Stockmann konkurssiin!
Kommentit (460)
Kaatuuko ensimmäisenä Stockmannin tavaratalot Turusta ja Tampereelta? Viime kesänä Tukholmassa NK:n ruokaosasto ei tehnyt mitenkään vaikutusta. Levy- ja leffaosasto todella köyhä. Eli onko sielläkin jonkinlainen alasajo käynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Kaatuuko ensimmäisenä Stockmannin tavaratalot Turusta ja Tampereelta? Viime kesänä Tukholmassa NK:n ruokaosasto ei tehnyt mitenkään vaikutusta. Levy- ja leffaosasto todella köyhä. Eli onko sielläkin jonkinlainen alasajo käynnissä?
Tukholmassa kannattaa mieluummin mennä kauppahalleihin tai isoihin supermarketteihin kuin NK:n ruokaosastolle. - NK on muuten vain näennäisesti tavaratalo - käytännössä se on ostoskeskus, jossa on liuta erillisiä liikkeitä. - Hyvää levy- ja leffaosastoa on nykyisin vaikea löytää muualta kuin netistä. PUB-tavaratalon yläkerrassa oli aikoinaan todella iso ja hyvä. Mutta onko koko PUBia enää olemassa siellä Drottninggatanin varrella? Olen kyllä kulkenut sielläpäin tänäkin vuonna, mutta en ole huomannut sitä.
Jotenkin surullista, kun miettii miten iso Stockmann oli 2000-luvun alussa. Oli autokauppaa, kirjakauppaa, ruokakauppaa. Näistä kaikista on vähitellen luovuttu, ja seuraavaksi menee tavaratalotkin. Tyyliä Stockan kuvastoissa on aina ollut, mutta nykyään sama fiilis saadaan kilpailijoilta verkossa ja halvempaan hintaan...
Meneekö Akateeminen samassa rytäkässä kuin Stockmann, jos konkurssi toteutuu?
Vierailija kirjoitti:
Meneekö Akateeminen samassa rytäkässä kuin Stockmann, jos konkurssi toteutuu?
Ei mene. Akateemisen omistaa nykyään ruotsalainen Bonnier AB.
Suomalaisille ei jää kuin Prismat ja muutenkin S-ryhmä tulee nyt kaappaamaan monopolin usealla alalla, sillä S-ryhmällä kyllä pääomia riittää. Kaatuvien kahviloiden ja ravintoloiden tilalle se perustaa - samoihin liikehuoneistoihinkin vieläpä - pika pikaa uudet kahvilat, jotka kuitenkin on osa S-ryhmää. Ne kaikki kahvilat ovat samannäköisiä sisustukseltaan.
Sen jälkeen kun kysyntä on taas tyydytetty, pienyrittäjillä on vaikeampaa tulla S-ryhmän yhtäkkiä kaappaamille markkinoille. Sen jälkeen kahvikuppi maksaa halvimmillaankin 3,50 € kamalaa vaaleata kansan suosikkikahvi Juhla MOkkaa, S-ryhmän kahviloissa, joita löytyy kaupungin kilometrin mittaiselta pääkadulta 15kpl. S-ryhmän ruokaravintoloita samalta kadulta löytyy myös 15, kaikista saa onneksi nyt sitten bonusta. Yksi yksityisyrittäjän pitämä ravintolakin sieltä löytyy, mutta Ässän ravintola halpuuttaa aina tarpeen tullessa, jos yksityisyrittäjällä näyttää olevan liikaa asiakkaita. Mutta valtaosa on kuitenkin tyytyväisiä, koska kahviloista saa sitä bonusta, joten "monopolil ei mitää välii!"
Kapitalismissa syntyy herkästi monopoleja. Vaikka juhlapuheissa kehutaan kilpailun "virkistävää vaikutusta", tosiasiassa kilpailua pyritään välttämään kuin ruttoa. Koska monopoli on niin paljon mukavampi olotila.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit hinnat, huono palvelu ei ole hyvä yhdistelmä. En ole koskaan tykännyt, kun vaateosasto jaettuna eri brändien mukaan. Jos etsin esimerkiksi uutta paitaa, niin joudun kiertämään paljon enemmän kuin jos paidat olisi yhdessä.
Oli aika järkytys käydä ostamassa häihin meikit meikkaajalle. Olen siis hyvin vaaleaihoinen ja sovittiin meikkaajan kanssa, että ostan tiettyä merkkiä olevan voiteen Stokkalta. Oli aika ihmeellistä, että sikakallista purkkia hakiessa myyjä pääsi vaivoin ppois puhelimesta, työnsi purkin käteeni ja ilmoitti kiukkuisena että se on vaalein sävy mitä löytyy.
...ja kun jäimme itse katselemaan anopin kanssa, niin hän hääsi meidät pois ja se kiukkuinen ilme oli pahempi kun löysin sen tumman oliivinsävyn tilalle vaaleamman vaihtoehdon. ehkä on siis hyvä että se paikka menee konkkaan, koska paskaa palvelua ei tarvitse ylläpitää.
