Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruoan jälkeen väsyttää aina niin paljon?

Vierailija
08.04.2020 |

Mistä se johtuu ja voiko sitä jotenkin lievittää?
Ruoassa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan mulle vain tulee järkyttävä lamaannus ja väsymys lämpimän aterian jälkeen ja voisin nukahtaa pystyyn enkä todellakaan jaksa liikkua ollenkaan.

Energisimmilläni ja suorituskykyni huipulla olen silloin kun vatsa on tyhjä enkä ole syönyt tuntikausiin mitään.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi diabetes noin.

Vierailija
2/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi diabetes noin.

Apua, miten sellainen voi tulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö liian harvoin ja kerralla paljon?

Vierailija
4/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö liian harvoin ja kerralla paljon?

Usein joo ja nyt kun sanoit, niin kuulostaisi kyllä loogiselta että siitä voisi johtua.

Tuollainen ruokarytmi kyllä muutoin sopii minulle, eli ehkä täytyy vain alkaa ajoittamaan ruokailu sellaiseen aikaan jolloin voin lepäillä rauhassa.:)

-ap

Vierailija
5/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattipitoinen ruoka väsyttää. Ensi kerralla vaihda peruna, riisi ja pasta vihanneksiin ja juureksiin. Illalla taas kannattaa syödä se hiilariateria: Saa hyvin unenpäästä kiinni.

Vierailija
6/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Pitkillä ateriaväleillä olen energinen eikä väsytä yhtään. Vähänkin tukevamman ruoan jälkeen iskee armoton väsymys.

Vierailija
7/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahmimisesta johtuu ja onko reilusti ylipainoa ?

Vierailija
8/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ylipainoa, enkä ahmi.

Vierailija
9/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene ruoan jälkeen makuulle vaan lähde kävelylle, vaikka miten väsyttäisi.

Vierailija
10/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipainoa myös? Jos on, niin kuulostaa aineenvaihdunnan häiriöltä. Eli syöt liikaa hiilareita (karkkia, limsaa, vehnää, pastaa, perunaa, sokeria jne.) ja kroppasi sietokyky alkaa heiketä. Verensokeri heittämällä ylös, insuliinia, sitten taas verensokeri tulee romahtaen alas. Hirveä väsymys. Jos on ylipainoa, keho on koko ajan tulehdustilassa, mikä myös väsyttää.

Ellet halua 2-tyypin diabetesta, laihduttaminen ja vähemmät hiilarit ovat ratkaisu.

Vierailija
11/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunan ja muiden hiilihydraattien tilalle salaattia auttoi minulla.

Vierailija
12/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varsinkin maito- ja lihatuotteissa on runsaasti tryptofaania, joka on serotoniinin ja melatoniinin esiaste ja aiheuttaa väsymystä.

Vierailija
13/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattipitoinen ruoka väsyttää. Ensi kerralla vaihda peruna, riisi ja pasta vihanneksiin ja juureksiin. Illalla taas kannattaa syödä se hiilariateria: Saa hyvin unenpäästä kiinni.

Luulen, että mulla johtuu tuosta et syö harvoin ja kerralla sitten liikaa.

Söin noin tunti sitten lämpimän aterian (punajuurta, parsakaalta, selleriä, bataattia ja linssejä) ja smoothien (banaani, appelsiini, mango, jogurtti, tyrnimarja), ja vieläkin vähän väsyttää.

Edellisen kerran söin eilen illalla siemenleivän, juustoa ja avokadon.

Nämä on tyypillisiä päivittäisiä ruokiani.

-ap

Vierailija
14/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliiniresistenssi. Liikaa hiilareita. Sinuna en alkaisi syödä useammin. Esimerkiksi pätkäpaaston ja muunkin paastoamisen on todettu auttavan esidiabetekseen. Googlaa paaston terveysvaikutukset! Aihetta tutkitaan nykyään paljon.

Syöminen nostaa aina insuliinia. Kun syö koko ajan, saa jatkuvasti insuliinia. Tämä johtaa insuliiniresistenssiin, joka on diabeteksen esiaste. Erityisesti hiilarit lisäävät insuliinin eritystä.

Jätä pois peruna, leipä, riisi ja pasta ja korvaa ne vihanneksilla. Syö mieluummin marjoja kuin hedelmiä.

Vierailija
15/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ylipainoa, olen hoikka ja hyväkuntoinen.

-ap

Vierailija
16/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkoi diabetes noin. Hiilihydraatit erityisesti nostaa verensokeria ja korkea verensokeri väsyttää. Oireet vaihtelee, mutta muita oireita itselläni oli jatkuva jano ja vessassa käynti (yölläkin pari kertaa joutui heräämään vessaan), jalkojen puutuminen, muutokset näössä, kipu rinnassa ruokailun jälkeen ja laihtuminen. Väsymys oli ensimmäinen minkä huomasin ja tilanne eskaloitui kahdessa kuukaudessa sairaalareissuksi.

Vierailija
17/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetestä minäkin veikkaan. Mene käymään sokerirasituksessa terveyskeskuksessa.

Vierailija
18/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin noin tunti sitten lämpimän aterian (punajuurta, parsakaalta, selleriä, bataattia ja linssejä) ja smoothien (banaani, appelsiini, mango, jogurtti, tyrnimarja), ja vieläkin vähän väsyttää.

-ap

Kuinka paljon noita makeita hedelmiä menee? Kokeile jättää ne pois. Laita smoothieen vihanneksia ja marjoja.

Vierailija
19/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät ateriavälit aiheuttaa tuota. Olet energinen ennen ruokailua, koska keho ottaa energian varastoistaan. Ruuan jälkeen se energia kohdistuu ruuansulatukseen, joten väsyt. Levon jälkeen energiaa riittää taas molempiin. (jos vatsa on tyhjä niin sen ylläpitoon kuluu hyvin vähän energiaa, joten sitä riittää muihin kehon toimintoihin).

Toisin sanoen joko otat ruuan jälkeen torkut tai tunti-puoli ennen isompaa ateriaa syöt jotain pientä.

Vierailija
20/39 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuo sinun lämminruokasi kuulostaa ihanalta. Miten se oli tehty, onko se jokin pataruoka?

Ja jos normaalisti syöt noin kasvisvoittoisesti ja terveellisesti, tuskin kannattaa diabeteksestä olla huolissaan. Mutta lääkärillähän se selviää. Oletko huomannut lisääntynyttä janoa/pissahätää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi