Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikka eläinten on todettu maailmalla kantavan koronavirusta, en ole nähnyt ainuttakaan ohjetta kotieläinten koskettelun suhteen?

Vierailija
07.04.2020 |

Onko niistä sanottu mitään?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa herkempi saamaan covid 19 taudin ja tartuttamaan muita kissoja, fretti oli erityisen herkkä taudille. Koira ei ole herkkä saamaan tautia eikä kantamaan virusta. Lintuihin ei tartu.

Koronaviruksia on eläinkunnassa ja ihmisillä lukuisia. Esim. vuosittaisia nuhaflunssia aiheuttaa erilaiset koronavirukset. Esim. kissoilla on on myös oma koronavirus, jonka suurin osa kissoista sairastaa oireettomana ja levittää sitä, pieni osa kissoista kuolee siihen.

Olen muutoin kommenttisi kanssa samaa mieltä. Tosin en ole itse löytänyt mitään varmaa tietoa linnuista. Sen sijaan löysin tutkimuksia, joissa vain osa linnuista kyettiin poissulkemaan ACEII-entsyymin rakenteen perusteella. Osalla lintulajeista (kuten muistakin eläimistä) oli kuitenkin teoreettinen kyky sitoutua entsyymiin, joten sairastumismahdollisuutta ei kyetty poissulkemaan vaan se vaatisi lisätutkimusta (eläinkokeita tai muun poissulkevan tekijän löytämistä).

Siis tarkoitin: Osalla lintulajeista (kuten muistakin eläimistä) oli kuitenkin teoreettinen kyky sitoutua entsyymillään virukseen

Vierailija
22/22 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.who.int/health-topics/coronavirus/who-recommendations-to-re…

WHO:n ohjeet 26.3.2020

Ihan hyviä perusohjeita muuallekin kuin eläintoreille.

Itse veikkaan että lemmikkejä suurempia riskieläimiä on luonnossa (niillä voi olla kaikkea muutakin kuin koronaa). Luulisin ettei lemmikeissä ole suurta riskiä, kunhan ei omaa lemmikkiään päästä mitään raatoja syömään tai nuuhkimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi