Etäkoulun älyttömyydet
Olen lasten kanssa kotona ja yritetään pysyä järjissään tämän koulun kanssa. Lukuaineet sujuu mutta nämä muut puuhat vie järjen.
Tänään pitäisi yhden kanssa leipoa pellillinen mokkapaloja, pienimmän kanssa rakentaa linnunpönttö ja keskimmäisellä olisi oman vaatekaapin siivous, lajittelu ja uusiokäytön keksiminen yhdestä vaatteesta ja polkupyörän huolto.
Mistä tuon ajan oikein ottaa?! Yksikään ei noista tehtävistä suoriudu ilman apua, kaikki pitäisi tehdä yhtäaikaa. Mistä tähän hätään löydän linnunpönttötarpeet, on ne jossain mutta menee aikansa jo etsiessä, samoin kuin tuo pyörän huolto.
Opet, nuo tehtävät vaikuttaa varmaan ihan kivalle paperilla mutta luoja nämä työllistää meidät vanhemmat ihan kohtuuttomasti!
Kaikki lapset on täällä alle 10 vuotiaita, osa tehtävistä on täysin vanhempien kanssa tehtäviä.
Kommentit (1075)
Ihmettelen näiden "kiireisien" opejen kommentteja siitä, että meidän pitää vastata tehtävien suunnittelun lisäksi sähköposteihin yms.
Eivätkö nämä opet tajua, että kaikkien muidenkin työntekijöiden tulee perustehtävien lisäksi vastailla s-posteihin. Ja tehdä muuta sälää perustehtävien lisäksi.
Jos puoletkaan aloituksesta on totta (mitä vahvasti epäilen), niin olen kyllä tosi tyytyväinen meidän lasten kouluihin ja opettajiin. Niillä on järki päässä. Ei työssäkäyviltä vanhemmilta vaadita leikkimistä ja leipomista työpäivän aikana.
En myöskään tykkäisi lähettää kuvia vaatekaapeista kun en tykkää siitäkään, että meille tulevat vieraat menisivät kurkistelemaan kaappeihimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä ei ole taas provo niin niitä tehtäviä voi soveltaa. Esim. "linnunpönttö" kotoa löytyvistä materiaaleista. Kuten vessapaperihylsy, johon katto, pohja sekä reikä. Mokkapalojen tekeminen on taas jos kotitalous, eli yläastejuttuja, ja tuon ikäinen jo osaa itsekkin kokata. Vaatekaapin läpikäyntiin taas ei tarvita sinua, koska lapsi voi itse katsoa mistä pitää ja mistä ei. Ainoa, mihin sinua tarvitaan on tuo pyörän huolto. Huhhuh kun on rankkaa!
Mokkapalat on 3 luokkalaisen tehtävä. Linnunpöntöstä tuli kaavakuvat, ihan laudasta pitää tehdä. Värin saa kuitenkin valita itse, joka kodista kuulemma löytyy maalipurkin jämiä.
Vaatekaapin siivous toki onnistuu ilman minuakin mutta pyörän huolto ei. Jos nämä tehtävät tekee kunnolla ja oikein, eikä ”huijaa” mitenkään, kyllä nämä työllistää vanhemman täysin.
Ap.
Apua mitä tehtäviä koulussa nykyisin??? Joo, mokkapaloja mekin tehtiin köksän tunnilla, linnunpönttöjä puukäsitöissä, mutta toi pyörän huolto ja vaatekaapin siivous nauratti... :D hyödyllisiä taitoja molemmat, ei siinä mitään! Oon syntynyt 90-luvun alussa ja nähtävästi meininki omista kouluajoista muuttunut.
Vaatekaapin siivouksen ja mokkapalat on tehtäviä jotka mielestäni onnistuu jo alakoululaiselta yksinkin.
Mutta kenen kerrostaloasujan kotoa löytyy maalipurkin jämiä ja lautoja!?! Ja näinä aikoinako oletetaan vanhempuen ryntäävän kaupoille hankkimaan noi??? Kohtuutonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläaste ikäisen lapsen apsen iltapäivän liikunta treeni Wilmaan annetun tehtävän annon mukaan:
20 punnerrusta
20 leuanvetoa
20 vatsaa
5 minuuttia venyttelyäSama toistetaan vielä kerran tai kaksi kertaa mikäli ensimmäisen liikuntatunnin aikana ehtii. Tämän jälkee portaat 5 kertaa yllös ja alas ja vielä 1 tunnin lenkki porraslämmittelyn jälkeen vähintään 5 kilometriä.
