Haastava matematiikan pulma
Hyllyssä olevista kirjoista 40% on nuorten kirjoja. Nuortenkirjoista 70% on fantasiakirjoja. Muita kuin nuorttenkirjoja on 120. Kuinka monta fantasiakirjaa on hyllyssä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 ja en edelleenkään tajua näitä. Koskaan en ole ala-asteen jälkeen tarvinnut.
Aikuisten oikeasti! Miten voit osata jotain mitä olet viimeksi 20v sitten tehnyt?! Ei nyt kaikki maailman taidot voi ylläpitää. Olen hyvä sitten muissa asioissa.
Kyllä jonkinlainen prosenttilasku on hyvä osata vaikka sen opettelemisesta olisi aikaakin.
Mä hajoan tähän! Olen niin hemzetin kyllästynyt tohon lauseseen että olisi hyvä osata. Maailmassa on triljonia asioita mitä olisi hyvä osata!
Iät ja ajat olen ollut työelämässä enkä koskaan kertaakaan joutunut käyttää prosenttilaskua! Kyllä niitä käyn välillä läpi mutta unohtuvat aika pian.
Mielenkiintoista. Mä törmään prosenttilaskuihin tavallisessa elämässä jatkuvasti.
Jos pitää laskea yhdellä kaavalla, pääsisikö näillä alkuun:
f = fantasiakirjojen määrä
n = nuortenkirjojen määrä
k = kaikkien kirjojen määrä
f = 0,7n
n = 0,4k
k = n + 120
Mulla tyssäsi tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 ja en edelleenkään tajua näitä. Koskaan en ole ala-asteen jälkeen tarvinnut.
Aikuisten oikeasti! Miten voit osata jotain mitä olet viimeksi 20v sitten tehnyt?! Ei nyt kaikki maailman taidot voi ylläpitää. Olen hyvä sitten muissa asioissa.
Kyllä jonkinlainen prosenttilasku on hyvä osata vaikka sen opettelemisesta olisi aikaakin.
Mä hajoan tähän! Olen niin hemzetin kyllästynyt tohon lauseseen että olisi hyvä osata. Maailmassa on triljonia asioita mitä olisi hyvä osata!
Iät ja ajat olen ollut työelämässä enkä koskaan kertaakaan joutunut käyttää prosenttilaskua! Kyllä niitä käyn välillä läpi mutta unohtuvat aika pian.
Mikä työ?
Mulla unohtuu myös helposti matikassa sellaiset asiat, joita en ole kunnolla tajunnut. Kaavat unohtuvat, jos ei tiedä miten ne muodostetaan. Prosenttilaskuja en ole unohtanut, koska muistan aina mitä niillä tarkoitetaan. Esim. 50 % on puolet, joten on helppo ymmärtää, että pitää kertoa luvulla 0,5 tai jakaa luvulla 2. Jos ajattelisin prosenttilaskut pelkkien kaavojen kautta, niin ei varmaan pysyisi kauan mielessä.
Vierailija kirjoitti:
k = kaikkien kirjojen määräf = 0,7n
n = 0,4k
k = n + 120Mulla tyssäsi tuohon.
Ei pääse koska kaikkia tekijöitä ei tunneta.
Vierailija kirjoitti:
k = kaikkien kirjojen määräf = 0,7n
n = 0,4k
k = n + 120Mulla tyssäsi tuohon.
2 alinta lausetta, 2 tuntematonta muuttujaa:
n = 0,4k sijoitetaan alimpaan, saadaan:
k = 0,4k +120
järjestellään hieman uudelleen eli summataan - 0,4k molemmille puolille:
k - 0,4k = 120 josta saadaan 0,6k = 120, tästä saadaan k:lle arvoksi 120/0,6 = 200
tämä sijoitetaan kakkosyhtälöön n = 0,4 * 200 = 80
ja tämä sijoitetaan ykkösyhtälöön f = 0,7*80 = 56
eli vastaus on 56
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet. Muuten kuin omasta mielestäsi ja kuten huomaat et ole kovin fiksu joten minkälainen merkitys mielipiteelläsi on.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirjoista 40 % on nuortenkirjoja, loput 120 kirjaa ovat (100 - 40) % = 60 % kaikista kirjoista.
Nuortenkirjoja on siis 120 / 60 * 40 = 80.
Koska nuortenkirjoista fantasiakirjoja on 70 %, fantasiakirjoja on 0,7 * 80 = 56.
Tässä on elegantein vastaus. Itse kiersin 10 prosentin kautta, vaikka yksinkertaisempaa olisi toki ollut laskea 1 prosentti ja siitä 40 prosentti. Näin juuri.
Terveisin vastaaja vitonen
Mites te jotka kommentoitte, että ikinä ette ole töissä prosenttilaskua tarvinneet. Oletteko te niitä, jotka ette myöskään ymmärrä palkkakuitistanne hölkäsen pöläystä? Tai verotuksesta? Asuntolainoista? Sijoittamisesta? Alennusmyynneistä?
Miten te tarkistatte että palkasta on pidätetty verot oikein? Että ylityöt on maksettu oikein? Että palkkaan on tullut uuden TES-sopimuksen mukainen korotus?
Koska kirjoista 40 % on nuortenkirjoja, loput 120 kirjaa ovat (100 - 40) % = 60 % kaikista kirjoista.
Nuortenkirjoja on siis 120 / 60 * 40 = 80.
Koska nuortenkirjoista fantasiakirjoja on 70 %, fantasiakirjoja on 0,7 * 80 = 56.