Mies ei ota koronaa enää vakavasti
Meillä on pieni vauva. Miehellä on työ, jossa kiertää asiakkaiden luona pitkin Suomea. Mies on tietoinen, että oireetonkin tartuttaa. Hän oli alkuun samalla aaltopituudella kanssani ja jopa jätti asiakaskäynnit hetkeksi, rahasta hänellä ei ole kiinni.
Noh firmalta tuli ohje ja meilläkin oli puhetta siitä, että ennen tapaamista hänen tulee soittaa asiakkaalle ja käydä tilannetta läpi molemmin puolin (onko kumpikaan ollut matkoilla, onko flunssaoireita). No sitte kielsivät etukäteen soittamisen, kun huomasivat, että asiakkaat alkoivat perumaan.
Aivan yllättäen mies olikin lähdössä asiakaskäynnille ja tiedustelin, että kait hän asiakkaalle kuitenkin soittaa etukäteen, koskaan kun ei tiedä millainen tyyppi siel on vastassa. Tähän mies totesi, ettei soita kun on kielletty. Sanoin, että ajattelevat firmassa vaan rahaa ja hänen pitää ajatella terveyttä ja perhettä. Lähti ovet paukkuen töihin.
Töistä tullessa kyseenalaistin hänen käytöstään, niin totesi, että jos Suomessa on 1000 tartuntaa, niin miten se just hänen asiakkaalla olis? Ja eiköhän asiakas olis ajanvaraajalle sanonu, jos korona olis??
Aivan käsittämätön. Hän tietää, et oireettomatkin levittää, on ollu puhetta. Tietää, että tartuntoja on 30 kertainen määrä, koska kaikkia ei testata. Tästäkin ollu puhetta. Hän tietää, että todettuja tartuntoja yli 2000 eikä 1000, koska katsoo uutisia.
Ihme takin kääntäjä. Minusta tuntuu, että elän teini-ikäisen pojan kanssa, vaikka ihan aikuinen mies kyseessä. Hänestä oli aiemmin tällä viikolla ylireagointia, kun halusin, että pankkikortti ja puhelin desinfioidaan kun tullaan kaupasta. Ja HUOM. aiemmin siis oli samoilla linjoilla kanssani. Tollasta takin kääntöä muissakin asioissa. Nyt ei jaksaisi kun pelottaa vauvan puolesta!
Miten tommosen kans pitää toimia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullako on sitten kymppitonneja säästössä, että voit elättää teidät?
Itseasiassa on säästöjä ja miehellä niin hyvin asiat, että vieläkin enemmän. Kuten sanoin hänellä ei ole nyt rahasta kiinni ja käynnit ei oo pakollisia
Ap
Eli miehen pitäisi lopettaa työnteko, niinkö?
Ja sinä et tietenkään käy edes siellä kaupassa, mutta miehen kyllä laitat kauppaan?
Käyn toki ja mitäpä se sinulle kuuluu? Miehen työhön kuuluu muutakin kuin nämä käynnit, jotka eivät ole pakollisia. Ja voisihan sitä soittaa ja tiedustella tilannetta ennen kuin säntää paikalle.
Aika sairasta rueta sanelemaan kuinka sinun ehdoillasi pitäisi elää.
Mitäpä luulet jos joku mies yrittäisi tehdä naiselle tai sinulle samaa?
Olet hysteerikko ja narsisti
Ymmärrän täysin huolesi. Minullakin on pieni vauva ja mies käy töissä ja kaupassa. Tekee kyllä kaiken minkä voi ettei tauteja kotiin kanna.
Oletteko keskustelleet esim siitä millaisia vaikutuksia viruksilla voi vauvoihin olla. Kovaoireinen tauti voi jättää pysyvät jäljet paitsi keuhkoihin, myös muihin elimiin ja mikä pahinta myös aivoihin. Minkälainen stressi olisi vauvalle jos joku teistä joutuu sairaalaan, pahimpana vauva itse. Sekin jättää ikuiset jäljet vauvalle.
