Saako teidän mielestänne somessa julkaista (oman) lapsen kuvia?
Ja tarkoitan ihan asiallisia kuvia, ei mitään sellaisia, joissa lapsi on alasti tai jotka voivat tulevaisuudessa olla lapselle jotenkin noloja tai aiheuttaa haittaa. Tarkoitan myös sellaista tilannetta, jossa lapsi on liian pieni antamaan suostumustaan tai ymmärtämään, mitä se tarkoittaa.
Sain esikoiseni tänä vuonna, ja olen julkaissut muutaman kuvan hänestä yksityisessä instagram-tilissäni. Kaikki nämä kuvat ovat olleet asiallisia, pojalla on jokaisessa kuvassa kaikki vaatteet päällä (niin ettei edes vaippaa näy), kasvot eivät ole sotkuiset eikä kuvissa esiinny mitään, josta voisi aiheutua hänelle haittaa tai häpeää tulevaisuudessa. Mielestäni on ihan ok, jos tällaisia kuvia julkaisee, mutta yksi kaverini tuli valittamaan asiasta minulle, ettei kuulemma saisi julkaista minkäänlaisia kuvia lapsista.
Mitä te ajattelette tästä?
Kommentit (43)
Saa jos ovat asiallisia.
Kaverisi valittaa turhasta.
Ei saa, on mielipiteeni. Ei vaikka olisivat kuinka söpöjä jne.
En laittaisi ainakaan kovin nuoren lapsen kuvia, siis omien lasteni. Muiden lasten kuvaan tarvitaan varmaan lupa ellei ole ns yleiskuva
Vierailija kirjoitti:
1-2 vauvakuvaa olemme julkaisseet jokaisesta lapsestamme, yleensä syntymän ja ristiäisten somepäivityksissä.
Nyt vanhin 9 v ja todella tarkka yksityisyydestään. Olen iloinen etten jakanut aikanaan mitään vauvankakkajuttuja.
Joo, itsellenikään ei tulisi mieleen julkaista jotain vessa-aiheisiin liittyvää tms. Kaikki somessa olevat kuvat pojastani ovat asiallisia ja kauniita kuvia, eikä postaile niitä jatkuvasti.
ap
En kauheasti ymmärrä, miksi ei saisi, jos kuvat eivät ole noloja. Olen 18v (syntynyt v. 2002) eli minusta löytyy todella paljon lapsuuskuvia mm. äitini facebookista. Eivät ole vaikuttaneet elämääni muulla tavalla kuin siten, että niitä on välillä kiva katsella.
Ja nämä kuvat eivät nolottaneet edes silloin, kun olin joku 9-14v, eli ne ajat jolloin kaikki on noloa.
Minusta ei ole ongelma julkaista asiallisia vauvakuvia, kun eihän niistä jälkeenpäin edes tunnista ketään. Siinä vaiheessa kun lapsi osaa itse antaa suostumuksensa kuvien julkaisuun, niin tuolloin pitäisi jo kysyä lupaa.
Mun mielestäni kaikilta, joista julkaiset kuvia, pitäisi saada suostumus niiden julkaisuun, koska kuvat voivat levitä ihan mihin tahansa.
Tiesithän, että julkaisemalla kuvia somessa, annat myös kuvien käyttöoikeuden somen omistajalle. Eli käytännössä Facebookille.
Lapsellasi on oikeus valita. Sinä et voi hänen puolestaan päättää, minkä hän kokee nolona ja minkä ei. Osa ei halua ei-nolojenkaan kuvien jakoa netissä. Vaikka kuva olisi ns. hyvä tai normaali, eivät kaikki halua jakaa. Lapsesi ei ole sinun jatkeesi, vaan ihan oma itsensä. Sinä et omista häntä. Lapsi ei ole lemmikki vaan ihminen, josta kasvaa joskus aikuinen. Anna hänelle oikeus päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni kaikilta, joista julkaiset kuvia, pitäisi saada suostumus niiden julkaisuun, koska kuvat voivat levitä ihan mihin tahansa.
Tiesithän, että julkaisemalla kuvia somessa, annat myös kuvien käyttöoikeuden somen omistajalle. Eli käytännössä Facebookille.
Lapsellasi on oikeus valita. Sinä et voi hänen puolestaan päättää, minkä hän kokee nolona ja minkä ei. Osa ei halua ei-nolojenkaan kuvien jakoa netissä. Vaikka kuva olisi ns. hyvä tai normaali, eivät kaikki halua jakaa. Lapsesi ei ole sinun jatkeesi, vaan ihan oma itsensä. Sinä et omista häntä. Lapsi ei ole lemmikki vaan ihminen, josta kasvaa joskus aikuinen. Anna hänelle oikeus päättää itse.
Olen muuten samaa mieltä, mutta mielestäni vauvakuvat tai sellaiset kuvat, joista ei näy kasvoja, ovat poikkeus. Niistä kun ei pysty edes tunnistamaan jälkeenpäin.
