Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytätkö pyöräilykypärää?

Vierailija
05.04.2020 |

Nyt on taas jokavuotisen kypäräkeskustelun aika. Käytätkö sä? Miksi käytät? Miksi et käytä? Enemmistö ei taida käyttää, mut entistä useemmat pitää. Ap ajelee hiukset hulmuten, mutta osto harkinnassa.

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ainakaan minun käyttää. En aja kovaa, koska olen hieman pullea. En ajele autojen keskellä, koska osaan ajaa pyörätiellä kuten kuuluukin. Ennakoin myös sitä, miten muut; varsinkin autoilijat perseilee liikenteessä.

Vierailija
102/134 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä. Ei ole mitän muuta syytä kuin se että olen syntynyt vuonna 1980, enkä koskaan oikein oppinut asiaa. Yksi kypärä minulla on ollut, mutta se oli epämukava ja painoi, joten jäi käyttämättä. Niin rumaa kypärää ei ole olemassa että en sitä päähän ulkonäön takia laittaisi, mikäli se ei sitten olisi jollain tavoin loukkaava.

Minä käytän kypärää, vaikka olen myös sen ajan lapsi jolloin pyöräilykypäriä ei ollut oikeastaan edes olemassakaan (synt. 1975). Aloin käyttää kypärää samaan aikaan, kun lapseni alkoi pyöräillä (ja käyttää pyöräilykypärää).

Sama täällä synt -75 ja aloin käyttää kypärä kun lapset pienet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä. Ei ole mitän muuta syytä kuin se että olen syntynyt vuonna 1980, enkä koskaan oikein oppinut asiaa. Yksi kypärä minulla on ollut, mutta se oli epämukava ja painoi, joten jäi käyttämättä. Niin rumaa kypärää ei ole olemassa että en sitä päähän ulkonäön takia laittaisi, mikäli se ei sitten olisi jollain tavoin loukkaava.

Minä käytän kypärää, vaikka olen myös sen ajan lapsi jolloin pyöräilykypäriä ei ollut oikeastaan edes olemassakaan (synt. 1975). Aloin käyttää kypärää samaan aikaan, kun lapseni alkoi pyöräillä (ja käyttää pyöräilykypärää).

Sama täällä synt -75 ja aloin käyttää kypärä kun lapset pienet

Itsekin syntynyt -70 luvun loppupuolella ja meinasin alka akäytää kun lapset aloittivat pyöräilyn ostin myös ittelleni kypärän mutta en kehtanut käyttää

Vierailija
104/134 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
105/134 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt kypärää vuosikausia turhaan, onneksi. Tulen töistä junalla asemalle josta jatkan pyörällä kauppaan tai kotiin. Teen aina nämä:

- avaan U-lukon

- kiinnitän lamput eteen ja taakse

- laitan kypärän päähän

- jos satula märkä niin laitan siihen suojuksen, muovipussin tms päälle

Kaikki tämä esim vain reilun kilometrin matkan vuoksi.. tuntuu että olisi jo perillä jos tekisi kuten useimmat eli avaa lukon ja menoksi. Olenkin lähes aina se viimeinen joka asemalta lähtee pyörällä, samalla junalla saapuneista muut on menneet jo menojaan.

Vierailija
106/134 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
107/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
108/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ajan hiljaa" Voi vitty! 2m satulasta asfalttiin riittää aivan hyvin nollanopeudestakin.

Ja turhahan se on turvavyökin, ikinä en oo tarvinnu.

Vierailija
109/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970 eli lapsena ei ollut tapana käyttää juuri mitään suoja- ja turvahärpäkkeitä. Mopokypärätkin ilmestyivät markkinoille myöhemmin.

Ekan kerran laskettelukypärää käytettyäni olin yllättynyt kuinka paljon mukavampi se on kuin kastuva ja märälle koiralle haiseva pipo.

Fillarilla sotken sekä lyhyitä matkoja paikallisesti että reipasvauhtisia yli sadan kilometrin päivämatkoja liikenteen seassa. Ei tulisi mieleenkään lähteä ilman kypärää ja maantiellä myös suojaavia laseja.

En näe mitään syytä olla käyttämättä kypärää mutta jos sellaisia on niin kuulen mielelläni.

Vierailija
110/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1970 eli lapsena ei ollut tapana käyttää juuri mitään suoja- ja turvahärpäkkeitä. Mopokypärätkin ilmestyivät markkinoille myöhemmin.

Ekan kerran laskettelukypärää käytettyäni olin yllättynyt kuinka paljon mukavampi se on kuin kastuva ja märälle koiralle haiseva pipo.

Fillarilla sotken sekä lyhyitä matkoja paikallisesti että reipasvauhtisia yli sadan kilometrin päivämatkoja liikenteen seassa. Ei tulisi mieleenkään lähteä ilman kypärää ja maantiellä myös suojaavia laseja.

En näe mitään syytä olla käyttämättä kypärää mutta jos sellaisia on niin kuulen mielelläni.

milloin olet aloittanut käyttämään pyöräilykypärä?

Vierailija
111/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

milloin olet aloittanut käyttämään pyöräilykypärä?

En osaa sanoa tarkkaa vuotta mutta 90-luvun lopussa en käyttänyt. Sitten oli pitkä tauko pyöräilyssä, meni ainakin kymmenen vuotta että en koskenutkaan mankeliin. Hypättyäni takaisin puikkoihin aloin käyttämään kypärää.

Vierailija
112/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä olla käyttämättä kypärää

”Näyttää typerältä”

”on hidasta pukea kypärä”

”En halua kantaa mukana sitä enkä halua jättää sitä pyörään”

Vierailija
113/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vain pyöräteillä ja niitä oulun seudulla riittää ja lisäksi mikä ei ole ihanampaa kuin hulmuavat hiukset kesätuulessa.

Vierailija
114/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kypärää. Jos en olisi käyttänyt, olisin haudassa. Oma, inhimillinen moka, selvisin kypärän halkeamisella ja toisen solisluun murtumisella. Jos kypärä ei olisi ollut päässä, pää olisi ollut liiskana.

Vierailija
115/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Näyttää typerältä”

Ekasta olen samaa mieltä mutta saattaahan joidenkin mielestä olla tyylikästä näyttää sieneltä. Minusta ei ole, mutta kun viisikymppinen äijä ahtautuu tiukkoihin pyöräilyvaatteisiin niin se miltä kypärä näyttää on melko pieni vika kokonaistyylikkyydessä.

116/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viimeksi tuli käytettyä. Talveksi olen hommannut kypärän jota lumilautailijat ja vastaavat käyttävät. Periaatteessa ilman pipoa, myssyä tai muuta pärjää kun kypärä itsessään tarjoaa myös lämpöä. Askartelin siihen myös lamput, punainen taakse ja kirkas eteen. Nastarenkaatkin laitoin ja pitäisi kyllä kaikilla olla pakollinen vähintään eturenkaassa olla nastarengas.

Aiemmin en noita kypäriä käyttänyt ollenkaan kun ei tarvinnut, nykyisin kun enemmän pyöräilee niin keskinopeus tahtoo mennä yli 25km/h. Olis aika pöljää olla ilman kypärää koska siinä saattaa käydä tosi pahasti kun nopeutta on enemmän.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
117/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on henkilökohtainen kysymys ja vastaus ei kuulu muille.

Muut tekee mitä tahtoo, niin minäkin.

118/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Näyttää typerältä”

Ekasta olen samaa mieltä mutta saattaahan joidenkin mielestä olla tyylikästä näyttää sieneltä. Minusta ei ole, mutta kun viisikymppinen äijä ahtautuu tiukkoihin pyöräilyvaatteisiin niin se miltä kypärä näyttää on melko pieni vika kokonaistyylikkyydessä.

Homman voi hoitaa myös tyylillä :) Ebaysta tuollainen takavaloksi: 

https://www.ebay.com/itm/1-2X-BIKE-BALL-LIGHTS-Bicycle-Cycling-Safety-L…

Annan takuun että naisissa aiheuttaa pidättäytynyttä naurua ja ehkäpä murtaa jään aloittaa keskustelun :)

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
119/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Mutta hävettää myöntää, että aloin käyttää vasta kun sain lapsen ja tajusin, ettei ole millään lailla loogista tai uskottavaa vaatia häneltä kypärän käyttöä ja ajaa itse ilman.

Tämä siitä huolimatta, että tunsin nuorena ihmisen, joka ajoi pyörällä niin pahan onnettomuuden, että joutui pitkäksi aikaa sairaalaan ja lääkäri hänelle suoraan sanoi, että kypärä pelasti hengen. (Ajoi yllättävään esteeseen maantiellä kovassa vauhdissa ja lensi metrikaupalla sarvien yli.)

Vierailija
120/134 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Osittain sen takia, että vaadin lapsiltani sen käyttöä pyöräillessä ja aikuisena minun tehtäväni on näyttää heille esimerkkiä.

Toinen syy kypärän käyttöön on se, että vuosia akuuttineurologisten potilaiden kanssa työskennellessä olen valitettavasti useammin kuin kerran nähnyt sen, mitä vaurioita pieneltäkin tuntuva kaatuminen voi aiheuttaa, kun pää kolahtaa eikä kypärää ole. "Nolo ja epämukava" kypärä on pienempi ja halvempi paha kuin aivovamma tai kuolema.