Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen
Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen. Kovasti on toitotettu, että "Suomessa miljoona asuntoa on väärässä paikassa", mutta totuus on, että miljoona työpaikkaa on väärässä paikassa. Toivottavasti uudet etätyökokemukset saavat ihmiset siirtymään maalle; sen seurauksena syntyisi välittömästi myös uusia palvelualan työpaikkoja sinne.
Kommentit (51)
Kyllä. Vaikka mökkiläiset nyt vähän kiukuttelevat, niin tosiasia on, että näin tulee käymään. Sukulainen sai juuri myytyä maalta talonsa, joka on ollut pian kaksi vuotta myynnissä ja ostaja on sellainen, joka tekee paljon töitä kotona.
Tämä riippuu niin kehityksestä. Maaseudulle pitää saada isoja automarketteja, ja bensan hinta pitää saada alemmas (esim. tukitoimin), niin maaseudullakin on järkevää asua. Palvelujen köyhtyminen on iso syy maaseudun alennustilaan.
M44
Urbanisaatio on maailmassa ollut trendi jo vuosisatoja. Ei sitä pysty kääntämään millään.
Miksi? Mitä siellä maalla on, minkä vuoksi vaikkapa minun, kokin, kannattaisi siellä asua?
Minäkin toivon. Ehkä etätyöt antavat siihen mahdollisuuden. Toinen voisi hoitaa tilaa, toinen tehdä toimistohommia omassa huoneessaan. Suomessa sentään omavaraisuusaste yli 80 prosenttia, Ruotsissa enää 50. Suomessa pystyttäisiin vielä pitämään omaa tuotantoa yllä, tärkeintä on rakkaus maahan!
Asun maalla. Helsingin palveluihin on tunnin ajomatka. Tämän kauemmas maalle en halua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä siellä maalla on, minkä vuoksi vaikkapa minun, kokin, kannattaisi siellä asua?
Sinullahan on hyvä ammatti ja taidot, joista on maaseudullakin hyötyä. Voit tehdä vaikka mitä! Tunnet ruoat, raaka-aineet, niiden käsittelyn ja säilytyksen, olet tottunut kohtaamaan ja ajattelemaan muita ihmisiä. Voit hoitaa talon, tilan, tai koulun ruokahuollon, tai pitää ravintolaa. Ruokaa kaikki aina tarvitsevat, paikasta riippumatta. Rahaa ei niinkään jos on massu täynnä ja katto päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on hyvä ammatti ja taidot, joista on maaseudullakin hyötyä. Voit tehdä vaikka mitä! Tunnet ruoat, raaka-aineet, niiden käsittelyn ja säilytyksen, olet tottunut kohtaamaan ja ajattelemaan muita ihmisiä. Voit hoitaa talon, tilan, tai koulun ruokahuollon, tai pitää ravintolaa. Ruokaa kaikki aina tarvitsevat, paikasta riippumatta. Rahaa ei niinkään jos on massu täynnä ja katto päällä.
Niin, mutta miksi lähtisin maalle harjoittamaan ammattiani? Mitä siellä on tarjottavaa, mitä kaupungissa ei?
No ei kaupungistuminen lopu, mutta se voi kyllä hidastua, kun etätyömahdollisuudet ja ihmisten kulutuskäyttäytyminen ottavat pakostakin takapakkia koronakriisissä.
Urbanisaatio muuttuu todennäköisesti megatrendistä trendiksi.
Toivon hartaasti tämän koronaepidemian opettavan, että ihmiset tekevät ahkerasti kotonaan etätöitä ja se kannattaa mahdollistaa työhyvinvoinnin takia mahdollisimman monelle. Kaupungistuminen loppuu, kun ihmiset voivat tehdä maalta töitä ja käydä silloin tällöin työpaikalla.
Mielenterveys paranee ihmisillä etätyömahdollisuuden myötä. Työnteko tehostuu, kun hommat voi aloittaa jo aikaisin aamulla suoraan kotoa, tai osa voi nukkua tunnin pari pidempään ja aloittaa hommat sitten.
Vihreiden ajama ”tiivis” Helsinki oli sitten tässä
30.3.2020
Karin 13.6.2018 saama näky maatalouden muutoksesta
Näin ensin kuin filminauhana maatalon ja lehmiä laitumella. Lehmät olivat laihoja ja niiden kylkiluut näkyivät.
