Onko ok vielä käydä lenkillä kavereiden kanssa?
Kommentit (177)
Mielenterveydestään huolehtiminen ei ole pelkästään itsekästä.
Siksi mielestäni kyllä; ystävän kanssa voi vielä käydä lenkillä turvavälin huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista ylimääräistä sosialisointia pitäisi nyt välttää. Mitä kohtaa tässä on vaikea tajuta? Et kuole siihen ettet vähään aikaan näe ystäviäsi livenä mutta joku muu voi.
Mitä kukakin sitten pitää ylimääräisenä. Kaverin kanssa lenkkeily ja ulkoilu ei ole minulle turha kontakti. Turvavälit voi siinä helposti säilyttää.
Lenkkeily välttämätöntä? Ehkä sitä välttämätöntä on ruokakaupassa käynti (jokaisen täytyy syödä), apteekissa käynti, lääkärillä käynti ja töissä käynti (mikäli ei voi tehdä etänä). Tietääkseni lenkillä voi käydä myös itse, ei tarvitse välttämättä ottaa kaveria mukaan.
Aikamoinen tulkinta...ehkä ihmiset on oikeesti vaan tyhmiä.
Kyllä, koen että liikunta on mielenterveydelleni välttämätöntä. Tällä hetkellä liikuntaharrastuksistani vain lenkkeily on mahdollista. Käyn lenkillä yleensä yksin, mutta olen myös käynyt lenkillä muutaman ystävän kanssa erikseen, turvaväliä noudattaen. Teen etätöitä. Asun yksin, lapseni ovat jo muuttaneet pois. Heitä olen tavannut poikkeusaikana kerran pihalla, turvaväliä noudattaen. Kaupassa käyn, kuten sanoit, syödä kun täytyy, joten kaupan kassa on ainoa ihminen, jota joudun mennä metriä lähemmäs.
Ja mielestäsi en noudata suosituksia? Aikamoinen tulkinta... ehkä ihmiset on oikeesti vaan tyhmiä.
[/quote]
Mitä kukakin sitten pitää ylimääräisenä. Kaverin kanssa lenkkeily ja ulkoilu ei ole minulle turha kontakti. Turvavälit voi siinä helposti säilyttää.[/quote]
Varmaan luitkin jo, että Amerikkalaiset suosittelevat 8 m turvaväliksi ja korona leviää tehokkaasti hengityksen kautta. Tiesit varmaan myös, että sairastuttamalla itsesi tai toisen, voitte pahimmillanne viedä hoitopaikan sellaiselta, joka kuolee ilman hoitoa. Vaikka kukapa sanoo, ettei se voisi sattua myös teille. Yksi ihminen voi levittää 60 000 ihmiseen koronan. Mutta jos sun täytyy päästä käverin kanssa lenkille, niin paskat kaikista muista eikö niin? Puhelimet toimii ja videopuhelut keksitty. Käytä niitä äläkä ole typerä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveydestään huolehtiminen ei ole pelkästään itsekästä.
Siksi mielestäni kyllä; ystävän kanssa voi vielä käydä lenkillä turvavälin huomioiden.
Mites kaikkien muiden ihmisten mielenterveys, onko sillä mitään väliä? Mitä luulet lisääkö vai vähentääkö ihmisten henkistä hyvinvointia se, että tää tauti jatkuu hamaan loppuun saakka, sellaisten takia jotka ei noudata yleistä ohjeistusta, koska syynä on se ja tää? Saa olla huolissaan muiden voinnista ja iso osa ihmisiä istuu 4 seinän sisällä odottamassa milloin tää loppuu. Nyt on mennyt vasta muutama viikko ja nyt ollaan jo huolissaan mielenterveydestä. Ettekö te ihmiset oikeasti omista puhelinta vai mikä tässä muiden tapaamatta olemisessa on näin vaikeaa. En voi käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista ylimääräistä sosialisointia pitäisi nyt välttää. Mitä kohtaa tässä on vaikea tajuta? Et kuole siihen ettet vähään aikaan näe ystäviäsi livenä mutta joku muu voi.
Mitä kukakin sitten pitää ylimääräisenä. Kaverin kanssa lenkkeily ja ulkoilu ei ole minulle turha kontakti. Turvavälit voi siinä helposti säilyttää.
Lenkkeily välttämätöntä? Ehkä sitä välttämätöntä on ruokakaupassa käynti (jokaisen täytyy syödä), apteekissa käynti, lääkärillä käynti ja töissä käynti (mikäli ei voi tehdä etänä). Tietääkseni lenkillä voi käydä myös itse, ei tarvitse välttämättä ottaa kaveria mukaan.
