Käytätkö pyöräilykypärää?
Nyt on taas jokavuotisen kypäräkeskustelun aika. Käytätkö sä? Miksi käytät? Miksi et käytä? Enemmistö ei taida käyttää, mut entistä useemmat pitää. Ap ajelee hiukset hulmuten, mutta osto harkinnassa.
Kommentit (134)
Käytättekö polvi- ja kyynärsuojia myös? Miksi vain pää pitää suojata? Itse käytän kokovartalosuojausta kävellessäkin, koska ikinä ei tiedä jääkö auton yliajamaksi tai kaatuuko portaissa.
Nämä kypärä kallellaan pungertavat eivät tunnu välillä seuraavan lainkaan muuta liikennettä, todellakin näyttää antavan valheellisen turvallisuuden tunteen. Itse en tietenkään käytä moista idioottimaista turhaketta, ruma kuin perkele.
Sopii tietysti tyylittömälle goretex sporttipellelle kuin helminauha sialle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän ja onneksi olen käyttänyt. Ollut huono tuuri pyöräilessä ja ilman kypärää en varmaan olisi tässä naputtamassa. Miksi muuten tosi moni lapsi pitää sitä kypärää päässä mutta ei sulje hihnaa tai pyöräilee se kypärä ohjaustangossa!?
Valitettavasti näökee usein juu että kypärä löysällä... mitä sinulle sattunut?
Kaveri kaatui ihan paikallaanollessa. Kypärä pelasti ensimmäisestä iskusta, sitten irtosi ja naama meni ruvelle. Siis remmi oli irti.
Olisi kauheeta värkkäämistä kypärän kanssa, jos käy esim. kaupassa. Joku sen kuitenkin pöllisi jos pyörän sarveen jättää roikkumaan eikä kauppaankaan viitsi päähän jättää tai mukana raahata.
Käytän ja aikoinaan oikein testannutkin miltä tuntuu ottaa auton kanssa yhteen. Ilman olisin haudassa. Aivovamma jäi muistoksi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi ystävä vähemmän jos ei olisi käyttänyt. Näin kun lensi tangon yli pää edellä asfalttiin.
Moni ystäväni on liukastunut suihkussa ja saunassa, ihme että ovat hengissä ilman kypärää.
Pääsääntöisesti käytän. Kuntopyöräillessä kypärä on oikeastaan aina päässä. Jos menen pyörällä vaikka käymään lähikaupassa, niin sitten en yleensä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi yksi ystävä vähemmän jos ei olisi käyttänyt. Näin kun lensi tangon yli pää edellä asfalttiin.
Moni ystäväni on liukastunut suihkussa ja saunassa, ihme että ovat hengissä ilman kypärää.
Liukastumalla kuolee noin parituhatta suomalaista joka vuosi.
En tunne ketään tangon yli äkillisesti lentänyttä, autoon jos törmää niin potta ei paljoa auta, varsinkaan kun se monilla on takaraivolla hyvin löysän näköisesti, eipä paljoa suojaa paitsi jos joku kopauttaa nuijalla takkaapäi
Vierailija kirjoitti:
Olisi kauheeta värkkäämistä kypärän kanssa, jos käy esim. kaupassa. Joku sen kuitenkin pöllisi jos pyörän sarveen jättää roikkumaan eikä kauppaankaan viitsi päähän jättää tai mukana raahata.
Minusta tuntuu että pyöräilykypärät eivät ole niin suuressa huudossa että niitä pölittäisiin aina tilaisuuden tullen.
Ennen en käyttäny, nykyään käytän koska on lapsi ja yritän näyttää hyvää esimerkkiä. Jos lasta ei olisi, en käyttäisi.
Käytän, varsinkin sen vuoksi kun reiteilläni pyörätiet ovat hyvin vilkkaita (lähellä keskustaa, erillisiä pyöräteitä ja liikenne aika vilkas autojenkin suhteen) ja vaikka talutankin usein suojatien yli silti riski esim. jäädä auton alle on olemassa. Lähelläni on sellaisia pitkiä suojateitä jossa on kaksi kaistaa samaan suuntaan eli vaikka toinen pysähtyy silti viereen ajava ei aina... kävelijänäkin olen meinannut jäädä sen toisen auton alle kun ei ole pysähtynyt viereen ja silloinkin kypärä ehkä olisi tarpeen. Kypärä on pelastanut myös muutaman tuttavani hengen tai suojannut vakavammilta vammoilta eli ei kypärä nyt turhaan ole olemassa. Talvisin en pyöräile, koska pääsen kävellenkin hyvin. Kuitenkin kypärä varsinkin silloin koska liukkaus ja aina voi kaikenlaista sattua. Pieni teko suuren elämän tähden. Jos ei kypärää käytä, se on sitten oma syy ja voikin kaduttaa myöhemmin sairaalavuoteella tai sitten läheinen suree, jos saatkin pahan tällin.
Vierailija kirjoitti:
Ihapaskaa. Kukaan ei varasta kypärää, se on niin henkilökohtainen varuste. Halpakin. Vuosikymmeniä olen jättänyt kypärän aina sarveen kauppareissuilla Helsingissä. Lisähoukutteena olleet hikiset huppu, hanskat ja lasit.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään tangon yli äkillisesti lentänyttä, autoon jos törmää niin potta ei paljoa auta, varsinkaan kun se monilla on takaraivolla hyvin löysän näköisesti, eipä paljoa suojaa paitsi jos joku kopauttaa nuijalla takkaapäi
Vajakin aivopieru ;-(
Minä en tunne ketään turvavyön pelastamaa ja ikinä en ole tarvinnut. Silti käytän aina.
Käytän.
Olen 1960-luvulla syntynyt ja ekan kerran näin Tukholmassa citypyöräilijöillä kypäriä joskus 1980-luvun alussa, naureskeltiin ruotsalaisille. 1990-luvulla aloin käyttää itsekin. 2000-luvun alussa pidin kypärättömiä pyöräilijöitä vähän yksinkertaisina.
Nyt olen tottunut siihen, että tukka on aina littaantunut eikä kypärän mukana kuljettaminen tunnu hankalalta enää, mutta muiden kypärän käyttöön en enää paljon kiinnitä huomiota ja uskon, että kypärästä on kohkattu liikaa vuosien varrella.
Ihme luulo että kyppärä olisi uusi keksintö. Muovikuvut ovat uudempia, ennen niissä oli sellaiset nahkapatjat, käytössä jo sata vuotta.