Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän mielestänne somessa julkaista (oman) lapsen kuvia?

Vierailija
08.04.2020 |

Ja tarkoitan ihan asiallisia kuvia, ei mitään sellaisia, joissa lapsi on alasti tai jotka voivat tulevaisuudessa olla lapselle jotenkin noloja tai aiheuttaa haittaa. Tarkoitan myös sellaista tilannetta, jossa lapsi on liian pieni antamaan suostumustaan tai ymmärtämään, mitä se tarkoittaa.

Sain esikoiseni tänä vuonna, ja olen julkaissut muutaman kuvan hänestä yksityisessä instagram-tilissäni. Kaikki nämä kuvat ovat olleet asiallisia, pojalla on jokaisessa kuvassa kaikki vaatteet päällä (niin ettei edes vaippaa näy), kasvot eivät ole sotkuiset eikä kuvissa esiinny mitään, josta voisi aiheutua hänelle haittaa tai häpeää tulevaisuudessa. Mielestäni on ihan ok, jos tällaisia kuvia julkaisee, mutta yksi kaverini tuli valittamaan asiasta minulle, ettei kuulemma saisi julkaista minkäänlaisia kuvia lapsista.

Mitä te ajattelette tästä?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi suljetulle tilille hyvän maun mukaisia kuvia laittaa harvakseltaan. Sama asia kuin olisi vaikka lasten urheilukisoissa lehtijutun yhteydessä kuvattu mitalistit.

Mutta loputon jatkuva lasten arjen, leikkien, syömisen, harrastusten, kotona hengailun, lepäämisen, askartelun, kotitöiden, lukemisten, kuvien myötä asuinpaikankin.... Ihan kaiken jakaminen on törkeä yksityisyyden loukkaus. Identiteettivarkaus on todella helppoa puhumattakaan siitä, että lasten yksityisyys on ikuisesti mennyt. Tästä hyvä esimerkki on esim. Voileipä-Iina. Lasten harvinaiset nimet kun iskee Googleen niin järjetön määrä kuvia ja tietoa on tarjolla kenelle tahansa halukkaalle ja joka päivä äiti tuuttaa uutta materiaalia heistä instaan ja blogiin. Edes kotona eivät saa rauhassa olla kun leikit ja sohvalla rentoutumisetkin dokumentoidaan kaikelle kansalle. Vrt. Sara Parikka, joka myös kuvaa lapsiaan ja arkea, mutta ei koskaan ole näyttänyt lasten kasvoja ja muutenkin lapset on hyvin pintapuolisesti mukana. Heille tuskin on mitään haittaa asiasta tulevaisuudessa.

Vierailija
22/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ok julkaista vaikkapa kuva vauvasta, kun tämä syntyy. Se on kuitenkin niin iso juttu.

Mutta en kyllä muuten oikein hyväksy vauvan tai lapsen tunnistettavien kuvien julkaisemista, edes suljetuilla tileillä, vaikka olisi kuinka hyvällä maulla otettu kuva. Teininä voi julkaista, jos teini antaa luvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omalla suljetulla tilillään julkaisee asiallisia kuvia, niin täysin ok. Jos lapsi on sen ikäinen, ettei enää halua kuviaan nettiin, niin sitä on toteltava. Meillä ainakin eskarilainen jo sanoo että ei halua kuvaansa minnekkään, mutta taas voi sanoa että otappa musta kuva kun teen näin ja laita se sinne nettiin. Minulla on suljettu insta ja hyväksyn sinne vain ystävät. Facebookkiin en laita kasvokuvia, muuta kuin lapsista vauvakuvan kun ovat syntyneet. Facebookkiin en tosin nykyään enää laita juuri mitään, niin en kyllä lapsistakaan sinne laittaisi.

Vierailija
24/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni kaikilta, joista julkaiset kuvia, pitäisi saada suostumus niiden julkaisuun, koska kuvat voivat levitä ihan mihin tahansa.

Tiesithän, että julkaisemalla kuvia somessa, annat myös kuvien käyttöoikeuden somen omistajalle. Eli käytännössä Facebookille.

Lapsellasi on oikeus valita. Sinä et voi hänen puolestaan päättää, minkä hän kokee nolona ja minkä ei. Osa ei halua ei-nolojenkaan kuvien jakoa netissä. Vaikka kuva olisi ns. hyvä tai normaali, eivät kaikki halua jakaa. Lapsesi ei ole sinun jatkeesi, vaan ihan oma itsensä. Sinä et omista häntä. Lapsi ei ole lemmikki vaan ihminen, josta kasvaa joskus aikuinen. Anna hänelle oikeus päättää itse.