Kyllä, koen että liikunta on mielenterveydelleni välttämätöntä. Tällä hetkellä liikuntaharrastuksistani vain lenkkeily on mahdollista. Käyn lenkillä yleensä yksin, mutta olen myös käynyt lenkillä muutaman ystävän kanssa erikseen, turvaväliä noudattaen. Teen etätöitä. Asun yksin, lapseni ovat jo muuttaneet pois. Heitä olen tavannut poikkeusaikana kerran pihalla, turvaväliä noudattaen. Kaupassa käyn, kuten sanoit, syödä kun täytyy, joten kaupan kassa on ainoa ihminen, jota joudun mennä metriä lähemmäs.
Ja mielestäsi en noudata suosituksia? Aikamoinen tulkinta... ehkä ihmiset on oikeesti vaan tyhmiä.
Miksi sun pitää kaupassa käydä? Tilaa ruuat kotiin. Jos on kerta ihan mahdotonta olla tapaamatta muita ihmisiä vaikka suositellaan, ettei tavata niin ainakin voit välttää sen ettet mene sitten kauppaan tartuttamaan muita.
Olisiko se siis hyväksytympää muuttaa samaan talouteen lapsuuden kotiin kuin että lenkkeilee yhden kanssa? Muuton jälkeen oltaisiin yhtä taloutta ja voitaisiin vaikka viettää aikaa yhdessä. Olkoonkin, että vähintään kaksi kyseisestä taloudesta käy töissä työpaikoillaan.
Vähemmän on kontakteja, jos pysyn omassa asunnossani ja näen sitä yhtä kaveria lenkillä.
Ihminen tarvii muita ihmiskontakteja edes joskus, ja video ei riitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan luitkin jo, että Amerikkalaiset suosittelevat 8 m turvaväliksi ja korona leviää tehokkaasti hengityksen kautta. Tiesit varmaan myös, että sairastuttamalla itsesi tai toisen, voitte pahimmillanne viedä hoitopaikan sellaiselta, joka kuolee ilman hoitoa. Vaikka kukapa sanoo, ettei se voisi sattua myös teille. Yksi ihminen voi levittää 60 000 ihmiseen koronan. Mutta jos sun täytyy päästä käverin kanssa lenkille, niin paskat kaikista muista eikö niin? Puhelimet toimii ja videopuhelut keksitty. Käytä niitä äläkä ole typerä.
USA:ssa ollaan aivan eri tilanteessa, siellä on yritettävä nyt minimoida kaikki riskit, kun ei olla ajoissa toimittu. Ymmärräthän, ettei juna pysähdy meilläkään enää millään. Nyt vaan jarrutellaan niin paljon kuin pystytään. Ja pidetään kunnosta huolta, hyväkuntoisella on suurempi mahdollisuus olla viemättä hoitopaikkaa keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se siis hyväksytympää muuttaa samaan talouteen lapsuuden kotiin kuin että lenkkeilee yhden kanssa? Muuton jälkeen oltaisiin yhtä taloutta ja voitaisiin vaikka viettää aikaa yhdessä. Olkoonkin, että vähintään kaksi kyseisestä taloudesta käy töissä työpaikoillaan.
Vähemmän on kontakteja, jos pysyn omassa asunnossani ja näen sitä yhtä kaveria lenkillä.
Ihminen tarvii muita ihmiskontakteja edes joskus, ja video ei riitä siihen.
Mikä tarve ihmisillä on etsiä porsaanreikiä. Ohjeistuksena on "vältä kaikkia välttämättömiä kontakteja". Jos muutat samaan talouteen lapsuuden kotiin, niin tilanne on ihan jetsulleen sama kun jos lenkkeilet yhden kanssa. Mieti tätä skenaariota: Saat tietää, että olet tartuttanut rakkaimmallesi koronan. Hän joutuu sairaalaan ja kuolee ilman, että saat ikinä enää tavata häntä. Onko se parempi vaihtoehto kun se, että ollaan nyt aika x omissa oloissa ja pidetään yhteyttä puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostutko siihen, että sinut ja muut "välttämättömät lähikontaktisi" siirretään hoitojonon hännille kun korona kolahtaa?
Miksi suostuisin? Jos saan koronan, saan sen todennäköisemmin ruokakaupasta. Mitä todennäköisimmin en tartuta ketään.
Koska otat tietoisesti ylimääräisiä riskejä tapaamalla ihmisiä. Sen paremmin en osaa asiaa sinulle selvittää. Olen pahoillani.