Lisätehtävä: kuvaa itsesi parkouraamassa lenkin aikana
Teini tuossa vieressä naureskelin että kyllä nää alakoululaisten näpertelyt linnunpöntöistä ja tulivuorista on pientä yläaste liikuntaan nähden.
Joo onpa todella uskottavaa.
No kuuke, kyllä se koulun ns. liikunta testi pitää tehdä vaikka elettäisiin kuinka poikkeusoloissa 😂
Sama
Yhdelläkään liikuntatunnilla ei tehdä noin paljoa. Ope tuskin olisi niin tyhmä että luulisi kaikilla olevan leuanvetotangon ja portaat. Parkour on varsinkin tottumattomalle sellaista hommaa, että vaatii oikeanlaisen ympäristön ja ohjauksen ellei halua loukata itseään pahasti.
Juuri tammikuussa olin parkourin alkeistunnilla, jonka aluksi ohjaaja sanoi, että ”te kaikki olette parkouranneet, vaikkette sitä tietäisi”.
Mutta uskon kyllä, että se palstamamma, jolta ei löydy kotoa yhtään ylimääräistä riepua tai joka ei voi käyttää sports trackeria ilman sykevyötä, saa neliraajahalvauksen yrittäessään parkourata.
Hyvin sä vedät. 3/5.
No kerropa että mitä on tämä arkielämän parkour jota tehdessä on vielä mahdollista kuvata itseään?
Voihan sitä nuori pyytää vaikka kavereitaan, sisaruksiaan tai vanhempiaan mukaan lsinne lenkille räpsimään niitä kuvia.
Vanhemmalla on työ ja kavereilla ja sisaruksilla omat oppitunnit.
Välituntia tai sisarusten liikuntatunti ei voi sitten aikatauluttaa niin, että ovat samaan aikaa ulkona? Nyt taidat haluta tehdä tästä ongelman.
I-di-oot-ti.
Oppilas seuraa oman koulunsa rytmiä ja tuntijärjestystä. Ei vanhemmat ajoita tunteja tai välitunteja.
No miten se koulu seuraa reaaliaikaisesti, että milloin mitäkin tekee? Meillä ainakin tehdään järkevässä järjestyksessä vaaditut tehtävät. Tehtävien Palautusaika on ainoa mistä säntillisesti pidetään kiinni. Etäyhteystunnit tietysti myös.
Jos ongelma on näin iso niin kannattaa varmaan olla opettajaan yhteydessä, että meillä ei onnistu tehtävän teko kuin klo silloin ja silloin. Mutta tähänkin keksit varmaan ongelman.
P.s. Ei ole tyylikästä nimitellä idiootiksi. Antaa nimittelijänä itsestään vähän oudon kuvan.Idiootti on idiootti. Sen toteaminen ei ole nimittelyä, vaan vain toteamista.
Meillä on lapsilla ihan normaalisti koulua. Oppitunnit on oppituntien paikalla ja iso osa tunneista on etäopetusta. Tehtävät pitää tehdä sen oppitunnin aikana. Hyvä jos ehtii.
Esim kun meidän kuopuksella on liikkaa, esikoisella on tuplatunti hissaa, joka on koko ajan kuvallisessa etäyhteydessä. Keskimmäisellä on kielen tunti, jonka tehtäviä ei edes ehdi tehdä sen tunnin aikana vaan tekee vielä aina sen seuraavan välitunninkin.
Voi luoja😂😂😂 Miten teidän perhe selviytyy noin niin kuin normiarjesta?
Vastailen tässä nyt ensimmäistä kertaa kun tuntuu, että yhden lapsen (12-16v) vanhemmat eivät tajua, että tilanne on täysein eri jos perheessä on vaikka kolme alakoululaista joilla jokaisella on omat lukujärjestyksensä ja joita heidän odotetaan noudattavan (koulu ja opettaja odottavat tätä, yllätys, yllätys).
Minä olen etätöissä ja mieheni vielä toistaiseksi kulkee työpaikalla. Minun työ on sellaista, että en todellakaan pysty "lomailemaan" kotona ja toimimaan vain lasteni avustajana ja askartelutätinä. Minulla on ihan oikeasti töitä ja etäpalavereja koko päivän täydeltä.
Jokaisella lapsella on ihan ihmeellisiä tehtäviä joka päivälle: on kuvista jossa pitää edeoida ja taiteilla iso työ yhdessä päivässä ja tähän lisänä vielä kaikki muut tehtävät. Mikäli näistä haluaa suoriutua kiitettävästi niin niihin menee todella paljon aikaa. Aikaa ei ole sen enempää vuorokaudessa kuin ennen tätä etäkouluakaan ja silloin töitä tehtiin kuvistunneilla, mutta nyt kaikki tehdään siis kotona muiden läksyjen lomassa.
