"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."
vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?
"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.
Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."
Kommentit (315)
Olin kuukauden viljelyalueenhoitajana, kyseessä oli ensimmäinen kesätyöni. Pidin ulkohommista ja välillä se oli rentouttavaakin, mutta kyllä se oli varsinkin alussa rankkaa. Käänsimme maata, istutimme, kastelimme kastelukannuilla, kitkimme rikkaruohoja,... 1000e siitä sai. Silloin kuulosti kivalta summalta, mutta nyt kun tuosta laskee tuntipalkan, niin aika surkealta se näyttää. Työpäivät olivat kuitenkin sen 6 - 8h eli tuntipalkka 5 - 7.5e.
Meillä oli useampana kesänä muutama kesätyöntekijä puutarhahommissa. Viimeisimmät työntekijät olivat aivan syvältä. Joka aamu myöhässä, kiinnostus työssäoppimiseen nolla, kännykän räpläys työaikana ykkösasia jne. Todettiin, että eiköhän nää etelän vetelät riitä. Otetaan mieluummin vähemmän keikkaa ja tehdään ne vakiporukalla.
En tajua tätä työmoraalin puutetta. Itse olen aina tehnyt täysillä ihan harkkarihommissakin. Eikä noista vetelyksistä ole ollut edes kouluttautumaan. Itselläni on sentään myös maisterin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkein älyttömintä on se, että työnantajat olisivat valmiita maksamaan yksityisen lennon näille ulkomaalaisille työntekijöille sen sijaan, että nostaisivat palkkoja pari euroa, jotta saisivat suomalaisia työntekijöitä.
Eilen Uutisissa haastateltiin Kartanon Marjan omistajaa. Kyseistä marjatilaa taidettiin tituleerata jopa Suomen suurimmaksi.
Omistaja kertoi, että ukrainalaiset osaavat tehdä kaiken: Käyttää koneita, tehdä istutukset, kitkeä, hoitaa työnjohdon ja poimia. Työnjohtoa omistaja tuntui erityisesti arvostavan; hänen ei tarvinnut opettaa uusia työntekijöitä, sen tekivät tilalla jo kaksikymmentä vuotta poimineet vaki-ukrainailaiset.
Haastattelu alkaa kohdasta 22:00
https://areena.yle.fi/1-50331883
Joku toinen marjatilallinen on ehtinyt kertoa jossain aiemmassa ketjussa, että ukrainalaiset mullistivat kaiken. Enää emännän ei tarvinut kokata kolme ateriaa työläisilleen, ukrainalaiset vaativat, että he halusivat tehdä sen itse. Hoitivat myös itse kaupassa käynnin. Ja piti paikat mökeissään tip-top.
Jos näin todellakin on, en ihmettele, ettei suomalaisia tiloille haluta. Tai ole haluttu.
Työnantajallehan tämä on unelma, ei tarvitse vaivautua edes opastamaan uusia työntekijöitä, samalla kun vanhoille voi maksaa riistopalkkaa ja luistaa kaikista mahdollisista velvollisuuksista, mitä majoittamiseen tulee. Olisipa hienoa itsekin mennä töihin, jossa työnantaja käskee kysymään ohjeet muilta, kun hänellä ei ole aikaa.
Minä ainakin lopetan suomalaisten mansikoiden ostamisen, ihan hyvin pärjään ilman niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkein älyttömintä on se, että työnantajat olisivat valmiita maksamaan yksityisen lennon näille ulkomaalaisille työntekijöille sen sijaan, että nostaisivat palkkoja pari euroa, jotta saisivat suomalaisia työntekijöitä.
Eilen Uutisissa haastateltiin Kartanon Marjan omistajaa. Kyseistä marjatilaa taidettiin tituleerata jopa Suomen suurimmaksi.
Omistaja kertoi, että ukrainalaiset osaavat tehdä kaiken: Käyttää koneita, tehdä istutukset, kitkeä, hoitaa työnjohdon ja poimia. Työnjohtoa omistaja tuntui erityisesti arvostavan; hänen ei tarvinnut opettaa uusia työntekijöitä, sen tekivät tilalla jo kaksikymmentä vuotta poimineet vaki-ukrainailaiset.