Asiakkaiden huono kohtelu kostautuu. Vaikka yksittäinen työntekijä ajattelee, ettei väliä vaikka joku siirtyykin asiakkaaksi muualle, niin kaikkien ajatellessa samalla tavoin kaikkien asiakkaiden kohdalla ollaan lopulta tilanteessa, ettei niitä asiakkaita enää ole. Uusia on vaikea löytää ja huonosti kohdeltuja vielä vaikeampaa saada takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen Stockan kanta-asiakas ja jään kyllä kaipaamaan jos menee konkkaan. Olen lähestulkoon aina saanut hyvää palvelua mutta viime aikoina siellä on ollut jopa törkeitä asiakas palvelijoita joten uskon että Stocka ampui itseään jalkaan kun alkoi myymään tilaa näille brändeille ja sitten hävisi se kuuluisa Stockan palvelutaso.
Onhan se ärsyttävää kun joutuu kävelemään koko kerroksen läpi että löytyy yksi kassa, näitä myyjiä kyllä löytyy tärkeän näköisinä kävelemästä eri osastoilla mutta mitään apua heistä ei asiakkaalle ole.Herkku oli aikoinaan paras ruokakauppa, sinne oli kiva mennä ruoka ostoksille kun halusi vähän extraa. En tajua miksei Stocka ottanut oppia esim. Berlinin KaDeWe - tavaratalon ylimmän kerrksen ruokamaailmasta jossa erilaisia herkkuosastoja. Nyt siellä on tylsä ylihintainen Fazer ja joku mitättömän oloinen lounas ravintola.
Just näin, eli ottamaan oppia KaDeWen kaltaisista tavarataloista. Helsingissä riittäisi yksi Stockmann. Itiksen ja Jumbon tavaratalot voisi lopettaa. Herkkua voisi kehittää luksusherkkukaupaksi, vähän kuten Pariisin Le Bon Marché. Jos vielä saisi viinit ruokakauppaan niin stocka voisi myydä spesiaaliviinejä.
Oon ihmettely kun rikkaat on vaan rikastunut viimeiset kolmekymmentä vuotta, niin missä ne sitten shoppailee kun Stockallakin menee niin huonosti. Luulisi, että luksusputiikeilla menisi hyvin kun toisilla on enemmän mällätä kuin koskaan. Ihme juttu.
"Oon ihmettely kun rikkaat on vaan rikastunut viimeiset kolmekymmentä vuotta."
Mieluummin olemme käyneet puolisoni kanssa Harrodsilla. Siellä voi shoppailla kunnes droppaa... Eikä yksikään kateellinen paska kyttää ja soittele sormella.
Voi ei! Missä minä nyt voin käydä olemaan ostamatta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Tilalle Tuurin kyläkauppa.
Tuulipuvut avajaistarjouksessa.
Ja ilmainen muovisanko kaikille asiakkaille.
Stockan selvitystila tuskin tulee kenellekään yllätyksenä. Asuin 5 vuotta 500 metrin päässä Stockasta ja kävin siellä maks. 3 kertaa vuodessa. Ja joka kerta palasin pettyneenä takaisin kotiin, kun mitään kiinnostavaa ri löytynyt.
Aika ajoi vain Stockan ohi. Netin valikoimille ja hinnoille ei mikään kivijalkaliike voi kilpailla. Halpisketjut vei hintatietoiset asiakkaat ja Prismat ne joille ostamisen helppous on tärkeintä. Ja todellinen luksus ostetaan ulkomailta. Kun tähän lisätään vielä keskustan yksityisautoilun ongelmat, niin soppa oli kasassa.
Ei stocka mitään varsinaisesti väärin tehnyt, hieman hitaasti reagoi, mutta lopputulos olisi ollut joka tapauksessa sama. Corona vain olis viimeinen oljenkorsi.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaiden huono kohtelu kostautuu. Vaikka yksittäinen työntekijä ajattelee, ettei väliä vaikka joku siirtyykin asiakkaaksi muualle, niin kaikkien ajatellessa samalla tavoin kaikkien asiakkaiden kohdalla ollaan lopulta tilanteessa, ettei niitä asiakkaita enää ole. Uusia on vaikea löytää ja huonosti kohdeltuja vielä vaikeampaa saada takaisin.
Juuri tätä olen minäkin ihmetellyt, yleensä myyjät keskustelevat suomenruotsia keskenään ja sitten kun tulee joku mummo ollaan niin ystävällisiä ja jaellaan hajuvesinäytteitä. Pari hajuvettä olen minäkin aiemmin ostanut, mutta kertaakaan en saanut niitä näytteitä. Sitten huomasin että kicks kaupassa oli näytteitä esillä kaikille, niin sen pitäisi olla. Yhteen aikaan myös joku nainen (jonkun liikkeen myyjä?) kauppasi nettikirppiksillä sellaisia 5ml hajuvesinäytteitä :D
Joo, ja kellon tilalle vois laittaa jonkun jättiämpärin, niin voidaan treffailla tulevaisuudessa Tokmannin ämpärin alla.