Mikä on veriryhmäsi + onko ollut korona
Jos olet sairastunut ja tiedät mikä on veriryhmäsi vastaatko tähän. Myös minkälaiset oireesi olivat. Kiitos.👍🏻
Kommentit (41)
On ollut koronaoireet marraskuusta asti ja olen B verta.
Siis A- on Skandinaviassa ja Länsi-Euroopassa yleinen veriryhmä. Se selviytyi parhaiten rutosta ja kolerasta.
Korona taas on sille pahin.
O rh+. En tiedä onko ollut korona vai perusflunssa
Eikö ole enempää koronakokemuksia?
A ja kevyitä oireita oli monta viikkoa. Ei testattu eikä siis varmuutta asiasta.
A+.
Epäilen että sairastamani tauti oli hyvin todennäköisesti korona (ei testattu). Oireet olivat inhottavia mutta siedettäviä lukuun ottamatta hengenahdistusta, johon olen saanut lääkitystä. Hengitysoireet ovat myös noista oireista jatkuneet kaikkein pisimpään (edelleen jatkuvat niin että tarvitsen avaavaa astmalääkettä, vaikka oireiden alkamisesta nyt 4 viikkoa, ja muiden oireiden osalta voisin sanoa olevani parantunut).
Muita oireita olivat voimakas kurkkukipu ja keuhkokipu, hengästyminen hyvin pienestä, pääkipu ja se että kehon lämpö oli koholla n. 10 päivän ajan. Varsinaista kuumetta ei ollut. Myös kova väsymys ja joskus lihaskipu.
No mitenkä koronan sairastaneet arvelette saaneenne tartunnan? Oletteko olleet reissussa, laskettelemassa tai kontaktissa sellaisiin ihmisiin?
O+. Ei ole ollut koronaa, olen linnoittautunut kotiini.
Olen A+ ja epäilen sairastaneeni koronan. Olin kaksi kuukautta sairaana, pahin oire oli koko sairausjakson ajan kestänyt kova hengenahdistus ja voimakas väsymys. Taudin keskivaiheilla oli kuivaa yskää ja alussa kurkkukipua. Kuumetta, nuhaa, limaisuutta, lihaskipuja tai vatsaoireita ei ollut.
0+ ja pari päivää oli koronassa kurkku hieman karhea. Ei muuta. Juoksulenkeilläkin kävin normisti. Tää tauti iskee ilmeisesti niihin plösöihin sohvaperunoihin pahemmin.
Mun miehellä oli korona maaliskuun ekalla viikolla, ihan testatusti ja todistetusti. Hän ei tiedä veriryhmäänsä. Itse en ole saanut mitään oireita, vaikka samassa taloudessa asustellaan. Olen o+
Vierailija kirjoitti:
O, ja resus on se yleisempi, veriryhmäni on Suomen yleisin.
On ollut korona ja sairastin melko lievänä. Yhden vuorokauden ajan oli vaikea hengittää ja oli kunnolla kuumetta. Rinnasta puristi ja oli lihassärkyä. Myös selästä puristi, ja se puristus ja paineen tunne siirtyi pikku hiljaa alaspäin kun tauti alkoi hellittää. Päänsärkyä ja viiltelyä erityisesti silmien yläpuolella oli jo usean päivän ajan ennen ensimmäisiä oireita ja päänsärky jatkui vielä kun muut oireet oli ohi.
Pari päivää kuumeen laskemisen jälkeen on tuntunut vielä nielussa ja erityisesti nenässä kihelmöintiä, ja olen aivastellut ja yskinyt. Kihelmöinti ei ole karheutta, kipua eikä flunssaisuutta vaan enemmän sellaista kuin joisi simaa tai muuta kuplivaa.
Nyt on vielä väsymystä ja iltaisin tuntuu kuin en saisi henkeä, mutta muuten vointi hyvä ja jaksan päivisin touhuta. Ei ollut paha tauti minulla.
Se pitää vielä todeta, että silloin kun altistuin koronalle, aloin melko nopeasti tuntea herpeksen oireita. Olen herpeksen aiemmin muutaman kerran sairastanut, ja nyt se puhkesi kun sain tämän toisenkin infektion, herpeshän usein uusii kun on stressiä tai jokin muu infektio. Herpes kuitenkin oli tautia edellä ja toivottavasti laukaisi nopeammin valkosolut liikkeelle, kun immuunipuolustus tunnisti nopeasti vanhan tuttunsa.
A on Suomen yleisin veriryhmä.
Vierailija kirjoitti:
0+ ja pari päivää oli koronassa kurkku hieman karhea. Ei muuta. Juoksulenkeilläkin kävin normisti. Tää tauti iskee ilmeisesti niihin plösöihin sohvaperunoihin pahemmin.
Olen ylipainoinen, plösö sohvaperuna. Ei koronaoireita vaikka hyvin todennäköinen tartunta. T. edellinen, nro 34.
Vierailija kirjoitti:
B+ melko lievänä sairastin. Lievä kuume, voimakas päänsärky, kokovartalokipu ja lievät vatsaoireet.
Sama. Toinen B Rh +
Ihme että näinkin paljon testattuja koronan sairastaneita ja parantuneita on osunu paikalle, hienoa!
Parhaillaan sairastavat ja toipilaat eivät ehkä paljon tänne vielä vastaile, eli vähän alkukauden mahd sairastuneisiin painottuva tämä otanta.
Mä oon b+ ja maaliskuun alussa oli pari viikkoa oierita, mutta saattoi olla allergiaakin. Niin lievää, etten ottanu yhteyttä minnekään mutta vasta ainetesti sitten joskus kiinnostaa.
O- ja ei mitään oireita. Kurkku ollut karheaa koko talven, mutta ei vaikuta esim. urheilusuorituksiin mitenkään eli en tiedä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut koronaa, veriryhmäni on AB+.
Tavalliset hengitystieinfektiot eivät tartu minuun, mutta ehkä korona on eri juttu.
Samoin AB+ ja yleensä mikään ei tartu tai jos tarttuu, menee ohi parin aivastuksen jälkeen.
Todennäköisesti oli koronaa, kaikki muut oireet vaihtelivat, paitsi hengen ahdistus. Oireilu oli pääosin lievää, lämpökin nousi tai pikemminkin sahasi noin puolen asteen sisällä. Erikoista oli myös se että lähes päivittäin eri oireet ja myös lähes oireetomia välipäiviä. Kesti yhteensä 12 päivää, joista oireisia päiviä yhteensä 8-10, riippuen siitä laskeeko aamun 2 oireista tuntia mukaan vai ei. Edelleen jää monta päivää, jolloin oireita esiintyi vain aamun kolmen ensimmäisen tunnin aikana tai oireet tulivat vasta illalla. Oireet olivat selkeitä kun niitä esiintyi ja oudosti alkoi mahaoireilla, siirtyi kurkkuun ja keuhkoputkeen, loppuaikana outoa kipua ylämahassa, maksa tai keuhkojen alaosa? Loppuaikana vasemmassa jalassa ilmeisesti verenkiertohäiriö, etureidessä ikäänkuin pistos tai tukos, joka lopulta hellitti, kun hieroin ko lihasta. Lihaskivut kaikenkaikkian kiersivät oudosti ympäri kehoa ja eri aikoina eri puolilla kehoa (selkä, jalat, käsivarret, niska).
Kaikenkaikkian, outo tauti, vaikka itsellä lievänä, ilmeisesti jopa erittäin lievänä, kun on lukenut muista lievistä tapauksista.
Jatkakaa? :) Kiitos vastauksista!
O rh neg. Ei ole toistaiseksi ollut. Lievää kurkunkarheutta oli pari päivää viime viikolla mutta tuskin koronaa.