Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisista 38 prosenttia on vailla taloudellista puskuria.

Vierailija
20.08.2026 |

Danske Bankin selvitys: Suomalaisilta puuttuu puskuri pahan päivän varalle.

Suomalaisista 38 prosenttia on vailla taloudellista puskuria. Säästöjä pitäisi olla neljän kuukauden menojen edestä, sanoo Danske Bankin Kaisa Kivipelto.

https://yle.fi/a/74-20241769

Mistäpä sitä säästää, kun kaikesta leikataan ja menot pysyy samana tai jopa nousee. 🤷‍

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luku on korkeampi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa ilman taloudellista puskuria olevien osuus oli 38 prosenttia, Ruotsissa 22 prosenttia, Tanskassa 21 prosenttia ja Norjassa 18 prosenttia.

Suomi on kallis maa elää. 

Vierailija
2/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa luku on korkeampi kuin muissa Pohjoismaissa. Suomessa ilman taloudellista puskuria olevien osuus oli 38 prosenttia, Ruotsissa 22 prosenttia, Tanskassa 21 prosenttia ja Norjassa 18 prosenttia.

Suomi on kallis maa elää. 

Kyllä ja jatkuvasti tavaroita pitää vaihtaa uusiin ,kun ei enää toimi se, tämä tai tuo.Pakotetaan kuluttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei stana...itselläni on ekasta tilistä alkaen jäänyt aina säästöön

Vierailija
4/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin olen. Olen hyvätuloinen 50-vuotias nainen. Kaikki menee mitä tulee. Jos tulisi yllättäviä menoja, niin luottokortilla saa joustoa.

Vierailija
5/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeampi luku on että 95% vailla puskuria, puskuriksi taitavat laskea kykyä suoriutua kuukauden menoista jos ei saisikaan palkkaa. 

Hahahaha! 

Entä jos joutuu olemaan puoli vuotta palkatta pakollisessa työpaikassa josta ei saa erota eikä sosiaaliturvaa ole?

Vierailija
6/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia lukuja, kun suositus on 4 kk nettopalkan verran säästöjä. Artikkelin mukaan

- Ei taloudellista puskuria 38 %

- Alle 1 kk nettopalkan verran 13 %

- Noin 1 kk nettopalkan verran 11 %

- Noin 2 kk nettopalkan verran 9 %

- Noin 3 kk nettopalkan verran 5 %

- Yli 3 kk nettopalkan verran 18 %

Käytännössä yli 75 % suomalaisista jää tuon suosituksen alle. Kuitenkin jatkuvasti näkee ihmisillä uusia autoja,  tonnin maksavia puhelimia ym. kallista omaisuutta, niin mietin vaan kuinka moni rahoittaa kaiken tuon elämän velkarahalla 🤔

Vierailija
7/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista! Kun määrä on noin suuri, niin selvästi syynä ei ole rahan puute, vaan se ettei sitä osata käyttää. Itse olen 8. tulodesiilissä, enkä koe että olisi varaa tuhlata uuteen autoon tai muuhun ei välttämättömään nelinumeroisia tai sitä suurempia summia. Ei kyllä pää kestäisi elellä ilman kunnon puskuria, joten mieluummin ostan ylimääräisillä rahoilla mielenrauhaa säästämällä ne. Nyt pärjäisin vuosia ilman mitään tuloja, mutta sekin tuntuu suhteellisen lyhyeltä ajalta.

Vierailija
8/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ostetaan osamaksulla, autot, talot ja puhelimet. Moni 50-vuotias makselee 5-10 eri lainaa, jopa opintolainaa. Mielestäni 50-vuotiaana pitää olla jo kaikki velat maksettuna. Itselläni on, miten on muilla?

Vierailija
9/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 6kk irtisanomisaika, joten ei tulot ihan heti tipu, vaikka työt loppuisi. Toki puskuria ja säästöjä löytyy, kun työvuosiakin on niin pitkään takana

Vierailija
10/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk puskuri. Mikä on tavanomaista enemmän, koskaTrump on vienyt halun sijoittaa epävakaisiin markkinoihin.

Vierailija
11/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt ilman puskureita ikävuodet 18-44 suurin piirtein, kaikki meni mikä tuli. Välillä työtön, välillä kotihoidontuella, toimeentulotukeakin olen saanut. Maksellut yhtä 3 vuoden opintolainaa. Kasvattanut yksin lapsen aikuiseksi.

Puskurin sain vasta sitten kuntoon kun lapsi aikuistuttuaan muutti omaan kotiinsa, 10K oli todella pitkällä säästämisellä tulos ja siinä pysyminen edelleen vaikeaa vaikka säästöjä tulee reilusti joka kuukausi, paljon enemmän kuin ihmisillä keskimäärin.

Onneksi on ns. köyhän identiteetti eikä tee tiukkaakaan hamstrata vaikka punalapputuotteita :D

Vierailija
12/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeampi luku on että 95% vailla puskuria, puskuriksi taitavat laskea kykyä suoriutua kuukauden menoista jos ei saisikaan palkkaa. 

Hahahaha! 

Entä jos joutuu olemaan puoli vuotta palkatta pakollisessa työpaikassa josta ei saa erota eikä sosiaaliturvaa ole?

Minä ryöstän lähimmän Kittarin. Minulla on suunnitelma valmiina pahan päivän varalle.

Vierailija
13/13 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt se on jo 4 kuukauden rahnamäärä mikä pitäs olla. Terve. Meet edes kympin "säästämään" tt-tuesta niin Kela rankaisee saman tien. Kyllä siinä kannattaa varattoman säästää (ei kannata: käytä kaikki).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän