Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen
Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen. Kovasti on toitotettu, että "Suomessa miljoona asuntoa on väärässä paikassa", mutta totuus on, että miljoona työpaikkaa on väärässä paikassa. Toivottavasti uudet etätyökokemukset saavat ihmiset siirtymään maalle; sen seurauksena syntyisi välittömästi myös uusia palvelualan työpaikkoja sinne.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kaupungistuminen kiihtyy koronan myötä. Nyt siellä pikkukunnilla on lomautettu jo kunnankin palkkalistoilta ja paluutatuskin töihin on.pakko lähteä ihmisten ilmoille sieltä j8s vaan on kykyjä enemmän kuin niillä vitosen oppilailla, jotka sinne jäävät.
Ota huomioon, että tällä hetkellä maaseudulla on paljon ihmisen kannalta välttämättömiä työpaikkoja. Helsingissä on eniten erilaisia käsienheiluttelufirmoja, ns. elinkeinoelämän tyhjänpäiväistä nousukauden höttöä. Juuri tämäntyyppinen karsiutuu ensimmäisenä lamassa.
Etätyöt mahdollistavat asioita myös uudella tavalla.
Itse taas en toivo, koska olen aina pitänyt kaupungeista enemmän. Ja keski-eurooppalaisista kaupungeista vasta pidänkin. Maaseudun rauhaa en kauan jaksa, vaan minulle riittää, jos välillä pääsen edes johonkin metsikköön tms.. Pidän kaupungeissa juuri siitä, että on ihmisiä. Jos missään ei juuri koskaan näkyisi ketään, se kävisi raskaaksi. En ihmisiä pysty korvaamaan luonnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreiden ajama ”tiivis” Helsinki oli sitten tässä
Siinä on puolue joka on ajanut kaikkea sellaista joka on osoittautunut virheeksi 😁
Minun lenkkini kulkee vihreiden pystyttämän itsekkyyden muistomerkin ohi, jossa on listattuna eduskunnassa ydinvoiman puolesta äänestäneiden nimet.
Vihreät on aito populistipuolue, trendipellesakki. Jos ihmiset muuttaisivat maalle kenelläkään ei olisi syytä äänestää virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungistuminen kiihtyy koronan myötä. Nyt siellä pikkukunnilla on lomautettu jo kunnankin palkkalistoilta ja paluutatuskin töihin on.pakko lähteä ihmisten ilmoille sieltä j8s vaan on kykyjä enemmän kuin niillä vitosen oppilailla, jotka sinne jäävät.
Ota huomioon, että tällä hetkellä maaseudulla on paljon ihmisen kannalta välttämättömiä työpaikkoja. Helsingissä on eniten erilaisia käsienheiluttelufirmoja, ns. elinkeinoelämän tyhjänpäiväistä nousukauden höttöä. Juuri tämäntyyppinen karsiutuu ensimmäisenä lamassa.
Mitä sellaisia työpaikkoja, joiden vuoksi siellä pitäisi fyysisesti asua? Eihän sinne lähde edes lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en toivo, koska olen aina pitänyt kaupungeista enemmän. Ja keski-eurooppalaisista kaupungeista vasta pidänkin. Maaseudun rauhaa en kauan jaksa, vaan minulle riittää, jos välillä pääsen edes johonkin metsikköön tms.. Pidän kaupungeissa juuri siitä, että on ihmisiä. Jos missään ei juuri koskaan näkyisi ketään, se kävisi raskaaksi. En ihmisiä pysty korvaamaan luonnolla.
Mikset toivo? Eihän se kait sinulta olisi pois, jos useammalla ihmisillä olisi mahdollisuus muuttaa maalle? Nyt ei oikein ole, kun työpaikat on keskitetty kaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Urbanisaatio on maailmassa ollut trendi jo vuosisatoja. Ei sitä pysty kääntämään millään.
Itse asiassa se hidastui espanjantaudin myötä Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaisia työpaikkoja, joiden vuoksi siellä pitäisi fyysisesti asua? Eihän sinne lähde edes lääkärit.
Meinaatko, että esim. ruoka ja wc-paperi valmistetaan kaupoissa? Ja sähkö töpselistä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on kuukauden verran kuunneltu ensin maalaisten kettuilua ja nyt ruikutusta, niin eipä hirveästi innosta ajatus maalle muutosta.
Syystä
Asun pikkukaupungissa ja tämä on mielestäni paras asuinpaikka. Kaupungin palvelut ja viihteet, mutta ei ruuhkia eikä ihmislaumoja. Maaseutu alkaa muutaman kilometrin päässä, luonto on lähellä. Ihan maalla en halua asua, siellä on tylsää.
Maaseudulla välttyy helpommin tartunnoilta.
Nyt koronakaranteenin aikaan mikään ei elämä sitä paitsi ole muuttunut mitenkään. Hyvin on tilaa kirmata pihalla ja metsissä. Ihanaa, kun ei tarvitse kököttää kerrostaloasunnossa.
Sössön sössön. Piti kirjoittaa, että nyt koronakaranteenin aikaan mikään ei elämässä sitä paitsi ole muuttunut mitenkään.
Helsinkiläisenä en voisi yhtään enempää olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Älkää muuttaako tänne. Toivon, että kaiken maailman firmoja ja yrityksiä perustettaisiin mahdollisimman kauas Helsingistä. Tulisi niitä työpaikkoja sitten muuallekin ja Suomi ei ihan täysin näivettyisi. Kiitos kaikille, jotka eivät muuta tänne eivätkä edes halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu niin kehityksestä. Maaseudulle pitää saada isoja automarketteja, ja bensan hinta pitää saada alemmas (esim. tukitoimin), niin maaseudullakin on järkevää asua. Palvelujen köyhtyminen on iso syy maaseudun alennustilaan.
M44
Ei kiitos isoille automarketeille.
Ehkäpä tämän jälkeen ollaan vähän järkevämpiä. Pienet paikalliset yritykset käy ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä siellä maalla on, minkä vuoksi vaikkapa minun, kokin, kannattaisi siellä asua?
Sinullahan on hyvä ammatti ja taidot, joista on maaseudullakin hyötyä. Voit tehdä vaikka mitä! Tunnet ruoat, raaka-aineet, niiden käsittelyn ja säilytyksen, olet tottunut kohtaamaan ja ajattelemaan muita ihmisiä. Voit hoitaa talon, tilan, tai koulun ruokahuollon, tai pitää ravintolaa. Ruokaa kaikki aina tarvitsevat, paikasta riippumatta. Rahaa ei niinkään jos on massu täynnä ja katto päällä.
Kaikki maallemuuttajat maatilallisia?
Niillä parin hehtaarin tilkuilla, joita on kaupan, ei itseään saati perhettä elätä.
Viljelyksen aloittaminen vastii koneita ja tuotantotiloja, jotka ovat kalliita hankkia.
Uusi maallemuutto tapahtuisi nimenomaan etätyön varassa, riittävä asiakaspohja mahdollistaisi sitten palveluammatitkin, mm ravintolan pidon tälle kokillle.
Mutta ei niitä ravintoloita määräänsä enempää kylille mahdu.
Usein maallemuuttoon liittuy jonkinlainen downshitaus, rahaa on vähemmän, joten palvelujakaan ei juuri käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä siellä maalla on, minkä vuoksi vaikkapa minun, kokin, kannattaisi siellä asua?
No se maaseutu onkin niille kokeile, jotka sinne haluavat, ei sinulle, eläpä sure, ei sinne ole PAKKO muuttaa!
Kokki jos olisin, niin valitsisin pitäjän, jossa asuu muutama muukin, kuin minä itse. Ehkä joku oppilaitos tai tehdas lähipitäjässä, mutta ei Helsingin tason paikka, pienempi.
Päivällä voi pitää lounaspaikka edullista ruokaa työssäkäyvillä ja illalla kurmee ruokaa illanviettäjille.
Ehkä kävijöitä ei niin paljoa kuin pääkaupunkiseudulla, mutta riittävästi, jotta tulee toimeen. Eläminen on siellä maalla halvempaa, niin osan kuluista saa alas.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on hyvä ammatti ja taidot, joista on maaseudullakin hyötyä. Voit tehdä vaikka mitä! Tunnet ruoat, raaka-aineet, niiden käsittelyn ja säilytyksen, olet tottunut kohtaamaan ja ajattelemaan muita ihmisiä. Voit hoitaa talon, tilan, tai koulun ruokahuollon, tai pitää ravintolaa. Ruokaa kaikki aina tarvitsevat, paikasta riippumatta. Rahaa ei niinkään jos on massu täynnä ja katto päällä.
Niillä parin hehtaarin tilkuilla, joita on kaupan, ei itseään saati perhettä elätä.
Viljelyksen aloittaminen vastii koneita ja tuotantotiloja, jotka ovat kalliita hankkia.
Uusi maallemuutto tapahtuisi nimenomaan etätyön varassa, riittävä asiakaspohja mahdollistaisi sitten palveluammatitkin, mm ravintolan pidon tälle kokillle.
Usein maallemuuttoon liittuy jonkinlainen downshitaus, rahaa on vähemmän, joten palvelujakaan ei juuri käytetä.
Ei mahdu, mutta kyllä yksi kokki pitäjään mahtuu. Aika laaja on Suomen pitäjä. Kaikki kokit nyt ei kuitenkaan etelästä minhnekään lähde.
Jos ihmiset oikeasti muuttaa maalle, suattaapi mahtua jopa 2 kokkia.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maalle palveluja kannata perustaa, koska maalaiset eivät osaa käyttää niitä. Vittumaisesti kähisten naureskellaan kuinka kahvikupin saa kotona halvemmalla kuin kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä, 2100 asukkaan kunta, on jo kolme ruokaravintolaa ja pitopalveluyrittäjät päälle. Ei täällä riitä syöjiä, joten kannattaa vaan pysyä siellä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset toivo? Eihän se kait sinulta olisi pois, jos useammalla ihmisillä olisi mahdollisuus muuttaa maalle? Nyt ei oikein ole, kun työpaikat on keskitetty kaupunkeihin.
Ja miksi ne työpaikat keskittyy kaupunkeihin? Työpaikat on siellä missä kuluttajat eli kaupungissa. Toki valtion työpaikkoja voisi siirtää maakuntiin jne. Ykistyisen sektorin työpaikat keskittyy sinne missä yrittäminen on kannattavaa ja tässä maaseutu häviää. Miksi perustaa vaikka ravintola maaseudulle jossa ei ole asiakkaita? Kannattavampaa perustaa se kaupunkiin missä on asiakkaita. Realiteetit on hyvä muistaa tässä asiassa, vaikka ajatus onkin kaunis.
Aivan kuin mun ajatuksista. Kansa ei manipuloituna tajua että itse voi valita missä asuu.
Ei ole pakko mennä rotankoloon tai kanaksi häkkikanalaan jossa ei ole liikkumatilaa.
Tässä jutussa ohjailee grynderit ja raha, ja nämä ihmiset ovat pelinappuloita jotka suostuvat ihan kaikkeen.
Toiset hierovat käsiään ja vetävät hyvät voitot.