kulutukseen ja mm. ostaa uudemman pakettiauton. Suomalainen autokauppias saa myyntiä ja italialainen autotehdas tilauksen.

Kaikki liiketoiminta tuottaa hyvää monipuolisesti ympärilleen. Se mansikkatilallisenkin yrittäminen.

Niin ja jos marjatilallinen palkkaisia suomalaisia nuoria ja miksei hyväkuntoisia vanhempiakin työntekijöitä tiloilleen, niin suurin osa rahoista jäisi Suomeen. Naurettavaa perustella ulkomaisen halpatyövoiman käyttöä sillä, että marjatillallinen ostaa itselleen terassitarpeet ja korin kaljaa, joten kyllähän siitä Suomeen vähän rahaa jää. Jäisi PALJON enemmän, jos käytettäisiin suomalaisia työntekijöitä.

Ongelmahan tässä on se, että suomalaisilla ei ole kiinnostusta tehdä näitä töitä. Ennen täällä maalla asui enemmän ihmisiä. Monilla oli pikkutila, jota viljeltiin ja sekä itse että lapset hakivat lisäansiota juuri sadonkorjuuaikaan tekemällä töitä esim. Marjanpoiminnassa tai perunannostossa. Nykyisin ihmiset asuvat kauempana taajamissa ja kaupungeissa, eikä muutaman viikon kausiluontoisiin töihin niin herkästi lähdetä.

Vierailija
194/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaista ja yksitoikkoisista töistä eroon pääseminen on kehityksen tarkoitus. Ei se, että yrittäjälle pitää saada halpaa ja nöyrää työvoimaa.

Hyvin monia töitä ei pystytä toistaiseksi koneistamaan ja automatisoimaan vaan ne on edelleen tehtävä käsin.

Vierailija
195/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monia töitä ei pystytä toistaiseksi koneistamaan ja automatisoimaan vaan ne on edelleen tehtävä käsin.

Sitten niistä on maksettava kunnon palkka, että ihmiset suostuvat tekemään niitä. Jos globalisaatio ei olisi mahdollistanut tekijöiden tuomista halpatyömaista, näin olisikin.

Vierailija
196/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Hommahan on semmoista jonka handlaa kuka tahansa normijärjellä varustettu, mutta ulkomaalaiset ovat ainoat, jotka tekee sen alle normipalkkojen.

Riistomansikka maistuu paskalta. Kaikki riisto maistuu paskalta.

En tue kotimaista marjatilaa, joka itse ei tue kotimaista työvoimaa.

Viljelijä myös sanoi, että olisi hyvä jos työntekijä asuisi tilalla. Tällä konstilla saa periä majoituksesta vuokraa ja kas näennäinen ok palkka pieneni 500€ kuukaudessa 🤔

Vierailija
197/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat, tutut työntekijät osaavat työt ja ovat sitoutuneita. 

"On myös hyvä, jos työntekijät asuvat tilalla, sillä heitä voidaan tarvita yllättävissäkin tilanteissa. 

-Esimerkiksi eilen tehtiin 80 hehtaaria hallasuojausta. Porukkaa pitää olla täällä majoituksessa, että semmoinen hoituu illalla tai yöllä."

"Valtari on saanut jo hakemuksia suomalaisilta halukkailta työntekijöiltä, mutta hän tarvitsee sellaisia, jotka jo osaavat työn. Valtarilla on muutakin yritystoimintaa, eikä hän ole itse paikalla koko ajan. 

-En voi olla siellä pellolla koko ajan kädestä pitäen näyttämässä. Olen aika paljon poissa, joten tämän takia kokemusta ja ammattitaitoa tarvitaan."

Tältä unohtui mainita se tärkein. Ei se kokemusta tarvitse, vaan orjatyövoimaa.

Ilmeisesti nämä kausityöntekijät ovat tyytyväisiä sekä työhönsä, oloihinsa että palkkaansa koskapa kerran tulevat vapaaehtoisesti vuodesta toiseen samoille tiloille. Kukaanhan ei heitä tähän pakota.

Vierailija
198/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avainsana sitoutunut. Kun lähdet toiseen maahan tekemään töitä tietyn jakson, olet yleensä sitoutunut tekemään sitä työtä koko sen ajan. Työnantajan on voitava luottaa siihen ettet kesken kaiken kyllästy ja lähde teputtamaan tiehesi kun marjasato on huipussaan.

Työjakson jälkeen palaat kotimaahasi. Näin se on mennyt muidenkin alojen työntekijöiden kanssa.

Kuka teistä muuten voisi kuvitella hikoilevansa kolme kesäkuukautta putkeen pellolla?

Ne, jotka eivät saa edes yhtä ämpäriä kerättyä ilman voivoivoi selkäparkaani!

Vierailija
199/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Hommahan on semmoista jonka handlaa kuka tahansa normijärjellä varustettu, mutta ulkomaalaiset ovat ainoat, jotka tekee sen alle normipalkkojen.

Riistomansikka maistuu paskalta. Kaikki riisto maistuu paskalta.

En tue kotimaista marjatilaa, joka itse ei tue kotimaista työvoimaa.

Viljelijä myös sanoi, että olisi hyvä jos työntekijä asuisi tilalla. Tällä konstilla saa periä majoituksesta vuokraa ja kas näennäinen ok palkka pieneni 500€ kuukaudessa 🤔

Missä sanotaan, että perittävä vuokra olisi 500 e/kk? Tämä on ihan omaa kuvitelmaasi. Tässäkin majoitus on ilmainen. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006170819.html

Vierailija
200/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan paljon kotimaista. Tarkoitukseni on tukea suomalaista. En tue kotimaista työllisyyttä ostamalla Suomesta poimittuja mansikoita. Tuen suomalaista työllisyyttä, ellen itse työtilanteen takia ehdi metsään, ostamalla sen sijaan mustikoita tutulta poimijalta, joka perkaakin ne. Veroja siitä ei mene, mutta hän saa rahaa ostaa itse jotain. En juurikaan käytä rahaa tavaroihin tai herkkuihin, vaan palveluihin. Vadelmat ja mustikat on parempia ja terveellisempiä kuin mansikat. Herukoita saan meidän perikunnan pihasta, omistan ja maksan kuluista omat osuuteeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme