Veriryhmäsi
Tiedätkö, mikä se on? 0- veriryhmäläiset vähemmän alttiita pahalle taudille, kun taas A paha.
Kommentit (69)
Jos luovuttaa verta, saa sen tiedon kai. Mutta voiko verta nyt luovuttaa ihan normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon veriryhmänsä saa selville, jos ei tiedä? Mies ei tiedä, mulla luki neuvolakortissa se, kun odotin lapsia. Muuten en varmaan kans tietäisi.
Lapsena äiti katsoi minulle sen neuvolakortista, lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla ja aikuisena verenluovutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos luovuttaa verta, saa sen tiedon kai. Mutta voiko verta nyt luovuttaa ihan normaalisti?
Itse kävin viime viikolla luovuttamassa verta. Olivat lisänneet toimia viruksen leviämisen estämiseksi. Verenluovutukseen tuli varata aika ja ihmisten määrä oli rajattu niin ettei samassa tilassa ollut montaa ihmista yhtä aikaa.
Jos ette ole sairaita ja millään kykenette niin käykää luovuttamassa verta. Sitä tarvitaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen O rh neg.
Sun veri sopii hätäverenä kaikille, joten kannattaa luovuttaa. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin viime viikolla luovuttamassa verta. Olivat lisänneet toimia viruksen leviämisen estämiseksi. Verenluovutukseen tuli varata aika ja ihmisten määrä oli rajattu niin ettei samassa tilassa ollut montaa ihmista yhtä aikaa.
Jos ette ole sairaita ja millään kykenette niin käykää luovuttamassa verta. Sitä tarvitaan joka päivä.
Veriryhmän saa tietää kun käy luovuttamassa, ja ihan totta tuo verenluovuttamisen tärkeys. Nyt jo on pulaa suojavarusteista, myöhemmin ehkä myös tehohoitopaikoista, jos siihen päälle vielä tulee pula verestä niin tilanne on kyllä aika traaginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen O rh neg.
Sun veri sopii hätäverenä kaikille, joten kannattaa luovuttaa. <3
Kannttaa odottaa parasta tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
lisäksi selvitettiin koulussa biologian tunnilla
Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa bilsan tunnilla olette korkeintaan voineet selvittää, että mikä veriryhmäsi voisi olla, jos vanhempasi ovat sitä ja tätä veriryhmää. Sitä tarkkaa veriryhmää ette ole kyllä voineet saada selville. Esim. minun vanhempani ovat veriryhmää B+ ja O+, sisarukseni ovat B+ ja minä O+. Kaverini vanhemmat ovat myös B+ ja O+, kaikki lapset ovat B+.
Kyllä niitä helppoja kittejä on saatavilla, millä saa selvitettyä veriryhmän.
Saisi olla aika hyvä "tarjous" että minä o- lähtisin luovuttamaan. Olo on sen verran heikko ja onhan nuo menkat 20 päivän kierrolla tai lyhyemmälläkin sitä luokkaa ettei minulla varmasti riitä muille jaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin tehtiin vasta-ainetesti veritipasta biologian tunnilla, jolla selvitettiin onko A, B vai O. Sitä ei tietenkään saanut selville oliko RH+ vai Rh-
Tiedän, että veriryhmäni on A, mutta en tiedä onko + vai -.
En kelpaa luovuttajaksi, joten millä muulla tavoin voi selvittää veriryhmän?
Onko tää korona nyt pahin sekä A+ että A - veren omaaville? Vai onko tuolla rhesus- tekijällä joku merkitys?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, mutta vain ajanvarauksella ja terveenä = oireettomana.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää korona nyt pahin sekä A+ että A - veren omaaville? Vai onko tuolla rhesus- tekijällä joku merkitys?
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmä voidaan selvittää yksityisellä, mutta tällöin se on luonnollisesti maksullista. Verenluovutuksessa tiedon saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. [/quote
Mies vastaamassa? Vastqaavat just noin aina jos on kaksiosainen kysymys, niin ei tiedä että kumpaan vastaa:)
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä tähtien asennosta näe, joten se pitää määrittää jos ei ole aiemmin määritetty. Jos sitä siis johonkin tarvitset. Se määritetään kyllä ennen leikkauksia ja synnytystä.
Miten tuon veriryhmänsä saa selville, jos ei tiedä? Mies ei tiedä, mulla luki neuvolakortissa se, kun odotin lapsia. Muuten en varmaan kans tietäisi.