Isäntä ja emäntä olivat pellon reunalla itkemässä.
Talon pihalla oli uudenaikainen traktori. Isäntä meni ohjaimiin ja katsoi polttoainemittaria, ei polttoainetta ja katsoi kukkaroa, ei rahaa.
Emäntä meni keittiöön laittamaan ruokaa ja katsoi jääkaappiin, joka oli lähes tyhjä.
Minulle näytettiin, että isoista paikoista tehtiin pieniä navettoja, kahden kolmen lehmän navettoja.
Sanottiin, että uudet koneet joutuvat museoon ja vanhat koneet otetaan käyttöön.
Ravihevoset on neuvottava työntekoon.
Suomessa alkavat ajat, joita ei ole koskaan ennen koettu.
Sain 25.6.2018 lisänäyn, jossa maatalon pellon reunalla odotti karja-auto ja eläimiä tuotiin autoon. Toisella puolella odotti ulosottomies. Peruspylväät on murrettu alas.
Jouko Pihon kommentti 30.3.2020:
Näin tulee käymään. Polttoainepulan takia uudet maatalouskoneet ovat hyödyttömiä ja tehomaataloutta ei voida enää harjoittaa.
Sen sijaan Suomi siirtyy takaisin pientiloihin ja käyttämään hevosvetoisia koneita ja kuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vihreiden ajama ”tiivis” Helsinki oli sitten tässä
Siinä on puolue joka on ajanut kaikkea sellaista joka on osoittautunut virheeksi 😁
Kaupungistuminen kiihtyy koronan myötä. Nyt siellä pikkukunnilla on lomautettu jo kunnankin palkkalistoilta ja paluutatuskin töihin on.pakko lähteä ihmisten ilmoille sieltä j8s vaan on kykyjä enemmän kuin niillä vitosen oppilailla, jotka sinne jäävät.
Pitää vaan katsoa seuraavissa ja monissa sen jälkeisissä vaaleissa, että äänestää eduskuntaan puolueita jotka kannattavat maaseudun asuttamista.
Tässä nyt on kuukauden verran kuunneltu ensin maalaisten kettuilua ja nyt ruikutusta, niin eipä hirveästi innosta ajatus maalle muutosta.
Toinen on tämä yksityisautoilun hankaloittaminen. Niin kuinka järkevä idea se nyt sitten olikaan tunkea koko kansa samoihin kaupunkeihin ja pelkän joukkoliikenteen varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miksi lähtisin maalle harjoittamaan ammattiani? Mitä siellä on tarjottavaa, mitä kaupungissa ei?
En ole tuo, joka sinulle vastasi, enkä sano, että maaseudulla on sinulle jotain tarjottavaa, mutta kerron, mitä sillä on minulle tarjottavaa:
- Oma rauha
- Paljon tilaa ympärillä
- Voi asua luonnon läheisyydessä (Joo, helsinkiläiset aina jaksavat muistuttaa, että Helsingissäkin on luontoa – ei siellä ole samalla tavalla kuin maaseudulle. Olen itse entinen helsinkiläinen, ja se on ihan eri asia, kun siellä on pieniä metsäsaarekkeita, tai että mennään bussilla Nuuksioon, joka on täynnä ihmisiä.)
- Asuminen on halvempaa
- Monen harrastuksen harrastaminen on halvempaa
- Elämä on kiireettömämpää
- Ei ole ruuhkia liikenteessä tai vaikkapa kaupoissa
- Pienemmissä yhteisöissä kanssaihmisiin luotetaan ihan eri tavalla (En ollut montaa vuotta täällä asunut, kun joskus jäi kukkaro kotiin, ja kirja- tai urheilukaupassa (molemmissa tämä on tapahtunut) sanottiin, että tuut sitten maksamaan myöhemmin. Ja tämäkin on kuitenkin 10 000 asukkaan kaupunki, minä tänne aivan ummikkona muuttanut, samoin mieheni.)
- Ihmisten kommunikoiminen keskenään on rennompaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi j.... mikä kysymys! Ootko sää käyny missään muualla kuin siinä omassa asfalttislummissasi?
Mulla on muutto suunnitelmissa maalle mutta onnistuu oikeasti vasta muutaman vuoden sisään.