Onko taalla ihmisia jotka kayttavat no-poo metodia? (shampooton)
Ja milla pesette/olette pesematta? Olen kyllastynyt jatkuviin muovipurtiloihin, maksaa jarkyttavan maaran kemikaaleista ja huonoista shampoista jotka saavat hiukseni likaisen nakoisiksi ja lattaniksi. Talla hetkella mulla on sulfaatiton shampoo joka ei toimi mulle yhtaan, ja siltikin se ainesosalista on todella pitka ja taynna kemikaaleja. Voitteko kertoa omasta no-poo rutiinistanne? Mita kaytette, kestiko kauan tottua jne. Kaikki vinkit tervetulleita.. itse harkitsen jauhopesujen aloittamista silla en tieda kestanko olla kokonaan ilman 'shampoota' Jauhoilla kuulemma tulee puhdas, tuuhea jne hius mutta en ole aloittanut viela.
Itse en varjaa hiuksia enka juurikaan kasittele, enka kayta muotoiluaineita kuivashampoota lukuunottamatta. Musta tuntuu etta mulla oli ennen enemman hiuksia paassa. Ja omassa hiuksessa voisi olla paljon potentiaalia koska vaikka hiukseni on ohut, se ei suomalaisittain ole piikkisuora vaan kihartuva. Talla hetkella hiukset ovat yli olkapaiden, huonon shampoo litistyttamat ja latvoista vahan huonokuntoiset mutta en talla hetkella paase parturiin...
Kommentit (34)
Itse käytän ruokasoodaa hiustenpesuun. Mutta jos haluat siirtyä no poohon, kaikki muotoilutuotteet pitää jättää pois, kuivashampoot ym.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus huvikseni kokeillut pesun tai parin ajan vaihtoehtoisia metodeja (kaikenmaailman kananmuna- ja etikkapesuja yms.) mutta en ole koskaan vakavissani harkinnut niihin siirtymistä.
Ihminen hikoilee, käyttää välillä likaisia vaatteita ja myssyjä, nukkuu enemmän tai vähemmän nuhjaantuneissa vuodevaatteissa, monet laittavat hiuksiinsa ties mitä muotoiluaineita, katupölyä yms. ilmansaasteita tarttuu, hiuksia kosketellaan likaisin käsin ja niin edelleen.
On mielestäni hyvä välttää pahimpia kemikaalipommeja & silikoneja yms., mutta fakta on, että hiukset ja päänahka *tarvitsevat* puhdistusta siinä missä muukin keho ja ehkä jossain määrin enemmänkin, jos nyplää paljon hiusten kanssa ja laittaa kaikenlaisia muotoilutuotteita.
Mielestäni ei pidä ujostella tai pelätä liikaa ainesosalistoja. Usein omien viritysten kanssa menee huomattavasti enemmän aikaa ja säätämistä, ja lopputulos on monesti myös aika huono, vaikka itse ehkä ajan myötä tottuukin likaisempiin hiuksiin ja hiuspohjaan hajuineen. Kyllä noiden no-poo -metodíen kanssa joutuu myös epämääräisten ainesten kanssa tekemisiin, vaikka ne pikaisella tarkastelulla ja ovelan puolestapuhumisen kautta voivat äkkipäätä vaikuttaa jotenkin yksinkertaisemmalta ja puhtaammalta vaihtoehdolta.
Olen pelkällä vesilinjalla ollut vuoden. Eikä sitä kukaan tiedä ellen kerro, jos on tullut puhetta aiheesta ja joku on minulta kysynyt niin olen kertonut että pelkällä vedellä mennään ja ihmiset ovat olleet tosi yllättyneitä. En siis ole itse mitenkään turtunut rasvaisiin hiuksiini ja haisevaan päänahkaani. Kaverit ovat halunneet kokeilla hiuksiani ja haistaa päänahkaani ja ovat sanoneet että normilta tuoksun.
Joten siis kysymys kuuluu, pitäisikö minun lopettaa tämä ja eikö tästä saisi puhua niin että jonkun toisen elämä arki ja hiukset voisivat parantua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus huvikseni kokeillut pesun tai parin ajan vaihtoehtoisia metodeja (kaikenmaailman kananmuna- ja etikkapesuja yms.) mutta en ole koskaan vakavissani harkinnut niihin siirtymistä.
Ihminen hikoilee, käyttää välillä likaisia vaatteita ja myssyjä, nukkuu enemmän tai vähemmän nuhjaantuneissa vuodevaatteissa, monet laittavat hiuksiinsa ties mitä muotoiluaineita, katupölyä yms. ilmansaasteita tarttuu, hiuksia kosketellaan likaisin käsin ja niin edelleen.
On mielestäni hyvä välttää pahimpia kemikaalipommeja & silikoneja yms., mutta fakta on, että hiukset ja päänahka *tarvitsevat* puhdistusta siinä missä muukin keho ja ehkä jossain määrin enemmänkin, jos nyplää paljon hiusten kanssa ja laittaa kaikenlaisia muotoilutuotteita.
Mielestäni ei pidä ujostella tai pelätä liikaa ainesosalistoja. Usein omien viritysten kanssa menee huomattavasti enemmän aikaa ja säätämistä, ja lopputulos on monesti myös aika huono, vaikka itse ehkä ajan myötä tottuukin likaisempiin hiuksiin ja hiuspohjaan hajuineen. Kyllä noiden no-poo -metodíen kanssa joutuu myös epämääräisten ainesten kanssa tekemisiin, vaikka ne pikaisella tarkastelulla ja ovelan puolestapuhumisen kautta voivat äkkipäätä vaikuttaa jotenkin yksinkertaisemmalta ja puhtaammalta vaihtoehdolta.
Olen pelkällä vesilinjalla ollut vuoden. Eikä sitä kukaan tiedä ellen kerro, jos on tullut puhetta aiheesta ja joku on minulta kysynyt niin olen kertonut että pelkällä vedellä mennään ja ihmiset ovat olleet tosi yllättyneitä. En siis ole itse mitenkään turtunut rasvaisiin hiuksiini ja haisevaan päänahkaani. Kaverit ovat halunneet kokeilla hiuksiani ja haistaa päänahkaani ja ovat sanoneet että normilta tuoksun.
Joten siis kysymys kuuluu, pitäisikö minun lopettaa tämä ja eikö tästä saisi puhua niin että jonkun toisen elämä arki ja hiukset voisivat parantua?
En ole tuon lainatun viestin kirjoittaja. Hienoa että vesipesu toimii sinulla ja asiasta saa tottakai puhua.
Vesipesu toimii varmaan parhaiten jos hiuksissa ei käytä mitään muotoilutuotteita? Aloittaja ainakin kertoi käyttävänsä kuivashampoota ja jauho/vesipesuissa onnistuakseen se kannattanee jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä puolustuskannalle :) Yritin muotoilla sanottavani niin etten väittäisi sen koskevan kaikkia, mutta ilmeisesti en siinä onnistunut. Hienoa, että sinulla toimii pelkkä vesipesu.
Omassa tuttavapiirissäni on myös näitä no-poo -linjalaisia, mutta sen valitettavasti haistaa ja näkee. Hiukset ovat likaisen ja rasvaisen näköisiä, niissä on pieniä kokkareita ja haju on sellainen että on vaikea esimerkiksi istua heidän vieressään leffassa. En ole koskaan asiasta mitään sanonut, koska eivät ole kysyneet, mutta en edes tiedä, miten voisin sen muotoilla kohteliaasti jos kysyisivät, sillä tuntuu hirveän vaikealta kertoa toiselle tämän haisevan pahalta.