Eikä niitä todellisia tartuntoja Suomessa ole vain vähän ilmoitettua enemmän, vaan niitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin huolesi. Minullakin on pieni vauva ja mies käy töissä ja kaupassa. Tekee kyllä kaiken minkä voi ettei tauteja kotiin kanna.
Oletteko keskustelleet esim siitä millaisia vaikutuksia viruksilla voi vauvoihin olla. Kovaoireinen tauti voi jättää pysyvät jäljet paitsi keuhkoihin, myös muihin elimiin ja mikä pahinta myös aivoihin. Minkälainen stressi olisi vauvalle jos joku teistä joutuu sairaalaan, pahimpana vauva itse. Sekin jättää ikuiset jäljet vauvalle.
Eikä niitä todellisia tartuntoja Suomessa ole vain vähän ilmoitettua enemmän, vaan niitä on paljon.
Olemme keskustelleet siitä. Aiemmin kyllä tuntui tiedostavan asian. Mutta on vähän ailahtelevaa sorttia ja esim. tällä viikolla kiisti ettei ole nähnyt yhtään uutista, jossa olisi kerrottu, että on vauvalle vaarallinen, vaikka oon monet uutiset hänelle linkittänyt, jossa vauva joutunut teholle tms. Uskomaton tyyppi..
Ap
Minä sain koronan pari kuukautta sitten ja elän käytännössä eristysoloissa normaalistikin. Käyn vain kaupassa ja en tapaa ketään. Joten jos mikä, niin eristäytyminen on tässä taudissa täysin turhaa, saat sen jos olet saadaksesi. Taisin vielä sairastaa sen lievänä uusiksi 3 viikkoa taudin loppumisen jälkeen. Viikon verran oli samaa kurkkukipua kuin varsinaisen sairauden aikana. Nyt taas oltu toista viikkoa ok. Minä käyn kaupassa ihan normaalisti, vältän vain riskiryhmien aikoja ja en koske mihinkään turhia sekä kierrän vanhukset kaukaa kaikkialla.
Hallituksen ohjeita pitää kaikkien noudattaa ja korona voi tappaa kenet hyvänsä. Tukehtumiskuolema, yksin, koronaan on kauhea!
Jos ei totella, voi tulla ULKONALIIKKUMISKIELTO!
Miehesi ei tajua tilanteen vakavuutta. Minulla yksi kaveri parani koronasta, mutta ei ole entisensä. Keuhkot eivät toimi enää normaalisti, sydän hakkailee, krooninen väsymys ja outoja kipuja koko ajan uusissa paikoissa. Yhdestä likaisesta pankkikortista tuon keuhkohivin saa ja loppuelämäksi. Nyt on aika olla oikeasti kotona! Eristyksissä ilman asiakastapaamisia. Mikään rahallinen summa olis se sitten vaikka isompikin ei ole keuhkohivin arvoinen. Saatatte koko perhe saada tuon hivin keuhkoihin, miten te sitten pärjäätte? Se on yhden pienen virheen päässä nyt koko ajan. Miehesi on edesvaatuuton ja kyseisen firman pomo liian ahne, työntekijöiden kustannuksella. Itse en koskaan laittaisi firman parhaita myyntimiehiä kentälle näinä aikoina. Nyt on kaikki kotona perheidensä kanssa palkollisella lomalla. Ja tappiot otetaan, mutta sitten taas noustaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei tajua tilanteen vakavuutta. Minulla yksi kaveri parani koronasta, mutta ei ole entisensä. Keuhkot eivät toimi enää normaalisti, sydän hakkailee, krooninen väsymys ja outoja kipuja koko ajan uusissa paikoissa. Yhdestä likaisesta pankkikortista tuon keuhkohivin saa ja loppuelämäksi. Nyt on aika olla oikeasti kotona! Eristyksissä ilman asiakastapaamisia. Mikään rahallinen summa olis se sitten vaikka isompikin ei ole keuhkohivin arvoinen. Saatatte koko perhe saada tuon hivin keuhkoihin, miten te sitten pärjäätte? Se on yhden pienen virheen päässä nyt koko ajan. Miehesi on edesvaatuuton ja kyseisen firman pomo liian ahne, työntekijöiden kustannuksella. Itse en koskaan laittaisi firman parhaita myyntimiehiä kentälle näinä aikoina. Nyt on kaikki kotona perheidensä kanssa palkollisella lomalla. Ja tappiot otetaan, mutta sitten taas noustaan.
Minulla kesti viitisen viikkoa ennen kuin saattoi puhua että olisi parempi. Yhäkään ei ole, jokin on oudosti, mutta kyllä näin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Jep siltä minustakin tuntuu. Tänään kommentit olleet sitä luokkaa, että en kuulemma ymmärrä miten suomalaiset toimii. Jos suomalaiset varoo muutenkin niin paljon, niin ei niillä voi mitään tautia olla jos uskaltavat hänetkin sinne ottaa. En tunne hänen asiakkaitaa. Niillä ei voi tautia olla, kun uskaltavat hänetkin sinne ottaa.
Siis mitä ihmettä. Eihän ton miehen puheissa oo mitään logiikkaa. Kyseessä siis entuudestaan tuntemattomia asiakkaita! Ja osa suomalaisista varoo, osa ei. Mistä hän voi tietää kumman sorttinen ihminen on vastassa??
Löytyskö tosta keuhkohivistä jotain tietoa, jonka voisin näyttää hänelle?
Ap
Vaihtakaa. Sinä menet töihin ja mies jää vauvan kanssa vanhempainvapaalle.
We are currently witnessing a major epidemic caused by the 2019 novel coronavirus (2019- nCoV). The evolution of 2019-nCoV remains elusive. We found 4 insertions in the spike glycoprotein (S) which are unique to the 2019-nCoV and are not present in other coronaviruses. Importantly, amino acid residues in all the 4 inserts have identity or similarity to those in the HIV-1 gp120 or HIV-1 Gag. Interestingly, despite the inserts being discontinuous on the primary amino acid sequence, 3D-modelling of the 2019-nCoV suggests that they converge to constitute the receptor binding site. The finding of 4 unique inserts in the 2019-nCoV, all of which have identity /similarity to amino acid residues in key structural proteins of HIV-1 is unlikely to be fortuitous in nature.
Monissa tiedejulkaisuissa on tuo sama tieto. Koronaviruksessa ei ole ollut hivin rakennetta aikaisemmin. Hivin rakenetta on jossain muissakin viruksissa, mutta ei aiemmin koronassa. Tämän vuoksi koronalla voi olla hivin oireita, eli se jää kehoon heikentämään immuunipuolustusta loppuelämäksi, niin kuin hivikin. Siksi covid19 on sanottu keuhkohiviksi, ja näinkin pienellä kuolleisuudella on paikat kiinni. Kyseessä on vakava virus, kun ei tiedetä vielä miten se jää kehoon. Viisaat selviää tästä taudista ja tyhmät hankkii sen itselleen.
Noita tutkimuksia on paljon. Eli osalle sairastuneista nuorista jää virus loppuelämäksi. Siksi tämä suomenlinja joukkosuojasta ei ole who:n linjan mukainen. Tästä tulee iso sotku.
Oletko tullut ajatelleeksi, että miehesi "takin kääntäminen" olisikin defenssi? Hän joutuu hoitamaan työantajan hänelle antamat tehtävät ja jos työnantaja on kieltänyt asiakkaalle soittamisen etukäteen, miehesi täytyy jollain tavalla psyykata itsensä, jotta pystyisi hoitamaan työnsä. Irtisanoutuminen ei ole nykytilanteessa kovin järkevää (varsinkaan, jos on perheen ainoa palkansaaja) , ellei ole jo uutta työpaikkaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että miehesi "takin kääntäminen" olisikin defenssi? Hän joutuu hoitamaan työantajan hänelle antamat tehtävät ja jos työnantaja on kieltänyt asiakkaalle soittamisen etukäteen, miehesi täytyy jollain tavalla psyykata itsensä, jotta pystyisi hoitamaan työnsä. Irtisanoutuminen ei ole nykytilanteessa kovin järkevää (varsinkaan, jos on perheen ainoa palkansaaja) , ellei ole jo uutta työpaikkaa tiedossa.
Nämä asiakastapaamiset eivät ole pakollisia edelleenkään
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä sain koronan pari kuukautta sitten ja elän käytännössä eristysoloissa normaalistikin. Käyn vain kaupassa ja en tapaa ketään. Joten jos mikä, niin eristäytyminen on tässä taudissa täysin turhaa, saat sen jos olet saadaksesi. Taisin vielä sairastaa sen lievänä uusiksi 3 viikkoa taudin loppumisen jälkeen. Viikon verran oli samaa kurkkukipua kuin varsinaisen sairauden aikana. Nyt taas oltu toista viikkoa ok. Minä käyn kaupassa ihan normaalisti, vältän vain riskiryhmien aikoja ja en koske mihinkään turhia sekä kierrän vanhukset kaukaa kaikkialla.
Oma päätelmä??
Luulen, että tällaisia erimielisyyksiä on nyt monissa perheissä. Ihmiset suhtautuvat eri tavalla siihen, kuinka varovainen nyt tulisi olla. Varovaista ahdistaa se, kun toinen on liian huoleton ja lisää toimillaan riskiä sairastua. Huoletonta taas ahdistaa, kun varovainen on niin varovainen, luo ympärille pelkoa ja rajoittaa häntäkin.
Meillä oli miehen kanssa aluksi hieman erimielisyyttä siitä, kuinka paljon nyt tulee eristäytyä. Hänen oli aluksi vaikea hyväksyä sitä, ettei saisi tavata tiettyjä ihmisiä ollenkaan nyt. Keskustelemalla ollaan löydetty yhteinen linja: pysytään kotona, harvennetaan kaupassa käyntiä, pestään tarkemmin käsiä ja itse putsailen säännöllisesti ovenkahvat ja valokatkaisijat. Kauppalista on paperilla, jottei kaupassa tarvitse kaivella kännykkää. Omaa kännykkää puhdistelen, mies tekee omallaan, mitä tekee. Liikaa hysterisointia yritämme välttää ja keskustellaan muustakin kuin koronasta.
Luulen, että toimintatavoissa on kyse psyykkisistä suojamekanismeista. Kun tulee uhka, ja arki muuttuu, reagoimme siihen eri tavoin: varovainen haluaa torjua uhan tekemällä kaiken, mitä voi, estääkseen pahaa tapahtumasta. Huoleton ehkä haluaa kiistää tilanteen vakavuuden toteamalla, että "eihän sairaus nyt niin vakava ole" tai "miksi minä nyt juuri tuolta ihmiseltä tämän saisin". Se tekee oman olon helpommaksi.
Ap:lle sanoisin, että yrittäkää keskustella ja sopia yhteinen linja, ymmärtää toistenne kokemusmaailmaa ja reagointia. On hyvä olla tarkka, mutta mielestäni tässä tilanteessa tulee myös hyväksyä se, että toisen tekemisiä ei ihan täysin voi kontrolloida.
"jos Suomessa on 1000 tartuntaa, niin miten se just hänen asiakkaalla olis?"
Silloin kun täällä meidän maakunnassa oli 3 todettua tartuntaa, mieheni oli menossa asiakkaansa luokse. Asiakas oli aika nihkeä ottamaan vieraita vaastaan, mutta otti sitten kuitenkin. Kun mieheni oli lähdössä pois sieltä, hänelle kerrottiin, että yhdellä tuon asiakasfirman työntekijällä on todettu korona, ja useita muita on altistunut sille.
Eli tuuria se on huonokin tuuri.