[/quote]
USA:ssa ollaan aivan eri tilanteessa, siellä on yritettävä nyt minimoida kaikki riskit, kun ei olla ajoissa toimittu. Ymmärräthän, ettei juna pysähdy meilläkään enää millään. Nyt vaan jarrutellaan niin paljon kuin pystytään. Ja pidetään kunnosta huolta, hyväkuntoisella on suurempi mahdollisuus olla viemättä hoitopaikkaa keneltäkään.[/quote]
Usassa ollaan lirissä, koska ihmiset nauroivat partaansa ja vähättelivät tautia. Samaa tehtiin Suomessa ja tehdään edelleen. Se, että tilanne meille on parempi ei tarkoita, ettei se voisi pahentua merkittävästi. YKSI ainut henkilö riittää edelleen tartuttamaan 60 000 ihmistä. Onko tämä yksi ihminen tärkeämpi kuin nämä muut? Tautin läsnäololta ei välty kukaan, mutta haittoja voidaan minimoida. Olisi hulluutta olla tekemättä sitä vain oman mukavuudenhalun vuoksi.
Muiden altistaminen taudille ei ole kunnon kehittämisen edellytys. Eli ihan rauhassa voi jokainen itsekseen lenkkeillä edelleen, kunhan muistaa ulkonakin huomioida muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on etsiä porsaanreikiä. Ohjeistuksena on "vältä kaikkia välttämättömiä kontakteja". Jos muutat samaan talouteen lapsuuden kotiin, niin tilanne on ihan jetsulleen sama kun jos lenkkeilet yhden kanssa. Mieti tätä skenaariota: Saat tietää, että olet tartuttanut rakkaimmallesi koronan. Hän joutuu sairaalaan ja kuolee ilman, että saat ikinä enää tavata häntä. Onko se parempi vaihtoehto kun se, että ollaan nyt aika x omissa oloissa ja pidetään yhteyttä puhelimitse.
Jos tietäisin varmasti olevani terve ja muuttaisin sen jälkeen lapsuuden kotiini, niin perheenjäsenteni tartuttaminen olisi hyvin epätodennäköistä. Minun ei tarvitsisi lähteä muiden ihmisten ilmoille edes kauppaan, koska muualla töissä kävijät hoitavat ruokaostokset. Asia menisi toisin päin, eli todennäköisemmin nämä muut tartuttaisivat minut. Ihan oikeasti, se ei ole mikään pieni juttu, jos en saisi olla tekemisissä yhtään kenenkään muun ihmisen kanssa viikkoihin tai pahimmillaan kuukausiin. Ehkä itsekästä ajattelua mutta olkoon sitten. Aika monikin teki tuon ratkaisun, kun korona tuli Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin varmasti olevani terve ja muuttaisin sen jälkeen lapsuuden kotiini, niin perheenjäsenteni tartuttaminen olisi hyvin epätodennäköistä. Minun ei tarvitsisi lähteä muiden ihmisten ilmoille edes kauppaan, koska muualla töissä kävijät hoitavat ruokaostokset. Asia menisi toisin päin, eli todennäköisemmin nämä muut tartuttaisivat minut. Ihan oikeasti, se ei ole mikään pieni juttu, jos en saisi olla tekemisissä yhtään kenenkään muun ihmisen kanssa viikkoihin tai pahimmillaan kuukausiin. Ehkä itsekästä ajattelua mutta olkoon sitten. Aika monikin teki tuon ratkaisun, kun korona tuli Suomeen.
Kyse ei ole muiden tekemisistä vaan siitä mitä itse tekee. Hyppäätkö mereen kalliolta vain koska, muut tekee. Ratkaisevaa on se pystytkö itse elämään ratkaisusi kanssa ja kuinka moni maksaa päätöksesi hinnan. Ja todellakaan ei ole pieni juttu. En ole ketään tavannut yli 3 viikkoon nyt. Tiedän siis ettei todellakaan ole merkityksetöntä. Mutta tämän olen itse valinnut, koska haluan suojella paitsi itselleni äärettömän rakkaita ihmisiä myös itselleni aivan tuiki tuntemattomia ihmisiä. Samassa veneessä tässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa ollaan aivan eri tilanteessa, siellä on yritettävä nyt minimoida kaikki riskit, kun ei olla ajoissa toimittu. Ymmärräthän, ettei juna pysähdy meilläkään enää millään. Nyt vaan jarrutellaan niin paljon kuin pystytään. Ja pidetään kunnosta huolta, hyväkuntoisella on suurempi mahdollisuus olla viemättä hoitopaikkaa keneltäkään.
Usassa ollaan lirissä, koska ihmiset nauroivat partaansa ja vähättelivät tautia. Samaa tehtiin Suomessa ja tehdään edelleen. Se, että tilanne meille on parempi ei tarkoita, ettei se voisi pahentua merkittävästi. YKSI ainut henkilö riittää edelleen tartuttamaan 60 000 ihmistä. Onko tämä yksi ihminen tärkeämpi kuin nämä muut? Tautin läsnäololta ei välty kukaan, mutta haittoja voidaan minimoida. Olisi hulluutta olla tekemättä sitä vain oman mukavuudenhalun vuoksi.
Muiden altistaminen taudille ei ole kunnon kehittämisen edellytys. Eli ihan rauhassa voi jokainen itsekseen lenkkeillä edelleen, kunhan muistaa ulkonakin huomioida muut ihmiset.