Kysymykseesi siis vastaisin, että ei sinun tietenkään tarvitse lopettaa vesipesua takia että jollain randomilla vauvapalstalaisella on siitä toisenlaisia näkemyksiä, ei sinun tietenkään tarvitse myöskään lopettaa siitä puhumista, mutta toivoisin että jos puhut siitä, niin muistat, että omat kokemuksesi ovat yhtä lailla vain yhden randomin vauvapalstalaisen eivätkä välttämättä suju yhtä hyvin kaikilla.
Ja en nyt väitä, että olisit toiminutkaan toisin :)
Mulla on aika paljonkin kokemusta, mutta kokeiluistani on jo vuosia. Joskus pesin pelkällä vedellä lähes vuoden, mutta huomasin eri kaupunkien ja paikkakuntien vesien vaikuttavan eri tavoin. Mun oli pakko lopettaa, kun muutin Turkuun. Alkuperäisessä kotikaupungissani mun päänahka ja hiukset voi oikein hyvin pelkällä vesipesulla.
Nykyään pesen hiukset yksinkertaisella palasaippualla ja mäntysuopapalaakin olen käyttänyt. Mun oliiviöljysaippua (Oliva) loppui nyt ja olen täällä kotona flunssaisena, joten en voi lähteä mihinkään. Siirryn siis taas mäntysuopaan.
(Olivan ainesosat: jalostamaton oliiviöljy, vesi ja mineraalisuola)
Jos hiukset on pitkät, joudut ehkä turvautumaan etikkahuuhteluihin ja öljyämään latvoja.
Tee- ja yrttihuuhtelut tekevät myös hyvää hiuksille ja päänahalle. Mä en huuhtele noita pois ollenkaan. Rooibos on oma suosikkini, tosin siitä tulee helposti vähän punertavaa sävyä vaaleisiin hiuksiin.
Alkuhan tässä on aina hankalin. Kun itse siirryin tavallisesta shampoosta palashampooseen joskus vuosia sitten, pää oli pian todella mönjäinen ja hiukset oli tahmeat. Homma helpottui, kun kokeilin toista palashampoota.
No-poossakin kannattaa kyllä tehdä pesun jälkeen etikkahuuhtelu tai muu hoito, joka sulkee pesussa auenneita hiussuomuja. Jotkut pilanneet hiuksensa täysin kun kuunnelleet näitä pelkkä vesi riittää -tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
No-poossakin kannattaa kyllä tehdä pesun jälkeen etikkahuuhtelu tai muu hoito, joka sulkee pesussa auenneita hiussuomuja. Jotkut pilanneet hiuksensa täysin kun kuunnelleet näitä pelkkä vesi riittää -tyyppejä.
Siis jos käyttää pesuun ruokasoodaa, niin silloin toki. Mutta ei pelkällä vedellä peseminen tuhoa hiusta. Hoitoaineen käyttö on kyllä silti ihan hyvä asia, ja pitkien hiusten latvojen suojaksi voi halutessaan laittaa esim. kookosöljyä.
(Itse en kyllä käyttäisi hiustenpesuun ruokasoodaa, pidän sitä päänahalle liian ärhäkkänä ja emäksisenä.)
Heippa, ma olen aloittaja. Uskon, etta vesipesut toimii, ja nostan todella hattua niille jotka sita tekee. Varmasti kestaa jonkin aikaa tottua. Itse ajattelin alkaa pesemaan jauhoista tehdylla tahnalla, joista ihmiset sanoo etta puhdistaa hiukset hyvin, melkein kuten normaali shampoo. Kaytan tosiaan teollista kuivashampoota usein koska hiukseni ovat niin limaiset ja littanat. Olen kuitenkin tasta valmis luopumaan ja ilmeisesti jotkut tuputtelevat corn starchia/cocoaa niinsanotuksi luonnon omaksi kuivashampooksi.
Teini-iästä alkaen pesin joka toinen päivä shampoolla hiukset, jotka rasvoittuivat koko ajan.