Koulutyön määrä on lisääntynt (tuplaantunut) vaikka siihen käytettävissä oleva aika ei ole lisääntynyt. Mielelläni auttaisin, mutta olen etäTÖISSÄ itsekin.
Tätä on tietysti vaikea ymmärtää jos perheessä yksi mallioppilas ahkeroi omassa huoneessaan ja kaikki tarvittava askartelu/leivonta/nikkarointi -tarvikkeet on perheessä aina käden ulottuvilla ja vanhemmilla sellainen työ, että voivat olla koko ajan palvelijoina tälle yhdelle lapselle.
Kaikilla ei näin ole ja siitä ei pitäisi ketään lasta rangaista!
Olen tuo jonka kommenttiin vastasit. En ole yhden lapsen äiti vaan neljän. Minulla on kolme alakoululaista kotona ja teen töitä myös. Sen vuoksi olemme onnistuneetkin luovimaan ja ratkomaan ongelmat sujuvasti, kun ihan normiarjessakin on aika monta liikkuvaa palasta.
Jos ei joku onnistu ilmoitan siitä opettajalle. Aikataulut joskus paukkuvat ja lapsi pahoittelee myöhäistä palautusta jne. Opettaja on ainakin meillä ymmärtänyt, että ihan normaalistikin tämmöinen isompi kone köhii välillä. Maalaisjärjellä pärjää ja sillä, että ottaa yhteyttä sinne opettajaan sen sijaan että pohtii täällä kovaa kohtaloaan.
Se, että teillä ollaan oltu luovia ja lapset suostuvat siihen, että eivät tee kuten tehtävänanto "vaatii" ei tarkoita sitä, että kaikilla on sama tilanne.
Tämä ei edelleenkään ole kotikoulu vaan lapset ovat etäopetuksessa ja siinä on vissi ero. Toki meilläkin voidaan ottaa vaikka palkatonta vapaata ja ruveta hoitamaan tätä koulua ihan täyspäiväisesti, siitä ei ole siis kysymys, mutta se ei siltikään oikeuta kouluja toimimaan niin, että esim. jonkun yksinhuoltajan lapset jotka ovat keskenään koko päivän kotona lähtevät rautakauppaan ostamaan lautoja, rautalankaa yms. härpäkettä jota joidenkin koulutehtävät vaativat. Yllätys, yllätys... kaikilla ei ole kerrostalon nurkissa lautaa, maalia, rautalankaa yms.
Ei ole perheiden tehtävä olla yhteydessä kouluihin ja ilmoittaa, että heidän perheensä ei kykene näihin vaan koulun pitää tajuta se sanomattakin, että perheitä on erilaisia. Onko vaikea antaa vaihtoehtoja, eli jokainen joilla on nurkat pullollaan askartelu/leivonta/nikkarointi/kasvien istutus -tarvikkeita ja vapaalla oleva vanhempi auttamassa niin saavat toki näitä tehdä, mutta pitää olla toisenlaisille perheillekin jo heti mielekäs tapa suorittaa tehtävät ilman, että heidän pitää jotenkin erikseen ottaa yhteyttä kouluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin ketjua sieltä täältä ja pakko kysyä teiltä kenellä on kouluikäisiä lapsia, eikö teitä häiritse jos tosiaan pitää ottaa tehtäviin liittyen omasta kodista kuvia ja lähettää opettajalle? Ainakin joissain viesteissä ilmeni että siivotusta vaatekaapista ja kiertoon laitettavista vaatteista tulisi ottaa kuva 'todisteeksi'. Tottakai ymmärrän että elämme poikkeuksellisia aikoja kaikinpuolin ja pakko kai nuo koulutehtävät on jollain tavalla todistettava tehdyksi, mutta itseä häiritsisi esitellä omaa kotia tai kaappien sisältöä lapsen opettajalle. Omat lapset vielä alle kouluikäisiä niin ei käytännön kokemusta, mutta jos omaa kouluaikaani muistelen, niin en olisi halunnut opettajani näkevän liikaa 'siviilielämäni' puolelle.
Niin meinaatko, että opettaja käyttäisi kymmeniä vaatekaappikuvia joita saa jotenkin väärin? Vai mikä tässä on ongelma? Avaatko vähän?
Lähinnä se että opelle ei kuulu pätkääkään mitä oppilaan vaatekaapissa on (paljon/vähän, pinkkiä/mustaa, millaisessa huoneessa se kaappi on tms.
Kuvan sukkakorista (perinteinen orthexin muovikori) voisin laittaa neutraalia taustaa vasten.
Tykkään oman elämäni yksityisyydestä, lapsestani näyttää kasvavan samanlainen (teippasi mm. läppärin kameran umpeen). Kutsun kotiini harvoja, en koko lapsen koululuokkaa.
Eli ymmärrän ajattelun tämän näkökulman takana.
Etkö osaa ottaa kuvaa vaatekaapista niin, että näkyy vain kaapin sisältö eikä koko huone. Ja opettajahan näkee kyllä ne vaatteet ihan sen lapsen päällä, joten ei liene salaisuus, että lapsesi pukeutuu pinkkiin tai mustaan.
Ope näkee sen mitä kouluun on laitettu päälle. Voihan pojan vaatekaappi olla täynnä prinsessamekkoja ja ne kouluvaatteet kiertää vain päällä-pyykissä-päällä, kulkematta kaapin kautta.. Näin kärjistetysti.
Ja mitä sitten?
No sitä, että oppilailla ja heidän perheillään on asioita ja aiheita, joita he eivät halua koulun kanssa jakaa. Joillakin se on se villakoira lattialla. Mutta se koulu tunkee nyt jokaisen omaan kotiin, kun ennen lapsi meni sinne kouluun.
.
Mulla ainakin on ovella vähän helkutin iso (henkien) kynnys jonka yli en periaatteesta halua ihan jokaista kyselijää päästää.
Lapsen vaatekaapissa asioita joita perhe ei halua jakaa?
No, rehellisesti ei minusta lapsen alusvaatteet ole asia, joka opettajan tarvitsee nähdä. Toki, jos tuollainen tehtävä tulisi, otettaisiin ne pois ja kuva, mutta ymmärrän kyllä että moni kokee tämän turhan yksityisalueelle menevänä.
Miten ne alusvaatteet oikein siellä kaapissa on, että valokuvassa edes erottaa, että ne on alusvaatteita? Jotenkin ripustettuina vai?
No senhän sinä haluaisit tietää ja siksi lapsille tällaisen järjestelytehtävän keksit.
Muksu laittoi aprillipäivänä matikantehtävistä kuvaan jotain ihan puuta heinää. Opelta tuli paluuviestinä peukku ja kehut hyvin tehdystä tehtävästä...eli ei ollut edes katsonut mitä oli tehty. Eli ihan huoletta voi paluttaa vaatekaappitehtävään kuvan naapurin kissasta. Itseasiassa joka kuvatehtävään voi palauttaa sen naapurin kissan.
Yksityisyydestään tarkkana lapsi murehti yökoulua viikkoja etukäteen, hän ei halua että luokan pukeutumispoliisi arvostelee hänen yöpaitansakin. Kaikki eivät vain halua jakaa omasta elämästään jokaista asiaa, ei someen, ei tutuille, ei työkavereille vaan ainoastaan luotettaville ystäville. Ja siihen on oikeus, lapsillakin.
Mutta sen kuvan näkee vain se opettaja? Ja en ole itse opettaja, mutta juuri laitoin pyykkejä lasten kaappeihin ja ei meillä edes erota mikä on paitapino ja mikä housupino., saati että erottaisi alusvaatteet. Väreistä nyt näkee, että on stereotyyppisesti ajateltuna tytön ja pojan kaappi. Tosin poika tykkää paljon punaisesta, että ei oikein siitäkään pysty mitään päättelemään. Ei näe vaatteiden merkkejä, ei mitään. Kaappi voisi olla aivan kenen tahansa. En näe siinä mitään mikä erottaisi sen juuri kyseisen henkilön kaapiksi. Ei edes erota lapsen ikää, kun vaatteet on viikattuna.
Aika outo ongelma mielestäni ja yksityisyyden kanssa ei mitään tekemistä, kun kuva menee yhdelle henkilölle.
Menee vähän ohi asian, mutta voiko mielestäsi "poikaystävälle" lähettää itsestään alastonkuvan kun senhän näkee vain se poikaystävä?
Kun lähetät kuvan jonnekin sähköisest niin se voi olla siellä ikuisesti! Näin yritetään opettaa lapsillemme!
Meillä ei ole ongelmaa lähettää kuvaa vaatekaapistamme, mutta tuo ensimmäinen lauseesi on "vaarallinen".
Meillä molemmilla on mieheni kanssa vaativa työ, jota teemme tällä hetkellä etänä kotona. Arvostamme myös lasten koulutusta erittäin korkealle, eikä tulisi mieleenkään väheksyä lastemme koulutehtäviä tai niiden tarpeellisuutta. Lapsemme ovat vielä pieniä toinen on ekaluokalla ja toinen kolmannella. Molemmat tarvitsevat koulutehtäviinsä aikuisen tukea ja ohjausta. Olemmekin mieheni kanssa rytmittäneet päivämme niin, että heräämme molemmat varhain ja aloitamme työt viimeistään kuudelta. Lapset heräilevät aamupalalle 8 aikoihin. Näin täysin häiriötöntä työskentelyaikaa on takana jo ainakin sen 2 h.