Haastattelu alkaa kohdasta 22:00
https://areena.yle.fi/1-50331883
Joku toinen marjatilallinen on ehtinyt kertoa jossain aiemmassa ketjussa, että ukrainalaiset mullistivat kaiken. Enää emännän ei tarvinut kokata kolme ateriaa työläisilleen, ukrainalaiset vaativat, että he halusivat tehdä sen itse. Hoitivat myös itse kaupassa käynnin. Ja piti paikat mökeissään tip-top.
Jos näin todellakin on, en ihmettele, ettei suomalaisia tiloille haluta. Tai ole haluttu.
Työnantajallehan tämä on unelma, ei tarvitse vaivautua edes opastamaan uusia työntekijöitä, samalla kun vanhoille voi maksaa riistopalkkaa ja luistaa kaikista mahdollisista velvollisuuksista, mitä majoittamiseen tulee. Olisipa hienoa itsekin mennä töihin, jossa työnantaja käskee kysymään ohjeet muilta, kun hänellä ei ole aikaa.
Voisin pikku vedon lyödä että ei maksa riistopalkkaa vaan kohtuullisen korvauksen.
Nimittäin jos työt saa rullaamaan noin niin kannattaa maksaa niin että se toimii jatkossakin. Siinä meinaan tienaa isäntäkin enemmän. Tietysti saatta olla huono peruspalkka mutta loppu saattaa tulla tuloksen mukaan
Itse aloitin mansikanpoiminnalla 13-vuotiaana. Homma pelitti kilohinnalla, joka oli muuten naurettavan pieni. Ei siellä pellolla, ainakaan sen ikäisenä, jaksanut kauaa tehdä töitä päivässä. Nykyään en menisi.
Nämä, jotka meinaavat ostaa ulkolaisia mansikoita, eivät ilmeisesti ole lukeneet esim Espanjan tilanteesta. Siellä poimijat vasta ovatkin pohjasakkaa. Naispomijoita raiskataan jne. Kyllä mä ainakin suosisin suomalaista tuotantoa. Tosin mulla on oma palsta, jossa viljelen marjoja, vihanneksia, hedelmiä vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Kyllähän siinä vaaditaan ahkeruutta, jos meinaa satoa saada. Harva viitsii nähdä vaivaa. En ainakaan ole tavannut yhtään sellaista miestä täällä Helsingissä. N38
av-historioitsija kirjoitti:
sosiologi kirjoitti:
Kyllä suomalaiset tekevät kun sanktiot laiskottelusta on riittävän kovat
On yhteiskuntatieteellisesti osoitettu, että mitä ankarammatrangaistukset laiskottelusta annetaan, sitä ahkerammin työtön tekee työtä
Esim jos vaihtoehtona on tukien menettäminen, niin kyllä se kantasuomalainenkin sen lapion ottaa käteen
Joo, jo muinaisessa Egyptissä tämä tiedettiin. Ruoskaa vaan niin johan orjat paiskivat hommia reippain mielin.
Näinpä. Siitäkin huolimatta on mielenkiintoinen historiallinen tosiseikka, että ensimmäinen tunnettu työntekijöiden lakko oli juuri muinaisessa Egyptissä.
Kuninkaiden Laakson haudanrakentajat menivät lakkoon kun eivät saaneet riittävästi valkosipulia, ja jostain syystä raippa ei auttanut tai sitä ei voitu käyttää.
Korkekouluharjoittelijana taisin saada 1200e/kk. Siinä piti sentään osata sujuvasti kieliä (suomi, ruotsi, englanti) sekä pystyä itsenäiseen työskentelyyn. Piti kirjoittaa puheita ja raportoida seminaareista. Tuottaa siis ihan virallista tekstiä päätöksentekijöille. Ja sitten duunarit marisevat huonoista palkoista. Olen itsekin jakanut lehtiä ja poiminut mansikoita. Niihin töihin ei vaadita mitään koulutusta tai erityisosaamista. Ihan oikein, että palkkakin on sen mukainen. Jokainen voi mielessään pohtia, miksi Neuvostoliitto kaatui. Miksi kukaan viitsisi kouluttautua, jos saatava palkkahyöty on pieni? Eiköhän jäädä kaikki kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikävä kyllä kun kaupassa on Hubeilaista mansikkaa 1eur litra tai kotimaista mansikkaa 5eur litra niin kumpaa se suomalainen ostaa? Suomalainen ei pysty kilpailemaan reilusti kuten maksamalla tes:n mukaisia palkkoja tms.
Suosin suurimmassa osassa tuotteita ehdottomasti suomalaista, jos sitä vain on tarjolla. Näin on esimerkiksi marjojen, lihan ja maitotuotteiden kanssa. Olen köyhä, mutta ruoan laadusta en ole valmis tinkimään. Joskus esimerkiksi saksalaista lihaa ostaneena totesin, että ei enää ikinä, kun liha paistaessa alkoi haista ammoniakille ja jätti pannuun kyseisen hajun pitkäksi aikaa vielä pesun jälkeenkin. Näin ei ole suomalaisen lihan kanssa koskaan käynyt. Ulkomaisista marjoista puolestaan voi saada vaikka mitä pöpöjä huomattavasti helpommin kuin kotimaisista vastaavista.
Olen myös aika varma, että moni suomalainen ajattelee ja tekee ostoksensa laillani, joten kyllä suomalaiset ovat valmiita maksamaan enemmän, jos vain saavat kotimaista. Ongelma on siinä, että väliporras eli kaupat vievät nykyään aivan liian suuren siivun tuotteen hinnasta, joka kuuluisi tuottajalle.
Osta suoraan tuottajalta äläkä kaupasta.
Ai mut ethän sä voi kun seKIN maksaa liikaa..Miksi ostit saksalaista lihaa? Kun halvalla sai?
Kumma että saksalaiset syö ihan hyvällä ruokahalulla oman maansa tuotantoa, miksiköhän?
Onko saksalaiset kenties tyhmiä?Tässä taas Piru lukee Raamattua. Sanoin, että kerran kokeilin ostaa halvempaa, saksalaista lihaa. No ainakaan se erä ei ollut hyvää, joten palasin suoraan kotimaiseen. Ehkä saksalainen liha muuten saattaa olla ihan hyvää, mutta suomalaisena suosin suomalaista, koska haluan tukea kotimaista tuotantoa hinnasta huolimatta, vaikka tosiaan köyhä olenkin. Minulla ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollisuutta ostaa suoraan tuottajalta, koska tuottajat ovat asuinpaikastani liian kaukana. En oikein tajua vihamielisyyttäsi, kun koko ajan olen sanonut ostavani suomalaisia tuotteita hinnasta huolimatta.
Mutta valitit kaupan hinnasta:
"Ongelma on siinä, että väliporras eli kaupat vievät nykyään aivan liian suuren siivun tuotteen hinnasta, joka kuuluisi tuottajalle."
Edelleenkin OSTA suoraan tuottajalta.
Googlaa lihan suoramyynti niin tulee selkoa...
Vierailija kirjoitti:
Maataloudessa palkat ovat pienet, koska kuluttaja ei ole valmis maksamaan ruuasta. Tilanne tulee kohenemaan, kun ruuasta tulee pulaa. Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa myös maatalouden palkkoihin. Samalla myös tulosvastuu tulee selkeämmin esiin eli tiettyä palkkasummaa kohti tulee tehdä tietty määrä työtä. Kyseessä ei ole urakkatyö, vaan ihan samanlainen sopimus kuin jo muillakin aloilla tehdään: tässä on palkkasi, tämä sillä tulee saada aikaan.
Tämä sama asian kerrottu jo vaikka miten monessa viestiketjussa. Alkutuotantoa ei arvosteta, siksi siellä ei makseta samanlaisia palkkoja kuin vaikka päiväkodissa. Ruuantuotanto ei ole tärkeä asia ennen kuin ruoka loppuu.
Edelliskesänä ei ostettu mansikoita pakkaseen liian kovan hinnan takia ollenkaan ja viime kesänä vain 10kg.
Mansikat on ollut niin kalliita ettei ole ollut rahaa ostaa niitä.
Raskasta työtä usein olemattomalla palkalla. En jaksa 2 euron litrahinnalla kerätä marjan marjaa.
Minun puolestani näiden marjatilallisten riistäjien mansikat saavat mädäntyä pelloille ensi kesänä! Kunpa joku julkaisisi listan näistä riistäjätiloista ja kaikki boikotoisivat niitä. Minä ainakin pärjään hyvinkin ilman kotimaisia mansikoita, ulkomaiset ovat aina yhtä hyviä.