Teen etätöitä, kukaan ei käy kotonani, ei edes omat lapseni, en käy kenelläkään sisällä. En tapaa kuin muutamaa ystävää lenkillä turvavälietäisyydellä. Kutsuisin tätä kontaktien minimoimiseksi. Hallituskaan ei ole kieltänyt lenkkeilyä yhden ystävän kanssa, ulkoilua jopa suositellaan, kun muistaa turvavälit. Jos rajoitukset ovat liian tiukkoja, niitä ei jakseta kovin pitkään noudattaa. Se vasta sitten tilannetta pahentaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää kaupassa käydä? Tilaa ruuat kotiin. Jos on kerta ihan mahdotonta olla tapaamatta muita ihmisiä vaikka suositellaan, ettei tavata niin ainakin voit välttää sen ettet mene sitten kauppaan tartuttamaan muita.
Käyn kaupassa, koska tulisi nälkä pari viikkoa odotellessa tilauksen saapumista.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Tai no jos pidätte 6 metriä välin toisiinne niin sitten on ok.T. Eräs terveydenhuoltoalalla työskentelevä
6 metriä? Onko turvavälisuositus kasvanut jo 6 metriin? Ei kai?
Mulla on sairaus nimeltä masennus ja asun yksin. Kaikki kontaktit puhelimen ja netin välityksellä nyt. Eihän tällainen eristyneisyys hyväksi ole, mutta kyllä koronan hillitseminen on tärkeämpää tässä tilanteessa. Kun saadaan taas liikkua vapaasti voin olla hyvillä mielin siitä kuka ja millainen olin kriisin aikaan. Se tekee hyvää mielenterveydelle myös ja veikkaan, että enemmän kuin jaettu kävelylenkki.
Voi että mitä hysteerikkoja täällä taas on. Teillä on oikeasti karannut taas kerran mopo käsistä. Miksi lenkillä ei voisi käydä kaverin kanssa, kunhan muistaa turvavälin ja muut ohjeet? Voimmehan käydä kaupassakin. RIskiryhmien on syytä olla tiukempana ja pysyä kotona, toki hekin voivat ulkoilla, kunhan pysyvät etäällä muista ulkoilijoista. Olen ihan varma, että ne sairastuvat helpommin, jotka vain nyhjöttää yksin kotona. Henkinen hyvinvointi on yksi osa vastustuskykyä. Yleensä se mitä pelkää ja kammoaa, juuri tapahtuu. Minä ainakin elän niin normaalia elämää kuin mahdollista ja uhraan koronalle mahdollisimman vähän ajatuksia. Syön terveellistä, tuoretta ruokaa, ulkoilen ja liikun, tapaan paria ystävää ja käyn kaupassa, odotan innolla tulevaisuutta ja suunnittelen kaikkea kivaa.
Mahtava ketju. Osoittaa monien absoluuttisen itsekkyyden ja kokonaiskuvan hukassa olemisen. Kun heikkouttanne ette kykene edes olla lenkkeilemättä kylki kyljessä. Kuvaa hyvin tätä ”minulla on oikeus”-aikaa. Mitäs niistä velvollisuuksista.
Näin kun kaupassa keräsivät niitä tilattuja ruokakasseja...kaksi myyjää siinä juttelivat vierekkäin, käpälöivät tavaroita, toinen yski hyllyä päin ja sitten keräsi siitä tavaroita kärryyn. Välillä toinen näpytteli puhelintaan, haroi hiuksiaan, toinen niisti ja tunki nenäliinan sitten taskuunsa ja niisti kohta uudelleen. Ottivat hyllyistä aina etummaisen paketin. Ei kiitos! Mieluummin kerään itse tavarani, jolloin niitä käpälöi mahdollisimman harva, otan paketit hyllyn takaosasta, kierrän muut ihmiset kaukaa.
Jos asuu yksin, niin minusta on ok nähdä vaikka yhtä tai kahta kaveria lenkillä. Itse asun puolison kanssa, emme ole nyt tavanneet muita ihmisiä.
Juuri mietittiin, että jos molemmat näkisi edes yhtä tai paria kaveria, niin kyllä siinäkin olisi jo mahdollisuudet pitkille tartuntaketjuille. Jos esimerkiksi minä näkisin kaverini, joka on saanut vielä oireettoman tartunnan omalta töissä käyvältä puolisoltaan, saisin tartunnan, tartuttaisin puolisoni, joka tartuttaisi oman kaverinsa ja tämä taas puolisonsa, joka työskentelee terveydenhuollossa jne. Helpointa on nyt vaan välttää kaikkia muita. Yksin asuvana olisi järkevintä päättää yksi tai kaksi ihmistä joita näkee, mutta ei sitten muita.