Vauvasta tai pikkulapsesta ehkä voi mielestäni julkaista kasvokuvia. Ei tietenkään mitään alastomuutta sisältävää tms, mistä joku pervo voisi saada mitään irti. Kun lapsi on koululainen, hän alkaa olla jo siinä iässä, että vanhempien kautta ja valikoimana maailmalle esiin tuominen on vähintäänkin noloa sillä hetkellä tai muutama vuosi jälkeenpäin ja saattaa loukata lasta, sekä saattaa jossain tapauksissa olla myös lapselle tulevaisuudessa vahingollista erilaisen stalkkauksen yms. muodossa ja tunnistettavien kuvien julkaiseminen mahdollisesti olla jopa vaarallista.
Luvan kanssa ja harkinnalla kyllä ainakin isommalta lapselta.
Ei ole oikein julkaista lapsen kuvia, vaikka olisi kuinka siistejä tms kuvia.
Vähän asian vierestä, mutta minua kummastuttaa työkavereiden tapa lisätä FB kuvia jotka on otettu vaikkapa työpaikan kehittämispäivillä.
Minä en halua kuviani julkiseen levitykseen, itse en ole kirjoilla missään somen sivustoilla.
Nykyisin kieltäydyn kohteliaasti yhteiskuvista työpaikalla. Monet pitävät menettelyäni outona.
Vierailija kirjoitti:
Vauvasta tai pikkulapsesta ehkä voi mielestäni julkaista kasvokuvia. Ei tietenkään mitään alastomuutta sisältävää tms, mistä joku pervo voisi saada mitään irti. Kun lapsi on koululainen, hän alkaa olla jo siinä iässä, että vanhempien kautta ja valikoimana maailmalle esiin tuominen on vähintäänkin noloa sillä hetkellä tai muutama vuosi jälkeenpäin ja saattaa loukata lasta, sekä saattaa jossain tapauksissa olla myös lapselle tulevaisuudessa vahingollista erilaisen stalkkauksen yms. muodossa ja tunnistettavien kuvien julkaiseminen mahdollisesti olla jopa vaarallista.
Tuollaisena "pervona" voin sanoa että kasvokuvat riittävät kun ihastuu. Älä julkaise mitään kuvia jos halut olla varma ettei käytetä "väärin".
Kyllä minusta hyvän maun rajoissa voi julkaista. Tiedän, että lapsellakin on oikeus yksityisyydensuojaan, mutta AP:n poika on vauva! Kukaan luokkakaveri tai tuleva työnantaja ei tule tunnistamaan häntä vauvakuvista, jos nyt Instagram on edes olemassa enää silloin.
Lisäksi tuossa jonkin linkittämässä artikkelissa sanotaan, että: "tilanteen arviointiin vaikuttaa myös se, kuinka laajalle joukolle kuva sosiaalisessa mediassa leviää. Jos kuva jaetaan pienelle ryhmälle perheenjäsenten kesken, asia on eri kuin kuvan postaaminen sadoille kaverille tai julkisella Facebook-seinällä". AP kertoo tilinsä olevan yksityinen, eli ei tuonkaan pitäisi olla ongelma.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että kun lapsi oppii ymmärtämään enemmän somesta, niin pitäisi jo kysyä lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisena "pervona" voin sanoa että kasvokuvat riittävät kun ihastuu. Älä julkaise mitään kuvia jos halut olla varma ettei käytetä "väärin".
Olen julkaissut omia vauvakuviani netissä, eikä se vaikuta minun elämääni mitenkään, jos joku pervo niille r*nkkaa. En ole tietoinen asiasta, eli siten se ei voi häiritä minua.
Omia lapsia ei ole, joten aloitukseen en ota kantaa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuon mukaan, ei sitten mainoksissa, elokuvissa, lehdissäkään jne saisi olla lapsia mukana.
Mun mielestä on outoa, että erotellaan oma ja toisen lapsi. Lapsi kun lapsi, kukaan ei omista ketään, joten ei kenelläkään pitäisi olla oikeutta laittaa kenestäkään lapsesta kuvia nettiin.
Loppupeleissä vastuu on lapsen huoltajalla, tämä siis lain mukaan.
Moraalisesti ajattelen niin, että jos lasta ei voida myöhemmin tunnistaa kuvasta eikä sen kanssa jaeta minkäänlaisia henkilökohtaisia tietoja (esim. lapsen päiväkoti tai koko nimi), niin kuvan julkaisu on ok.
Saa omiensa, luvan kanssa. Lapsien, jotka ovat liian pieniä (alle 3) tai ymmärtämättömiä netin suhteen (alle 12) lupaa myöntämään, kuvat pitäisi jättää julkaisematta. Tämä on minun mielipiteeni ja linjani.
1-2 vauvakuvaa olemme julkaisseet jokaisesta lapsestamme, yleensä syntymän ja ristiäisten somepäivityksissä.
Nyt vanhin 9 v ja todella tarkka yksityisyydestään. Olen iloinen etten jakanut aikanaan mitään vauvankakkajuttuja.