Tuon mukaan, ei sitten mainoksissa, elokuvissa, lehdissäkään jne saisi olla lapsia mukana.

Kyllä noitakin voitaisiin minimoida ja osa kieltää. Aika harvoin on välttämätöntä, että lasten kuvia on julkisena. Toisaalta yleensä näissä kukaan ei tiedä kenestä on kysymys, joten yksityisyydensuoja toteutuu melkein paremmin kuin siinä, että vanhemmat postaavat omalla nimellään kuvia lapsesta.

Kasvontunnistus voi kehittyä lähitulevaisuudessa niin tarkasti, ettei mitään anonymiteettiä ole. Olisin mielummin ylivarovainen kuin välinpitämätön.

Vierailija
25/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä vauvakuvilla ei ole mitään väliä, mutta kun lapsia tajuaa jo elämästä enemmän niin siinä vaiheessa stoppi.

Vierailija
26/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai "saa", mutta itse en julkaise. Lapsi on liian pieni antamaan lupaa siihen, että kuvia levitetään koko maailmalle. Kummeille ja mummeille saa kuvia lähetettyä ilmankin, että niistä täytyisi tehdä julkisia.

Miksi haluat julkaista lastesi kuvat koko maailmalle? En edelleenkään sano, etteikö niin saisi tehdä tai että siitä pitäisi kokea huonoa omatuntoa. Ainoastaan kehotan sinua miettimään, mikä on oikea tarkoitusperäsi ja voisiko sen saavuttaa muullakin tavoin. Jos somessa julkaisu on ainut tapa, niin sitten se on ainut tapa.

Vierailija
27/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ollenkaan. Lapselta ei ole suostumusta, voi isompana olla tosi ärsyyntynyt, ja jotkut hullut voivat levitellä vaikka mille sivustoille.

Vierailija
28/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Nykyään on jo lapsia, joiden koko lapsuus on internetissä ja sitä pidetään hyvin ongelmallisena. Amerikassa on jopa alettu haastamaan vanhempiaan oikeuteen lapsuuskuvien levittämisestä.

Lapsen yksityisyys kuuluu lapselle.

Vierailija
29/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän sen lapsen 'omistat', kun se on vielä alaikäinen. Ei ole laissa kielletty, joten teet kuten huvittaa, ja kannat myöhemmin vastuusi päätöksistäsi.

Vierailija
30/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en julkaise muuta kuin sellaisia kuvia, joissa kasvot eivät näy. Lapset nyt 2v ja 6kk. Mummoille olen antanut saman ohjeen ja oma äitini otti asian TODELLA raskaasti (kuulemma kaikki muutkin julkaisee kasvokuvia yhyhyy epäreilua).

Vierailija
31/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni kaikilta, joista julkaiset kuvia, pitäisi saada suostumus niiden julkaisuun, koska kuvat voivat levitä ihan mihin tahansa.

Tiesithän, että julkaisemalla kuvia somessa, annat myös kuvien käyttöoikeuden somen omistajalle. Eli käytännössä Facebookille.

Lapsellasi on oikeus valita. Sinä et voi hänen puolestaan päättää, minkä hän kokee nolona ja minkä ei. Osa ei halua ei-nolojenkaan kuvien jakoa netissä. Vaikka kuva olisi ns. hyvä tai normaali, eivät kaikki halua jakaa. Lapsesi ei ole sinun jatkeesi, vaan ihan oma itsensä. Sinä et omista häntä. Lapsi ei ole lemmikki vaan ihminen, josta kasvaa joskus aikuinen. Anna hänelle oikeus päättää itse.

Tämä, aina on mahdollista että facebook myy  kuvan mainostajille (tai no sehän niiden bisnestä on) ja törmää siihen vaikka s e k s i sivujen mainoksessa.

Vierailija
32/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en julkaise lapsistani tunnistettavia kasvokuvia. Muutenkin en julkaise heistä juuri mitään, ne harvat kuvat, ovat tyyliin lapset pyöräilemässä/tekevät lumiukkoa, kuvissa lapset selin kameraan. 

Itse koen, että meillä jokaisella on oikeus yksityisyyteen. En julkaise tunnistettavia kuvia lapsistani enkä dementoituneesta mummostani, koska kukaan heistä ei osaa vastata kysymykseen "saako kuvan julkaista?". 