Jossain vaiheessa parikymppisenä leikkasin hiukset lyhyeksi (n. 5 cm) enkä pessyt niitä muulla kuin vedellä, kun shampoo loppui. Tähän ei liittynyt itsellä mitään ideologiaa tai tietoista kokeilua, se oli vain laiskuutta.
Huomasin yllättäen että hiukset lakkasivat rasvoittumasta ja niitä saattoi olla pesemättä vaikka 3 viikkoa. Ne olivat aina puhtaan näköiset. Tätä jatkui vuosikausia. Joskus harvoin saatoin pestä shampoolla hiukset.
Tässä joku aika sitten erehdyin ostamaan uuden tosi tehokkaasti pesevän shampoon ja aloin pestä sillä hiuksia pari kertaa viikossa. Sen aloitettuani on taas tukka rasvainen jo seuraavana päivänä. Kuin lehmän nuolema.
Itselläni ainakin toimii niin, että päänahka kompensoi shampoolla pesua ja rasvoittaa hiukset. Kun muistelen, niin koko rasvoittumisongelma alkoi kun äiti alkoi patistaa hiusten pesuun teininä. Sama naaman kanssa. Mitä ritisevän puhtaammaksi sen pesi, sitä enemmän se pukkasi rasvaa. Naama kiilsi aamusta iltaan.
Aion palata takaisin vesipesuihin. En jaksa pestä hiuksia joka toinen päivä. Lisäksi olen paljon epäsiistimmän näköinen jatkuvasti pestyjen ja rasvaisten hiusten kanssa.
Olen nyt elämäni ekaa kertaa kokeilemassa etten käytä shampoota ollenkaan. Eilen oli ensimmäinen vesipesu ja laitoin vaan hoitoainetta latvoihin. Siitä huolimatta vaikka huuhdoin päänahkaa vedellä ja pyörittelin sormilla, on päänahka edelleen rasvaisen ja "paksun" oloinen. Onkohan se nyt vaan niin, ettei päänahkani ole tottunut tämmöseen ja ottaa oman aikansa että alkaa helpottaa? Vai vaikuttaako kun käytän muotoilutuotteita (hiuslakka) ettei se peseydy kunnolla pois pelkästään vedellä?
Liputan silti sen puolesta että mahdollisimman vähän kemikaaleja. Hiustenhoito ja pesutuotteet on kaikki kaupallisia joiden takana raha haisee. Niiden avulla saadaan ihmiset uskomaan että hiuksista tulee kuin uudesti syntyneet ja säteilevän kauniit kuin mainoksissa. Tarkoituksena on saada ihmiset koukkuun ja uskomaan, ettei ilman voi olla.
Tottakai puhtaus on tärkeää, mutta tarviiko pestä kaikki hyväkin luonnollinen pois kropasta? Eli tässäkin on helppo mennä liian pitkälle, kun asioita kaupallistetaan jatkuvasti.
Kampaajat ovat osanneet aiemmin aivopestä minut uskomaan, että tarvitsen heidän kalliita kampaamotuotteita enkä saa niitä ilman hyväkuntoisia ja pitkiä hiuksia. Kampaamo versus markettituotteet ovat loppuen lopuksi ihan samanlaisia. Markettituotteet olleet osa jopa parempia!
Jos ei vesipesu sovi, niin onko teillä vinkkejä mahdollisimman hellävaraiseen ja päänahan öljyt hyväksyvään shampooseen, joka ei pese natisevan puhtaaksi? Eli sellainen minkä voi marketista ostaa, mutta mikä ei ole liian teollinen. En lähtisi pesemään millään keittiöstä löytyvillä jutuilla eli niitä ei kannata mulle ehdottaa.
Evolve niminen shampoo on joskus ehdotettu, mutta en ole vielä kokeillut.
Mulla oli pitkät hiukset, ajoin lyhyeksi ja aloin pestä pelkällä vedellä, ensin kuumalla ja sitten kylmällä. N. Puol vuotta mennyt eikä hiukset tai päänahka kaipaa mitään aineita.