Käytätkö pyöräilykypärää?
Nyt on taas jokavuotisen kypäräkeskustelun aika. Käytätkö sä? Miksi käytät? Miksi et käytä? Enemmistö ei taida käyttää, mut entistä useemmat pitää. Ap ajelee hiukset hulmuten, mutta osto harkinnassa.
Kommentit (134)
Ihan uskomatonta, että nykyaikana vielä änkyröidään pyöräilykypärää vastaan. Täällä pk-seudulla ei enää juuri näy pyöräilijöitä ilman kypärää (pl. kaupunkipyörät). Turussa heti tilanne ihan toinen.
Mä käytän pyöräillessä kypärää, tietysti. Niin käyttää lapseni ja miehenikin. Teineillä oli kausi, jolloin se hävetti. Silloin eivät pyöräilleet. Häpeä meni ohi.
Serkkuni mies kaatui -90 -luvun alussa työmatkaa pyöräillessään. Ilman kypärää löi päänsä ja kuoli. Häneltä jäi vaimo ja 7kk ikäinen vauva. Ei tarvii miettiä kahta kertaa, miksi kypärä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta, että nykyaikana vielä änkyröidään pyöräilykypärää vastaan. Täällä pk-seudulla ei enää juuri näy pyöräilijöitä ilman kypärää (pl. kaupunkipyörät). Turussa heti tilanne ihan toinen.
Mä käytän pyöräillessä kypärää, tietysti. Niin käyttää lapseni ja miehenikin. Teineillä oli kausi, jolloin se hävetti. Silloin eivät pyöräilleet. Häpeä meni ohi.
Serkkuni mies kaatui -90 -luvun alussa työmatkaa pyöräillessään. Ilman kypärää löi päänsä ja kuoli. Häneltä jäi vaimo ja 7kk ikäinen vauva. Ei tarvii miettiä kahta kertaa, miksi kypärä.
Mutta, voi olla niin että kypärää käyttäen olisi jäänyt pahasti vammautuneena henkiin ja anonut joka päivä että päättäkää elämäni en kestä enää. Ehkä näin oli armeliampaa, emme voi ikinä tietää.
Todellakin käytän. On käynyt niin paljon läheltäpiti tilanteita niin kävelijöiden, kuin autoilijoidenkin kanssa. Vaikka kuinka itse yrittäisi noudattaa sääntöjä ja tilanteiden ennakointia. Pari viikkoa takaperin auto ajoi päin punaista, vaikka minulle jalankulkijana paistoi vihreä valo. Liikenteessä on aina riskit. Suosittelen kaikille pyöräilijöille vilpittömästi. Nykyään löytyy siistejäkin malleja. En ymmärrä miksi kypärän käyttö ei vieläkään ole laissa pakollinen!
ja please opetelkaa taluttamaan suojateiden yli!
Viimekesänä täälläpäin vaikutti, että kaikki piti kypärää mutta tänäkesänä vaikuttaa kypäräbuumi menneen ohi, eikä niitä näy juuri kenenkään päässä.
Joo. Sovitin yhtä kypärää kaupassa ja tajusin, etten näytäkään mitenkään kamalalle. Nyt en uskalla ajaa yhtään ilman.
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun autoilijatkin työntävät autonsa suojatien yli.