Toinen suuri syy on asemani työelämässä. Teen työtä, jossa en halua, että yksikään asiakas (edes ne mukavat) saavat jotain kautta tietoonsa, missä asun tai miltä lapseni näyttävät. Muutama asiallinen treffipyyntö on tullut somen kautta, se pelästytti ja laittoi miettimään, mitä kaikkea somessa kannattaa jakaa. 

Vierailija
33/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asialliset kuvat on ihan ok, kunhan niitä ei jatkuvalla syötöllä julkaise. On ihan mukava katsella kavereiden kuvia vaikka koko perheestä silloin tällöin, mutta korkeintaan pari kuvaa vuodessa, 

Vierailija
34/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysyä itseltään miksi julkaisee? On aivan eri asia julkaista suljetulla sometilillä, jolla on rajattu katsojakunta, perhekuvia joissa on lapsiakin ja lapsi kuvassa omana itsenään. Kuin julkaista avoimella sometilillä, jolla yrittää tahkota rahaa, antaa tietynlaista siloiteltua kuvaa elämästään. Lapsi on tällöin rekvisiittaa, esimerkiksi vaatemallina, luomassa tiettyä mielikuvaa sille somevaikuttajan tilille. Jälkimmäinen tökkii pahasti minun arvomaailmassani, mutta jokainen tavallaan. Jos siis lapsi tunnistettavissa.

Vierailija
35/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä, aina on mahdollista että facebook myy  kuvan mainostajille (tai no sehän niiden bisnestä on) ja törmää siihen vaikka s e k s i sivujen mainoksessa.

Kannattaa myös muistaa että facebook mm kaivaa EXIF tiedot kuvasta automaattisesti. Alla vielä mitä tarkoittaa jos ei tietoa.

Exif-tietoihin voidaan tallentaa

- Aikaleimat, milloin kuva on otettu ja milloin sitä on muokattu.

- Paikkatieto, missä kuva on otettu. Useimmat älypuhelimet sisältävät GPS-paikantimen, jonka avulla sijainti voidaan kirjata puhelimella otettuihin valokuviin automaattisesti. Myös moniin järjestelmäkameroihin on saatavilla GPS-tuki joko sisäänrakennettuna tai lisälaitteen avulla. Tieto voidaan tallentaa kuvaan myös jälkikäteen esimerkiksi tietokoneen ja käsi-GPS-paikantimen avulla.

- Kameran tiedot ja kuvaan liittyvät tiedot, esimerkiksi kameran valmistaja ja malli, kameran asento, aukon koko, valotusaika, polttoväli, valotusmittaustila ja herkkyys.

- Esikatselukuva näytettäväksi kameran etsimessä

- Kuvan selitys ja tekijänoikeustiedot

Vierailija
36/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n tilanne on ihan ok, sillä olettaisin että jos hänellä on yksityinen tili niin sitä seuraavat vain kaverit ja sukulaiset.

Sitä taas en ymmärrä, jos esim. julkiselle Facebook-sivulle postataan tunnistettavia kuvia omasta lapsesta.

Minulla on netissä tasan yksi kuva lapsestani, jonka on otettu sairaalassa hänen syntymänsä jälkeen. Lapsi ei ole alasti eivätkä kasvot näy kameralle. Kyseessä on lokakuussa syntynyt esikoiseni, joten ajattelin tällä tavalla ilmoittaa asiasta kavereille (asetukset niin, että vain sukulaiset ja kaverit voivat nähdä kuvan).

Vierailija
37/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapsi antaa siihen luvan niin, että ymmärtää mihin antaa luvan, niin saa.

Vierailija
38/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun lapsi antaa siihen luvan niin, että ymmärtää mihin antaa luvan, niin saa.

Millä määrität sen, että ymmärtää, kun moni aikuinenkaan ei ymmärrä.

Vierailija
39/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa missään eikä minkäänlaisia kuvia minkään ikäisistä lapsista. Heilläkin on yksityisyydensuoja, vanhemmat ei omista lapsiaan.

https://www.is.fi/perhe/art-2000000982573.html

Vierailija
40/43 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä monen kanssa siitä, että ei pitäisi julkaista. Vaikka jälkikasvun mielestä siinä ei olisikaan aikuisena mitään hävettävää, niin kuvat voivat silti päätyä netin kautta ihan minne vaan.

Vielä ajattelemattomanpaa on julkaista lapselle oma instagramtili, jossa on pelkästään häneen liittyviä kuvia. En käsitä.