Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen
Toivon että tämä hullu kaupunkilaistaminen loppuisi ja maaseutua alettaisiin asuttaa uudelleen. Kovasti on toitotettu, että "Suomessa miljoona asuntoa on väärässä paikassa", mutta totuus on, että miljoona työpaikkaa on väärässä paikassa. Toivottavasti uudet etätyökokemukset saavat ihmiset siirtymään maalle; sen seurauksena syntyisi välittömästi myös uusia palvelualan työpaikkoja sinne.
Kommentit (51)
Useimmissa maalaispaikoissa on jo se kokki.
Ja kaksi, kolmekin.
Eikä juuri kenelläkään ole kivaa.
Illalla gurmeeta illanviettäjille, päivällä edullista lounasta, iltapäivällä iltapäiväoluet, viikonloppuna ruokaa, olutta ja drinkkejä.
Joko gurmeeta tai pientä naposteltavaa mielen mukaan.
Näin tuossa jokin aika sitten lanseerattiin koko kylän olohuone 6000 asukkaan kylään.
Paskat, edullista lounasta harva osti, se tippui ensin pois.
Iltapäiväolustelu on kaupunkijuttu, ei maalla sellaista harjoiteta.
Vanhan polven kaljaveikotkin ovat kuolleet pois, uudet istuvat juomassa Pirkka- kaljaa kotona.
Viikonloppunakin porukka tulee 23 jälkeen juomaan ja mölisemään karaokea.
Muutama parempaa evästä haluava asiakas ei tilannetta pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en toivo, koska olen aina pitänyt kaupungeista enemmän. Ja keski-eurooppalaisista kaupungeista vasta pidänkin. Maaseudun rauhaa en kauan jaksa, vaan minulle riittää, jos välillä pääsen edes johonkin metsikköön tms.. Pidän kaupungeissa juuri siitä, että on ihmisiä. Jos missään ei juuri koskaan näkyisi ketään, se kävisi raskaaksi. En ihmisiä pysty korvaamaan luonnolla.
Mikset toivo? Eihän se kait sinulta olisi pois, jos useammalla ihmisillä olisi mahdollisuus muuttaa maalle? Nyt ei oikein ole, kun työpaikat on keskitetty kaupunkeihin.
Jokainen saa asua siellä missä haluaa mutta omalla kustannuksellaan. Luulen että koronahärdellin jälkeisessä Suomessa valtiolla ei oikein ole varaa tukea ihmisten muuttoa johonkin pikkukyliin. Ajetaan loputkin pikkukunnat alas.
Aiotaanko jatkossakin kuitenkin asumistuilla rahoittaa kaupunkien asuntosijoittajia?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en toivo, koska olen aina pitänyt kaupungeista enemmän. Ja keski-eurooppalaisista kaupungeista vasta pidänkin. Maaseudun rauhaa en kauan jaksa, vaan minulle riittää, jos välillä pääsen edes johonkin metsikköön tms.. Pidän kaupungeissa juuri siitä, että on ihmisiä. Jos missään ei juuri koskaan näkyisi ketään, se kävisi raskaaksi. En ihmisiä pysty korvaamaan luonnolla.
Säkö haluat kaikkien pakkautuvan kaupunkiin sun kanssa?
Mä haluan, että ihmisillä on valinnan varaa ja saadaan pidettyä Suomi asuttuna muuallakin kuin vain täällä pääkaupunkiseudulla, jossa olen aina asunut. Kyse ei ole sun tai mun tahdosta, vaan siitä, että kaikki saisivat valita itselle sopivan tavan elää ja olla.
Itse olen tehokkaimmillani kotona etätöissä. Työpaikalla on liikaa häiriötekijöitä ja 5 päivää sellaista työntekoa hoitaisi melkeinpä 3 päivässä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset toivo? Eihän se kait sinulta olisi pois, jos useammalla ihmisillä olisi mahdollisuus muuttaa maalle? Nyt ei oikein ole, kun työpaikat on keskitetty kaupunkeihin.
Ja miksi ne työpaikat keskittyy kaupunkeihin? Työpaikat on siellä missä kuluttajat eli kaupungissa. Toki valtion työpaikkoja voisi siirtää maakuntiin jne. Ykistyisen sektorin työpaikat keskittyy sinne missä yrittäminen on kannattavaa ja tässä maaseutu häviää. Miksi perustaa vaikka ravintola maaseudulle jossa ei ole asiakkaita? Kannattavampaa perustaa se kaupunkiin missä on asiakkaita. Realiteetit on hyvä muistaa tässä asiassa, vaikka ajatus onkin kaunis.