Ihmeellistä, että voidaan noin räikeästi syrjiä jotain ihmisryhmää työnhaussa. Olisiko ok jos joku työnantaja ilmoittaisi, että emme palkkaa naisia koska he ovat laiskoja ja hitaita? Tai että emme palkkaa savolaisia. Kyllä tuosta jonkun oikeusjutun voisi virittää.
Varmasti on suomalaisiakin jotka tuohon hommaan sopii. Pitää vaan osata valikoida ne sopivat jollain muulla kun kansalaisuuden perusteella.
Tietysti ne mansikat pitää saada sieltä pellolta mahdollisimman nopeasti poimittua, sillä kyseessä on ns. kausituote, eikä asiakkaat odottele; hinnat ovat myös alhaisempia, mitä enemmän mansikkaa on myynnissä, niin tämä on myös kuluttajan etu. Siksi tarvitaan työntekijöitä, jotka ovat tottuneet 10-12 tunnin työpäiviin, hankaliin työasentoihin, pienehköihin palkkoihin ja mahdolliseen kuumuuteen - monet nykysuomalaiset eivät ole, asia, jota tietysti on vaikea sulattaa ja hyväksyä. Totuus sattuu.
Ruotsalaisia mansikoita on kesäisin ostettu. Halvempia kuin suomalaiset ja oikein makeita. Tiedä sitten miten siellä marjanpoimijoilla on asiat.
Minä olen aina ostanut mieluummin suomalaista vaikka se onkin kalliimpaa eikä aina edes laadukkaampaa.
Nyt kuitenkin alkaa nyppimään se että yrittäjät haukkuvat suomalaisia työntekijöitä.
Oikeasti. Mitä vittua ne oikein miettivät. Suomalainen ei kelpaa töitä tekemään kun ei se osaa ja on niin laiska ja tyhmä, mutta suomalaisten rahat pitäisi silti saada. En minä halua ostaa mitään sellaiselta yrittäjältä joka pitää minua laiskana idioottina.
Koko alan talous perustuu työvoiman hyväksikäytettävyyteen.
Työntekijäksi kelpaa mieluiten kielitaidoton ja siten mahdollisimman pihalla Suomen lainsäädännöstä oleva työntekijä.
Suomalaista ei yksinkertaisesti voida palkata, koska nuorillakin on jo jonkinlainen käsitys, kuinka asiat missä tahansa työsuhteessa kuuluu olla, tai ainakin sen, että kuinka ne ei ainakaan voi olla.
Siksi sinne ei oteta enää mielellään edes opiskelijoita.
Onhan se idioottimaista, että Suomessa jää juuri satojatuhansia terveitä työntekijöitä kaikilta aloilta lomautetuiksi, mutta ei edes keskustella, voisiko heitä palkata vaikka tuella tuonne marjanpoimintaan. Esim. jos valtio maksaisi 50€/pv. tukea ja marjakeisari raaskisi maksaa itse sen 15€.
Eihän se tietenkään käy, koska marjakeisari on laskenut saavansa aasialaisen tekemään 8€/pv.
Ei ole enää tätä vuosikymmentä tämä meininki. Siis ala-arvoinen palkkaus ja työehdot. Minä haluan suosia suomalaista. En kuitenkaan ymmärrä, miksi työnantajat eivät suosi suomalaista työvoimaa, mutta olettavat meidän suomalaisten suosivan heidän tuotteitaan? Pöyristyttävää. Kyllä raskaasta työstä (tai mistä tahansa työstä) kuuluu saada kohtuullinen korvaus.
Tässä taas Piru lukee Raamattua. Sanoin, että kerran kokeilin ostaa halvempaa, saksalaista lihaa. No ainakaan se erä ei ollut hyvää, joten palasin suoraan kotimaiseen. Ehkä saksalainen liha muuten saattaa olla ihan hyvää, mutta suomalaisena suosin suomalaista, koska haluan tukea kotimaista tuotantoa hinnasta huolimatta, vaikka tosiaan köyhä olenkin. Minulla ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollisuutta ostaa suoraan tuottajalta, koska tuottajat ovat asuinpaikastani liian kaukana. En oikein tajua vihamielisyyttäsi, kun koko ajan olen sanonut ostavani suomalaisia tuotteita hinnasta huolimatta.