Olemme etukäteen jakaneet mieheni kanssa päivät vastuupäiviin vähän molempien neuvotteluiden ym. päivän kulun mukaan. Se kumman vastuupäivä on aloittaa lasten aamutoimien jälkeen lasten koulutehtävien ohjauksen ja niissä tarvittaessa auttamisen. Toinen saa tehdä rauhassa töitä. Lasten kouluhommiin ei päivällä kulu muutamaa tuntia enempää, tietysti aikaa menee myös lounaan ja välipalan syömiseen. Töitä tehdään työpäivän verran ja tarvittaessa jatkamme vielä illalla lasten mentyä nukkumaan. Ihan normaali päivän rytmityksellä kyllä ehtii kaiken. Ja lasten lisäksi meillä on koirat ja omakotitalo, joista ehdimme kyllä huolehtia ihan normaalisti tai oikeastaan normaalia paremmin kun aikaa ei kulu työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Saamattomat rassukat. Miten ihmeessä... meinaatte selvitä jatkoon.
Käymällä normaalisti tätä etäkoulua, ei siis KOTIkoulua!
Onko joillakin vaikea erottaa etäkoulu ja kotikoulu?
Kotikoulussa vanhemmat huolehtivat lapsensa opetuksesta ja etäkoulussa se on edelleen opettajan tehtävä!
Vierailija kirjoitti:
Mä todella säälin opettajia jos tämä on tätä. Hyvää hyvyyttään yrittävät määrätä tehtäviä, mitkä auttaisivat kiireisiä vanhempia, mutta ei...
Auttavat kiireisiä vanhempia!?!
Miten pyöränhuolto, linnunpöntön teko yms. auttavat kiireisiä vanhempia? Ruokatunnillako näitä tehdään ja milloin ajattelit, että syödään?
Sanonko pomolle, että en voi nyt valitettavasti osallistua tähän palaveriin kun nikkaroin linnunpöntön ja huollan pyörän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä todella säälin opettajia jos tämä on tätä. Hyvää hyvyyttään yrittävät määrätä tehtäviä, mitkä auttaisivat kiireisiä vanhempia, mutta ei...
Auttavat kiireisiä vanhempia!?!
Miten pyöränhuolto, linnunpöntön teko yms. auttavat kiireisiä vanhempia? Ruokatunnillako näitä tehdään ja milloin ajattelit, että syödään?
Sanonko pomolle, että en voi nyt valitettavasti osallistua tähän palaveriin kun nikkaroin linnunpöntön ja huollan pyörän?
Tarkoitin tehtäviä kuten jääkaapin siivoaminen, oman vaatekaapin siivoaminen, imurointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tunkea sitä koulua keskelle perheen arkea eikä voi pitää kouluna? Meillä opettaja laittoi lauantai aamuna viestin mitä tehdä teknisentyön sijaan. "Tee vanhemman tai muun aikuisen valvonnassa".
Ei meillä ole kukaan aikuinen koulupäivän aikana kotona.
Opettaja vielä alkuun itse laittoi mikä on koulupäivän kesto ja että hänet tavoittaa vain siihen aikaan. Itse kuotenkin laittaa viestejä miten sattuu ja velvoittaa tehtäviin kouluajan ulkopuolella.
Tämä nainen on myös lähtenyt ennen sulkua Uudeltamaalta mökilleen missä on yhä. Että siinä sinulle sellainen säälin kohde.Ai miksikö? Koska meillä on poikkeustila. Etkö ole kuullut? Opettaja ei voi tulla sinne kotiin, joten vanhempienhan siellä pitää tietysti valvoa. Miten sinä itse tämän järjestäsit, kun lapset eivät saa mennä kouluun, mutta opetusta pitää jokaisessa aineessa kuitenkin olla?
Tässä sinulle yksi esimerkki miten minä tämän järjestäisin. Liikuntatunnilla käydään lenkillä tietty matka tai aika, ei mietitä hauskoja kuvioita joita vois sportrackerilla saada aikaiseksi! Miksi pitää väkisin yrittää nyt tämän kaaoksen keskellä LISÄTÄ jokaiseen aineeseen jotakin erikoista?