Tähän liittyy itseasiassa iso rakenteellinen ongelma. Juuri siihen, että Suomen talouden kasvu on perustunut 2008 finanssikriisin jälkeen velkarahalla luodun kulutuksen lisääntymiselle.
Järjestelmä, jossa kasvu perustuu kulutukselle ja velkaantumiselle ei ole kestävä. Nyt tässä tulevassa lamassa maksetaan juuri tuontyyppisen työllistämisen seurauksia. Käsienheilutteluhöttö jää tosiaan ensimmäisenä pois, ja pahiten se kohtaa isoja kapunkeja. Korona johtaa todennäköisesti myös kuluttajien epävarmuuteen ja ei-välttämättömien palveluiden käytön vähenemiseen pitkästä aikaa, mikä heikentää entisestään palvelualaa työllistäjänä.
Olen huolissani maaseudun väestökadosta ja kannatan sinne muuttoa, mutta eihän kukaan Suomea "kaupunkilaista". Se on vapaan maan ilmiö, joka on jo kauan ruokkinut itseään, kuten se teki jo 60-70-luvuilla. Asioita voi muuttaa etätyö ja luonnonmukaisuuden kaipuu. Olen asunut monenlaisissa paikoissa ja olen nyt sitä mieltä että kaikki tarpeellinen on pikkukaupungissa ja isoissa maalaiskunnissa. Etelässä on sopivia paikkoja kuten Tammisaari, Loviisa, Somero, Loimaa tai vaikka Orimattila. Rauma on vireä, vaikka veloissa onkin. Tammela ja Jokioinen ovat hienoja paikkoja. Stadilaput pois silmiltä ja kyläilemään vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa asua siellä missä haluaa mutta omalla kustannuksellaan. Luulen että koronahärdellin jälkeisessä Suomessa valtiolla ei oikein ole varaa tukea ihmisten muuttoa johonkin pikkukyliin. Ajetaan loputkin pikkukunnat alas.
Aiotaanko jatkossakin kuitenkin asumistuilla rahoittaa kaupunkien asuntosijoittajia?
Asumistuet joutuvat ihan varmasti leikkuriin, ja vuokrakatto voi olla kohta totta.
Tämän kriisin suurin kärsijä on ylempi keskiluokka. Ei heidän sijoituslainojaan voida maksaa yleisestä asumistuesta nyt, kun kansantalous heikkenee näin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vaikka mökkiläiset nyt vähän kiukuttelevat, niin tosiasia on, että näin tulee käymään. Sukulainen sai juuri myytyä maalta talonsa, joka on ollut pian kaksi vuotta myynnissä ja ostaja on sellainen, joka tekee paljon töitä kotona.
Nyt en tajua, mökkiläiset kiukuttelevat? Olen mökkiläinen ja minusta kukin saa asua missä tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla välttyy helpommin tartunnoilta.
Nyt koronakaranteenin aikaan mikään ei elämä sitä paitsi ole muuttunut mitenkään. Hyvin on tilaa kirmata pihalla ja metsissä. Ihanaa, kun ei tarvitse kököttää kerrostaloasunnossa.
Tartuntoja on ympäri Suomea, myös pienissä pitäjissä. Niistäkin matkaillaan.
Miksi luulet että kaupunkilaisen elämä olisi automaattisesti muuttunut? Käyn töissä joka päivä kuten tähänkin asti, kaupassa ja uökona. Ei muutosta.
Ap on hyvä ja perustaa työpaikkoja maaseudulle. Ei ole olemassa sitä ”joku muu” henkilöä joka tämän ongelman ratkaisisi. Ihmiset itse perustaa yrityksiä maaseudulle tai sitten ne jää perustamatta.
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkukaupungissa ja tämä on mielestäni paras asuinpaikka. Kaupungin palvelut ja viihteet, mutta ei ruuhkia eikä ihmislaumoja. Maaseutu alkaa muutaman kilometrin päässä, luonto on lähellä. Ihan maalla en halua asua, siellä on tylsää.
Lisäksi edulliset elinkustannukset. Mikäli on etätyön mahdollistavassa työssä ansiot voivat kuitenkin olla metropolin tasoa. Ehkä suurin etu kuitenkin tuo arjen pyörittämisen sujuvuus. Sitä ei varmasti osaa edes kyllin arvostaa.