Siis mä en kestä! Lapseni kanssa keskustellaan tällaista:
Tulee lapselta viestillä *planeetan kuva jostain pelistä* ja sitten teksti:
Namaslooma nakariaun kuningaskunnan pääkaupunki.
Minä: *kommentoin peukulla*
Lapsi: Juu se on kaunis kaupunki planeetta
Minä: On todella
Lapsi: Aivan kun Nakariau löysi sen se oli vain planeetta täynnä raunioita mutta he korjasivat sen ja siitä tuli rikkaampi ja strategisesti [väärin kirjoitettu] kuin Namau (heidän vanha kotimaailma) ja he päättivät muuttaa pääkaupungin sinne.
Lapsi jatkaa: * strategisesti [edelleen väärin kirjoitettuna] tärkeämpi
[Planeettojen ja kansojen nimet vaihdettu yksityisyyden suojan takaamiseksi]
Siis apua. En tajunnu helkatti yhtään mitään. Että kivat keskustelut meillä. Onko muilla tällaista?
Kommentit (111)
Ap, nyt ei ole kyse siitä mistä lapsi kanssasi juttelee kunhan juttelee. Se on hänelle tärkeä asia ja hän haluaa jakaa sen _SINUN_ kanssasi, koska olet hänelle tärkeä. Muista, että kun tässä vaiheessa tuet ja kannustat kaikessa niin teininä/aikuisena hän jakaa yhä ne tärkeät asiat kanssasi.
Lapsesi on jo osittain 5. ulottuvuudessa, jonne muukin ihmiskunta jossain vaiheessa siirtyy.
Tämä nykyinen globaali kriisi on osa siirtymää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, nyt ei ole kyse siitä mistä lapsi kanssasi juttelee kunhan juttelee. Se on hänelle tärkeä asia ja hän haluaa jakaa sen _SINUN_ kanssasi, koska olet hänelle tärkeä. Muista, että kun tässä vaiheessa tuet ja kannustat kaikessa niin teininä/aikuisena hän jakaa yhä ne tärkeät asiat kanssasi.
Miten niin? Aika itsekästä lapselta. Koska mä olen hänelle tärkeä. Jos olisin, hän miettisi asioita minun kannaltani. Toki ei vielä osaa, koska on lapsi, mutta siksipä en olekaan hänelle tärkeä. Vaan hän itse on hänelle tärkeä.
Ap
En kyllä jaksaisi tuollaista yhtään. Otan osaa, ap.
Lähtökohtaissti lapsen pitäisi olettaa, että muut haluavat kuulla tuota soopaa. Koska muuten kannattaa vaihtaa aihetta. Miten voi olettaa, että tuo olisi kiinnostavaa?
Ap
Sitten vaan googlaamaan ja kyselemään lapselta lisää.
Silleen harvinainen lapsokainen, että jaksaa kirjoitella noin paljon. Meillä käytäisi tuo keskustelu kasvotusten.
Probleema on, että mietin, miten esitän uskottavasti kiinnostunutta? Siis aivan tosissaan se on se ongelma. Onneksi lapsella on ilmeisesti halu tulla kuulluksi, eikä ilmeisesti ole kauhean kriittinen sille, uskooko minun olevan vilpitön vai ei.
Ap
Kas, kivikissamutsi. Yksi heistä, joille tämä koronaeristys ei tee hyvää. Surettaa vaan lastesi puolesta.
Meillä kans veljekset puhuu sellasta koodikielellä että mulla ei oo hajuakaan mitä puhuvat. Toisiaan ymmärtävät loistavasti.
Mun mielestä mielenkiintoista, että lasta kiinnostaa tuollaiset pelit. Siinä kehittyy äly ja mielikuvitus.
Itse juttelisin mielelläni tuollaisista.
Onnea totisesti vaan lapsellesi sinun kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksaisi tuollaista yhtään. Otan osaa, ap.
No en kyl mäkään jaksa. En asu lasten kanssa, ehkä siksi tulee viestillä noinkin paljon infoa siitä. jos pitäisi kuunnella tota joka päivä livenä, en kestäisi.
Ap
Voit tietysti neuvoa että viestiä laitetaan vaan silloin kun on joku hätä tai kysyttävää, eikä keskustella näiden kautta huvikseen.
En minäkään ole täysin ajan tasalla oman lapsen kiinnostuksen kohteista, pääpiirteittäin tietysti, että aihe on lapsille/ikäiselle sopiva, mutta en todellakaan pysty muistamaan jotain pelihahmojen nimiä ja erityisiä taitoja..
Joojoo me tiedetään että vihaat lapsias.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä mielenkiintoista, että lasta kiinnostaa tuollaiset pelit. Siinä kehittyy äly ja mielikuvitus.
Itse juttelisin mielelläni tuollaisista.
Niin, mutta samoja asioita ja elementtejä löytyy maapallolta reaalimaailmasta, kun vain lisää mukaan mielikuvituksen. Miksi ei puhu niiden kautta? Mitäs kiinalaiset voisivat tänään tehdä? Tai huomenna? Tajuaisi hiukan paremmin aiheen ja voisi kommentoidakin mukana. Ei todellakaan kiinnosta kansat, joita ei ole olemassakaan.
Ap
Minun 13v on psykologi. "Tiedätkö millaisen viestin nyt annoit toiminnallasi? Tästä hän ei nyt opi mitään, menetti tärkeän oppimiskokemuksen" Näin hän kommentoi minun toimintaani hänen 20 vuotiaan veljensä suhteen. Onhan se lapset ja teinit.
Vierailija kirjoitti:
Voit tietysti neuvoa että viestiä laitetaan vaan silloin kun on joku hätä tai kysyttävää, eikä keskustella näiden kautta huvikseen.
En minäkään ole täysin ajan tasalla oman lapsen kiinnostuksen kohteista, pääpiirteittäin tietysti, että aihe on lapsille/ikäiselle sopiva, mutta en todellakaan pysty muistamaan jotain pelihahmojen nimiä ja erityisiä taitoja..
Meillä ei voi olla oppimatta lopulta ainakin jollain tasolla niitä nimiäkin, niistä tulee niin kauan. ”Pahinta” on, että jos vielä jaksaakin livenä kuunnella, se ei riitä. Kohta sinulta kysytään: ”olisiko sinulla jotain kysyttävää *kansan tai otuslajin nimi*:stä?”
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juttelisin mielelläni tuollaisista.Niin, mutta samoja asioita ja elementtejä löytyy maapallolta reaalimaailmasta, kun vain lisää mukaan mielikuvituksen. Miksi ei puhu niiden kautta? Mitäs kiinalaiset voisivat tänään tehdä? Tai huomenna? Tajuaisi hiukan paremmin aiheen ja voisi kommentoidakin mukana. Ei todellakaan kiinnosta kansat, joita ei ole olemassakaan.
Ap
Ei tietenkään kiinnosta. Kaltaisiasi narskuja kiinnostaa vain sinä, sinä ja sinä itse. Ja kuka on taas loukannut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Minun 13v on psykologi. "Tiedätkö millaisen viestin nyt annoit toiminnallasi? Tästä hän ei nyt opi mitään, menetti tärkeän oppimiskokemuksen" Näin hän kommentoi minun toimintaani hänen 20 vuotiaan veljensä suhteen. Onhan se lapset ja teinit.
Ei oppinut mitä? Kuten? Antaisiko hän tuosta jonkun ajatuksen?
Ap
Miksei lapset voi keskustella AIVAN NORMAALEISTA asioista?????? Tai no siskonsa keskusteleekin. Mutta siis kaikki lapset?
Ap