Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on noin ka 9,5 oppilas, mutta

Vierailija
06.04.2020 |

hän ei ole erityisen älykäs. Hän saattaa olla hieman keskimääräistä älykkäämpi, mutta ei Mensan tasoa. Joudun selittämään hänelle matematiikkaa. Hänen vahvuuksiaan on sinnikäs yrittäminen ja ahkeruus. Hän ei ole kuitenkaan niin tyhmä, että ärsyttäisi minua. Mikä onni!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on tyttö, hän on tuleva humanisti.

Se on sellainen kympin tyttöjä keräävä mesta. Vähän yhdistää se, että lukupäätä ja hyvä muisti on, mutta käytännön ymmärtäminen lähellä nollaa.

Vierailija
2/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, miks mul tulee ihan oma ala mieleen: juridiikka :D Ulkoaopettelua, oksennat tiedon ulos, tajusit, tai et, haha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen kympin tyttöjä keräävä mesta. Vähän yhdistää se, että lukupäätä ja hyvä muisti on, mutta käytännön ymmärtäminen lähellä nollaa.

Mihin poika sitten menisi?

Vierailija
4/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa keskiarvo 9,7 ja ÄO testatusti himpun alle Mensan rajan. Näin oman kokemukseni perusteella sanoisin, että melko älykäs, joka on sinnikäs ja ahkera, pesee älykkäämmän laiskurin 6-0. Minusta ei koskaan tullut mitään, koska en oppinut puurtamaan. Puursin vain kivojen juttujen parissa, jotka oli minulle helppoja ja joista jaksoin innostua (matematiikka, fysiikka). Mutta kun korkeakoulussa se vaikeusaste nousi ihan eri sfääreihin, ei minulla sinnikkyys riittänyt.

Ne koulukaverit, jotka kirjoittivat vain 5 laudaturia ja joutuivat tekemään vähän enemmän töitäkin, väittelivät myöhemmin tohtoreiksi ja heillä on ollut loistava ura.

Kaikkein parhaiten pärjäävät tietenkin ne, jotka ovat poikkeuksellisen älykkäitä ja sen lisäksi sinnikkäitä puurtajia. Mutta pelkällä superälyllä ei tee yhtään mitään.

Vierailija
5/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kyseenalainen asenne lasta kohtaan😬

Vierailija
6/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaan lapsen älyä omaani.

ap

Vierailija
7/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli lukiossa keskiarvo 9,7 ja ÄO testatusti himpun alle Mensan rajan. Näin oman kokemukseni perusteella sanoisin, että melko älykäs, joka on sinnikäs ja ahkera, pesee älykkäämmän laiskurin 6-0. Minusta ei koskaan tullut mitään, koska en oppinut puurtamaan. Puursin vain kivojen juttujen parissa, jotka oli minulle helppoja ja joista jaksoin innostua (matematiikka, fysiikka). Mutta kun korkeakoulussa se vaikeusaste nousi ihan eri sfääreihin, ei minulla sinnikkyys riittänyt.

Ne koulukaverit, jotka kirjoittivat vain 5 laudaturia ja joutuivat tekemään vähän enemmän töitäkin, väittelivät myöhemmin tohtoreiksi ja heillä on ollut loistava ura.

Kaikkein parhaiten pärjäävät tietenkin ne, jotka ovat poikkeuksellisen älykkäitä ja sen lisäksi sinnikkäitä puurtajia. Mutta pelkällä superälyllä ei tee yhtään mitään.

Näin on. Mulla on tuo sama; pirusti älliä mutta ei oikein sinnikkyyttä. Ihan hyvin olen pärjännyt, mutta ei minusta mitään ihmeellistä muistoa jää.

Takana loistava tulevaisuus. 😆

Vierailija
8/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, miks mul tulee ihan oma ala mieleen: juridiikka :D Ulkoaopettelua, oksennat tiedon ulos, tajusit, tai et, haha.

Miksi juristit väittävät, ettei lain lukemisessa tarvita muuta kuin hyvät istumalihakset? Se kun ei ole totta. Kyllä siinä pitää myös ymmärtää, mitä lukee.

En ole oikeusoppinut, mutta sen verran olen joutunut lukemaan pykäliä, että ei ole mun juttuni.

Olen humanisti ( humanoidi/huimanoidi).

Vierailija
9/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetteletteko kaikki lakipykälät ulkoa? 🕯️📜📖

Vierailija
10/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vertaan lapsen älyä omaani.

ap

Sopinee ny toivoa, että lapsi omaa sinua Ap paremman, saanen sanoa empatian ja myötäelämisen taidon. 

Sinkkumies 

Vierailija
11/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin poika sitten menisi?

Heh, tytöstä tulee yläasteen ope ja pojasta tutkija/proffa.