Entäpä kun olen yh, ja lapset sen ikäisiä että ovat keskenään kotona etäkoulussa. Mun on pakko käydä töissä, kun kerran ei ole lomautettu, että jostain tulee ruokaan rahaa. En voi olla useampaa kuukautta kotona palkattomalla vapaalla.
Päivät menee sitä latua, että lähden töihin seitsemältä, teen nyt lyhennettyä työaikaa joten olen kotona kolmelta. Autan läksyissä, ja niitä on ollut yleensä kummallakin lapsella useammaksi tunniksi tekemättömiä vaikka ovat olleet koko päivän kotona koulutehtäviä tekemässä. Viideltä syödään. Valmistelen seuraavalle päivälle itseleni eväät, lapsille aamupalan, lounaan ja välipalan.
Monena päivänä on mennyt kuuteen- seitsemäänkin että kaikki koulutehtävät on tehty ja tarkistettu. Siihen sitten pyykit, mahdollinen kaupassakäynti, ulkoilu (liikuntaakin pitää lasten tehdä etätehtävinä). Ei paljon jää aikaa istua sohvalla, kuten ennen.
Kuvitelma siitä että 4-6. lk oppilaat olisivat niin omatoimisia että ne hommat hoituisivat ei ainakaan meillä toteudu. Opettaja ottaa yhteyttä vain jos joku tehtävä on jäänyt tekemättä tai se on tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.
Miten se, että opettaja sanoo saman asian ääneen oppilaalle, eroaa siitä, että oppilas lukee sen asian itse kirjasta ja tekee sitten sen pohjalta tehtäviä? Jos oppilaan käskee lukea marsujen elintavoista ja vastata sisältökysymyksiin, joita kirjassa on marsutekstin jälkeen, eikö se ole ihan sama juttu, jos sen tekee luokassa kuin jos sen tekee kotona?
Mihin meillä sitten mielestäsi tarvitaan opettajia ja kouluja?
Kaiken voi siis opiskella itsenäisesti kirjoista jos joku vaan silloin tällöin laittaa tiedot kirjan sivuista. Aika vähättelevä käsitys opettajista ja heidän tarpeestaan! Kyllä meidän teini ainakin sanoo, että ei opi samalla lailla kun ei voi keskustella samalla opettajan kanssa ja heti kysyä jos ei heti hoksaa, eli pääsee helpommin eteenpäin kun opettaja opettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuo ole mitään opetusta, että annetaan lista tehtäviä, tee se ja se ja katso sieltä ja hae sitä ja tätä ja tuota ja s. 56-69 huomiseksi. Se ei ole millään tavalla opetusta. Kaukana siitä.
Miten se, että opettaja sanoo saman asian ääneen oppilaalle, eroaa siitä, että oppilas lukee sen asian itse kirjasta ja tekee sitten sen pohjalta tehtäviä? Jos oppilaan käskee lukea marsujen elintavoista ja vastata sisältökysymyksiin, joita kirjassa on marsutekstin jälkeen, eikö se ole ihan sama juttu, jos sen tekee luokassa kuin jos sen tekee kotona?
No ei todellakaan ole sama asia!
Toivon todella, että kotona ei ajatella, että opettajat ovat turhia!
t.ope
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehtäviä nyt ennätysmäärä kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että meillä menee alakouluikäisten lasten kanssa koulunkäyntiin enemmän aikaa kuin yläkoululaisen. Nyt ei ole edes kokeita eikä harrastuksia ja koskaan emme ole olleet perheenä näin kiireisiä. Aikuisilla on työt ja erityisesti alakoululaiset saavat todella paljon tehtävää. Kuten moni täällä kirjoitti, lukuainetehtävien määrä on melko kohtuullinen, tosin niitäkin on paljon. Mutta muut työt päälle esimerkiksi kuvaamataidossa ja käsityössä ja töistä kuvien lähettäminen jne, niin klo on usein tosi paljon, kun lapset lopettavat. Lapset ovat sanoneet, että koskaan eivät ole tehneet koulussa yhtä paljon päivän aikana kuin nyt tulee tehtäviä. Olen itse huomannut saman. Mistä tämä johtuu ja kaikki sanoo samaa??
Mitä ne lapset tekee sinä aikana kun normaalisti olisi koulua? Me mennään lukujärjestyksen mukaan ja kun on kuvista, lapsi tekee siihen liittyvää tehtävää ja kun tunti loppuu, tehtävän teko loppuu ja siirytään seuraavaan aineeseen. Vai onko siis kyseessä nämä wilmalistaopet? Vai lapset, jotka ei aiemmin ole itse asiassa tehneet koulussa sitä mitä olisi pitänyt :D
Vastasit jo itse kysymykseesi, eli normaalisti lapsi tekee kuvistyötä kuvistunnilla ja sen jälkeen ei tee sitä kun vasta seuraavalla kuvistunnilla.
Nyt tämä kuvistyö on mielessä joka päivä ja palautuspäivämäärä painaa koko ajan ja kuormittaa kaikkea muutakin oppimista ja näin ne tehtävät kasaantuu. Niistä ei pääse koskaan eroon, ei vaikka kyseistä tuntia ei olisi normaalisti kuin seuraavalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä asiasta en ole nähnyt kirjoitetun riviäkään: koulukiusatut saa viimeinkin opiskella ilman, että tarvitsee pelätä saavansa turpaan luokkakavereiltaan!!!
Ja koulujen sisäilmaingelmista kärsivät saavat opiskella ilman hometta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ope
Kyllä tällä hetkellä ne vanhemmat ajattelee, jotka joutuu tekemään teidän työt. On paljon luokkia, joissa opetusvastuu käytännössä vanhemmalla lähes täysin. Onko se opettajien syy? Ei tietenkään. Mutta jos joku opesta alkaa valittaa, et on hirveen vaikeaa saada lähetettyä se viesti, jossa kaikki tehtävät on tarpeeksi selvästi, niin kyllä mulla saattaa mennä kuppi ihan pikkasen nurin tässä kaiken ristipaineessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi kaikki tehtäviin tarvittavat materiaalit koulun puolesta tai ette tee mitään. Perusopetus ei saa maksaa, eikä esim. mokkapalojen tekemättä jättäminen saa vaikuttaa oppilaan arvosanaan, jos kaikkea tarvittavaa jauhoista uuniin ei anneta teille ilmaiseksi.
Ja sitten vielä ihmetellään, kun opettajat ei meinaa jaksaa. Tämänlaista postia sieltä Wilmasta varmaan tulee. "Me halutaan uuni ilmaiseksi!!! Muuten ei tehdä mitään!!!"
Ei sen sijaan voi laittaa viestiä:
"Harjoittelemme leipomista tai ruuanlaittoa pääsiäisenä. Hyvää pääsiäistä!"
Onko sitten vaikea jo heti laittaa viestiä, että harjoitelkaa leipomista esim. pääsiäisenä?
Silloin ei kenenkään tarvitsisi ottaa erikseen yhteyttä ja ehdottaa tätä opettajalle, miksi pitää laittaa näitä tiukkoja päivämääriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ope
Kyllä tällä hetkellä ne vanhemmat ajattelee, jotka joutuu tekemään teidän työt. On paljon luokkia, joissa opetusvastuu käytännössä vanhemmalla lähes täysin. Onko se opettajien syy? Ei tietenkään. Mutta jos joku opesta alkaa valittaa, et on hirveen vaikeaa saada lähetettyä se viesti, jossa kaikki tehtävät on tarpeeksi selvästi, niin kyllä mulla saattaa mennä kuppi ihan pikkasen nurin tässä kaiken ristipaineessa.
Ja lisätään vielä sekin, että etäkoulu paljastaa, kyllä opettajan tason. Tässä näytt erottuvan jyvät akanoista. On niitä, joista ei juurikaan ole mitään iloa ja sitten ne, joilla on vahva ammattitaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin ketjua sieltä täältä ja pakko kysyä teiltä kenellä on kouluikäisiä lapsia, eikö teitä häiritse jos tosiaan pitää ottaa tehtäviin liittyen omasta kodista kuvia ja lähettää opettajalle? Ainakin joissain viesteissä ilmeni että siivotusta vaatekaapista ja kiertoon laitettavista vaatteista tulisi ottaa kuva 'todisteeksi'. Tottakai ymmärrän että elämme poikkeuksellisia aikoja kaikinpuolin ja pakko kai nuo koulutehtävät on jollain tavalla todistettava tehdyksi, mutta itseä häiritsisi esitellä omaa kotia tai kaappien sisältöä lapsen opettajalle. Omat lapset vielä alle kouluikäisiä niin ei käytännön kokemusta, mutta jos omaa kouluaikaani muistelen, niin en olisi halunnut opettajani näkevän liikaa 'siviilielämäni' puolelle.
Niin meinaatko, että opettaja käyttäisi kymmeniä vaatekaappikuvia joita saa jotenkin väärin? Vai mikä tässä on ongelma? Avaatko vähän?
Lähinnä se että opelle ei kuulu pätkääkään mitä oppilaan vaatekaapissa on (paljon/vähän, pinkkiä/mustaa, millaisessa huoneessa se kaappi on tms.
Kuvan sukkakorista (perinteinen orthexin muovikori) voisin laittaa neutraalia taustaa vasten.
Tykkään oman elämäni yksityisyydestä, lapsestani näyttää kasvavan samanlainen (teippasi mm. läppärin kameran umpeen). Kutsun kotiini harvoja, en koko lapsen koululuokkaa.
Eli ymmärrän ajattelun tämän näkökulman takana.
Etkö osaa ottaa kuvaa vaatekaapista niin, että näkyy vain kaapin sisältö eikä koko huone. Ja opettajahan näkee kyllä ne vaatteet ihan sen lapsen päällä, joten ei liene salaisuus, että lapsesi pukeutuu pinkkiin tai mustaan.
Ope näkee sen mitä kouluun on laitettu päälle. Voihan pojan vaatekaappi olla täynnä prinsessamekkoja ja ne kouluvaatteet kiertää vain päällä-pyykissä-päällä, kulkematta kaapin kautta.. Näin kärjistetysti.
Ja mitä sitten?
No sitä, että oppilailla ja heidän perheillään on asioita ja aiheita, joita he eivät halua koulun kanssa jakaa. Joillakin se on se villakoira lattialla. Mutta se koulu tunkee nyt jokaisen omaan kotiin, kun ennen lapsi meni sinne kouluun.
.
Mulla ainakin on ovella vähän helkutin iso (henkien) kynnys jonka yli en periaatteesta halua ihan jokaista kyselijää päästää.
Lapsen vaatekaapissa asioita joita perhe ei halua jakaa?
No, rehellisesti ei minusta lapsen alusvaatteet ole asia, joka opettajan tarvitsee nähdä. Toki, jos tuollainen tehtävä tulisi, otettaisiin ne pois ja kuva, mutta ymmärrän kyllä että moni kokee tämän turhan yksityisalueelle menevänä.
Miten ne alusvaatteet oikein siellä kaapissa on, että valokuvassa edes erottaa, että ne on alusvaatteita? Jotenkin ripustettuina vai?
No senhän sinä haluaisit tietää ja siksi lapsille tällaisen järjestelytehtävän keksit.
Muksu laittoi aprillipäivänä matikantehtävistä kuvaan jotain ihan puuta heinää. Opelta tuli paluuviestinä peukku ja kehut hyvin tehdystä tehtävästä...eli ei ollut edes katsonut mitä oli tehty. Eli ihan huoletta voi paluttaa vaatekaappitehtävään kuvan naapurin kissasta. Itseasiassa joka kuvatehtävään voi palauttaa sen naapurin kissan.
Yksityisyydestään tarkkana lapsi murehti yökoulua viikkoja etukäteen, hän ei halua että luokan pukeutumispoliisi arvostelee hänen yöpaitansakin. Kaikki eivät vain halua jakaa omasta elämästään jokaista asiaa, ei someen, ei tutuille, ei työkavereille vaan ainoastaan luotettaville ystäville. Ja siihen on oikeus, lapsillakin.
Mutta sen kuvan näkee vain se opettaja? Ja en ole itse opettaja, mutta juuri laitoin pyykkejä lasten kaappeihin ja ei meillä edes erota mikä on paitapino ja mikä housupino., saati että erottaisi alusvaatteet. Väreistä nyt näkee, että on stereotyyppisesti ajateltuna tytön ja pojan kaappi. Tosin poika tykkää paljon punaisesta, että ei oikein siitäkään pysty mitään päättelemään. Ei näe vaatteiden merkkejä, ei mitään. Kaappi voisi olla aivan kenen tahansa. En näe siinä mitään mikä erottaisi sen juuri kyseisen henkilön kaapiksi. Ei edes erota lapsen ikää, kun vaatteet on viikattuna.
Aika outo ongelma mielestäni ja yksityisyyden kanssa ei mitään tekemistä, kun kuva menee yhdelle henkilölle.Menee vähän ohi asian, mutta voiko mielestäsi "poikaystävälle" lähettää itsestään alastonkuvan kun senhän näkee vain se poikaystävä?
Kun lähetät kuvan jonnekin sähköisest niin se voi olla siellä ikuisesti! Näin yritetään opettaa lapsillemme!
Meillä ei ole ongelmaa lähettää kuvaa vaatekaapistamme, mutta tuo ensimmäinen lauseesi on "vaarallinen".
Kyse on koulu tehtävästä, Hyvänen aika! Mkä motiivi opettajalla olisi levittää kuvaa jonkun vaatekaapin hyllystä?
Jos saan sen opettajan palkan niin mielelläni otan kotiopetukseen.
Sen sijaan en suostu siihen edelleenkään että minä teen työn ja opettaja saa palkan.