Käytän kypärää. Opettelin käytön 2-kymppisenä, lapsuudessani kypäriä ei ollut. Kypäriä on niin monenlaisia eli varmasti löytyy jokaiseen päähän sopiva ja värivaihtoehtojakin piisaa. Käytän aina pyöräilykypärää, olipa pyöräiltävä matka mikä tahansa. Kun lämpötila on yli +5 käytän tuubihuivia kypärän alla, sitä viileämmissä sitten ohutta merinovillapipoa, paksumpaa pipoa tms. pakkasen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika autistista pelleilyä, että pyöräilijän pitäisi taluttaa pyörä suojatien yli ja olisi vain sen lyhyen hetken jalankulkjana, jatkaen taas matkaa pyörällä ajaen. Mitä hiton merkitystä silläkin on olevinaan, ajaenhan pääsee nopeammin suojatien yli eikä autoilijan tarvitse odotella niin pitkää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin käytän. On käynyt niin paljon läheltäpiti tilanteita niin kävelijöiden, kuin autoilijoidenkin kanssa. Vaikka kuinka itse yrittäisi noudattaa sääntöjä ja tilanteiden ennakointia. Pari viikkoa takaperin auto ajoi päin punaista, vaikka minulle jalankulkijana paistoi vihreä valo. Liikenteessä on aina riskit. Suosittelen kaikille pyöräilijöille vilpittömästi. Nykyään löytyy siistejäkin malleja. En ymmärrä miksi kypärän käyttö ei vieläkään ole laissa pakollinen!
pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla myös suojatietä pitkin, kunhan ei aiheuta vaaraa eikä haittaa jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä on kuitenkin väistämisvelvollinen muuta liikennettä kohtaan, ellei autoilijalla ole väistämismerkkiä ennen suojatietä (siirtymäajan jälkeen tällaisissa paikoissa pitäisi olla maalattu pyörätien jatke) tai kyseessä ole kääntyvä auto.
Käytän, joka kerta. Pyöräilen aika paljon ja kaksi kertaa olen kaatunut niin holtittomasti että on ollut aivan tuurista kiinni etten ole lyönyt päätäni. Äitini hengen pyöräilykypärä pelasti, häntä hoitaneen lääkärin mukaan. Näistä kolmesta tapauksesta sanoisin että "puolikas" oli omaa tyhmyyttäni ja kaksi ja puoli muiden syy:
1) Kaaduin lumikelissä jarruttaessani kaupungilla kun auto lähti parkista peiliin katsomatta(tai muuten minua huomaamatta), ajaen suoraan eteeni, ja eturenkaani pito petti vaikka minulla olikin nastarenkaat pyörässäni. Vauhtia minulla oli noin 20 km/h, minkä ei pitäisi yllättää parkkiruudusta lähtevää. Päälläni oli signaalikeltainen takki. Mutta kukapa sellaisia peilistään huomaisi...
2) Kolaroin 1,4 promillen humalassa pyöräilleen miehen kanssa. Hän oli ajanut suoraan koko sen ajan jonka olin hänet nähnyt, enkä epäillyt mitään kun lähdin ohittamaan. Vaan kas, silloin hän horjahtikin pyörällään lähes poikittain tiellä ja maahan mentiin. (promillet ja vammat vahvisti myöhemmin poliisi ja ambulanssihenkilökunta)
3) Äitini taas keilasi maahan kännykkää räplännyt teini joka tuli suoraan päin alikulkutunnelista.
Kumma sattuma: erään kerran töihin ajaessani satuin onnettomuuspaikalle jossa myöskin kännykkää räplännyt nuorukainen oli aiheuttanut suoran nokkakolarin alikulkutunnelissa. En tiedä miltä äitini onnettomuuspaikka näytti (murtumat sekä ylä- että alaleuassa, muutama hammas irti, aivotärähdys jne.) mutta näkemässäni paikassa oli kyllä ilmassa se että toivotaan nyt vaan kovasti ettei tule aivovammaa; uhri makasi maassa jalat nykien ja verilammikon keskellä. Lähdin paikalta kun ambulanssimiehistö otti tilanteen haltuun ja olin antanut kaikki tiedot jotka minulla oli.
Tarinoiden opetus: kaikki ei aina ole itsestä ja omasta varovaisuudesta kiinni. Tämän(kin) takia käytän kypärää. Olen tietoinen siitä että voin joskus tehdä virheitä enkä halua aivovammaa niiden takia, ja toisaalta jos vastaan osuu huolimaton, aineissa tai kännissä oleva yksilö niin... sama juttu.
Käytän kypärä vaikka on rumakin mutta parempi ruma kun vihannes jos jotain sattuisi
Käytän, olisi tyhmyyttä olla käyttämättä. Harrastan maantiepyöräilyä ja lisäksi sunnuntaipyöräilen. Aina kypärä.
En käytä.
- En käytä muutenkaan päähineitä, ahdistun niistä.
- Mikä tahansa hattu aiheuttaa inhottavan vapauden menetyksen tunteen.
- Mikä tahansa hattu saa hiukset muuttumaan paskan näköiseksi, jonka takia ei kehtaa olla ihmisten ilmoilla.
- Minua ei haittaa paskaakaan jos halkaisen kalloni. Toivon vaan ettei kukaan ala rahtaamaan minua jonnekin tehohoitoon, vaan saan kuolla rauhassa. Olen elänyt jo yli 50 vuotta, siinä on enemmän kuin tarpeeksi.
- Inhoan sitä, että joku ulkopuolinen tulee määrittelemään että miten turvallisesti minun tulee elää. Se on ihmisen perusoikeuksiin puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just männä viikolla ajoin autoa suoraa tietä, jonka yli meni suojatie. Mun puolella tietä oli pyörä pysähtyneenä, pyöräilijä valmiina polkemaan (jos olisi ollut taluttamassa, hän olisi saanut mennä). No toisella kaistalla pysähtyi mopo (ei tainnut osata liikennesääntöjä) ja pyöräilijä lähti varoittamatta ajamaan suoraan mun alle. Onneksi ehdin jarruttaa. Ei siinä touhussa ollut päätä eikä häntää. Ja ihan aikuinen mies oli, lapset ovat yleensä vielä arvaamattomampia.
Käytän aina. 90-luvun lapsena opin kypärän käytön ihan alusta alkaen. Teininä kypärän käyttö jäi vähäksi aikaa, koska se oli noloa eikä muutkaan käyttäneet, mutta aikuistuessani aloin arvostaa terveyttäni niin, ettei pyöräily ilman kypärää tulisi kysymykseenkään.
Liikenteessä en luota keneenkään, ja vaikkei kypäräkään kaikkea pelasta, haluan varjella itseäni vaaroilta niin pitkälti kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
En käytä.
- En käytä muutenkaan päähineitä, ahdistun niistä.
- Mikä tahansa hattu aiheuttaa inhottavan vapauden menetyksen tunteen.
- Mikä tahansa hattu saa hiukset muuttumaan paskan näköiseksi, jonka takia ei kehtaa olla ihmisten ilmoilla.
- Minua ei haittaa paskaakaan jos halkaisen kalloni. Toivon vaan ettei kukaan ala rahtaamaan minua jonnekin tehohoitoon, vaan saan kuolla rauhassa. Olen elänyt jo yli 50 vuotta, siinä on enemmän kuin tarpeeksi.
- Inhoan sitä, että joku ulkopuolinen tulee määrittelemään että miten turvallisesti minun tulee elää. Se on ihmisen perusoikeuksiin puuttumista.
Uskomatonta jos olet oikeasti yli 50v, kuulostat uhoavalta teiniltä. Yhteiskunnassa on lait ja asetukset ihan syystä, voin kuvitella kuinka murhaajat yms uhoaa samalla tavalla,perusoikeuksiin vaan puututaan kun määritellään miten yhteiskunnassa toimitaan.
Käytän kypärää ja olen niin tottunut siihen, että tunnen itseni alastomaksi jos se on joskus jäänyt epähuomiossa kotiin. On pitänyt palata sitä hakemaan. Kypärän käyttö on nykyaikaa ja ilman sitä pyöräily näyttää turvattomalta. Ihmettelen kun esim. niin monet eläkeläiset pyöräilevät ilman!
Eräs naispuolinen tuttuni kerran sanoi, ettei sellaista päivää tule, että hän laittaisi kypärän päähän. Näyttää kuulemma niin rumalta. Mutta uskokaa tai älkää, rumalta näyttää vasta kun on kaatunut ilman kypärää ja kasvojen luut ovat murtuneet.