Tää oli siis kevennys.

Vierailija
12/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että trolli, mutta entisenä opettajana en voi sanoa. Jotkut vanhemmat ihan oikeasti ajattelevat noin lapsestaan. Ja sabotoivat siinä sitten lapsen koulunkäyntiä, lapsen itsetuntoa, lapsen tulevaisuuden unelmia jne. 

Vierailija
13/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juristit väittävät, ettei lain lukemisessa tarvita muuta kuin hyvät istumalihakset? Se kun ei ole totta. Kyllä siinä pitää myös ymmärtää, mitä lukee.

En ole oikeusoppinut, mutta sen verran olen joutunut lukemaan pykäliä, että ei ole mun juttuni.

Olen humanisti ( humanoidi/huimanoidi).

Eli olet ihan kuin vastaus 1.

Vierailija
14/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sivuaiheen:

Kuvitteekohan kaikki ja ne varsinkin jotka on saaneet Mensasta korkeat pisteet että olisivat joka asiassa ja joka alalla älykkäitä? Mä olen nähnyt niin tyhmiä käytännön asioissa vailla älynhäivää tollaisia huippupistemääräisiä.

Vierailija
15/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kuulostaa siltä, että et arvosta oman lapsesi älyä ja vahvuuksia. Tai ehkä jopa itsetuntosi tarvitsee sitä, että pidät itseäsi lasta fiksumpana.

Minulla oli myös korkea keskiarvo, mutta olin huono matikassa. Kielissä sain aina kymppejä ja pärjäsin hyvin logiikkaa vaativissa aineissa, matikka oli ainoa poikkeus.

Kukaan ei ole hyvä kaikessa, et varmaan sinäkään. Ei koulussa saa yli ysin keskiarvoa pelkällä ahkeruudella.

Vierailija
16/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että trolli, mutta entisenä opettajana en voi sanoa. Jotkut vanhemmat ihan oikeasti ajattelevat noin lapsestaan. Ja sabotoivat siinä sitten lapsen koulunkäyntiä, lapsen itsetuntoa, lapsen tulevaisuuden unelmia jne. 

Mun täytyy tunnustaa että vähältä piti etten itsekin sortunu samaan. En nyt ihan tuossa määrin, koska kannustin koulunkäynnissä ja tsemppasin yrittämään enemmän, jos näin että lapsi voisi saada pienellä yrityksellä paremman numeron. Mutta se mikä minulta puuttui, oli luja luottamus siihen että lapsi pärjää. Kun hän kertoi minulle tavoitteistaan, pelkäsin sisälläni että ei ikinä tule onnistumaan. Lapsi oli luottavainen, että onnistuu kyllä, ja minä pelkäsin että joutuu pettymään. Oli valtavan hienoa huomata, ettei oma epäröintini kuitenkaan estänyt lasta pyrkimästä omaan tavoitteeseen ja vielä hienompaa nähdä hänen siinä onnistuvan. Hän on pärjännyt valtavan paljon paremmin kuin mihin olisin ikinä uskonut hänen pystyvän. Jotenkin lohdullista nähdä, ettei oma epävarmuus tarttunut häneen. Jotain pientä epävarmuutta ja itsensä aliarvioimista hänessä näen, josta syytän itseäni, mutta onneksi on löytänyt puolison joka tukee ja kannustaa. 

Vierailija
17/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt menkö näihin provoihin. Vastaava ketju oli muutama ilta sitten, jossa väitettiin, että kympin tytöistä ei tule mitään. Sama provoilija. No, valtaosasta tulee ja poikkeus vahvistaa säännön. Tätä tukee tutkimustietokin. Ei kadehdita lahjakkaita ja ahkeria.

Vierailija
18/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli fiksun ihmisen fiksu kirjoitus, jota tutkimus ja käytännön kokemus tukee.

Vierailija
19/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvien kouluarvosanojen saaminen vaatii lähinnä hieman viitseliäisyyttä ja keskivertoa parempaa muistia. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat ainoita, joissa vaaditaan hyvin alkeellisen tason päättelytaitoja eli joku koulutodistuksen keskiarvo korreloi varsin vähän älykkyden kanssa.

Vierailija
20/35 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvien kouluarvosanojen saaminen vaatii lähinnä hieman viitseliäisyyttä ja keskivertoa parempaa muistia. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat ainoita, joissa vaaditaan hyvin alkeellisen tason päättelytaitoja eli joku koulutodistuksen keskiarvo korreloi varsin vähän älykkyden kanssa.

Nimenomaan Erinomaisen koulutodistuksen on todettu korrelloivan älykkyyden kanssa, erityisesti pitkän matematiikan, pitkän englannin jne osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän